Gå til innhold

Den middels store LaTeX-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Meget mulig. Men er neppe så veldig mye forskjell på 2012 og 2013.

 

Edit; i alle fall ikke forskjeller som en vanlig bruker vil legge merke til.

 

Å installere Tex Live var iallefall Fiasko DaGama.

 

Etter å ha prøvd rundt 10 programmer relatert til LaTeX i det siste (editorer, hjelpeprogrammer for tegning (Tikz, circuitikz) etc) så sitter jeg igjen med en følelse av at her skal man man gjøre ting komplisert og vanskelig

 

MikTex er det programmet jeg synes til nå har best brukergrensesnitt og som enda ikke har vist frem en eneste uforståelig feilmelding.

 

Fordelen med alle zip-filene jeg har pakket ut i det siste er at de ikke har blandet seg noe særlig inn i windowssystemet og enkelt kan slettes uten å etterlate seg rot i registeret.

Lenke til kommentar

Hva var det som ble fiasko med TeX Live?

1) Last ned iso fra : http://www.ctan.org/tex-archive/systems/texlive/Images

2) Etter å ha installert det kjører du en oppdatering

tlmgr update --self

og

tlmgr update --all

(sikkert like greit å bare installere alle pakkene. Med dagens priser på lagringskapasitet spiller det ingen rolle om installasjonen tar 2.5GB eller 4,3GB).

3) Skriv og kompiler.

Du trenger ikke noe mer avansert editor enn f.eks. Notepad++, ei heller hjelpeprogrammer for å tegne. Beste måten å lære på er prøv og feil, samt se på eksempler rundt om på nett. I nødtilfeller kan du gjøre som Nebu, spamme tex.sx.

Ang. editor: hvis du bruker Notepad++ kan du legge inn makroer med snarveier for å kompilere dokumenter, åpne PDF (evnt lukke den først hvis du allerede har den oppe og bruker program ala Acrobat som låser filen), osv. Kan sikkert gjøre det samme med mange andre, men i mine øyne er det bare tull å ha en egen editor for hver jævla ting man skal skrive (dokumenter, programmere, etc) - så like greit å ha en som fungerer bra til det meste.

 

At det tar tid å lære seg TeX/TikZ/etc bør jo ikke komme som en stor overraskelse. Men så fort det sitter går det unna.

Endret av drgz
Lenke til kommentar

Hva var det som ble fiasko med TeX Live?

 

1) Last ned iso fra : http://www.ctan.org/tex-archive/systems/texlive/Images

 

2) Etter å ha installert det kjører du en oppdatering

 

tlmgr update --self

og

tlmgr update --all

(sikkert like greit å bare installere alle pakkene. Med dagens priser på lagringskapasitet spiller det ingen rolle om installasjonen tar 2.5GB eller 4,3GB).

 

3) Skriv og kompiler.

 

Du trenger ikke noe mer avansert editor enn f.eks. Notepad++, ei heller hjelpeprogrammer for å tegne. Beste måten å lære på er prøv og feil, samt se på eksempler rundt om på nett. I nødtilfeller kan du gjøre som Nebu, spamme tex.sx.

 

Ang. editor: hvis du bruker Notepad++ kan du legge inn makroer med snarveier for å kompilere dokumenter, åpne PDF (evnt lukke den først hvis du allerede har den oppe og bruker program ala Acrobat som låser filen), osv. Kan sikkert gjøre det samme med mange andre, men i mine øyne er det bare tull å ha en egen editor for hver jævla ting man skal skrive (dokumenter, programmere, etc) - så like greit å ha en som fungerer bra til det meste.

 

At det tar tid å lære seg TeX/TikZ/etc bør jo ikke komme som en stor overraskelse. Men så fort det sitter går det unna.

 

Takk for inputen.

 

Når det gjelder TexLive så fikk jeg noen feilmeldinger i batch-filene man skulle bruke for å installere. "basic-filen" kom knapt i gang før det var et problem med perl.exe (program has stopped working..).

