Gå til innhold

Windows Vista på én DVD


Anbefalte innlegg

Såvidt jeg vet, er det minste antallet lisenser man kan bestille i en Windows XP Professional Norsk Volumlisens 5 stk. Man får da en cd med operativsystemet, og en lisensnøkkel som man da kan bruke på inntil 5 maskiner. Om Microsoft holder styr på antall ganger denne lisensnøkkelen er brukt via Windows Update eller Aktivering av Windows vet jeg ikke.

6913484[/snapback]

Hvordan kan Microsoft kontrollere hvor mange maskiner du har Windows på, så lenge det er innenfor én og samme husholdning (og derfor også ekstern IP)? Du kan jo bruke Windows update mange ganger på én maskin, og ettersom du problemfritt må kunne bytte hardware, kan den ikke lage en ID ut ifra den. Og angående aktivering av Windows - ettersom du må kunne reinstallere Windows, ser jeg ikke hvordan dette skal kunne virke.

6922083[/snapback]

 

nå gikk jo microsoft ut for kansje ett år siden og sa at de anså bytte av hovedkort som en ny pc, så jo den benytter en form for maskinvare ID.

6926795[/snapback]

Så hvis jeg kjøper Vista og en eller annen gang i løpet av min tid med Vista bytter hovedkort (som jo egentlig er ganske sannsynlig), så må jeg spytte ut tre høvdinger for ny lisens?

6936719[/snapback]

 

Nei det må du ikke,det samme gjelder jo for xp og jeg har skiftet hk minst 10 ganger med den xp utgaven jeg har,det eneste du må gjøre er å ringe for å få ny kode.

6938072[/snapback]

 

Stemmer dette. Jeg skiftet CPU en maskin, samme hastighet Intel Dual Core 2MB til 4MB versjonen og da Windows XP startet opp igjen forlangte den å bli aktivert på nytt. Den forsøkte da først automatisk via Internett, deretter kom det en beskjed om å ringe Microsoft, en hygglig person der ba meg lese opp tallene på skjermen og så tastet han inn og deretter ble jeg satt over til en automatisk mannestemme som ga meg den nye aktiveringskoden. Microsoft sin aktiveringstjeneste har forøvrig oppe fra 0800 til 2200 såvidt jeg vet, så det skulle dekke behovet for aktivering til de fleste, med mindre det er noen som sitter oppe om natta og installerer Windows. OG uansett har man 30 dager på seg for å aktivere Windows første gang, og 10 eller 14 dager (husker ikke helt) på å reaktivere.

 

Regner også med at Microsoft holder styr på antall brukte lisenser i en volumlisens på samme måte :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...