Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

ossen plugg skal jeg ha til min yamaha dt50r 92


Hk1

Anbefalte innlegg

jeg har en yamaha dt50r 1992 modell, har bestilt efektanlegg .

 

ossen plugg anbefales?

 

 

 

 

 

 

 

foressten hvor fort kommer den til å gå ca med efektanlegge?

 

burde jeg bytte dyse også da? isåfall hvor stor??

 

håper på svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Me kun potte og lyddemper vil du trolig få ca. den samme farta som før. Muligens litt dårligere bunndrag. I motsetning til nye mopeder gir effektpotte så og si ingen virkning før du monterer trimsylinder. Og du trenger ikke bytte dyse om du KUN monterer effektpotte. DTR-en har ganske stor dyse originalt.

 

Kan forresten anbefale NGK B8EV.

 

Lite triks: Sett på toppakning fra Yamaha DT50. Den er tynnere enn DTR-pakninga og gir høyere kompresjon. Men da MÅ du bruke kaldere plugg enn originalt (originalt er B6ES). Og om du får bankelyder i motoren må du umiddelbart bytte tilbake til original-pakning.

 

Har selv hatt to DT50R-mopeder og har prøvd det meste som kan gjøres med de ang. trimming.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
sedsberg Postet i går, 20:56

Me kun potte og lyddemper vil du trolig få ca. den samme farta som før. Muligens litt dårligere bunndrag. I motsetning til nye mopeder gir effektpotte så og si ingen virkning før du monterer trimsylinder. Og du trenger ikke bytte dyse om du KUN monterer effektpotte. DTR-en har ganske stor dyse originalt.

 

Kan forresten anbefale NGK B8EV.

 

Lite triks: Sett på toppakning fra Yamaha DT50. Den er tynnere enn DTR-pakninga og gir høyere kompresjon. Men da MÅ du bruke kaldere plugg enn originalt (originalt er B6ES). Og om du får bankelyder i motoren må du umiddelbart bytte tilbake til original-pakning.

 

Har selv hatt to DT50R-mopeder og har prøvd det meste som kan gjøres med de ang. trimming

 

 

 

okey jeg prøver de to pluggene :thumbup: men en ting til, den går så jævli dårlig :cry: hadde den i 45 på høyt turtall i 4 gir (skal vel gå bedre en det?) får ikke dratt den så langt på 5. gir (hakke lappen :love: )

 

 

takker for svar :p

Lenke til kommentar

Den burde fint klare 60km/t helt original, og med et veldig bra bunndrag. Min gikk 65 (på flatmark) da den var ny.

Et ekstremt vanlig problem på denne mopeden er sotavleiringer i potta og eksosporten i sylinderen. Eksosporten kan fort bli så tett at du knapt får lillefingeren inn. Da må du ta av sylinderen og file/pusse/skrape ut all sota. Min gikk maks 45 på sletta da porten var tett.

 

Du kan redusere sotinga ved å kun bruke helsyntetisk olje (f.eks. Biltema helsysntetisk). Den værste olja jeg prøvde var Statoil delsyntetisk. 1 liter av den og porten var potte tett! Den vil sansynligvis også sote mindre med effektpotte og lyddemper.

 

Ellers er det det vanlige. Sjekk at luftfilter ikke er tett. Evt. vaske det og smøre det inn med filterolje. Og sjekke at sylinder, stempel og stempelfjører ikke er slitt. Et nytt stempelsett koster ikke mer enn ca. 160,-.

Lenke til kommentar

faen det ekke rart den går som en bøtte med dritt..... eksosporten var jo helt sota,

fikk ikke lillefingeren inn en gang :mad:

 

er det noe problem for en som ikke har sånn kjempepeiling å ta av sylinderen og file det vekk?? må jeg bytte topp og bunn pakninga da. da er det vel greit å bytte stempel og ringene i samme slengen.

 

foressten jeg skulle sette på den nye trimsvana, fikk ikke skrudd den på :hmm:

virka som om gjengene ikke passa :cry: men faen det sto jo at den passa på dt/dtr. kjøpte den på mc-deler

Lenke til kommentar

Gjengene skal nok passe, men det kan være noe dritt å treffe riktige gjenger. Fort å skru den på skjevt. Ellers bør du rengjøre gjengene å sylinderen med en stålbørste først.

