Gå til innhold

Hvor kan man kjøpe helium?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det koster noen få hundrelapper (3-400) for selve heliumet og noen hundrelapper til (2-300) for selve flaska. Nå snakker jeg om de minste flaskene på 8 liter. Hvis du har flaks så får du leid eller lånt flaska gratis hvis du lover å komme tilbake med den om ikke så lenge. I tillegg lønner det seg å kjøpe en bøyeventil til fylling av ballonger. Den koster ca 150kr. Redigert: Jeg ser AGA forklarer mye bedre enn meg, med unntak av pris. Jeg fant ikke prisene der.

 

Tips til gøy: Fyll opp noen ballonger og få en gruppe folk til å trekke inn luft fra ballongene sine samtidig og synge en linje fra et vers i kor. Det låter fantastisk :thumbs:

 

PS. Husk å ikke ta to trekk med helium etter hverandre. Man må puste litt mellom hver gang. 100% Helium inneholder jo som kjent ikke 21% oksygen ;)

Lenke til kommentar

Døde? Har du en link til en side om serien/skuespilleren? Kvelning er skummelt men jeg har mine tvil til historien fordi man naturlig nok slipper heliumslangen når man besvimer av oksygenmangel og dermed får oksygen og våkner. At man i det hele tatt skal klare/gidde å holde heliumslangen til munnen så lenge at man svimer av er også ganske uforståelig.

Lenke til kommentar
Dere husker kanskje serien "Steve" som gikk noen år siden? Han med den meget lyse stemmen? Han døde av all heliumen han pustet inn før innspillingene av episodene. Så vær litt forsiktig ;)

6669801[/snapback]

hahaha, for noe tull. Han lever i beste velgående. Han brukte forresten ikke noe helium under innspillingene.

Lenke til kommentar
Hvor får forresten dykkere helium fra?

6673627[/snapback]

Det vet jeg ikke, men antar at det blandes hos dykkerforretninger eller gassforhandlere. Det er jo svært viktig at det blandes inn riktig mengde oksygen i forhold til dybden.

 

Helium-oksygen-blandinger brukes vist mest på dybder dypere enn 30m siden nitrogen gir en økende rus jo dypere man dykker, mens helium som kjent ikke gjør noe med kjemien i kroppen (edelgass).

 

Redigert: Jeg fant to fine lenker om helium som dykkegass:

http://www.techdiver.ws/exotic_gases.shtml

http://www.lakesidepress.com/pulmonary/boo...ba/sectionl.htm

Lenke til kommentar

Jaleel White, som spilte Steve Urkel, lever i beste velgående og har etter bildene å dømme blitt en svært så kul fyr med årene.

Grunnen til at man skal være forsiktig med å inhalere helium er at gassen blander seg lettere med blod enn oksygen. Derfor kan man gå på en smell hvis man ikke passer på å få i seg nok vanlig luft under moroa. Hvis man svimer av slutter man jo å puste inn helium, så noe særlig farlig er det nok ikke. Uansett er det direkte udigg å besvime.

Lenke til kommentar
Grunnen til at man skal være forsiktig med å inhalere helium er at gassen blander seg lettere med blod enn oksygen.

6673855[/snapback]

Tenker du på at blodet binder opp helium i stedet for oksygen? Hvis jeg forsto deg rett her så stemmer ikke det. Helium er en edelgass og kan ikke binde seg til noen stoffer, deriblandt på røde blodlegmer som frakter oksygen. Problemet med å puste 100% helium er som nevnt tidligere i tråden at det inneholder 0% oksygen. Fra man puster ut luft via innsuget og utblåsningen av helium til man trekker inn luft får man jo ingen luft. Man kjenner samme reaksjon som om man hadde pustet ut lufta og holdt pusten like lenge før man trakk inn luft igjen. Altså minimalt med ubehag så lenge man ikke er anpusten når man starter og så lenge man ikke holder lungene fri for oksygen lenge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...