Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Automatgir. Hvor blir det av morroa?


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt 9 biler i min tid hvorav 8 av dem har vært manuelt gira. Jeg elsker å føle at du virkelig kjører bilen, clutche, sette den i gir, dra på igjen osv osv. Min siste bil var en 740 TIC med pop-off og der satte jeg virkelig pris på manuelt gira bil, og kunne aaaaldri tenke meg noe så gørrkjedelig å kjøre som automat(!).

 

...helt til jeg kjøpte den 960'n jeg har nå. Etter å ha kjørt rundt med den (automat) i snart 3 år nå klør jeg meg stadig i hodet og spør meg selv hvorfor jeg holdt så hardt ved manuell kasse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde aldri vurdert å kjøpe bil med automat før.. helt til VW kom med DSG! :) Har kjøpt en bil med en slik nå, og er veldig fornøyd. Her får du det beste fra begge verdener, og selv i automat-modus er det ingen effekt tap som på vanlige automatkasser. Du klarer ikke gire kjappere og du kjører lett mer økonomisk med DSG enn med manuell.

Lenke til kommentar

Jeg velger å ha manuell slik som jeg ser det i dag, men hvem vet om 4 år f.eks. Når man kanskje skal ha unger og kjerring som skal kjøre bilen... Foreløpig synes jeg at det er kjempefint med manuell, fint å ha den absolutte valgmuligheten, hele tiden. Men DSG kassen er en god kandidat i fremtiden, men den er, i flg. Dinside litt luggete på lave turtall/ lukeparkering. Som igjen er negativt.

Lenke til kommentar

Jeg kan meget godt tenke meg bil med automat neste gang. Har prøvd mange biler som har det, og liker det kjempegodt. Neste gang jeg bytter bil, skal jeg prøve å finne med automat av den typen jeg skal ha.

 

Men jeg lurer på et par ting; hvis to biler er nøyaktig like bortsett fra automat/manuellgir, hvor stor er forskjellen på

-bensinforbruk

-bremseforbruk

 

Og hvor ofte skal en automatkasse "overhales" (har hørt at det er svindyrt)..?

 

Er det noen andre ulemper med automat (bortsett fra at noen mener det er kjedelig, samt at akselerasjon er ørlite dårligere)?

Lenke til kommentar

Oioi, så mange "tøffinger" som er "verdensmestre" bak rattet da.

- Haha! Jeg kan gire jeg ja! Jeg er tøff. Knalltøff! Gjett om jeg er tøff da, aner ikke hva jeg snakker om en gang. Woho! Automater går jo bare sååå tregt da.

 

 

"Kan å bruke det", tror der at alle som kjører automat ikke kan å kjøre med manuell eller? Er ikke alle som kjører bil for å ha det morsomt.

Lenke til kommentar

Vandalen:

Bensinforbruket sank med 0,3 liter pr mil på bykjøring da jeg byttet fra automat til manuell. Men dette vil jo variere veldig fra bil til bil.

 

Og de som vil ha manuell "for å ha kontroll".. Det tar ikke lang tid før man lærer å bruke automaten slik man vil. Og da blir man ikke overrasket over når den girer.

Lenke til kommentar

Enda ett svar til vandalen:

 

Når det er snakk om gamle automatkasser med konverter så er det et visst tap i de med dertil økning av drivstoff.

Bremsene vil også slites mere da det ikke er så mye bremsekraft på motoren som i en manuellgira bil.

Men på den andre sida så trenger du aldri mere tenke på cluchbytte eller slitt cluchlager.

Automatkasser skal heller ikke overhales oftere en vanlige kasser men det går litt mere olje på kassa en på manuelle kasser om det er gammeltypen med konverter.

Min erfaring med driftssikkerhet er positiv og mi kasse har gått 300 000km.

 

Såvidt jeg har forstått så er nye automatkasser egentlige elektronisk styrte manuellkasser med cluch som også er styrt elektronisk slik at kassa reagerer som ei automatkasse.

Mercedes har det slik i allefal.