 

Min originale DTR gikk best med 48/14-dreving. Da fikk jeg ikke så høyt turtall, noe som er bra på en moped som har mest bunndrag. Den gikk bedre opp bakker da enn med 48/11-dreving. Avhengig av hvor bra stand motoren din er i så bør du nok prøve deg fram.

 

Du må ta av hele sylinderen ja, og bytte bunn- og toppakning. (De koster omtrent ingen ting). Vil anbefale å bytte stempelsett i samme slengen hvis det ikke har vært bytta på lenge, eller er slitt.

 

Skal du file ut sota må du være VELDIG forsiktig at du ikke skader sylinderveggene. Du må også fjerne grader fra eksosporten slik at du ikke ødelegger stempelet og ringene med en gang. Porten må også helst poleres/pusses/files så den blir så glatt som overhodet mulig. Hvis den er ru eller full av riper vil sota bygge seg opp i disse igjen. Er porten glatt er det ikke så lett for soten å få feste.

 

Hvis du kjenner noen som kan skru så ville jeg prøvd å få hjelp av ham. For en som kan det går det veldig fort, men om du aldri har gjort det før er det fort gjort å gjøre en tabbe.

Lenke til kommentar
jeg har en yamaha dt50r 1992 modell, har bestilt efektanlegg .

 

ossen plugg anbefales?         

 

 

 

 

 

 

 

foressten hvor fort kommer den til å gå ca med efektanlegge?

 

burde jeg bytte dyse også da? isåfall hvor stor??

 

håper på svar :)

6554280[/snapback]

jeg hadde en dt før.. stjelte en plugg fra 240`n til fadern... funka som faen ;) og bytta dyse og effektanlegg og bøyde reedventilene.. den gjorde 90 :w00t:

Lenke til kommentar

hvor stor dyse hadde du?

 

hvor mye var det du bøyde ut reedventilen?

 

90 er bra med bare efektanlegg og dyse da :D

 

jeg snakka med kjærsten til morra mi, han mente at det ikke var nødvendig å ta av sylinderen, bare bruke et eller annet til å få vekk sotlaget.

 

vet ikke helt hva jeg skal gjøre :love:

 

takk for svar :D

Lenke til kommentar

Du ha av sylinderen! Hvis ikke kommer du til så file sot og sikkert litt metall inn i sylinderen. Enten det eller så får du ikke fjerna sota. I tillegg vil det bli grader rundt eksosporten inne i sylinderen som du må fjerne.

 

DTR som går 90 med kun effektanlegg (potte) og no jallamekking på reedventilene? Da er jeg Kong Olav. :p

Lenke til kommentar
Du ha av sylinderen! Hvis ikke kommer du til så file sot og sikkert litt metall inn i sylinderen. Enten det eller så får du ikke fjerna sota. I tillegg vil det bli grader rundt eksosporten inne i sylinderen som du må fjerne.

 

DTR som går 90 med kun effektanlegg (potte) og no jallamekking på reedventilene? Da er jeg Kong Olav. :p

6604362[/snapback]

 

 

Dt'n min går nå i ca 75-80 på flata... Det eneste jeg har gjort med den er å bytte til 13tenners framdrev( er ikke sikker på hva som satt der, og om det var originalt) Jeg tror at han som hadde før meg også borra opp innsuget + bytta dyse... Den går ihvertfall bra nok ;) (Med fæl pining har jeg hatt 90 i liten nedoverbakke :whistle: )

Lenke til kommentar

Min originale DT50 MX2 '86 gjorde ca. 65-70 på flata.

 

Forresten, hvor mye får jeg selge den for nå?

Må bare litt skruing og deler til ca. 100kr til for å få den til å svive fint.

Nylakkerte deksler, nye pakninger i motoren o.l.

 

Beklager offtopicen.

Er det noen som har noe imot innlegget mitt, så skal jeg fjerne det.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...