Gå til innhold

Den middels store LaTeX-tråden


Anbefalte innlegg

Mykje erfaring har eg ikkje, leverte masteren min for berre eit par veker sidan (de kan laste den ned på https://bitbucket.org/torbjornt/masterthesis/downloads). Kan tenkje meg at det er litt ulike tradisjonar rundt omkring. På Geofysisk Institutt ved UiB er det ingen reglar (som eg kjenner til), so det er litt forskjellig kva rekkjefølgje det er på ting. Eg hadde

 

Tittelside

Kolofon

Acknowledgements

Innhaldsliste

Abstrakt

Kap 1. Introduksjon

<resten av kapittela>

Bibliografi

 

 

Eg droppa figurliste og tabelliste, men hadde sikkert plassert dei rett etter innhaldslista.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

God jul dere,

 

Jeg har nok et lite irritasjonsmoment;

 

Sidetallene i starten av oppgaven min er romersk og skal resettes og være arabisk når selve tekst-delen starter.

 

Slik ser indeksfilen min ut:

\begin{document}
\include{01-front} 		%FRONT PAGE 
\setcounter{page}{0}		%reset numbering
\pagenumbering{roman}		%change numbering style
\include{02-preface}		%PREFACE
\include{03-acknowledgment}	%ACCKNOWLEDGEMENT
\include{03b-summary}		%SUMMARY
\tableofcontents		%TABLE OF CONTENTS
\setcounter{page}{0}		%reset numbering
\pagenumbering{arabic}		%change numbering style
\include{04-chapter01-theory}	%CHAPTER ONE - THEORY
\include{04-chapter02-work}	%CHAPTER TWO - WORK
\include{04-chapter03-summary}	%CHAPTER THREE - SUMMARY

Problemet er at den arabiske sidenummereringen starter på tredje side (av tre) av ToC.
Hvorfor pokker gjør den det?

Side én av ToC er romersk nummer "V", andre side er "VI" og tredje side er "1".
Etter en blank side starter da hovedinnholdet på side 3 - og slikt klarer ikke jeg å se mellom fingrene på

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

Kan forøvrig nemne at book-liknande klasser (book, scrbook, memoir, amsbook iallfall) har eigne kommandoar for å lage slike skilje mellom dei ulike delane av eit dokument: \frontmatter, \mainmatter og \backmatter.

 

frontmatter er tittelside, preface, innhaldsliste osb., mainmatter er sjølve hovudteksten, og backmatter er bibliografi, appendiks osb. I dei nemnte klassane vil \frontmatter ha romerske sidetal og kapittel er unummererte, \mainmatter vil byte til arabiske tal, og starte sideteljinga frå 1, med nummererte kapittel. Veit ikkje heilt kva backmatter gjer eigentleg. Det gjer at ein kan ha ein slik struktur:

 

\documentclass{scrbook}
\title{Stuff}
\author{Dude}
\begin{document}
\frontmatter

   \maketitle
   \tableofcontents
   % og andre ting som høyrer heime her

\mainmatter

   \chapter{Intro}
   \chapter{Andre ting}
   \chapter{Osb.}
   
\backmatter

   \appendix
   \chapter{Ekstra greier}
   
   % pluss bibliografi osb.

\end{document}
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ok, nå er det noe jeg ikke forstår igjen:

\subsection{Conventional power stations}
		
		\begin{figure}
			\centering
			\includegraphics[scale=1]{fig/conventional_sld.pdf}
			\label{fig:conventional_sld}
			\caption{Simplified diagram of a conventional power plant in a diesel-electrical vessel with DP2 or DP3 redundancy}
		\end{figure}
		
		Conventional power stations onboard vessels with diesel-electric propulsion and DP class is a switchboard divided into two sections or busses, see figure \ref{fig:conventional_sld}. 

I dette utklippet starter section "Conventional power stations" midt på side 1, mens figuren dukker opp på toppen av side 2.

 

Problemet er at referansen til figuren blir linket til sectionen istedenfor til figuren.

"See figure 1.1.4"

 

Figuren er figur 1.3 (ifølge nummeret i caption), mens section er nr 1.1.4.

 

Hvorfor blir det ikke "see figure 1.3" med link til figuren?

Lenke til kommentar

Ville heller anbefalt å skrevet om uttrykket enn å tukkle med fontstørrelsen, for eksempel

 

\int 5e^{-x/2}\,\mathrm{d}x \ \ \int 5\exp(-x/2)\,\mathrm{d}x

 

er helt like uttrykk, men med tydligere eksponent. Om du bruker full latex

og ikke skriver på et forum skal det være mulig å bruke

 

\mathtools

 

pakken. Og deretter skrive \mathlarger{ x/2 } på det du vil forstørre.

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

Du mener noe allà dette? chart?cht=tx&chl=(\sqrt[3]{(x^2-4)^4})

 

Det står kun exp dersom jeg tar copy paste av det du sendte meg - ikke e^.

 

Det er meningen at det skal stå exp(x), da dette er en standard notasjon for e^x.

Spesielt mye brukt innen programmering, men og i matematikk, om ekspontenten er spesielt

grotesk. Eksempelvis

 

chart?cht=tx&chl=\exp\left( \sum_{k=1}^\infty \frac{1}{k} - \log k\right)

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

Du mener noe allà dette? chart?cht=tx&chl=(\sqrt[3]{(x^2-4)^4})

 

 

Det er meningen at det skal stå exp(x), da dette er en standard notasjon for e^x.

Spesielt mye brukt innen programmering, men og i matematikk, om ekspontenten er spesielt

grotesk. Eksempelvis

 

chart?cht=tx&chl=\exp\left( \sum_{k=1}^\infty \frac{1}{k} - \log k\right)

 

Mulig det er ca riktig det du skrev først der. Poenget er som sagt at det må være tydelig at sluttparentesen er utenfor rottegnet :)

 

Det jeg skriver er løsningsforslag for VGS-oppgaver, så det er litt uheldig å bytte notasjon.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

\begin{tikzpicture}

\begin{axis}[xmin=-2,xmax=-1,ymin=-2,ymax=-1,domain=-3:-1,colorbar horizontal, view={0}{90}]
\addplot3[surf]coordinates {
(-2,-2,\frac{5}{4}) (-1,-2,\frac{17}{4}) (0,-2,0) (1,-2,\frac{17}{4}) (2,-2,\frac{5}{4})

(-2,-1,\frac{1}{2}) (-1,-1,\frac{5}{4}) (0,-1,0) (1,-1,\frac{5}{4}) (2,-1,\frac{1}{2})

(-2,-0,\frac{1}{4}) (-1,0,2.\frac{1}{4}) (0,0,0) (1,0,7.\frac{1}{4}) (2,0,\frac{1}{4})

(-2,1,\frac{1}{2}) (-1,1,\frac{5}{4}) (0,1,0) (1,1,\frac{5}{4}) (2,1,\frac{1}{2})

(-2,2,\frac{5}{4}) (-1,2,\frac{17}{4}) (0,2,0) (1,2,\frac{17}{4}) (2,2,\frac{5}{4})

};
\end{axis}
\end{tikzpicture}

 

Skulle gjerne ha brukt tex tag, men fikk "blocked word" med det på. Problemet mitt er at jeg ikke får plottet noe her. Jeg lurer på om det kan være pga at x=0 gjør at funksjonen divergerer, men jeg har ingen løsning på den problematikken ift kompilering. Oppgaven er det den er, og jeg må ha med området rett rundt origo her.

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...