Gå til innhold

Den middels store LaTeX-tråden


Anbefalte innlegg

Takk for input, Torbjørn.

 

Har du noen forslag til gode LaTeX-editorer?

 

Jeg begynte først i går med TexMaker. Den er fin fordi den har inline pdf-viewer og code insight med autocomplete og slikt.

Ulempen er at det er vanskelig å få oversikt over alle filene (det er til en bachelor, så det blir 10-15 tex-filer) når man er utenfor master-filen.

 

 

I sted lastet jeg ned et annet program, TexnicCenter som har en bedre "prosjekt-feature" med god oversikt over filer og struktur, men som er avhengig av ekstern pdf-viewer (som jeg må lukke hver gang for å ikke få kompileringsfeil pga "låst" fil), og der er en mye dårligere code insight.

 

 

Finnes det en editor som er det beste fra de to verdenene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med låste PDFar skjer stort sett med Adobe Reader, bruk Sumatra i staden, so slepp du det problemet.

 

Det finst ganske mange forskjellige editorar. Til småting bruker eg stort sett TeXworks, fordi den er enkel og grei. Mesteparten av masteren min (som eg nyleg leverte) skreiv eg i Emacs med AucTeX, og det tykkjer eg er eit veldig greit system. Det krevst dog litt trening berre å verte komfortabel med Emacs, sodet er kanskje ikkje for alle.

 

Akkurat no kjem eg berre på Kile av editorar med prosjektstøtte og innebygd PDF-lesar. Windows-versjonen er framleis i beta (trur eg), og den innebygde PDF-lesaren er berre i dei nyaste utviklingsversjonane om eg hugser rett. TeXstudio, som er ein fork av Texmaker, har og innebygd PDF-lesar, men veit ikkje om det er noko særleg prosjektstøtte.

Lenke til kommentar

Jeg fant en fin liste her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_TeX_editors

 

Siden Eclipse hadde "full pakke" med grønne bokser så kastet jeg meg rundt og fikk installert dette, men den kompilerer på en annen måte enn TexMaker og TexMicCenter og gjør mange rare feil (skipper en numerering av et chapter, snudde all teksten på en side 15 grader når bare bildet skulle vris osv).

 

 

Når det kommer til PDF-viser så bruker jeg utelukkende PDF X-Change Viewer - den er helt suveren.

 

Jeg skal ta en titt på programmene du nevner, så får jeg bestemme meg for om jeg vil prøve de eller falle tilbake til TexMaker.

Lenke til kommentar

Siden Eclipse hadde "full pakke" med grønne bokser så kastet jeg meg rundt og fikk installert dette, men den kompilerer på en annen måte enn TexMaker og TexMicCenter og gjør mange rare feil (skipper en numerering av et chapter, snudde all teksten på en side 15 grader når bare bildet skulle vris osv).

Høyres veldig rart ut, kompileringa vert strengt tatt ikkje gjort av editoren, men av programfilene som er ein del av den underliggjande TeX-distribusjonen (typisk MikTeX eller TeX Live). Ein skal i utgangspunktet få same resultat uavhengig av kva editor ein bruker.

 

Om PDF X-change Viewer låser PDFen er den ikkje suveren for akkurat denne bruken, vil eg seie. Du kan jo installere Sumatra i tillegg, og bruke den for LaTeX-arbeid. Om du ikkje havner på ein editor med innebygd PDF-lesar då.

Lenke til kommentar

Høyres veldig rart ut, kompileringa vert strengt tatt ikkje gjort av editoren, men av programfilene som er ein del av den underliggjande TeX-distribusjonen (typisk MikTeX eller TeX Live). Ein skal i utgangspunktet få same resultat uavhengig av kva editor ein bruker.

 

Om PDF X-change Viewer låser PDFen er den ikkje suveren for akkurat denne bruken, vil eg seie. Du kan jo installere Sumatra i tillegg, og bruke den for LaTeX-arbeid. Om du ikkje havner på ein editor med innebygd PDF-lesar då.

