Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet ikke, vet ikke hva potetsprit loven er en gang, men jeg vet de holder på å lage norsk whisky, og er godt i gang, det er lagringa som gjenstår nå.

 

Potetspritloven er en gammel norsk lov som har vært gjeldende helt inn i våre dager, den går på at folk skulle kun brenne sprit med potet som det var flust av og som vokste overalt. Dette fordi de ville ha korn kun til matproduskjon.

 

Dette er grunnen til at Akkevitt står så sterkt her til lands, sammen med potetvodkaene Kalinka og Hammer. Hammer finnes vel ikke lenger heller...

Lenke til kommentar

Egge har laget "Calvados" siden 2008, så det har vært lov å bruke andre råvarer en stund..

 

Ok, når jeg tenker etter så stammer det vel egentlig fra en Dansk gammel lov som ble gjeldende i Norge også fra gammelt av. Den sto ganske lenge og er grunnen til at vi har mye norsk potetsprit.

 

Uansett er jo byråkratiet så tunggrodd at jeg har ikke noe tro på at Calvadosen overlever, uansett hvor god den er.

Lenke til kommentar

Eller kanskje man kan si at Caol Ila er en forbedret versjon av Talisker. Laphroaig har en helt annen fylde synes jeg.

 

Synes Talisker og Caol Ila er like gode, Laphroaig er også veldig god, jeg har vanskelig for å rangere disse da jeg synes alle tre samt Ardbeg er knakende gode. Synes det er rart at andre her inne ikke også nevner Bunnahabhain eller Bruichladdich også knakende gode Islayer.

 

 

Talisker er vel en Island/Øy whisky og ikke Islay. Mener å huske den kommer fra øya Skye, men den er også veldig preget av å være en maritin whisky som Islayene også er med saltvannsmak.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Jepp. Talisker kommer fra Sky. En øy et godt stykke lengre nord.

 

Jeg syntes stilen på Talisker ikke er helt naturlig å sammenligne med Islay malt. Den har sin egne karakteristiske stil som skiller den fra islay malt.

 

Den nærmeste whiskyen å sammenligne Caol Ila med er Bunnahabhain. Destileriene ligger ikke så langt fra hverandre og begge preges av å ligge mer i ly av havet.

 

Det er mer nærliggende å sette Laphroaig opp mot Ardbeg og Lagavulin. Disse tre ligger nært sammen og har mer sammenlignbar stil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp. Talisker kommer fra Sky. En øy et godt stykke lengre nord.

 

Jeg syntes stilen på Talisker ikke er helt naturlig å sammenligne med Islay malt. Den har sin egne karakteristiske stil som skiller den fra islay malt.

 

Den nærmeste whiskyen å sammenligne Caol Ila med er Bunnahabhain. Destileriene ligger ikke så langt fra hverandre og begge preges av å ligge mer i ly av havet.

 

Det er mer nærliggende å sette Laphroaig opp mot Ardbeg og Lagavulin. Disse tre ligger nært sammen og har mer sammenlignbar stil.

 

Enig i alt du sier der, Talisker har en helt egen smak, men mener å huske jeg kjente noe saltvann der også.

 

Men ikke enig i at Bunnahabhain er lik Caol Ila, Caol Ila 12 åringen er veldig salt i smaken, men ikke helt lik Ardbeg og Laphroaig som du sier.. Tror det er litt mindre torvsmak i Caol ila med fordel for sjøsmaken.

 

Bunnahabhain er en meget mild Islay, en slags søt smørsmak etter min mening, veldig god og rund. Har kanskje mer til felles med speyside enn Islay.. Men den er meget god.

Lenke til kommentar

Jeg var så heldig at jeg fikk smake på octomore orpheus i høst når jeg var i Edinburgh. Anbefalles å prøve for de som er glad i skikkelig torv/røyk smak :) Definitivt en whisky utenom det vanlige! Tønnene de bruker er forresten brukt av en ganske kjent bordeaux vin...chateau petrus, noe som gir det en spesisell finish. Tidenes ettersmak på den btw.

Lenke til kommentar

Jeg var så heldig at jeg fikk smake på octomore orpheus i høst når jeg var i Edinburgh. Anbefalles å prøve for de som er glad i skikkelig torv/røyk smak :) Definitivt en whisky utenom det vanlige! Tønnene de bruker er forresten brukt av en ganske kjent bordeaux vin...chateau petrus, noe som gir det en spesisell finish. Tidenes ettersmak på den btw.

