Gå til innhold

AMD svarer på Intels priskutt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant test det der, spesielt testene av 64-bit vs. 32-bit. Hvis man ser på enkoding-testen av Easy DVD to DivX VCD SVCD Converter Pro, så går Athlon 64-X2 5000+ fra å være litt treigere enn Core 2 Duo E6700 i 32-bit (53m42s vs. 50m18s) til å være betydelig raskere enn den i 64-bit (39m43s vs. 46m07s). Dette tyder på at Core 2 Duo langt i fra er overlegen Athlon 64-X2 mhp. enkoding iallefall. Dette bekrefter også at ytelsen til Core 2 Duo er merkbart svakere enn Athlon 64-X2 i 64-bit.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Interessant test det der, spesielt testene av 64-bit vs. 32-bit. Hvis man ser på enkoding-testen av Easy DVD to DivX VCD SVCD Converter Pro, så går Athlon 64-X2 5000+ fra å være litt treigere enn Core 2 Duo E6700 i 32-bit (53m42s vs. 50m18s) til å være betydelig raskere enn den i 64-bit (39m43s vs. 46m07s). Dette tyder på at Core 2 Duo langt i fra er overlegen Athlon 64-X2 mhp. enkoding iallefall. Dette bekrefter også at ytelsen til Core 2 Duo er merkbart svakere enn Athlon 64-X2 i 64-bit.

6532708[/snapback]

Merkelig at du kan ta ETT av ALLE resultatene i den testen og konkludere med at Core 2 Duo er merkbart svakere? Alle de andre resultatene i testen grisebanker Athlon 64-X2 i 64-bit.

Og, AMD sine toppmodeller slår ikke X6800, bare E6700 - (30:31 Intel vs. 37:35 AMD).

Snakker om å ha tunnellsyn. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Interessant test det der, spesielt testene av 64-bit vs. 32-bit. Hvis man ser på enkoding-testen av Easy DVD to DivX VCD SVCD Converter Pro, så går Athlon 64-X2 5000+ fra å være litt treigere enn Core 2 Duo E6700 i 32-bit (53m42s vs. 50m18s) til å være betydelig raskere enn den i 64-bit (39m43s vs. 46m07s). Dette tyder på at Core 2 Duo langt i fra er overlegen Athlon 64-X2 mhp. enkoding iallefall. Dette bekrefter også at ytelsen til Core 2 Duo er merkbart svakere enn Athlon 64-X2 i 64-bit.

6532708[/snapback]

Merkelig at du kan ta ETT av ALLE resultatene i den testen og konkludere med at Core 2 Duo er merkbart svakere? Alle de andre resultatene i testen grisebanker Athlon 64-X2 i 64-bit.

Og, AMD sine toppmodeller slår ikke X6800, bare E6700 - (30:31 Intel vs. 37:35 AMD).

Snakker om å ha tunnellsyn. :thumbdown:

6532822[/snapback]

 

Nå så jeg ikke så veldig mange tester der 64-bit og 32-bit var sammenliknet der, men det er allikevel interessant at forskjellene blir mindre/AMD tar over ledelsen i nesten alle(?) benchmarkene, det kan tyde på Core Duo relativt sett er dårligere på 64-bit ytelse. Lurer på hva som er årsaken, er ikke 64-bits delen mer eller mindre enkle extensions til kjernene?

 

AtW

Lenke til kommentar
1450kr for X2 3800+ er jo glimrende i forhold til før, men jeg tror ikke komplett er veldig billig i forhold til hva prisene kommer til å bli når de stabiliserer seg de neste ukene.

6532004[/snapback]

 

Satser på at du har rett Simen1.. :)

Jeg er/var fristet til å bestille en X2 3800+ idag, men venter til Netshop (Oslo) justerer prisene/har på lager.

 

Edit:

Med slike priser vil jeg si at Conroe-systemer vil få hard konkurranse..

6532244[/snapback]

 

Veldig fristet til å bestille en 939 X2 3800+ jeg også, spesielt når jeg ser antallet på lager går jevnt og trutt nedover 29-24-21..... Er det ikke sånn at komplett og mange andre netshops egentlig har samme lager, Norek ?