 

Enig med det, men det kan være en innstilling eller noe som jeg ikke har greie på.

(bruker forøvrig MikTeX).

 

Bruker pdf xchange til mye annet enn kun LaTeX-produksjon, så ønsker ikke å skifte helt uten videre.

TexMaker har innebygget preview som fungerer fint når man tar stikkprøver for å sjekke at man er på riktig spor.

De gangene man trenger "full gjennomgang" kan jeg leve med at jeg må huske å lukke filen før ekstern preview :)

Lenke til kommentar

På en litt enklere måte? La oss si at jeg har 5-6 png-filer som jeg ønsker skal erstatte hverandre og for å skape en animasjon.

Du kan bruke animate-pakka. Gitt 6 filer med namn img1, img2, ..., img6, t.d.

 

\documentclass{article}
\usepackage{animate}
\begin{document}
\animategraphics[width=.6\linewidth,loop,controls]{2}{img}{1}{6}
\end{document}
2 er fps, img er filnamna utan talet, 1 er starttal, 6 er sluttal.

PDFen må kanskje visast i Adobe Reader for at animasjonen skal virke.

 

 

Ikkje veldig, kan kikke på det seinare (etter middag) om du ikkje får tilfredsstillande svar på TeX.SX.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan bruke animate-pakka. Gitt 6 filer med namn img1, img2, ..., img6, t.d.

 

\documentclass{article}
\usepackage{animate}
\begin{document}
\animategraphics[width=.6\linewidth,loop,controls]{2}{img}{1}{6}
\end{document}
2 er fps, img er filnamna utan talet, 1 er starttal, 6 er sluttal.

PDFen må kanskje visast i Adobe Reader for at animasjonen skal virke.

 

 

 

Tusen takk.

 

Du imponerer stadig!

Lenke til kommentar

Det er noe mystisk med denne koden:

http://www.texample.net/tikz/examples/animated-definite-integral/

 

Hvis jeg laster ned PDF-en så virker animasjonen fint (med Adobe Acrobat og PDF X-Change).

Hvis jeg laster ned koden og kompilerer med TexMaker så virker ikke animasjonen i PDF X-change (hele bildet er usynlig).

 

edit: for å klargjøre: når jeg kompilerer selv virker den i acrobat, men ikke i pdf x-change viewer selv om den nedlastede versjoner fungerer fint i begge programmene.

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

Prøv å legg til \pdfminorversion=4 før \documentclass og kompiler på ny.

 

Redigert: Ser av kommentaren din på TeX.SX at det er forskjell på PDF-versjonen. Det eg nemnte over gjer at du får PDF v. 1.4 i staden for 1.5. Om ikkje det er problemet er det kan hende ein eller annan endring i beamer, ser det er versjonsforskjell der og.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Prøv å legg til \pdfminorversion=4 før \documentclass og kompiler på ny.

 

Redigert: Ser av kommentaren din på TeX.SX at det er forskjell på PDF-versjonen. Det eg nemnte over gjer at du får PDF v. 1.4 i staden for 1.5. Om ikkje det er problemet er det kan hende ein eller annan endring i beamer, ser det er versjonsforskjell der og.

 

Hei igjen og takk for svar

 

Prøvde å sette minorversion til 4, uten hell.

Prøvde også å endre dokumenttype til article uten hell.

 

 

edit: fungerte fint om jeg kompilerte samme koden på WriteLatex.com og lastet ned resulterende pdf.

 

edit2: prøvde annet lokal tex-program (texnic), og får samme resultat.

Nærliggende å tro at det er relatert til MiKTeX-installasjonen, så tar en liten kikk på den nå

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

edit: fungerte fint om jeg kompilerte samme koden på WriteLatex.com og lastet ned resulterende pdf.

WriteLaTeX bruker og TeX Live 2012 ser eg, so det er sikkert skjedd ein eller annan endring i ein av dei aktuelle pakkane som skaper problemet.

 

edit2: prøvde annet lokal tex-program (texnic), og får samme resultat.

Som eg nemnte i går, editoren har generelt ingenting å seie for resultatet.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...