Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Automatgir. Hvor blir det av morroa?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har kjørt både med manuell (for det meste) og automatgir og synes det er mest artig å kjøre med manuel, men mest komfortabelt med automat. Men Tanta mi kan ikke kjøre med manuel i det hele tatt, derfor er det viktig å ha automatgir for de som ikke kan manuel. Bilbrodusentene på den måten tilbyr en bil som er lett å kjøre for de som ikke "kan" kjøre men som må ha en bil.

Lenke til kommentar
Jeg har kjørt både med manuell (for det meste) og automatgir og synes det er mest artig å kjøre med manuel, men mest komfortabelt med automat. Men Tanta mi kan ikke kjøre med manuel i det hele tatt, derfor er det viktig å ha automatgir for de som ikke kan manuel. Bilbrodusentene på den måten tilbyr en bil som er lett å kjøre for de som ikke "kan" kjøre men som må ha en bil.

6738245[/snapback]

 

Sant så sant det...

Lenke til kommentar

Tom bil? Kjør igang på andre gir, fungerer utmerket når en blir vant med det...

Har du lass i bør du vurdere 1. for å spare clucth selvfølgelig.

2. gir på f.eks Hiace har tilnærmet lik utveksling som en vanlig bil m lav nyttelast. :thumbup:

 

OG Nyere biler har jo som regel tiptronic i tillegg, så da er jo problemet, nesten, løst. Automat i by'n, tiptronic når det skal rrrrraces.

6738238[/snapback]

 

Er ikke tom bil nei.

Å ta laus på høye gir gjør turbolagg enda mere markant.

Kan være jeg er kresen men får leve med det til leasingavtalen går ut.

Lenke til kommentar

Det som jeg ser er mest positivt med automat er at også kan ha cruisecontrol. Det er deilig å sette cruisecontrollen på f.eks 90 og slappe av i beina imens man kjører.

 

Det negative med automat er at den kan plutselig gire uten at en vil det. Kom kjørende i med en god inngang i en sving og skulle akselere på ut/igjennom svingen, men plutselig så girer automaten ned ---> breisladd. Jeg synes jeg har mye bedre kontroll over bilen når jeg kjører manuell og da slipper en slike "overraskelser".

Lenke til kommentar

er vel en smaksak. hvis du er ute etter komfort, så er det ingen tvil. automat! men kommer jo an på hvor man kjører og hva man er ute etter. hvis du stort sett kjører i oslo i rushen eller er taxisjåfør, så hadde jeg aldri i verden vurdert manuell kasse! men hvis du kun tenker på maks ytelse, eller er veldig opptatt av bensinforbruk, så kan kanskje manuell kasse være det rette for deg.....

Lenke til kommentar
er vel en smaksak. hvis du er ute etter komfort, så er det ingen tvil. automat! men kommer jo an på hvor man kjører og hva man er ute etter. hvis du stort sett kjører i oslo i rushen eller er taxisjåfør, så hadde jeg aldri i verden vurdert manuell kasse! men hvis du kun tenker på maks ytelse, eller er veldig opptatt av bensinforbruk, så kan kanskje manuell kasse være det rette for deg.....

6738403[/snapback]

 

 

Automat.....og.....tiptronic, i pose og sekk

Lenke til kommentar
Det som jeg ser er mest positivt med automat er at også kan ha cruisecontrol. Det er deilig å sette cruisecontrollen på f.eks 90 og slappe av i beina imens man kjører.

 

Det negative med automat er at den kan plutselig gire uten at en vil det. Kom kjørende i med en god inngang i en sving og skulle akselere på ut/igjennom svingen, men plutselig så girer automaten ned ---> breisladd. Jeg synes jeg har mye bedre kontroll over bilen når jeg kjører manuell og da slipper en slike "overraskelser".

6738398[/snapback]

 

Dersom man ikke slipper gassen når drivhjula slipper taket så går turteller og speedometer paralelt oppover til motoren ikke klarer og dra drivhjula fortere, hvor fort det måtte være.

Lenke til kommentar
Det negative med automat er at den kan plutselig gire uten at en vil det. Kom kjørende i med en god inngang i en sving og skulle akselere på ut/igjennom svingen, men plutselig så girer automaten ned ---> breisladd. Jeg synes jeg har mye bedre kontroll over bilen når jeg kjører manuell og da slipper en slike "overraskelser".

6738398[/snapback]

Da har du enkelt og greit kjørt over evne. Ikke trykk så hardt på gassen neste gang... Etter noen dager med automat har du lært deg hvordan automaten oppfører seg, og når den girer og hvor mye belastning som skal til osv osv.

 

Hadde vært moro å sett snittalderen for de som foretrekker automat kontra de som foretrekker manuell. Da snakker jeg selvfølgelig ikke om banekjøring, men "vanlig" kjøring på offentlige veier.

Lenke til kommentar

Det skal vel tas med at automat gir har blitt vesentlig bedre med elektronikken som har kommet siste 10-5 år. Eks Merc som har tenkende girkasse som ved hard bremsing inn mot sving girer ned tidligere for sportsligere kjøring, kjenner igjen sjåførens kjøremønster og girer deretter. Og ikke minst dieselbilene som holder igjen på høyt gir for å få brukt turbotrykk/dreiemoment effektivt der f.eks en rein mekanisk kasse hadde giret ned og ødelagt turbotrykk og driv...

Lenke til kommentar

Alt til sitt bruk :)

Automat setter litt krav til effekt (synes jeg) min 2.5l TDI 150HK er "grei" på en A6 quattro.. Har kjørt lik bil med manuel og klart det er raskerer opp i fart, men som familiebil er automat fin-fint. To ting færre å huske på når unga jaller der bak..

 

På en "sports" bil skal det være manuel, f.eks 80 Competition :)

MB "sports"biler med automat kan derfor kalle gubberacer :)

Endret av PIIIpower
Lenke til kommentar
Alt til sitt bruk :)

Automat setter litt krav til effekt (synes jeg) min 2.5l TDI 150HK er "grei" på en A6 quattro.. Har kjørt lik bil med manuel og klart det er raskerer opp i fart, men som familiebil er automat fin-fint. To ting færre å huske på når unga jaller der bak..

 

På en "sports" bil skal det være manuel, f.eks 80 Competition :)

MB "sports"biler med automat kan derfor kalle gubberacer :)

6738639[/snapback]

 

 

Veldig enig i det du sier=D Men jeg vil alltid foretrekke man. selv..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...