 

Edit: Ser at det iverfall gjelder for Flexi-Data i Bergen, som vanligvis er den rimeligste plassen å handle her (ingen porto, mye billigere enn Datakjeden)

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Veldig gode priser det der. Komplett var også tidlig ute ved forrige prisdump (enkeltkjernene). Jeg tipper at det der vil bli prisnivået en stund fremover, muligens noe billigere. Nå er det ivertfall en mer fornuftig pris på X2 5000+. Jeg håper at AMD følger opp med X2 5200+/5400+ ganske snart for å tette hull.

Lenke til kommentar
Veldig fristet til å bestille en 939 X2 3800+ jeg også, spesielt når jeg ser antallet på lager går jevnt og trutt nedover 29-24-21..... Er det ikke sånn at komplett og mange andre netshops egentlig har samme lager, Norek ?

Jeg tror Norek og Komplett holder til i samme bygget - Norek selger til bedrifter som driver med videresalg, og Komplett selger til alle andre.

EDIT: Altså, tror Komplett er et datterselskap av Norek.

Endret av Ashmantle
Lenke til kommentar
Nå så jeg ikke så veldig mange tester der 64-bit og 32-bit var sammenliknet der, men det er allikevel interessant at forskjellene blir mindre/AMD tar over ledelsen i nesten alle(?) benchmarkene, det kan tyde på Core Duo relativt sett er dårligere på 64-bit ytelse. Lurer på hva som er årsaken, er ikke 64-bits delen mer eller mindre enkle extensions til kjernene?

 

AtW

 

 

Det stemmer vel at det er en bug, for å kalle det det, i intel sine 64bits instrukser. En kan bare håpe de tar seg tid til å fikse på det når de går ned til 45nm. Er vel samme saken med netburstCPUene til intel.

 

http://finance.yahoo.com/q?s=amd

Dette etter amd sin konferanse igår :o 12% ned

 

Noe av det som ble sagt der: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=107921

Endret av Veritas_
Lenke til kommentar
Veldig fristet til å bestille en 939 X2 3800+ jeg også, spesielt når jeg ser antallet på lager går jevnt og trutt nedover 29-24-21..... Er det ikke sånn at komplett og mange andre netshops egentlig har samme lager, Norek ?

Jeg tror Norek og Komplett holder til i samme bygget - Norek selger til bedrifter som driver med videresalg, og Komplett selger til alle andre.

EDIT: Altså, tror Komplett er et datterselskap av Norek.

6532980[/snapback]

Jeg har lest at Komplett eier Norek. Uansett er det samme selskapet, men for ulike kunder.
Lenke til kommentar
Lurer på hva som er årsaken, er ikke 64-bits delen mer eller mindre enkle extensions til kjernene?

6532860[/snapback]

Det står litt om dette her:

 

Hiroshige Goto on Conroe's 64 bit implementation limitations


  •  
  • Macro fusion not supported in 64 bit long mode.
     
     
  • Decoding goes from 1 cycle to 6 cycles (or 11 cycles if a 16 byte boundary is crossed) when the instruction has an operand size override prefix (66H)
     
     
  • Rex prefix reduces pre-decoding throughput.
     

Lenke til kommentar

Interessant test det der, spesielt testene av 64-bit vs. 32-bit. Hvis man ser på enkoding-testen av Easy DVD to DivX VCD SVCD Converter Pro, så går Athlon 64-X2 5000+ fra å være litt treigere enn Core 2 Duo E6700 i 32-bit (53m42s vs. 50m18s) til å være betydelig raskere enn den i 64-bit (39m43s vs. 46m07s). Dette tyder på at Core 2 Duo langt i fra er overlegen Athlon 64-X2 mhp. enkoding iallefall. Dette bekrefter også at ytelsen til Core 2 Duo er merkbart svakere enn Athlon 64-X2 i 64-bit.

6532708[/snapback]

Merkelig at du kan ta ETT av ALLE resultatene i den testen og konkludere med at Core 2 Duo er merkbart svakere? Alle de andre resultatene i testen grisebanker Athlon 64-X2 i 64-bit.

Og, AMD sine toppmodeller slår ikke X6800, bare E6700 - (30:31 Intel vs. 37:35 AMD).