Når jeg kjørte "advanced"-filen så fikk jeg opp en liten gui over hva og hvordan jeg ville installere, og etter litt så begynte den å laste ned pakker fra nettet. Av ca 2700 filer kom den til nr 1500 et sted før det ble access denied og 2-3-4 andre feilmeldinger. Forsøkte 2 ganger med samme resultat.

 

Det jeg bruker LaTeX til er bacheloroppgaven min, så det er en fordel med en editor som holder styr på alle tilleggsfilene (includefiler, bibtex, akronymer etc). Jeg har Notepad++ og bruker den til mye, men å sette den opp med all funksjonaliteten jeg har i TexMaker frister ikke nå ettersom det omsider fungerer veldig greit. Dessuten har TexMaker builtin previewer som er veldig handy. Da slipper jeg å måtte lukke pdf-programmet mitt hver gang jeg vil refreshe for å se om jeg tastet riktig etc.

 

Når det gjelder tikz etc så trenger jeg bare det til å lage elektriske kretser. Da føles det veldig tungvint å hele tiden referere til statiske koordinater for hver minste lille sak. Det er helt utrolig frustrerende at det ikke finnes et (fungerende) wysiwyg-program til å lage kretser like fint som de man får med circuitikz. Man skulle tro det ikke trengte store programbiten å plassere ferdige komponenter i et koordinatsystem og generere tikz-kode av det.

 

For andre typer figurer så fungerer Word veldig bra. Da kan jeg eksportere til PDF og deretter croppe den. Da har jeg vektorgrafikk som er skalerbar og som ser avansert ut. (Mange er veldig skeptiske til word som tegneprogram, men ta en titt på hva denne karen gjør, så ser du hvor kraftig Word er til slikt)

 

 

Edit: GeoGebra er også et mega-kraftig verktøy for matematiske funksjoner, grafer og alle mulige shapes/vektorer.

At det i tillegg både kan generere tikzkode direkte OG lage animasjoner basert på userinput eller matematiske resultater er nesten euforisk. Dessuten kan animasjonene eksporteres som GIF og jeg tenkte å ha med noen slike i bacheloroppgaven min for å øke illustreringsevnen.

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

(Dette vart eit rotete innlegg.) Eg kan til ein viss grad forstå frustrasjonen. Nokre lause tankar.

 

TeX Live og MikTeX henter pakkane frå same plass, CTAN, so ein oppdatert TeX Live 2013 vil ha same pakkane1 som ein oppdatert MikTeX 2.9. Sidan du truleg er på jakt etter ein eldre versjon av ein pakke (animate), so har det ingen hensikt å installere ein ny versjon av TeX Live. Eg veit dog ikkje kor ein kan få tak i eldre versjonar av den pakken. AlexG som kommenterte på spørsmålet ditt på TeX.SX har laga animate trur eg, so kan hende han finn ut av det. Eventuelt kan du pinge han med @AlexG og spørre om han kan gi deg ein eldre versjon, om han ikkje svarer innan ein dag eller to.

 

 

Det treng ikkje vere vanskeleg. MikTeX og ein del editorar som t.d. Texmaker installerer/avinstallerer ein som alle andre program i Windows eigentleg. TeXworks er inkludert i MikTeX (og TeX Live), so det er ikkje nødvendig å installere separat. I motsetnad til TeX Live er MikTeX laga spesifikt for Windows, so det er ikkje rart at det har best grensesnitt. TeX Live har eit enkelt grafisk grensesnitt, men er like greit å installere via kommandovindauget (tykkjer eg, men eg veit andre vil meine det annleis).

 

 

 

 

1 MikTeX er litt mindre restriktiv når det gjeld kva lisensar som er brukt, so eg trur det er nokon få pakkar i MikTeX som ein ikkje finn i TeX Live.

