Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 099 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      137
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      120
    • Café creme
      4
    • Americano
      110
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      105
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      346
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ProphetSe7en skrev (12 minutter siden):

Hadde denne tidligere

https://www.prisjakt.no/product.php?p=531226

Men knappene falt av, og kannen knuste etterhvert og det kostet absurde summer for ny kanne.

Skal se på den du nevner, men i hovedsak står det mellom Moccamaster KGBT og Wilfa Performance WSPL-3b

Jeg har aeropress også, men de andre som drikker kaffe i hus krever kaffetrakter.

Ønsker meg i all hovedsak en integrert kaffemaskin, men jeg klarer ikke å forsvare prisen på en slik 😅

Jeg har Performance WSPL-3B som har fått kjørt seg stort sett hver dag det siste året, en veldig god trakter som og har scoret temmelig bra på tester som måler vanntemperatur og slikt, samt det er så utrolig digg å kunne huke av hele vannbeholderen å fylle den under vasken, samt fri justering av åpning i bryggekurven slik du kan justere hvor fort vannet strømmer gjennom. Og ellers Intet å utsette på den foruten om at jeg kanskje skulle ønske det var mulig å skru av varmeplata under kanna som en kan på eksempelvis de moccamasterene som har det. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Hvis man med en integrert kaffemaskin mener en maskin med bean-to-cup-funksjon, så er jeg ganske sikker på at det gjør ting enkelt, men er mindre sikker på at det gjør kaffen best mulig. Best resultat oppnås ved å bruke relativt nybrente kaffebønner som har vært lagret med minst mulig lys- og oksygeneksponering før en tilpasset kverning like før en optimal brygging. Typisk vil en bean-to-cup-maskin la kaffebønnene ligge eksponert i en glassbeholder før den kvernes uten tanke på brennegrad/tetthet, og deretter brygges uten tanke på de samme vurderingene. Med en kaffe tilpasset prosessen blir det bra, men ellers blir det "diskutabelt" ;) 

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (1 time siden):

Hvorfor vil du skru av varmeplaten?

Å kunne ta av vannkannen for fylling var en av de tingene jeg likte best på Svart Presisjon, og er også det som gjør meg litt skeptisk til å gå for Moccamaster

Mest for mitt eget bruksområde, jeg trakter kaffe tidlig på morgenen å heller det over i en termoskanne som jeg heller av de timene jeg drikker kaffe. Å ha den stående  lenge på en aktiv varmekilde forringer dessverre smaken ganske mye da det brenner den, så prøver helst å unngå det, men kanskje bare jeg som er en snobb :p 

Lenke til kommentar

Har akkurat tatt avgjørelsen å oppgradere kaffegamet mitt. Drikker hver morgen ca 5-6 kopper for å starte dagen og til dette bruker jeg en Bosch-bryggere, av eldre modell.

Har bestilt en kvern fra Royaldesign.no - en wilfa som er nedsatt til 2,1k som ifølge prisjakt oftest koster oppåt 2,8k. Har i tillegg kjøpt en presskanne og prøvd den ut med godt resultat.

Vurderer å bestille en Chemex for å kombinere med kvernen, eventuellt den Wilfa som elkjøp nå selger for 2k - virker få gode tilbakemeldinger.

Høers dette ut som en god start?

Og spm nummer 2, hvor på nett handler man gode kaffebøner?

Lenke til kommentar
TotalF skrev (1 time siden):

Har akkurat tatt avgjørelsen å oppgradere kaffegamet mitt. Drikker hver morgen ca 5-6 kopper for å starte dagen og til dette bruker jeg en Bosch-bryggere, av eldre modell.

Har bestilt en kvern fra Royaldesign.no - en wilfa som er nedsatt til 2,1k som ifølge prisjakt oftest koster oppåt 2,8k. Har i tillegg kjøpt en presskanne og prøvd den ut med godt resultat.

Vurderer å bestille en Chemex for å kombinere med kvernen, eventuellt den Wilfa som elkjøp nå selger for 2k - virker få gode tilbakemeldinger.

Høers dette ut som en god start?

Og spm nummer 2, hvor på nett handler man gode kaffebøner?

Link til disse produktene du vil ha vurdert? "Wilfa til 2k", er det en kaffetrakter, kvern, brødrister?

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (5 minutter siden):

Link til disse produktene du vil ha vurdert? "Wilfa til 2k", er det en kaffetrakter, kvern, brødrister?

