Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd


Anbefalte innlegg

Fant Octomore v3 her i Berlin på et kjøpesenter som heter KaDeWe, SirEmanon. Tenkte å nevne det for deg hvis du var interessert, selv om jeg har skjønt du er ute etter v4. Prisen lå på 159 euro. Hvordan er v3 i forhold til v4 i peat? Stod på plakaten at denne hadde 152 ppm og var den med mest peat i da den kom ut. Var forresten utstilt sammen med et torvstykke i glassburet :p

 

#utifra posten din fra forrige side fikk jeg svar på peat spørsmålet ;)

Nå har jeg ingen planer om å reise til Berlin :dontgetit:. Men skal muligens til Edinburgh i løpet av vår/sommer. Og har hørt at Royal Mile har en ladning 4.2 :dribble:

 

Ahhh sweet! Hadde vært moro å prøvd den! Er du i Edinburgh anbefaller jeg å ta en tur innom en butikk (husker ikke helt navnet på dem nå, men skal kikke på flaska når jeg kommer hjem) i Royal Mile som er skottlands eldste independent bottler. I butikken, som forøvrig selger endel vanlige whiskyer også, står det flere tønner. De lager sin egen blend fra hver region som de så drypper oppi tønnene for å fortsette prosessen. Miksen er heller ikke lik hver gang heller, slik at den flasken du får ut derfra er ganske unik. Smaker ikke ut som en lett blend for å si det sånn. De sjekker alkoholprosenten i tønnene titt og ofte for å markere riktig på flaskene. Min var på rundt 58% hvis jeg ikke husker feil, og jeg valgte fra Islay. Fikk ett skikkelig inntrykk av "håndverk" når jeg var der :)

 

Edit: De har mange flaskestørrelser (som forøvrig tåler en støyt. Selgern slo en mot bordet uten at det gjorde noe.) så du best kan utnytte kvoten din ;) Edit 2: Firmaet heter Cadenhead, og har holdt på siden 1842. Ligger på Royal Mile et sted (blant de tusen andre whisky sjappene :p)

Endret av Tusker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Har fått smakt litt på Highland Park Leif Eriksson og Benromach 1968 25 y cask strength.

 

Gode opplevelser begge to. Benromachen var en spesiell opplevelse. Mørkeste whiskyen jeg har hatt i glasset. Rund og myk med massiv fylde. Jeg pleier å være ekstremt skeptisk til lagring på sherryfat. Vanligvis syntes jeg det bare stjeler fra den individuelle identiteten til malten. Her var det ikke til noen skade. Sherypreget var dempet og i svært god ballanse med alle de andre smakene.

Lenke til kommentar

Skjønner jo forsåvidt at du trenger noen glass innabords for å takle den ustemte korpsmusikken.

 

Enig i den, korpsmusikk var det værste jeg viste når jeg var yngre og russ som du kanskje er. Men idag så elsker jeg korpsmusikk, sikkert fordi jeg har blitt litt eldre og har Barry Lyndons soundtrack som en av mine favorittsoundtrack.

 

Tar et par glass på syttende mai, blir ikke full men blir brisen, synd bare at madamen ikke blir med i år. Det blir koselig, avslutter dagen med litt grillmat og kanskje en softis til dessert.

Lenke til kommentar

Skjønner jo forsåvidt at du trenger noen glass innabords for å takle den ustemte korpsmusikken.

 

Enig i den, korpsmusikk var det værste jeg viste når jeg var yngre og russ som du kanskje er. Men idag så elsker jeg korpsmusikk, sikkert fordi jeg har blitt litt eldre og har Barry Lyndons soundtrack som en av mine favorittsoundtrack.

 

Tar et par glass på syttende mai, blir ikke full men blir brisen, synd bare at madamen ikke blir med i år. Det blir koselig, avslutter dagen med litt grillmat og kanskje en softis til dessert.

 

Isåfall er jeg Norges eldste russ, på 34 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner jo forsåvidt at du trenger noen glass innabords for å takle den ustemte korpsmusikken.

