Gå til innhold

Musikkafeen | Diskuter all slags musikk!

Arve Systad

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen som har en interesse for jazzens historie her inne? Kunne trengt et innholdsrik og kortfattet sammendrag.

20s: New Orleans-/Chicagojazz. Dansemusikk, rytme etter ragtime, bluesskala, improvisasjon, enkel harmonikk og synkoperte melodier, fremført i korpsbesetning. Det vi i dag kjenner som tradjazz, eller til og med "gladjazz". Louis Armstrong, King Oliver, Fletcher Henderson.

30s: Swingrytme i stedet for ragtime, storband, walking bass, komponert. Duke Ellington, Count Basie, Benny Goodman.

40s: Bop. Kvintetter, virtuositet, improvisasjon. høyt tempo, drønn i trommene, kunstnerisk. Charlie Parker. Ble folkeligere på 50-tallet.

50s: Cooljazz (westcoast). "kammerjazz", noe komponert, laidback, eksperimenterende i form og rytme, en fot i klassisk. Gil Evans og Miles Davis. Egen, men veldig lik sjanger oppsto også, kalt modaljazz. Høres veldig likt ut men er modalt.

60s: Frijazz. Oppløsning av tonalitet, rytme og puls. Ikke det folk flest hørte på, for kunstnerisk og fjernt, men banebrytende. Ornette Coleman, Albert Ayler, John Coltrane.

70s-80s: Jazzrock og fusion n' shit.

80s-90s-00s: Postmoderne sammensurium av stilarter slik vi ser i pop og rock. Acid Jazz, etnisk jazz, world music, ECM, støyjazz, you name it.

Eneste grunnen til at jeg kan dette er pga at jeg hadde musikkhistorie i fjor.

Skrevet (endret)

Hva synes dere om dette?

http://www.youtube.com/watch?v=5bUlCRpTs3o

Synes han formidler og tolker Bellman enormt bra.

For de som ikke vet hvem Carl Michael Bellman er, så er det en av Sveriges største visesangere/kompositører. Han levde på 1700-tallet og lagde kontroversielle viser, men også musikk for hovet som er mer kjent. Han bruker klassisk komposisjonsteknikk fra sin tid, altså wienerklassismen.

Er dere interesert i mer av Bellman anbefaler jeg Cornelis Vreeswjiks tolkninger og Imperiets tolkning av en av de største, "Märk hur vår skugga"

Endret av Sebbe
Skrevet

http://www.youtube.com/watch?v=RDERDV3hhO0

kuriosa for alle som har ett eller annet svakt punkt for Kurt Cobain og nowave musikk. det er Cobain som har lead-vocalen på dette sporet.

(kan noen fortelle meg hvordan dette låter? jeg sitter på en pc hvor jeg ikke får hørt sangen og jeg ser ikke ut til å få det i nær fremtid)

Skrevet

Flott opplegg, fra Israel vistnok. De har ikke blitt signed enda, men det er nok bare et tidspørsmål.

Likte det lydbildet. 8/10 +

Skrevet

Er det noe jeg hater er det når jeg hører en sang i en film og ikke finner ut hva den heter, eller hvor jeg kan kjøpe/laste ned sangen. Er det noen som har peiling på thai musikk eller vet hva denne sangen heter?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...