Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ardbeg 10 er, sammen med Laphroaig 10, whiskyer man alltid kommer tilbake til. Som alltid blir kjøpt inn når flasken er tom. De er referansene og selve grunnlaget, og alltid gledelig når stadig flere oppdager at disse "enkleste" utgavene er fantastisk gode. De dyrere utgavene er selvsagt mer raffinerte og mer spennende, men jeg blir til stadighet overrasket over hvor mye godt som bor i disse 10-åringene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 


Hvilken av disse vil du si er den beste for en som har lyst til å prøve en Islay? Skal en tur utenlands straks og kunne tenke meg å ta med meg noe med litt særpreg hjem smile.png


Caol Ila er mildest, men med saltvannspreg. Du må like sjøen for å like denne er min opinion. Den har en mild torv og röyklukt, og en ganske markant fruktig sitrus, hvit drue smak. Tanken går mot riesling hvitvin fra Tyskland.

Dernest kommer Laphroaig, veldig sterk i smak også denne maritim med salt og tang, men du kjennner torven også og en slags bensinsmak og røyk sef.

Ardbeg er nok best, iallefall når man snakker håndverksterm. En av få islay som har unchillfiltered og uten karamellfarge på standardvaren 10år. Ardbeg og Laphroaig er ganske like, men Ardbeg har en litt renere smak, mens Laphroaig har alle disse spesielle smakene som skitten torv, bensin, sjøluft osv. Ardbegen er litt renere i sin torv og røyksmak.

På taxfree så er Laphroaig best i pris, Ardbeg er dyr, sikkert pga rennome.


Mitt svar er at du kan ikke velge feil med noen av dem, går på preferanser. Jeg ville tatt med meg alle tre om jeg kunne. lol, men skal du tenke mildt blir det Caol ila, tenker du pris blir det Laphroaig, tenker du kvalitet så blir det Ardbeg.

"Alle tre har særpreg, men har du ikke prøvd Islay før anbefaler jeg først og fremst Caol Ila, men de andre er egentlig litt bedre om du blir vandt med dem også." Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om du prøver Laphroaig og ikke liker den så anbefaler jeg deg å vente kanskje en måneds tid og prøve den igjen. Smaken er veldig sterk av sjø og torv, og kan bli for mye om du ikke er vandt med smakene. Ha gjerne en dråpe vann i da det hjelper å tone den litt ned og få fram den gode smaken.

 

Ellers er jeg helt enig med den beskrivelsen Dropkmurphy gir.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Caol Ila.. ypperlig valg for en som vil teste den "sterke" Islay smaken.

 

Ardbeg finnes på halvflaske på polet. Caol Ila er nok ikke snill i den forstand, men mildest av de sterkeste.

 

Smaken og lukten på disse whiskyene sitter godt igjen, for min del varer en dram en hel time og jeg husker fortsatt smaken godt ut i uka... :)

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Mange lidenskapelige whiskyentusiaster kan fortelle at det var nettopp Laphroaig 10 som virkelig tente interessen deres. Meg selv inkludert. Og min kone :-) Så jeg vil selvsagt anbefale denne for de som vil initiere lidenskapen for Islay. Det tok en stund før jeg virkelig satte pris på Ardbeg, men Laphroaig har vært favoritt fra dag 1.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjøpte meg en Bowmore 12 og en Old Pulteney nå i helga da jeg var i Sverige. Andefaller Old Pulteney til de av dere som liker litt røff maritim-smak, men ta gjerne et glass først - noen er ikke helt fan av smaken. Har hørt at destilleriet ligger lengst nord på det skotske mainland. Er ikke å få tak i i Norge.

Lenke til kommentar

Tror faktisk det blir en frekk Bowmore 12yo Enigma i kveld. Om noen er skeptisk til den noe groteske Islay-smaken kan jeg anbefale denne. Den luller deg pent inn i øyskottenes røykwhisky med litt krydderfylt sødme, Og før du vet ordet av det bæljer du neppå med Ardbeg Uigeadail og kauker Pòg Mo Thòn, mens halsbrannen setter fyr på gardinene!!!

 

Sláinte ladds...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå sitter jeg her med siste slanten Bowmore 15 Mariner. Det må være 6 år siden denne flasken først ble åpnet, og siste året har den stått med bare 5cm whisky i seg. Den har jammen meg fortsatt litt guffe i seg. Den er langt snillere enn opprinnelig, men grunntonene er på plass. Jeg kan fortsatt høre åreplaskene og oppleve stemningen i en gammel trebåt i smult farvann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forslag til en flaske jeg kan ta med meg fra Tax-free?

 

Altså en whisky det er et poeng å kjøpe der mtp pris/utvalg. Blir enten Amsterdam eller Bergen-utsalget.

 

Har ikke drukket mye whisky før men har drukket Laphroaig 10 og quarter cask før. Har også prøvd Talisker, alle overnevnte falt i smak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...