Lenke til kommentar

For å tegne kretser kan du

1) bruke xcircuit -> eksporter kretsskjema til eps og bruk eps2pgf hvis du vil ha muligheten til å gjøre endringer i font/etc uten å måtte gjenta prosessen for hver gang (evnt bare eksportere til pdf/eps og stoppe der hvis du ikke bryr deg noe mer).
2) bruke xfig (for Linux - så du må evnt dual-boote eller kjøre en Linux-distro i f.eks. VirtualBox) -> samme prosess som over (xfig er egnet for mer enn bare kretsskjema).

Inkscape er også et fint verktøy for å tegne i, som også, til en viss grad, kan eksportere til TikZ .

Hvis du har tenkt å fortsette på en mastergrad senere er det sikkert ikke så dumt å lære seg å tegne kretser i circuittikz, osv. Som nevnt før, så fort du har fått lekt deg litt går det ganske fort å tegne hva enn du vil.

Endret av drgz
Lenke til kommentar

Man skulle tro det ikke trengte store programbiten å plassere ferdige komponenter i et koordinatsystem og generere tikz-kode av det.

Kanskje ikkje, men då må nokon skrive den programbiten. Stort sett all slik programvare er laga på fritida av ulike folk, so det må finnest ein person med interesse, kunnskap og tid.

 

Urelatert kommentar: Animasjon i ei bacheloroppgåve? Vil ikkje den vere berekna for trykking på papir?

Lenke til kommentar

Takk igjen, både Torbjørn og drgz.

 

Når det gjelder Tex Live så ser det bedre ut som jeg prøver meg på iso-versjonen (den versjonen jeg lastet ned skulle laste ned innholdet selv, og det fungerte ikke særlig bra).

 

Nå ser jeg uansett at Torbjørn sier at jeg sannynligvis kommer like langt med å rendre med 2013 som MiKTeX 2.9, så det er mulig jeg bare avinstallerer når den omsider blir ferdig.

 

drgz:

Jeg har prøvd alle de programmene du linker til. Siste forsøk var å prøve å importere et symbolbibliotek i Inkscape, men selv om Wikien til Inkscape omtalte symbolimportering, så fantes ikke denne funksjonen lenger i den versjonen jeg har (som er nyeste).

 

Xcircuit var knotete å sette opp (også i følge denne karen som har vært på samme pilgrimsvandring etter et anstendig krets-illustreringsprogram som meg).

 

Det jeg gjorde i går var å laste ned samples fra texample.net og bruke de som utgangspunkt.

For at hodet mitt ikke skulle eksplodere av alle koordinatene, så tegnet jeg først et grått koordinatsystem i bakgrunnen med akser og nummerering. Dette fungerte relativt bra, men når jeg skal lage "knuter" på ledningene (når de kobles på en eksisterende krets), så måtte jeg enten strekke symbolet og sette koblingspunktet på enden av tilkoblingsledingen til komponenten, eller flytte komponenten. Noe som ikke ble særlig fint når jeg ville ha tre like komponenter på samme sted med forskjellige tilkoblingspunkter.

Antar at det er en smal sak å lage en strek -- med koblingspunkt på, men jeg fikk det ikke til. Jeg slet også med å finne en skikkelig syntax-bruksanvisning som forklarte litt bedre enn hva manulene til tikz og ciruitikz gjorde (den var egentlig bare en referanse).

 

Når det gjelder animasjon og bacheloroppgave så skal den også leveres digitalt. Da er det en fordel at de kan animeres, f.eks en generators fluks når den blir belastet og nærmerer seg polslipp.

Lenke til kommentar

 

drgz:

Jeg har prøvd alle de programmene du linker til. Siste forsøk var å prøve å importere et symbolbibliotek i Inkscape, men selv om Wikien til Inkscape omtalte symbolimportering, så fantes ikke denne funksjonen lenger i den versjonen jeg har (som er nyeste).