6532822[/snapback]

Tja, jeg ser ingen tegn til "grisebanking" og hvis du hadde sett nøye etter (tunnelsyn?) så er det ikke så mange andre 64-bit vs. 32-bit tester med der (eneste unntaket såvidt jeg kan se er Lightwave som merkelig nok ikke gir noen som helst forbedring i 64-bit, Intel-kompilator som suger?). Det er flere ting som tyder på at ytelsen til Core 2 Duo ikke er like imponerende i 64-bit, så denne testen føyer seg sånn sett pent inn i rekken slik jeg ser det iallefall.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Tja, kan ytelsesproblemene i Conroe fikses ved revisjoner og slikt da? Vista vil nok antageligvis være det som gjør 64-bits applikasjoner mainstream, og rundt disse tider kommer jo K8L også, og Kentsfield har jo også kommet (hva har f.eks. Intel fikset på i de i forhold til Conroe?).

Lenke til kommentar
Ca. 1500,- for en 3800+ nå. Er ikke så ille det, bestiller meg en sånn.

 

Noen som vet om hovedkort uten bios som støtter x2 klarer å kjøre en x2 til man får flashet?

6556038[/snapback]

fra 1257 kr faktisk. (Regner med du skal ha AM2-modellen siden det står i profilen sin at du har sokkel A på hovedkortet ditt.)

 

Det skal ikke være noe problem å oppdatere bios med en dobbeltkjerne selv på sokkel 939. At OSet ikke kan bruke begge kjernene får du flasher har ingenting å si. Men det er egentlig ikke noe å bekymre seg for siden alle nye hovedkort (939 og AM2) støtter dobbeltkjerner fra fabrikken.

Lenke til kommentar
Tja, jeg ser ingen tegn til "grisebanking" og hvis du hadde sett nøye etter (tunnelsyn?) så er det ikke så mange andre 64-bit vs. 32-bit tester med der (eneste unntaket såvidt jeg kan se er Lightwave som merkelig nok ikke gir noen som helst forbedring i 64-bit, Intel-kompilator som suger?).  Det er flere ting som tyder på at ytelsen til Core 2 Duo ikke er like imponerende i 64-bit, så denne testen føyer seg sånn sett pent inn i rekken slik jeg ser det iallefall.

6533279[/snapback]

 

Xbit labs har en god test der de tester conroe 64-bit ytelsen: Conroe and EM64T: Is There a Problem?

 

Som dere ser så er ikke 64-bit ytelsen til conroe så dårlig.

Lenke til kommentar
Er det sånn at AMD prossorene med 2Mb cach ikke blir satt ned i pris...? Tenker spess på 4800+ 939...

6556532[/snapback]

Jeg regner med de også blir satt ned i pris, men ikke ennå.

 

Det var også noe prat om å redusere cachen på de og øke klokkefrekvensen. Jeg vet ikke om det blir noe av snart?

Lenke til kommentar
Tja, jeg ser ingen tegn til "grisebanking" og hvis du hadde sett nøye etter (tunnelsyn?) så er det ikke så mange andre 64-bit vs. 32-bit tester med der (eneste unntaket såvidt jeg kan se er Lightwave som merkelig nok ikke gir noen som helst forbedring i 64-bit, Intel-kompilator som suger?).  Det er flere ting som tyder på at ytelsen til Core 2 Duo ikke er like imponerende i 64-bit, så denne testen føyer seg sånn sett pent inn i rekken slik jeg ser det iallefall.

6533279[/snapback]

 

Xbit labs har en god test der de tester conroe 64-bit ytelsen: Conroe and EM64T: Is There a Problem?

 

Som dere ser så er ikke 64-bit ytelsen til conroe så dårlig.

6556471[/snapback]

Jeg har sett den testen og den sier meg lite som jeg ikke vet hva før, og hvis man ser bort i fra de syntetiske testene så blir man ikke mer klok. Ser man nøyere etter på de få testene av relevans så ser man at "Conroe" generelt sett yter dårligere på 64-bit enn 32-bit. Jeg velger å vente til flere skikkelige tester kommer før jeg eventuelt konkluderer med noe annet. Det skal også sies at X-bit Labs har slurvet veldig mye med tester i det siste, f.eks. da de testet effektforbruket nå nylig med Cool'n'Quiet deaktivert... :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...