Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Automatgir. Hvor blir det av morroa?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Behagelig med automat til tider ja, men vet ikke om jeg kommer til å kjøpe meg det når jeg skal ha bil selv en gang. Nå tenkte jeg på at automatgir ofte også har cruisecontrol, men nyere biler med manuell har også det tror jeg(mener en venns audi 03 modell hadde det), så da blir det jo ikke pluss for automat.

Lenke til kommentar
Jævlig ålreit å cruise med. Og tenk deg lyskryss uten å herje med clutchen da! :)

6737756[/snapback]

Lyskryss uten manuell er jo kjipe greier. får aldri den samme gode følelsen mens man drar på ETTER et lyskryss som man gjør med manuell :p

6737787[/snapback]

 

Lyskryss uten automat er kjipe greier og da spesielt med turbodiesel varebil.

På privatbilen bare drar det og drar det hele veien mens på vare bilen er det turbolagg og atter turbolagg ved hver bidige giring.

Jeg er i allefall ferdigmed å rote i grøten, hydraulikk og elektronikk kan ta seg av den biten.

Men for de som skal skal kjøpe seg sin først bil så anbefaler jeg på det sterkeste å kjøre manuell noen år, er jo greit og kunne kjøre bilen om man skille måtte kjøre en manuellgira bil av og til.

Lenke til kommentar

Jeg må si jeg synes det er direkte kjedelig å kjøre med automat. Manuell gir flere friheter under kjøringen synes jeg.

 

Eneste gangen automat gjør noe nytte for seg spør du meg er når du står i kø. Ellers er det vel greit for gamle personer osv. Det er nok enklere for den gjennomsnittlige bilkjører også.

 

Automat/manuell blir en typisk "smak og behag"-sak for meg, og jeg foretrekker definitivt manuell

Lenke til kommentar
Lyskryss uten automat er kjipe greier og da spesielt med turbodiesel varebil.

På privatbilen bare drar det og drar det hele veien mens på vare bilen er det turbolagg og atter turbolagg ved hver bidige giring.

Jeg er i allefall ferdigmed å rote i grøten, hydraulikk og elektronikk kan ta seg av den biten.

Men for de som skal skal kjøpe seg sin først bil så anbefaler jeg på det sterkeste å kjøre manuell noen år, er jo greit og kunne kjøre bilen om man skille måtte kjøre en manuellgira bil av og til.

 

Hvilken varebil kjører du? Har en Toyota Hiace 4wd TD 97 mod, denne har bare 90hk(2,4 4syl) og veier 2000kg, men har aldri problemer med turbolagg ved giring eller igansetting fra kryss. Syns eller ikke den er "grøtetet" , men kunne vært bedre.

Lenke til kommentar
Men.. Jeg er 17 år og har aldri kjørt med automat. Er det som en moped med automat at man peiser på med full gass og så kommer bilen sakte med sikkert i gang?  Eller åssen funker det?

6737975[/snapback]

 

 

Kommer jo an på motoren. Kjørte en 2.5 l V6 med automat, den dro jævlig bra for å si det slik. Likevel, det hadde nok vært enda morsommere uten automat :p

 

En annen positiv ting med automat er feks. at man kan nyte morgen-kaffen sin uten å pese med giring :thumbup:

Lenke til kommentar

Kjører en Hyundai H1 SV på 2,3 tonn med en 2,4 liters turbodiesel.

Girkassa er ekstremt laus, kan minne om å røre i grøten på ordentlig.

Og ettersom det er en diesel så har den som alle andre diesler et kort turtallsområde med turbolagg etter å ha girt opp.

Nå er jo sammenligningsgrunnlaget en bensinmotor uten turbo som reagerer spontant.

Er nesten komisk og drive kjøring i byen.

Når trafikklyset blir grønt så gir jeg og alle andre gass, så plutselig så tryner jeg neste i bilen forran fordi der må gassen slippes for deretter og gire for så å gi gass igjen.

Men etter 8 år med automatkasse på privatbilen så er det ingen tvil for min del hva jeg skal fortsette med.

Lenke til kommentar

Manuell/automat.. Fjernkontroll/ikke fjernkontroll

 

I starten kan det være moro å gå fram til tv'n hver gang man vil skifte kanal, men i lengden er det greit med en fjernkontroll

 

I starten kan det være moro å gire selv, men i lengden er det greit med automatgir.

 

Dårlig sammenligning? Oh yeah! :D

Lenke til kommentar

Har aldri tenkt og bruke automat.. Elsker manuell.. Med man. får man mer ytelse av bilen, kan presse den hardt, leke seg.. osv osv.. Vil aldri gå lei av clutchen.. det går av seg selv=)

Med Automat er det jo bare brems og gass, noe jeg syntes er kjedlig... uten om Mustangen til fattern med automat da.. Litt mer futt der:P

 

Automat = for slappinger som ikke orker clutch..

Manuell = for folk som kan og liker det=)

 

Smak og behag=D

Lenke til kommentar
Kjører en Hyundai H1 SV på 2,3 tonn med en 2,4 liters turbodiesel.

Girkassa er ekstremt laus, kan minne om å røre i grøten på ordentlig.

Og ettersom det er en diesel så har den som alle andre diesler et kort turtallsområde med turbolagg etter å ha girt opp.

Nå er jo sammenligningsgrunnlaget en bensinmotor uten turbo som reagerer spontant.

Er nesten komisk og drive kjøring i byen.

Når trafikklyset blir grønt så gir jeg og alle andre gass, så plutselig så tryner jeg neste i bilen forran fordi der må gassen slippes for deretter og gire for så å gi gass igjen.

Men etter 8 år med automatkasse på privatbilen så er det ingen tvil for min del hva jeg skal fortsette med.

6738042[/snapback]

Tom bil? Kjør igang på andre gir, fungerer utmerket når en blir vant med det...

Har du lass i bør du vurdere 1. for å spare clucth selvfølgelig.

2. gir på f.eks Hiace har tilnærmet lik utveksling som en vanlig bil m lav nyttelast. :thumbup:

 

OG Nyere biler har jo som regel tiptronic i tillegg, så da er jo problemet, nesten, løst. Automat i by'n, tiptronic når det skal rrrrraces :cool:

Endret av herris12
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...