Om det gjelder alle bilmerker er jeg usikker på.

Lenke til kommentar

Har alltid kjørt biler med manuelt gir, inntil jeg kjøpte den jeg har nå; jeep grand cherokee. Nå kan jeg ikke fitte og begrape hvorfor noen gidder å "sykle" seg gjennom trafikken med manuelt gir. Det er virkelig for spesielt interesserte. Jeg kjører riktignok endel i Oslo, men da stort sett på ringveien til og fra jobb. Bruker bilen mest på turer, korte som lange. Ingenting er som å kjøre forbi alle andre som har småbiler og manuelt gir når det er vinter - og med firehjulstrekk kommer man seg fint frem overalt. Ikke er det mange biler som drar forbi en amerikaner heller - men det er klart at bensinforbruket er ikke særlig billig, dessverre... :cry:

Lenke til kommentar

Personlig så har det ingen betydning om jeg kjører manuell eller automat. Har hatt mange biler med manuell kasse gjennom årene og det har fungert glimrende.Har i dag en Volvo 760 automat og selv om bensinforbruket er forholdsvis drøyt,så finnes det ikke noe mer behagelig enn å bare gi gass og bremse enn å drive å røre med sleiva spesielt i tett kø og by kjøring.

Alt til sitt bruk,kommer ann på hvor lat man er. :)

Lenke til kommentar
Det kommer helt an på hvordan bil du har mener jeg.

 

Jeg har en Audi Allroad 2.5tdi  og kjøpe den ned manuell kasse mener jeg er galskap  :D

 

Jeg skal ha meg en bil til nå rett over vineren, og da skal jeg ha en sportsbil.

Og kjøpe den med automat kasse mener jeg er like galt  :cool:

6750121[/snapback]

 

Har ALLROAD 2,7T, har automat og kan dermed ikke få mer enn 320 hk, mot 570 hk med manuell. Og med manuell får du også lavserie som option på bilen. Så er noen ulemper med og velge automat her også desverre... (for å kverulere litt da) ;) SÅ m manuell og 570 HK er jo tom Allroad'n overraskende sportslig! :cool:

Lenke til kommentar

Synes det kan være morsomt å kjøre bil med automatgir også, men det krever at bilen har litt stor motor såklart. Men det er spesielt i kryp/køkjøring at automat er herlig å ha, i tillegg til bakkestarter.

 

Jeg tviler ikke på at jeg kommer til å kjøpe bil med automatgir etterhvert, men klarer meg fint med manuell foreløpig ;)

Lenke til kommentar
Det kommer helt an på hvordan bil du har mener jeg.

 

Jeg har en Audi Allroad 2.5tdi   og kjøpe den ned manuell kasse mener jeg er galskap  :D

 

Jeg skal ha meg en bil til nå rett over vineren, og da skal jeg ha en sportsbil.

Og kjøpe den med automat kasse mener jeg er like galt  :cool:

6750121[/snapback]

 

Har ALLROAD 2,7T, har automat og kan dermed ikke få mer enn 320 hk, mot 570 hk med manuell. Og med manuell får du også lavserie som option på bilen. Så er noen ulemper med og velge automat her også desverre... (for å kverulere litt da) ;) SÅ m manuell og 570 HK er jo tom Allroad'n overraskende sportslig! :cool:

6753240[/snapback]

 

570hk i allroaden ja, da er det hvertfall ingen som klarer å holde følge på vinterstid da! Han bak deg står der å spinner når du er i 3 gir vøttø,hehehe!

Lenke til kommentar
En allroad med 570hk og godt med dreiemoment spinner nok like velvillig den... Selv med rallypigg tviler jeg på at du får all den effekten i bakken på vinterstid med is og hardpakka snø

6759934[/snapback]

 

Nei, hehe! Men hvis du kjører i 100km/t å tråkker inn da så trur jeg den sitter bra:) Hadde vært morro å hatt sånn bil=)=) Fattern skal kanskje men bare med 180hk , men det sies at den går bra=)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...