Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Båt-tur igjen, båtene har mye rimeligere malt enn flyplassen.

Kanskje litt mindre utvalg.

Ardbeg 10 ble med hjem. Ardbeg og Laphroaig er mine absolutte whisky favoritter.

Lenge siden jeg smakte Ardbeg.

Smakte Lagavulin 16 igjen også. De må ha endret noe, prisen har gått opp og den er sykt mer oljet kompleks og røyker enn jeg husker den.

Dette er jule whiskyen min. Fikk en whisky gave fra kona også. Hemmelig sef men hun røpte den var 10 år.

 

15762656922525561014202396491838.jpg

Lenke til kommentar
Skogslik skrev (1 time siden):

Ardbeg kunne jeg tenke meg og sjekke ut!

 

I glasset nå:

 

IMG-5597.jpg

Må jo være smaken av skottland.

Røyk, torv, sjø, vilt som bare det! 

 

Der har du den andre favoritten min. Lenge siden jeg har smakt den nå...

Tror jeg smakte den sist i sommer på uteserveringstedet på Koster med en Strømstad IPA på kran når jeg var på festival..

Men Lagavulin 16 altså. Sjokkert over hvor god den er nå. Tenker etter om smaken min har forandret seg eller om det er whiskyen... I og med at prisen har gått opp så kanskje de bruker bedre fat??

Vet ikke, likte den ikke så godt før.

Har smakt mye Nas i det siste, fordi det er billigere, og mye av det i hyllene og på taxfree.

Men nå er jeg over på aldersbestemte Malts igjen.

Bla noe jeg har smakt i året som var..

En halv Jura 12, taxfree Bowmore 10 og 15 begge veldig gode, 10 har litt mer røyk,15 er mer fatpreg

Bowmore Nas liker jeg ikke så godt

Smakte en Glengoyne 10 hos søsteren min, den var god..

Er også ikke alltid jeg liker ung aldersbestemt. Men Ardbeg Ten liker jeg meget godt.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Skogslik skrev (10 minutter siden):

Høres ut som at jeg må skaffe en flaske med Lagavulin 16!

 

Er det noe vits og sjekke ut andre Skotske? Tenker da andre distrikter som ikke har den røyk/torven som Islay.

 

 

 

Arran 10 synes jeg er veldig god, den er urøyket, men jeg er veldig glad i røykwhisky...

Norrøne Highland Park fra Orknøyene liker jeg, det er spesielt synes jeg, iallefall de med alder. Er litt lyngrøyk i de men ikke hissig.

Må innrømme at jeg ikke har så god peiling/er så glad i å kjøpe urøyk whisky. Jeg blir så ofte svært skuffet... Og whisky er jo litt dyrt, selvom det varer lenge.

Bunnahabhain 12 er en ganske mild urøyket islay som har meget god smak..

Men det er jo smak og behag.

Glenfarclas 21 er ganske billig for alderen på polet. Jeg har smakt noen glass av den. Den er urøyket....

BenRiach har endel urøykede aldrende som jeg liker svært godt

Lenke til kommentar

Plukket opp en Laphroaig Quarter Cask sist jeg var ute og reiste - den er for all del veldig god, men kan ikke si jeg kunne skille den (i positiv retning) fra min favoritt som er den klassiske Laphroaig 10. Og siden sistnevnte er en god del billigere, så holder jeg meg nok til den.

I kveld sprettet jeg en Dalwhinnie 15 yo. Fantastisk whiskey som jeg av en eller annen grunn ikke har smakt før nå. Blir definitivt ikke siste gang - den spratt umiddelbart helt opp i tetsjiktet når det gjelder favoritter.

Endret av Zork
Lenke til kommentar
Zork skrev (1 minutt siden):

Plukket opp en Laphroaig Quarter Cask sist jeg var ute og reiste - den er for all del veldig god, men kan ikke si jeg kunne skille den fra min favoritt som er den klassiske Laphroaig 10. Og siden sistnevnte er en god del billigere, så holder jeg meg nok til den.

I kveld sprettet jeg en Dalwhinnie 15 yo. Fantastisk whiskey som jeg av en eller annen grunn ikke har smakt før nå. Blir definitivt ikke siste gang - den spratt umiddelbart helt opp i tetsjiktet når det gjelder favoritter.

Synes du den smaker litt honning også? Det jeg husker, honning og krydret.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Gouldfan said:

Synes du den smaker litt honning også? Det jeg husker, honning og krydret.

Absolutt - honning, frukt og et godt fraspark med krydder. Veldig 'smooth' men samtidig veldig mye dybde om en bruker litt tid på å lukte/smake.

Tanken min etter noen slurker var at den minnet meg om Nikka from the barrel (som er en annen favoritt) - må skaffe meg en flaske av den og prøve dem side om side tror jeg :)

Lenke til kommentar

Noen som har testet disse?:

Laphroaig Lore: https://www.vinmonopolet.no/vmp/Land/Skottland/Laphroaig-Lore/p/3985101

Ardbeg Uigeadail: https://www.vinmonopolet.no/vmp/Land/Skottland/Ardbeg-Uigeadail/p/6052401

Ardbeg Corryvreckan https://www.vinmonopolet.no/vmp/Land/Skottland/Ardbeg-Corryvreckan/p/5932001

Litt mer heavy på pris, men virker spennende.

 

Endret av Skogslik
Lenke til kommentar
Skogslik skrev (4 minutter siden):

Ardbeg Uigeadail og Laphroaig Lore anbefaler jeg.

Tror jeg har hatt Uigeadail to eller tre flasker, og Lore har jeg hatt en flaske av.

Lore er nok eldst mix.  Begge er meget gode, men koster litt.

Lenke til kommentar
Skogslik skrev (18 timer siden):

Vestlending, så svensketur blir nok ikke aktuelt ?

Får spandere på meg en på nyåret.

 

 

 

Hendt jeg kjøpt dyrt her i Sverige også.

Ledaig 13 Amontillado cask strenght som Ralfy hyllet kostet over 1k.

Ikke så ofte jeg har råd til sånt. Men god var den og rakk det såvidt før det ble solgt ut.

 

Ardbeg Corryvreckan har Jeg smakt sample flasker av. Jeg og søs likte ikke denne, vi foretrekker 10 og Uigeadail føre denne. Både pris og smaksmessig.

Men det er smak og behag.

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
On 12/14/2019 at 10:40 PM, Zork said:

Tanken min etter noen slurker var at den minnet meg om Nikka from the barrel (som er en annen favoritt) - må skaffe meg en flaske av den og prøve dem side om side tror jeg :)

Mye av Nikka-spriten er produsert på Ben Nevis, så du kan jo kanskje teste den også da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, Aetius said:

Mye av Nikka-spriten er produsert på Ben Nevis, så du kan jo kanskje teste den også da?

Usikker på hvor mye slektskap en finner etter å ha blitt shippet en halv verden og blendet med mye annet, men sier aldri nei til å smake ny whisky, så setter den på listen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...