Haha, unskyld, brainfart der.

Kvernern:

https://royaldesign.no/wsfb-100s-uniform-kaffekvern-solv

Brygger

https://www.komplett.no/product/1165895/hjem-fritid/kaffemaskiner/kaffetraktere/wilfa-wspl-3b-kaffetrakter?channable=0080816964003131363538393549&gclid=Cj0KCQiA2NaNBhDvARIsAEw55hjZfYILsMO6Q-E99yqE_WBDB_6dzjNvakrwq35Mzn3sA28OQ7_lC_EaAnljEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Chemex

https://www.kaffabutikk.no/products/chemex

Endret av TotalF
Lenke til kommentar

Innleggene over ditt handler delvis om den trakteren, jeg vurderer den selv opp mot Moccamaster KGBT.

Siden du vurderer chemex og trakter kan kanskje noe slikt være aktuelt?

Ellers så synes jeg denne og denne virker interessante, uten at jeg har undersøkt så veldig mye rundt de enda. 

Det som gjør meg skeptisk til å kjøpe Wilfa trakter på nytt er at det virker å være litt tilfeldig kvalitet på maskinene deres. Mange som har hatt problemer med disse, men det er kanskje løst på nyere versjoner?

Endret av ProphetSe7en
Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (47 minutter siden):

Innleggene over ditt handler delvis om den trakteren, jeg vurderer den selv opp mot Moccamaster KGBT.

Siden du vurderer chemex og trakter kan kanskje noe slikt være aktuelt?

Ellers så synes jeg denne og denne virker interessante, uten at jeg har undersøkt så veldig mye rundt de enda. 

Det som gjør meg skeptisk til å kjøpe Wilfa trakter på nytt er at det virker å være litt tilfeldig kvalitet på maskinene deres. Mange som har hatt problemer med disse, men det er kanskje løst på nyere versjoner?

James Hoffmann har testet den pour over maskinen de selger på Power i videoen her :

Et lite år siden jeg faktisk så videoen når jeg selv så på kaffe maskin, så husker ikke helt hva konklusjonen var, men mener å huske han ikke var fryktelig imponert. 

 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 timer siden):

Med 5k så ville jeg kjøpt en automatisk maskin..
Kanskje lagt til litt ekstra.

Og fått eit dårlegare produkt i mange tilfelle.

Eg heier på ei god kvern (1000-3000,-), ein kurant traktar (Wilfa, Moccamaster osv.) og ferske bønner.

Sjølv har eg Wilfa Uniform og brukar i det daglege Hario V60. Ved besøk kan eg dra fram ein Moccamaster.

Så lenge du brukar dei riktig er det lite forskjell på td. Wilfa og Moccamaster, begge lagar god kaffi. Det er langt viktigare kva du puttar oppi og alderen på det. Mtp. levetid så har nok Moccamaster lengre historikk å basere seg på, utan at eg har noko kjennskap til Wilfa. Du får òg kjøpt reservedelar til det meste for Moccamaster. Ein liten kuriositet er at det er Technivorm som er produssenten, og Moccamaster er ein serie kaffitraktarar.

Når det gjeld bønner så har me eit stort utval i Norge. Om du har ein kafé eller eit brenneri i nærleiken så ta gjerne turen der først. Det er ulik kvalitet og brennegrad på kafé òg, men all erfaring er nyttig. Den er ikkje komplett, men her er ein oversikt over ein god del brenneri i Norge: https://kaffe.no/kaffebrennerier-i-norge/ Mange har nettbutikk, så ein har anledning til å prøve seg fram.

Når du kjøper kaffi er det greit å merke seg brennegrad, opphav og smakskarakteristikk. Om du gjer det og prøver litt forskjellig så finn du fort ut av kva du likar og ikkje likar.

Eit tips er å kjøpa ein kopp når du er på kafé, gjerne noko du ikkje har prøvd før. Der er det større sjanse for at du får ein kopp som er brygga riktig, sjølv om det finnes unntak der òg. Ein fordel med dette er at du slepp kjøpe ein pose til 100-180 kroner, men finn ut at du ikkje likte den så godt.

