Gå til innhold

AMD hadde ikke noe valg


Anbefalte innlegg

Hmmm skeptisk...

 

Men om amd og nvidia fortsatt sammarbeider for nForce chipsettet så er kan jeg roe meg litt ned... men er meget skeptisk..

 

amd + ati = :/

 

Synes selv at ATI sine brikkesett er rett og slett underlegne nForce sine, og jeg synes AMD sine prosessorer er overlegne Intel sine...

så det er vel en tap/vinn situasjon... amd taper og ati vinner :s

 

slik ser jeg det.

 

med amd bak roret vil ati klatre...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det her hadde jeg aldri kunnet forestille meg ville skje, selv om det gir mening utifra artikkelen.

 

Litt usikker på hvor positivt/negativt dette er.

Sett Utifra AMDs gode støtte i linuxmiljøet vil de forhåpentligvis satse mere på ATI drivere til linux.

Ellers tror jeg ikke dette vil få noen store konsekvenser med det første.

 

Dette markerer *trekk pusten dypt*... starten på slutten på datatiden slik vi har kjent den til nå.

6553347[/snapback]

Det er store ord, men jeg tror også man kan definere det som kommer ut av oppkjøpet (altså om et par år) som et paradigmeskifte.

Jeg tror ikke at dette er avgjørende for et slikt skifte, men heller en konsekvens. Uansett vil det nok muligens i ettertid bli sett på som avgjørende..

Lenke til kommentar
Og etter hvert som grafikkprosessorene blir stadig mer avanserte, med stadig flere pixel- og vertex-shadere, er det ikke så mye som skiller disse fra fullblods x86-prosessorer lenger.

 

Det er vell heller det motsatte, det er mye som skiller de fra hverandre (slik jeg ser det i alle fall). GPUer (grafikk prosessorer) har i dag mange kjerner (som nødvendigvis ikke kjører på så høy klokkehastighet) og er en massiv flyttallskalkulator som kan flytte store mengder data, og er spesielt flink til å parallellisere oppgaver. CPUer har så vidt begynt å få parallellisering i dag (men går tilgjengjeld på svært høy klokkehastighet), og parallellisering er veien den videre utviklingen vil gå da det er svært vanskelig å øke ytelsen på andre måter nå. Så oppkjøp av selskap som har mange folk som er flinke på prosessorer som bruker parallellisering er jo helt på sin plass (sett fra bedriften og for videre utvikling, men fra forbrukerens siden kan det jo diskuteres)

 

Jeg trur at vi kan se fram til noe spennende, nå som ATI får tilgang til AMD sine fabrikker og teknologi også. De vil antagelig få mulighet til å produsere chiper som er raskere (nVidia har så vidt jeg vet ikke egne fabrikker og vil derfor antagelig ikke ha tilgang til en like bra produksjonsteknikk til samme pris). AMD får tilgang til folk som er flinke i parallellisering og vil dra nytte av det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Hvorfor skulle det være noe problem for Intel å bruke NForce-baserte løsninger fremover?

 

Disse lages ikke av Intel.

 

Intel har INGEN high-end GPU løsning på egne brikkesett (SLI/CF).

6554668[/snapback]

 

Jeg gjentar; hvorfor skulle det være noe problem?

6554871[/snapback]

 

Ingen Intel brikkesett til highend brukere gir muligens Intel et problem. Vi får se etterhvert...

Lenke til kommentar
Ingen Intel brikkesett til highend brukere gir muligens Intel et problem. Vi får se etterhvert...

6554942[/snapback]

 

High End er aldri det man tjener mye penger på, så at det blir et problem er nok å ta i veldig mye. High end markedet er veldig lite. Hvor mange prosent bruker SLI/CF løsning idag? 0.1% maximum, og da tar jeg nok i en del.

 

-Heiper-

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
High End er aldri det man tjener mye penger på, så at det blir et problem er nok å ta i veldig mye. High end markedet er veldig lite. Hvor mange prosent bruker SLI/CF løsning idag? 0.1% maximum, og da tar jeg nok i en del.