 

Litt misunnelig … :omg: Laddich Octomore har jeg vært på leit etter flere ganger, men har ikke fått fatt i den. Særlig 4.2 ‘en som har 167 ppm. Hadde en "utsender" i Glasgow for en uke siden og ba om å få fatt i en til meg….. men ikke å oppdrive. :confused:

Lenke til kommentar

Jeg syntes stilen på Talisker ikke er helt naturlig å sammenligne med Islay malt. Den har sin egne karakteristiske stil som skiller den fra islay malt.

Alle maltwhiskyer har sin egen karakteristiske stil, så da kan vi vel ikke sammenligne noen av dem.

 

Ja. Alle brenneriene har sine større eller mindre særegenheter, men Talisker har en del særegenheter som gjør at den skiller seg fra Islay malt. Selv om den er en kystwhisky fra hebridene på samme måte som de fra Islay så har den en smaksoppbygging som skiller den betydelig ut fra andre whiskyer. Det distinkte pepperpreget gir den en annen karrakter, selv om den også har salthet og kysttorv slik som Islay malt.

Lenke til kommentar

Jepp. Talisker kommer fra Sky. En øy et godt stykke lengre nord.

 

Jeg syntes stilen på Talisker ikke er helt naturlig å sammenligne med Islay malt. Den har sin egne karakteristiske stil som skiller den fra islay malt.

 

Den nærmeste whiskyen å sammenligne Caol Ila med er Bunnahabhain. Destileriene ligger ikke så langt fra hverandre og begge preges av å ligge mer i ly av havet.

 

Det er mer nærliggende å sette Laphroaig opp mot Ardbeg og Lagavulin. Disse tre ligger nært sammen og har mer sammenlignbar stil.

 

Enig i alt du sier der, Talisker har en helt egen smak, men mener å huske jeg kjente noe saltvann der også.

 

Men ikke enig i at Bunnahabhain er lik Caol Ila, Caol Ila 12 åringen er veldig salt i smaken, men ikke helt lik Ardbeg og Laphroaig som du sier.. Tror det er litt mindre torvsmak i Caol ila med fordel for sjøsmaken.

 

Bunnahabhain er en meget mild Islay, en slags søt smørsmak etter min mening, veldig god og rund. Har kanskje mer til felles med speyside enn Islay.. Men den er meget god.

 

Det er et skille mellom Bunnahabhain og Caol Ila i at Bunnahabhain har lite peat og dermed mindre av de marine pregene. Forøvrig så produserer også Caol Ila en del mindre kjente utgaver med lite peat. (ikke smakt noen av upeatede Caol Ila utgavene). Begge whiskyene har likevel en beslektet letthet.

Lenke til kommentar

Jeg var så heldig at jeg fikk smake på octomore orpheus i høst når jeg var i Edinburgh. Anbefalles å prøve for de som er glad i skikkelig torv/røyk smak :) Definitivt en whisky utenom det vanlige! Tønnene de bruker er forresten brukt av en ganske kjent bordeaux vin...chateau petrus, noe som gir det en spesisell finish. Tidenes ettersmak på den btw.

 

Litt misunnelig … :omg: Laddich Octomore har jeg vært på leit etter flere ganger, men har ikke fått fatt i den. Særlig 4.2 ‘en som har 167 ppm. Hadde en "utsender" i Glasgow for en uke siden og ba om å få fatt i en til meg….. men ikke å oppdrive. :confused:

 

Det var v. 2.2 jeg fikk tak i, på en pub som heter The Abbotsford. Hele den serien der er jo veldig vansklig å få tak i. Prøvde meg litt rundt og fant et sted som kunne hjelpe meg med å skaffe den, men det ville ta noen dager. Fikk ikke tid til det dessverre, noe staten sikkert er glad for, fordi den whiskyn er ikke tillat å ta med inn pga for høy alko prosent. Er du i Edinburgh en gang anbefaller jeg det stedet. De har en spennende "al-a carte" meny over whisky og vi traff hvertfall en meget kompetent kelner der som kunne sakene sine :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...