Gå til innhold

Hvor kan man kjøpe helium?


Anbefalte innlegg

helium, ok. hva med iod (I)?

imotsetning til helium er dette stoffet knyttet til litt farligere (og desto morsommere) bruksområder.. noen som vet om jeg får kjøpt det som privatperson over 18 år eller om jeg må ha bevis for institutt for å få kjøpt det? pris?

"skole-iod" holder i massevis, trenger ikke sånn überfin til flere hundre kroner grammet..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kan ikke skjønne hvorfor helium skulle skade stemmebåndene mer enn vanlig stemme-aktivitet. helium gjør at "lyden" beveger seg fortere, siden helium er lettere enn "luft" (co2++)..

 

edit: om du trekker inn et "tungt stoff" (tyngre enn "luft", husk å stå på hodet), skulle man i prinsippet fått mørkere stemme.. en hypotese jeg ikke tør å teste..

Endret av lathorv
Lenke til kommentar

Man kunne sikkert i teorien prøvd det med en av edelgassene Xenon eller Krypton. Jeg tror ikke det er så viktig å stå på hodet så lenge man puster skikkelig ut igjen etterpå (f.eks 90% av gassen kommer ut). Den tunge gassen i bunnen av lungene (10%) blander seg fort med lufta man trekker inn og kommer nok ut i løpet av de neste par utblåsningene likevel. I praksis må man nok finne noen andre passe inerte gasser å prøve det med siden Xenon gir en rus og Argon gjør en svimmel. I hvertfall i forbindelse med dykking.

Lenke til kommentar

Prata med en kar som leverte helium ballonger til fester og sånn. Ganske omfattende greier med ballonger i metallic farger blåst opp inni større fargede gjennomsiktige ballonger, etc. Avansert ballong-rakettforskning med andre ord...

 

Men uansett sa han at man aldri burde puste inn gassen fra ballonger fordi de kan ha en gassblanding som består av skadelige gasser i tillegg til helium.

 

Effekten skulle visstnok være svært ubehagelig :ohmy:

 

 

[Edit: kom i skade for å si denne gassblandingen ofte forekommer, det har jeg ikke grunnlag for å si - rettet opp...]

Endret av Rata101
Lenke til kommentar

Pøhh.. Det var da svært til fordommer og skremselspropagansda.

 

Kan du dokumentere det?

 

AGA om stemmefordreining. Det står ikke noe om andre ferlige gasser der. Derimot står det det vi hele tiden har sagt om at 100% helium ikke inneholder 21% oksygen som luft.

 

Her skriver de også at Helium ikke er helseskadelig utenom kvelningsfaren på grunn av mangel på oksygen.

 

Yara sier også at Helium i seg selv ikke er giftig. Her også.

 

Som nevnt tidligere i tråden brukes helium blandet med oksygen, og noen ganger med litt nitrogen i forbindelse med yrkesdykking.

 

Yara nevner noen andre faremomenter som dog gjelder alle typer gassflasker: De kan velte og skade tær, ventilen kan bli slått av og flaska vil fyke bortover, og den type farer.

Lenke til kommentar
Yara nevner noen andre faremomenter som dog gjelder alle typer gassflasker: De kan velte og skade tær, ventilen kan bli slått av og flaska vil fyke bortover, og den type farer.

6684111[/snapback]

Hydro (som Yara tidligere lå under) er temmelig ekstreme på HMS, så det kom ikke som noe sjokk at det blir opplyst om sånne temmelig opplagte ting. :p Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Pøhh.. Det var da svært til fordommer og skremselspropagansda.

 

Kan du dokumentere det?

 

6684111[/snapback]

 

http://everything2.com/index.pl?node_id=556610

 

However, I recommend that you do not attempt this, since the gas cylinders that you buy for filling helium balloons may contain toxic impurities. Gas manufacturers produce many types of commercial gases, and will not guarantee absolute gas purity unless this is desired by the customer (higher quality means higher price.) Breathing even trace amounts of toxic gases such as carbon monoxide can seriously harm you, and possibly kill you. 

Lenke til kommentar

Hvis det hadde vært så farlige urenheter blandet i heliumet så ville nok gassforhandlere opplyst og advart veldig. I tillegg ville nok heliumballonger blitt ulovlige i norge når det er så vanlig og om det er så farlig. Da burde man i så fall fått en skandaler som ble slått opp i media om hvor farlig dette er. Det har vi altså ikke fått.

 

Helium fremstilles for det meste fra naturgass der CO ikke er et naturlig innhold. He er også det destillatet av naturgass som har desidert lavest kokepunkt så det vil neppe være andre urenheter enn kanskje litt andre edelgasser og kanskje spor av hydrogen. Alle disse urenhetene vil være ufarlige for mennesker i de konsentrasjonene vi skakker om her.

 

Forumbrukeren ProfessorPi som du bruker som kilde viser også i teksten at han er usikker på om det kan være et faremoment ved å skrive "may contain toxic impurities". Noe han også kommenterer lengre ned ved å skrive "Not that it stopped me from trying this when I was younger..."

Lenke til kommentar

Jeg sier klart i posten min at dette er andrehåndsinformasjon fra en som jobber med heliumballonger i Norge. Jeg tror neppe det er noe han fant på for å skremme meg.

 

Gassen er jo ment for å være i ballonger, ikke i lungene til folk. Det er kanskje derfor det ikke er noen advarsler.

 

Hvis du er interessert i å følge det opp, så kan du jo sikkert bare sjekke om nordsjødykkere som bruker heliumblanding benytter seg av samme helium som den som selges for ballongbruk i Norge. Det kan jo være at det er forskjell på Norge og utlandet på rutiner på dette.

 

For min del kan folk gjøre akkurat som de vil med ballongene sine. Jeg mener ikke å påstå at dette er et vanlig fenomen. Men, det gjør jo ikke noe om de blir opplyst om at kan være farlig.

 

Det blir vel å fortolke subjektivt å ta uttalelsen hans om at han innhalerte helium fra ballonger som liten som en oppfordring til å gjøre det allikevel når han rett ovenfor anbefaler folk å la være, og kommer med en forklaring på hvorfor.

 

Når det gjelder uttalelsen hans om at "helium may contain toxic impurities"; så skjønner jeg den slik at han sier at det ikke er forurensing i gassen hver gang, men at slikt kan forekomme. Altså ikke at han er usikker på om forurensing av helium noen gang har forekommet.

 

Men uansett, jeg har vel sagt mitt. Nå kan folk se flere sider av saken og ta en avgjørelse selv :)

 

 

[Edit: skrev om litt]

Endret av Rata101
Lenke til kommentar
Jeg sier klart i posten min at dette er andrehåndsinformasjon fra en som jobber med heliumballonger i Norge. Jeg tror neppe det er noe han fant på for å skremme meg.

 

Gassen er jo ment for å være i ballonger, ikke i lungene til folk. Det er kanskje derfor det ikke er noen advarsler.

6685926[/snapback]

Ehh, tror du ikke produsentene vet at folk puster inn gassen for å lage en morsom stemme?

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Til andre som lurer: Hvis du ikke vil leie flaske, fører Teknikmagasinet en pakke med engangsflaske og 30 ballonger. De sender ikke med post (med vekten på 3,2 kg ville det uansett blitt veldig dyrt), men har butikker over hele landet. Pris 400,– kr. (Merk at ballonghelium ikke er like rent som industrihelium.)

Endret av ....
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...