6554989[/snapback]

 

Ja, det kan godt hende Intel ikke gidder å bry seg.

 

Highend brukerne er en liten men potensielt 'farlig' gruppe - de er ofte aktive og gir anbefalinger, publiserer tester, setter rekorder etc. etc.

Lenke til kommentar
Hvorfor skulle det være noe problem for Intel å bruke NForce-baserte løsninger fremover?
Disse lages ikke av Intel.

 

Intel har INGEN high-end GPU løsning på egne brikkesett (SLI/CF).

6554668[/snapback]

Jeg tror det holder i lange baner for intel at nvidia lager en conroe-versjon av nforce 590SLI slik at entusiastene kan kjøpe dyre intel-prosessorer.

 

Intel lever lykkelig som leverandør av egne brikkesett til tross for at de lar andre også lage brikkesett til seg. Det samme kommer nok til å skje med AMD.

Lenke til kommentar

AMDs Henri Richard svarer på en del interessante spørsmål vedrørende Nvidia, etc. i dette intervjuet:

http://www.digitimes.com/systems/a20060725VL204.html

Q: In the past AMD has always been closely associated with the name Nvidia, and it’s always been assumed that AMD has a very positive relationship with Nvidia, if not an actual partnership. We’ve heard terms such as SNAP, the strategic Nvidia-AMD partnership. What are the implications for your relationship with Nvidia, now that AMD has made this move to acquire a company that has always been a competitor with Nvidia?

 

A: Well, first, we have to remember the principle under which we’re going to continue to operate our joint business, which is one of open platforms and open standards. There’s nothing in our strategy that, unlike our competitor, is going to be aimed at hurting or impairing the ability of other folk to innovate on our platform. As such, I expect our relationship with Nvidia to continue to be one that is both a partnership and a strategic relationship because again we respect the innovation that Nvidia brings to the marketplace, and we certainly want them to feel that if they invest some of that capability for innovation on the AMD platform, there’s going to be a just return on that investment. So those principles that have helped build AMD are not going to change.

 

Q: So can we continue to anticipate AMD based motherboards that carry Nvidia graphics and Nvidia core logic?

 

A: I surely hope so, absolutely. I come as you know from a background at IBM, and one of the principles I learned there, and I think this is very important, is that if internal divisions are to remain competitive, you should not shield them from external competition. I think that’s one very important aspect of competition. So, although I would expect that our internal chipset division would provide us with very high quality, very high performance chipsets, I know for a fact that artificially shielding them from external competition would probably be bad business practice.

 

From time to time it may happen that we will have the best chipset for a particular application, and from time to time it may happen that Nvidia has the best chipset. And if that’s the case, there’s absolutely no reason why they shouldn’t reap the benefit of their innovation. We’re certainly going to maintain an open platform strategy, so that they can innovate on the AMD platform. Also, unlike the competition, I don’t foresee putting in place artificial marketing barriers to force our customers to make certain choices that are not necessarily good for their business.

 

Q: In the same context, AMD has always had a strong relationship with VIA Technologies. SiS and several other companies could probably be mentioned as well. Certainly VIA has always been regarded as a key provider of core logic for AMD, so do you have any comments on AMD’s future relationships with these third-party providers?

 

A: Well, all that I’ve just said about Nvidia would also be true for VIA, SiS and any other partner. It’s interesting to note that those three companies have been providing chipsets for the Intel eco-system for years, and I think that everyone would agree with me that working under the Intel umbrella is a lot more difficult than working with AMD. So these companies have been able to produce Intel based chipsets for years and finding a way to survive and thrive in that environment, so I don’t see why they wouldn’t be able to do it in the AMD eco-system.

