Gå til innhold

AMD hadde ikke noe valg


Anbefalte innlegg

Det mest spennende med diskusjonene rundt denne fusjonen er mulighetene for nVidia på lang sikt ( 4-5 år ++ ).

 

Svært mange mener (korrekt også tror jeg) at en stor del av grunnen bak fusjonen er den videre utviklingen i x86 segmentet. Siterer Simen1 som oppsumerer ganske greit:

Rene grafikkbrikker ser ut til å gå en sikker død i møte når prosessorer utvides til Cell-lignende arkitekturer som tar seg av grafikk/fysikk.

 

Flere analyser jeg har lest regner med at nVidia forsvinner/blir kjøpt opp innen 6 år slik x86 utviklingen ser ut til å gå nå med CPU som det store sorte hull.

 

Hva kan nVidia gjøre for å overleve?

- Dra en AMD og kjøpe VIA?

- eller utvikle egne CPU for å følge Intel og AMD?

 

Slik prognosene er nå burde skrifta stå rimelig klart på veggen for nVidia bossene: utvikling og tilpassing, eller død.

 

Nå har nVidia etterhvert fått god kompetanse på *nix OS, med drivere til Linux, FreeBSD og Solaris. Og nVidia har et godt grep om arbeidsstasjons markedet. Jeg satt og lot tankene kverne rundt og datt ned på en arti idé:

 

nVidia vet at markedet for dedikerte grafikk løsninger til x86 maskiner vil forsvinne. Hva om nVidia ganske greit gir blaffen i x86, kjøper SGI og MIPS Technologies, og etablerer seg som nåtidens svar på 80-90-tallets Silicon Graphics, markedsledene på tunge grafikk maskiner?

 

Høres sikkert bort_i_natta ut, men det er bare et eksempel på de mulighetene som nVidia burde vurdere, etter min mening. Fremtiden som dedikert grafikkbrikke produsent ser dyster ut. Brikkesett markedet blir sikkert ikke så mye bedre. For å overleve i x86-verdene bør/må nVidia følge Intel og AMD/ati, men kan nVidia greie det med VIA?

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dermed vil alle som ønsker å kjøre Nvidia-grafikk, nå måtte kjøpe PC-er som kjører på Intel-prosessorer. Omvendt vil ATI bare være tilgjengelig på AMD-drevne PC-er.

Itavisen virker litt ute å kjøre, enig i det.

 

Digi.no derimot viser i alle fall til en kilde og argumentasjonen er litt mer plausibel:

I går lovet hvert fall Nvidia å samarbeide med AMD som før, hvis AMD lover å behandle dem som de behandler ATI. AMD må vise at de samarbeider fullt med oss, men hvis de gjøre det er vi veldig glad for å samarbeide med dem, sier Nvidia-sjef Jen-Hsun Huang til Wall Street Journal.
Lenke til kommentar
Hvis AMD, som følge av dette her, går konkurs  i fremtiden pga lite penger, så blir jeg sinna. :)

6559686[/snapback]

Pahhh .. Dei har EU i ryggen.. :p

6560112[/snapback]

Og ett knippe av ekstremt loyale aksjonærer, det var vel flere som undret seg at de kom levende igjennom krisen de hadde for noen år siden(ok det begynner vel å bli noe mer enn det). Tror nok AMD overlever og kommer styrket utav dette ettersom ATI totalt sett er ett selskap som går rimelig bra, dvs det er ikke en tapsbedrift de har overtatt, selv om det er litt vanskelig å spå hvordan markedet vil reagere på ett slikt oppkjøp, dvs om ATI mister kunder eller får nye kunder.

Lenke til kommentar
Dermed vil alle som ønsker å kjøre Nvidia-grafikk, nå måtte kjøpe PC-er som kjører på Intel-prosessorer. Omvendt vil ATI bare være tilgjengelig på AMD-drevne PC-er.

 

Hehehe, sånn går det når sommervikarene får frie hender...

:!:

6559286[/snapback]

 

Jeg synes faktisk ikke slikt er morsomt i det hele tatt. Dårlig journalistikk er bare irriterende.

Lenke til kommentar
Hvis AMD, som følge av dette her, går konkurs  i fremtiden pga lite penger, så blir jeg sinna. :)

6559686[/snapback]

Pahhh .. Dei har EU i ryggen.. :p

6560112[/snapback]

Og ett knippe av ekstremt loyale aksjonærer, det var vel flere som undret seg at de kom levende igjennom krisen de hadde for noen år siden(ok det begynner vel å bli noe mer enn det). Tror nok AMD overlever og kommer styrket utav dette ettersom ATI totalt sett er ett selskap som går rimelig bra, dvs det er ikke en tapsbedrift de har overtatt, selv om det er litt vanskelig å spå hvordan markedet vil reagere på ett slikt oppkjøp, dvs om ATI mister kunder eller får nye kunder.

6560547[/snapback]

Det står litt om det her:

 

Survival in the semiconductor market will soon depend on having friends in high places

"This is all very sexy stuff, but it is going to be expensive and someone is going to have to pay for it."

[...]

"Semiconductors are like the airline industry," [...] "They are sexy, and investors are always willing to lose money on the airline industry."

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...