Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Joy! Fikk en Bunnahabhain 12 i bursdag i går! :new_woot:

 

Tenker jeg venter med å åpne den til jeg har drukket opp mine allerede åpnete Glengoyne 10 og Bowmore 15 :innocent:

 

Et spørsmål også: Jeg har jo lyst til å prøve meg fram med en litt heftigere røyk- og torvprega whisky når feriepengene kommer på konto. Ser for meg en Laphroaig QC, Lagavulin 16 eller Ardbeg 10, men er jaggu ikke sikker. Har godtfolket noen gode personlige anbefalinger?

Lenke til kommentar

Alle de tre er bra, men hvis du ikke har drukket så mye røykpreget whisky før kan det være en tanke å starte med Caol Ila 12 år på 25cl-flaske. En bra whisky og hvis du finner ut at røyk ikke er din greie har du ikke "kastet bort" mer enn 150 kr.

Jeg støtter helt klart denne. Selv om en av mine absolutte favoritter er Lagavulin 16. Og ikke hør på Bytex, HP har et svært svakt og nærmest umerkelig røykpreg. Ganske enkelt fordi at malten peates til ca 20ppm før den blandes med helt upeatet malt etterpå, så nei, HP er ikke mye røykete av seg.

Lenke til kommentar

Jeg har jo, som nevnt, en Bowmore 15 i hylla som er relativt røykprega av seg og synes det gir en veldig spennende smak. Tror kanskje jeg drar og kjøper en flaske Laphroaig Quarter Cask til helga, altså. Har en liten avstandsforelskelse gående der, kjenner jeg. :whistle:

Lenke til kommentar

Satt meg ned med laphroaig quarter cask nettopp, og, uten å ha noen enormt bred erfaring (skal ordnes i tiden framover!), har jeg lett funnet min nye favorittwhisky. Fy flate, den var god! Antakeligvis best til å nytes i små slurker mens himmelen er overskyet og man helst vil holde seg inne, men kan i alle fall enkelt anbefales! :thumbup:

Lenke til kommentar

Smakte en veldig god whisky på en fest for noen uker siden, Ancnoc 12 years old. Men polet ser ikke ut til å ha den, er letteste alternativ å kjøpe den fra Sverige ?

 

Å dra til sverige og kjøpe, mener du? Alternativet vil jo være å importere selv, men da blir det brått litt frakt, litt moms og en god del avgifter. Om dette overstiger turen til sverige, derimot, er usikkert.

 

Sjekk f.eks. http://www.thewhiskyexchange.com/P-178.aspx

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

I dag kjøpte jeg 2 flasker,

 

Bushmills 10, dette blir min første irske WhiskEy

Kjøpe også Highland park 12, det kjøpte jeg for å prøve for å se om den ville passe som gave til stefaren min, noe jeg virklig tror den gjør

 

 

Den er på mange måter den ærke typsike Scotchen, når man tenker på Scotch så er det denne smaken man tenker på, den er ikke den mest unike, eller mest smakfull, den har nesten ikke noe nese, men den er smooth som faen, og smaker sånn whisky skal smake, altså folk som ikke liker whisky wil ikke like denne. Veldig fin mix av søt malt of svak røyk.

Men jeg viste vel nesten hvordan den ville smake etter at jeg smakte HP18.

 

Jeg er mer spent på Bushmills

Lenke til kommentar

Jeg befinner meg vanligvis i en helt annen avdeling av dette forumet, men jeg har vært whiskynyter i mange år, og vil gjerne slå et slag for et par gamle favotitter.

 

Det har jo etterhvert blitt lett tilgang til allverdens whiskyer, noen veldig obskure også - og man har jo testet noen av disse etterhvert, og funnet mangt som smaker alldeles fortreffelig, og noen blir til og med kortvarige favoritter.

Men jeg kommer hele tiden tilbake til en gammel favoritt, som av mange er litt uglesett, rett og slett fordi den er så velkjent, og selger mest av alle single malts; nemlig Glenlivet. En nær perfekt balansert whisky, i min gane.

Det er den, og Highland Park, som jeg stadig kommer tilbake til. Når jeg vil ha litt røff vestkystsmak; Talisker. Når jeg vil ha ultra smoothness; Macallan, eller ... tør jeg nevne det; Glenfiddich. Ja, jeg vet at både Glenlivet og Glenfiddich var de første single malts som mange ble kjent med, en gang i tiden, og de har lett for å bli oversett - de er for vanlige og uspennende, kanskje. Men på smak og balanse, tilhører alle de nevnte toppklassen, etter min mening.

 

Det tok meg noen år å bli kvitt snobberiet, og innse at noen av de mest selgende single malts faktisk fortjener å være velkjente - det er ikke uten grunn.

 

PS. Noen legger kanskje merke til at jeg ikke nevner alder her; det er med hensikt. Alderen kan bare tilføre nyanser i smaken, basisen må allerede bestå prøven, all verdens lagring kan ikke gjøre stort med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...