 

Enig i den, korpsmusikk var det værste jeg viste når jeg var yngre og russ som du kanskje er. Men idag så elsker jeg korpsmusikk, sikkert fordi jeg har blitt litt eldre og har Barry Lyndons soundtrack som en av mine favorittsoundtrack.

 

Tar et par glass på syttende mai, blir ikke full men blir brisen, synd bare at madamen ikke blir med i år. Det blir koselig, avslutter dagen med litt grillmat og kanskje en softis til dessert.

 

Isåfall er jeg Norges eldste russ, på 34 år.

 

Jøss 34 år og russ, jaja, det er aldri for sent vet du.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette høres sikkert litt rart ut, men jeg har nylig oppdaget Nord-Amerikansk Whiskey. Den har sine bruksområder. I et udrikningslag for noen uker siden ble det noen glass Jim Beam - det er søtt, men faktisk ganske godt. Og her hjemmer har jeg en flaske Canada Club som jeg kjøpte for å ha i Old Fasshioned og Manhattan, men den er faktisk grei å drikke bar. Jeg har drukket skotsk whisky helt siden jeg var 19, men alltid HATET Bourbons, etc. Disse litt søte whiskiene funker fakisk innimellom, særlig med litt isbiter.

Lenke til kommentar

Prøvesmakte på flaska med Bowmore 12 y.o. sammen med whisky-kompissen på lørdag. Flaska var ikke luftet. Tror det må være 10 år siden jeg drakk Bowmore sist. Langt mindre marin enn jeg husker den. Litt røykaktig i lukten, men ikke i smaken. Fin ballanse mellom lyng, malt og cherryfat. Fra mine yngre dager husker jeg den som ganske barsk. Nå syntes jeg den var fyldig men rund. Hint av tang og salt i ettersmaken, men svært dempet. God dram. Skiller seg fra det arketypiske ved Islay-malt.

Lenke til kommentar

Lenge vært tilskuer, men ikke før nå har jeg klart og fått somlet meg til og lage en konto her på diskusjon. Tenkte da jeg skulle få deltatt i et par emner som jeg har fulgt litt med på. Jeg leste blant annet idag at Jameson sin 18 årige Whiskey halveres i pris på polet ut mai (om det varer lenger aner jeg dessverre ikke) og selges nå for 550 kroner. Kunne dette kanskje vært noe å gå for?

Har aldri vært noe særlig innom Jameson før da jeg somregel har holdt meg til blended (begynte sakte og venne meg til den hellige drikken med Chivas Regal sin 12 årige Whisky og etterhvert gode gamle Johnnie sin 18 årige. (med unntakk av noen rølpeturer på byen hvor det gikk en del av det meste, noe som egentlig er litt fyfy da jeg synes god Whisk(e)y helst bør nytes noenlunde edru) så er ikke helt sikker om single malt er min type Whiskey. Men nå som prisen ikke er helt galen burde det vel ikke være så alt for gale og teste litt ut.

 

Her er forresten artikkelen jeg leste om prisreduksjonen på Jameson: http://www.nettavise...icle3399243.ece

Lenke til kommentar

Lenge vært tilskuer, men ikke før nå har jeg klart og fått somlet meg til og lage en konto her på diskusjon. Tenkte da jeg skulle få deltatt i et par emner som jeg har fulgt litt med på. Jeg leste blant annet idag at Jameson sin 18 årige Whiskey halveres i pris på polet ut mai (om det varer lenger aner jeg dessverre ikke) og selges nå for 550 kroner. Kunne dette kanskje vært noe å gå for?

Har aldri vært noe særlig innom Jameson før da jeg somregel har holdt meg til blended (begynte sakte og venne meg til den hellige drikken med Chivas Regal sin 12 årige Whisky og etterhvert gode gamle Johnnie sin 18 årige. (med unntakk av noen rølpeturer på byen hvor det gikk en del av det meste, noe som egentlig er litt fyfy da jeg synes god Whisk(e)y helst bør nytes noenlunde edru) så er ikke helt sikker om single malt er min type Whiskey. Men nå som prisen ikke er helt galen burde det vel ikke være så alt for gale og teste litt ut.