 

Xcircuit var knotete å sette opp (også i følge denne karen som har vært på samme pilgrimsvandring etter et anstendig krets-illustreringsprogram som meg).

 

Det er da ikke knotete å laste ned fra http://www.oocities.org/sw286000/xcircuit-3.6.115-setup.zip og starte rett på? Tok 10 sekunder fra jeg trykket på "install" til programmet kjørte. Kunne ikke vært enklere.

 

Hvis du vil ha nyeste versjonen (http://opencircuitdesign.com/xcircuit/archive/XCircuit-3.8win32.zip eller http://opencircuitdesign.com/xcircuit/archive/XCircuit-3.8win64.zip) må du laste ned Tcl/Tk selv (http://www.tcl.tk/), men det er jo strengt tatt barnemat det også.

 

 

Installation instructions:
  1. Download and install the prerequisite packages indicated above. Note that you may need to reboot or manually add the Tcl directory to the path environment variable before the program will launch properly.
  2. Download the file XCircuit-3.8win64.zip (or XCircuit-3.8win32.zip) above. Put this in the C: top level directory.
  3. Unzip the file. This will create directory C:/OpenCircuitDesign/ and subdirectory C:/OpenCircuitDesign/Xcircuit-3.8/.
  4. Create a shortcut link on your desktop to file C:/OpenCircuitDesign/Xcircuit-3.8/xcircuit.bat
Endret av drgz
Lenke til kommentar

Trenger noen råd jeg:

 

 

Har laget et Appendix, og ønsker å putte "glossary" som Appendix A.

 

I "indeks"-filen står det:

\appendix
\include{05-appendix-a-acronyms}

I overnevnte include-fil står det:

\chapter{Acronyms}

\makeglossaries
\printglossaries

Resultatet er at jeg får to sider:

En som blir slik:

 

 

APPENDIX A

Acronyms

 

og neste side:

 

 

Acronyms

ABC - blablabla
DEF = enda mer blabla

 

 

Jeg ønsker selvsagt å få den autogenererte acronyms-greia til å dukke opp under Appendix A.

Følgende står i preamble:

\usepackage[nomain,acronym,xindy,toc]{glossaries} 
\glossarystyle{list} 
\makeglossaries
\usepackage[xindy]{imakeidx}
\makeindex
Lenke til kommentar

Du treng ikkje \makeglossaries to gonger, nok å ha den i preamble.

 

Grunnen er at \printglossaries starter med eit (unummerert) kapittel, so då starter det naturleg nok på ei ny side. Prøv å fjern \chapter{Acronyms} og legg numberedsection=autolabel til i alternativa for glossaries.

 

Fungerte jo helt utmerket det :)

Takk for lærdommen

Lenke til kommentar

Ok, nytt spørsmål. Ikke direkte LaTeX-relatert, men dere i denne tråden har trolig ganske god erfaring med skriving av hovedoppgaver.

 

Jeg trenger en input på rekkefølgen av kapiter.

Foreløpig ser det slik ut:

 

 

- Forside

- Preface

- Accknowledgements

- Summary

- Table of Contents

- Kap1: Theory
- Kap2: Work

- Kap3: Further work, conclusions etc

- Evt andre kapitler

- List of figures

- List of tables

- Appendix A: Glossary/acronyms

- Appendix B: Referanser/bibliography

- Appendix C: CV (NTNU-malen hadde den med, vet ikke helt hvor nødvendig den er)

 

Jeg aner ikke hva som er kutyme i slike oppgaver, så litt input hadde vært flott

Lenke til kommentar

Title page
Summary
Preface
Acknolowdgement (uten S, i alle fall hvis du vil følge praksis i artikler o.l. gitt ut av f.eks. IEEE)
ToC

Resten ser greit ut (antar du har en introduksjon av oppgaven før du går rett på teorien?). Noen foretrekkr å ha List of bla bla bla før ToC, men det er en smakssak.

Endret av drgz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...