Skal du verkeleg bli betre på ulike opphav og typar så er det gull verdt å smaka fleire ulike typar side om side. Har du ein kopp kenyansk med sitruskarakteristikk og ein frå Colombia med sjokoladekarakteristikk så merkar ein fort forskjellen. Det er då viktig at kaffien har låg nok temperatur. Jo høgare temperatur jo mindre smak. Du får mest smak ut når den nærmar seg kroppstemperatur. Sjølv føretrekk eg den i området 40-50 grader.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (5 timer siden):

Og fått eit dårlegare produkt i mange tilfelle.

Eg heier på ei god kvern (1000-3000,-), ein kurant traktar (Wilfa, Moccamaster osv.) og ferske bønner.

Sjølv har eg Wilfa Uniform og brukar i det daglege Hario V60. Ved besøk kan eg dra fram ein Moccamaster.

Så lenge du brukar dei riktig er det lite forskjell på td. Wilfa og Moccamaster, begge lagar god kaffi. Det er langt viktigare kva du puttar oppi og alderen på det. Mtp. levetid så har nok Moccamaster lengre historikk å basere seg på, utan at eg har noko kjennskap til Wilfa. Du får òg kjøpt reservedelar til det meste for Moccamaster. Ein liten kuriositet er at det er Technivorm som er produssenten, og Moccamaster er ein serie kaffitraktarar.

Når det gjeld bønner så har me eit stort utval i Norge. Om du har ein kafé eller eit brenneri i nærleiken så ta gjerne turen der først. Det er ulik kvalitet og brennegrad på kafé òg, men all erfaring er nyttig. Den er ikkje komplett, men her er ein oversikt over ein god del brenneri i Norge: https://kaffe.no/kaffebrennerier-i-norge/ Mange har nettbutikk, så ein har anledning til å prøve seg fram.

Når du kjøper kaffi er det greit å merke seg brennegrad, opphav og smakskarakteristikk. Om du gjer det og prøver litt forskjellig så finn du fort ut av kva du likar og ikkje likar.

Eit tips er å kjøpa ein kopp når du er på kafé, gjerne noko du ikkje har prøvd før. Der er det større sjanse for at du får ein kopp som er brygga riktig, sjølv om det finnes unntak der òg. Ein fordel med dette er at du slepp kjøpe ein pose til 100-180 kroner, men finn ut at du ikkje likte den så godt.

Skal du verkeleg bli betre på ulike opphav og typar så er det gull verdt å smaka fleire ulike typar side om side. Har du ein kopp kenyansk med sitruskarakteristikk og ein frå Colombia med sjokoladekarakteristikk så merkar ein fort forskjellen. Det er då viktig at kaffien har låg nok temperatur. Jo høgare temperatur jo mindre smak. Du får mest smak ut når den nærmar seg kroppstemperatur. Sjølv føretrekk eg den i området 40-50 grader.

Takk for greit svar, setter pris på infoen :)

Der jeg bor er det dessverre ikke noen kaffekultur å snakke om så mest trolig nødd å bestille litt ulike bønner fra netthandel. Men som godt voksen med ok lønn kan det få rømmes innom moro-budsjetten :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fin serie der der, og den siste videoen (12 minutt) kan eg absolutt anbefale for dei med mokakanne. Der handlar det kun om tips for å brygge best mogleg. Det var ganske likt metoden eg endte opp med etter å ha forska litt på det for eit par år sidan. Synest framleis den er litt fuzzy som bryggemetode, men eg lagar aldri til meg sjølv, så det er greit.

Men «espressokoker» er det ikkje, for du får ikkje espresso frå ei mokakanne. 🙃

Lenke til kommentar

For å si det med Bill Skjelvespyd: “What's in a name?” :hmm:

Mokakanne, mokkakanne, espressokanne, espressokoker; googler man dem, er det de samme dingsene som dukker opp uansett ;) 

Men mitt valg "espressokoker" var nok ikke det beste om vi skal tro ordbøkene - der finnes kun "espressokanne", og det er det de kalles i den norske versjonen av Hoffmanns kaffeatlas "Kaffeboka" også. Til tross for at ordbøkene også har oppslagsordet "mokka", fremfører de faktisk den utbredte misforståelsen at det er espresso som lages med kannene. Og forklaringen på oppslagsordet "espresso" er jo temmelig unøyaktig.

Uansett - det virker som at de som jobber med ord, mener at "espressokanne" er det riktige ordet på norsk. Hva som er riktig i en diskusjonstråd for kaffeinteresserte, er jo imidlertid en helt annen ... eh ... diskusjon - der er "mok(k)akanne" god knall, vil jeg tro :D 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...