 

Again, I can’t make comments for them. Some of them may decide that instead of making a broad offering, they’re going to focus on specific segments. I’m sure they’ll be looking at their strategies. But across the board, we’re going to maintain a very open platform and an open-standard approach to partnership with those three companies.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
På en annen måte litt trist at vi nå ser en total splittelse innenfor brikkesett, grafikk og prosessor markedet. Det betyr at i fremtiden så må du velge Intel CPU hvis du vil ha SLi og AMD CPU hvis du vil ha Crossfire.

 

Hva er i veien for at nvidia lager SLi støtte til AMD brikkesett?

 

Sånn jeg ser det så er det Intel som taper på det da du er låst til SLi med Intel men med AMD så kan du velge SLi eller Crossfire..

 

Kan ikke se noen grunn til at Nvidia skulle ønske å slutte å produsere brikkesett til AMD med SLi støtte..

Endret av taz
Lenke til kommentar

Her er noen kommentarer fra Nvidia i denne forbindelse:

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/conte...6072400581.html

Graphics chip maker Nvidia Corp. sees no need to pursue a merger of the kind its rival ATI Technologies Inc. has struck with No. 2 computer processor producer Advanced Micro Devices Inc., an Nvidia executive said on Monday.

 

"We don't feel at this point it makes sense to tie ourselves up with an acquisition," Michael Hara, Nvidia's vice president of investor relations, told Reuters when asked if the company was interested in being acquired by AMD or its chief competitor Intel Corp.

[...]

Hara voiced confidence in Nvidia's business and products, characterizing the ATI deal as a "positive development."

 

"It creates a situation where ... they (AMD) still need us to be competitive, and it creates the sense that Intel will need us as a partner much more than they did before."

http://amdzone.com/modules.php?op=modload&...order=0&thold=0

Nvidia has sent out this statement to us on the AMD buy of ATI:

 

Today’s news about the acquisition of ATI by AMD is a positive development for NVIDIA. We are now the only graphics processor and core logic company that supports both Intel and AMD processors. We will continue to execute on our strategy, which is to develop industry-changing GPU and platform technologies, extend the use of the GPU into new applications, and expand its reach into all computing devices - from PCs to servers to phones.

Lenke til kommentar

Vedrørende om AMD vurderte å slå seg sammen med Nvidia så blir det diskutert her:

http://www.itjungle.com/tlb/tlb072506-story05.html

nVidia has a market capitalization of $6.2 billion, and applying the same 1.7 multiple that AMD coughed up for ATI (which had a $3.2 billion market capitalization prior to the rumors of the AMD deal coming down), AMD would have to pay about $12.5 billion for nVidia. Which, of course, it can't do, since it only has a market cap of about $12 billion prior to the ATI acquisition rumors. Incidentally, according to Patrick Moorehead, vice president of advanced marketing at AMD, the company did indeed entertain the idea of merging with nVidia. But that would have been a merger of equals, and AMD's top brass would not have been in charge.

 

Og her:

http://arstechnica.com/articles/culture/amd-ati.ars/3

http://theinquirer.net/default.aspx?article=33219

Lenke til kommentar

Må si at jeg ikke helt klarer å ta svarene til Henri Richard helt seriøst, dvs jeg tror ikke han lyver, men jeg tror det ligger i kortene at denne er en versjon av sannheten som muligens nVidia ikke vil være helt enig i om ett par år.

 

Mht nVidia, så kan jo de bare håpe på det beste, dvs at de kan gjøre en deal med Intel av ett eller annet slag. Verste utfall ville selvfølgelig være at AMD kutter utviklingsbudsjettet til ATI og at grafikkløsningene deres ikke blir konkurransedyktige med dem fra nVidia lengre, dvs at man indirekte sikrer nVidia monopol på high-end grafikkløsninger... mulig deal mellom AMD og nVidia? Kanskje en grunn til at nVidia ikke er bekymret? :) Tror vel egentlig ikke det, men er redd for at det kan blir konsekvensen på sikt enten det er tilsiktet eller utilsiktet.

 

Tipper AMD vil beholde ATI navnet, på den måten kan de nok levere flere grafikkløsninger til Intel baserte systemer uten at Intel vil bry seg for mye.

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...