Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd


Anbefalte innlegg

med all denne glass-praten, ettersom jeg ikke er så fin på det (jeg bor hjemme og tar det vi har, som faktisk tilfeldigvis er "riktige" glass, uten stett - men fortsatt), hvorfor er det så standard å drikke whisky fra grunne, sylinderformede glass?

 

Fordi at folk forveksler det å drikke burbon on the rocks, med det å drikke skotsk maltwhisky.

 

og over på en annen sak. Jeg har aldri smakt islay-whisky før, men er utrolig glad i scotch. Valget mitt står mellom Laphroaig 10 og Lagavulin 16. Jeg er klar over at Lagavulin er mildere og bedre for de som ikke er vant til scotch (og nå skal jeg ikke skryte på meg noe), men jeg tror allikevel Laphroaig er veldig god. Så har jeg ikke smakt noen av dem. Input?

 

Begge er gode på hver sin måte, min favoritt av de to er Lagavulin 16, da den har mer bredde, fylde og rører flere aspekter av det jeg synes er godt, enn det Laphroaig 10 gjør.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge er gode på hver sin måte, min favoritt av de to er Lagavulin 16, da den har mer bredde, fylde og rører flere aspekter av det jeg synes er godt, enn det Laphroaig 10 gjør.

hva kan jeg forvente av Lagavulin, når jeg stort sett er kjent med annen skotsk singelmalt som Highland Park?

 

Jeg bruker å være ganske så enig med denne fyren, har ikke tid til å skrive noen review selv og kan i alle fall ikke sette meg ned å drikke whisky akkurat nå. :)

 

Lenke til kommentar

Jeg smakte på tre nye single malts igår, men jeg lurer på når jeg blir istand til å kjenne forskjellige innhold i smaken..for meg smaker alt bare "dritsterkt oj".

 

Først smaker du på en bladnoch, er er søte og milde, menste litt cognac over det.

 

Så smaker du rett etter på en Laphroaig eller Lagavulin, da vil du smake forskjell,

Lenke til kommentar

Å drikke sterk drikke er nok en vanesak. De første slurkene er også alltid ganske sterke på grunn av tungas "alkoholsjokk".

 

Å smake forskjeller er jo også trening etter hva man skal smake etter. Som nevnt her: Smak gjerne en laphroaig mot en mild (lowlands-)whisky, så får du tydelig fram ekstremene innen røykkarakter. Slik kan man fortsette på andre smaker. For eksempel en tydelig bourbonlagret versus en tydelig sherrylagret. Og så videre. Smak gjerne de tydeligste motsetningene tidlig, slik at du får et forhold til smakene og kan sette ord på dem.

Endret av simes
Lenke til kommentar

Jojo, jeg merker selvsagt røyksmaken, det kjennes ut som jeg har kjederøkt i 12 år i halsen hvis jeg tar ett glass Talisker 18yo.

Men å finne andre smaker som citrus, karamell, blomster osv er helt nytt for meg.

 

Det blir som den pondusstripa der Pondus og kona sitter på restaurant, han får vinflaska for å smake på vinen før de bestiller, og later som han er skikkelig proff og lukter og analyserer, for til slutt å si "Jeg tror vi snakker om noe spesiellt her" (og kelneren blir skikkelig stolt).."Jeg tror vi snakker om..RØDVIN!" (så blir kelneren pottesur)

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jojo, jeg merker selvsagt røyksmaken, det kjennes ut som jeg har kjederøkt i 12 år i halsen hvis jeg tar ett glass Talisker 18yo.

Men å finne andre smaker som citrus, karamell, blomster osv er helt nytt for meg.

 

Det blir som den pondusstripa der Pondus og kona sitter på restaurant, han får vinflaska for å smake på vinen før de bestiller, og later som han er skikkelig proff og lukter og analyserer, for til slutt å si "Jeg tror vi snakker om noe spesiellt her" (og kelneren blir skikkelig stolt).."Jeg tror vi snakker om..RØDVIN!" (så blir kelneren pottesur)

 

For å forklare dette litt enkelt så har dette litt med trening, men også litt med faktiske begrensninger enkelte kan ha. Det er faktisk ikke alle som er i stand til å kjenne forskjellene, mens andre klarer å plukke ut forskjeller lett som bare det. Jeg kjenner det lettere og lettere, men sliter også ofte med å kjenne smaker som andre jeg kjenner bestemt roper ut når de smaker på en whisky.

 

Litt teori om hvordan tunga er bygget opp er lurt når man snakker om smaking, da man er avhengig av å flytte whiskyen rundt på tunga for å plukke opp de forskjellige smakene. Fremst på tungen kjenner vi søtt, midten av tunga er der hvor vi kan kjenne surt og salt, mens helt bakerst kjenner vi det bitre. For å skille smakene fra hverandre mer spesifikt, så er vi avhengig av luktesansen. Det finnes mange forskjellige "nosing wheels", men tro meg - det er veldig lurt å finne frem et slikt, da det ofte vil sparke assosiasjonene igang. Det er også viktig å lufte whiskyen før du smaker og ikke minst ha i vann. Det er også viktig å ikke stappe nesa ned i glasset og trekke inn når du skal lukte - da det vil bedøve luktesansen.

 

Det kan også være greit å ikke spise sterk mat rett før du skal smake/lukte. Ha alltid vann og gjerne litt nøytralt knekkebrød/flatbrød uten noe tilbehør til å nøytralisere smaksløkene.

Lenke til kommentar

Folkens, er det noen som har forslag til en absolutt kurant økonomi-whisky? studentlivet skaper to enkle problemer, hvor det ene er at omkring 500 kroner for en digg singelmalt er veldig dyrt, og nummer to at det til enhver tid er fristende å drikke alkohol - og da spesielt sjefen over dem alle. Jeg sier ikke at jeg er kjip og ikke klarer å unnse kanskje til og med en månedlig 500-lapp, men få høre. plz.

Lenke til kommentar

Kurante økonomiwhiskyer finnes nok, men det er ofte bedre å spandere på seg noe for en hundrings mer (selv om det kanskje ikke var svaret du ønsket å høre).

 

Den mest kurante økonomiwhiskyen er vel kanskje vår egen, kjære, Upper Ten. En blend, men slettes ikke så aller verst. Finnes også i mindre flasker.

 

Det kjipe med å kjøpe denne er at du trenger kun gå opp en (drøy) hundrelapp før du treffer på en helt annen klasse av whisky, med blant annet Glenlivet 12yo, Aberlour 10yo, Highland Park 12yo og Caol Ila 12yo (rangert etter pris). Mellom disse finnes det også en hel rekke gode whiskyer i samme prisklasse.

 

For et trangt budsjett er det kanskje også verdt å nevne Campbeltown Loch. Jeg har ikke smakt den selv, men har lyst. Den får relativt gode kritikker rundt omkring på interwebben.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...