 

Her er forresten artikkelen jeg leste om prisreduksjonen på Jameson: http://www.nettavise...icle3399243.ece

 

Selv elsker jeg Jameson og Irsk whisky, men hvis du aldri har smakt særlig med singlemalt så anbefaler jeg absolutt kjøp av en flaske singlemalt. For kompleksitet i smak er mye større enn blends..

Lenke til kommentar

Lenge vært tilskuer, men ikke før nå har jeg klart og fått somlet meg til og lage en konto her på diskusjon. Tenkte da jeg skulle få deltatt i et par emner som jeg har fulgt litt med på. Jeg leste blant annet idag at Jameson sin 18 årige Whiskey halveres i pris på polet ut mai (om det varer lenger aner jeg dessverre ikke) og selges nå for 550 kroner. Kunne dette kanskje vært noe å gå for?

Har aldri vært noe særlig innom Jameson før da jeg somregel har holdt meg til blended (begynte sakte og venne meg til den hellige drikken med Chivas Regal sin 12 årige Whisky og etterhvert gode gamle Johnnie sin 18 årige. (med unntakk av noen rølpeturer på byen hvor det gikk en del av det meste, noe som egentlig er litt fyfy da jeg synes god Whisk(e)y helst bør nytes noenlunde edru) så er ikke helt sikker om single malt er min type Whiskey. Men nå som prisen ikke er helt galen burde det vel ikke være så alt for gale og teste litt ut.

 

Her er forresten artikkelen jeg leste om prisreduksjonen på Jameson: http://www.nettavise...icle3399243.ece

 

Selv elsker jeg Jameson og Irsk whisky, men hvis du aldri har smakt særlig med singlemalt så anbefaler jeg absolutt kjøp av en flaske singlemalt. For kompleksitet i smak er mye større enn blends..

 

Da får jeg vel spante på meg en flaske på mandag og prøve den ut da. Kan jo ikke gå her å være uvitende heller, hehe ;)

Har som sagt bare drukket single malt ved enkelte anledninger hvor jeg har ikke har vært helt 100% edru kan du si, og derfor ikke kunne konstantert annet enn at ja, dette var alkohol, derfor nam. hehe. Så det skal bli spennende og få prøvd Single malt ordentlig på lik linje med blended som jeg fort ble stor fan av.

Lenke til kommentar

Jeg begynner å nærme meg bunnen av de to flaskene jeg har stående, og trenger derfor tips til hva jeg skal gå for neste gang. Disse to flaskene er mine første, så jeg er vel ganske fersk innen dette.

 

De to jeg nå har prøvd var en Highland Park 12 og en Macleods 8. Highland Park syns jeg, i motsetning til mange andre, var veldig kjedelig og "tynn" i smaken, ikke noe jeg kommer til å spandere mer penger på. Macleods likte jeg ikke noe særlig i begynnelsen, men etter å ha drukket den noen ganger har jeg egentlig blitt veldig glad i den, og kunne godt kjøpt en flaske til om det ikke hadde vært for at jeg vil utforske mer.

 

Jeg er forresten dårlig til å beskrive smaker, og like dårlig til å skjønne beskrivelser av andre. Macleods syns jeg smaker gammelt naust, så om det finnes andre en kan beskrive på samme måte, er jeg interessert. Røyk er også en fin ting.

 

Så ja; hva velger jeg?

 

En annen ting jeg lurer på er optimal serveringstemperatur? Jeg liker litt under romtemperatur, er det "feil"?

Endret av Må jeg?
Lenke til kommentar

Vel, personlig foretrekker jeg vanlig romtemperatur. Tror det blir litt opp til hver enkelt egentlig, men har lest et sted at whisky skal serveres i samme temperatur som rødvin (altså litt under romtemperatur) så det virker som du har ditt på det rene. Ang. whiskyvalg så kunne du jo eventuelt gjort som meg har tenkt til og prøvd deg på en Jameson, så kunne vi sammenlignet resultatet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...