Gå til innhold

Den middels store LaTeX-tråden


Anbefalte innlegg

Skal skrive en metematisk formel f(x) som skal være definert ulikt på to ulike områder, at f(x) = {%her skal stå to rader med de to formelene. Klarer ikke å skrive en \left{ uten å måtte ha en \right}, samtidig som jeg ikke får linjeskift inn i equation-miljøet. Sjekk første formelen på denne obligen.

 

EDIT:

Også generellt, for eksempel når jeg skal evaluere ett integral mellom to grenser, og vil ha en \right|_0^K i slutten av uttrykket, hvordan får jeg skrive det uten å også måtte ha en \left|?

 

Noe lignende dette skal fungere:

 

\begin{equation}
f(x)=\left\{ 
\begin{array}{cl}
1 & \quad for\ x > \ldots\\
0 & \quad ellers.\ldots\\
\end{array}
\right.
\end{equation}

 

Dette skal også fungere:

 

\begin{equation}
f(x)=\begin{cases}
0 & \text{for x >}\ldots\\
1 & \text{ellers}
\end{cases}
\end{equation}

 

Står mye om matte-latex her

Endret av JBJ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om du skal skrive større dokumenter er LaTeX nok å anbefale ja. Er en liten jobb å sette seg inn i, men om du ikke har behov for "formelbiten" burde det gå fort. Har selv skrevet en del "bruksannvisninger" etc. i LaTeX (dvs. lange tekster med lite formler), og det har vært veldig veldig greit. Pent blir det også!

 

Windows, Mac, Linux?

 

Ok, takk skal du (og JeffK) ha :)

 

Bruker Windows, iallfall foreløpig.

Lenke til kommentar
Noe lignende dette skal fungere:

 

Takker for svar, hørte med foreleseren min idag som sa nettopp at jeg kunne legge en array inn i math-miljøet og lærte meg at jeg kunne avslutte en klammeparantes med \left..

Flotters med .pdf-en også.

Lenke til kommentar

Noen som skjønner hvordan "isotope" pakka heter? Har lastet ned denne .sty-fila og lagt den i samme mappe som tex-fila mi, og sagt "\usepackage{isotope}" øverst i dokumentet mitt. Men hvordan noterer jeg egentlig en isotop?

 

isotope.sty:

%%
%% This is file `isotope.sty',
%% generated with the docstrip utility.
%%
%% The original source files were:
%%
%% isotope.dtx  (with options: `package')
%% 
%% This is a generated file.
%% 
%% Copyright © 2003 by Heiko Bauke <[email protected]>
%% 
%% This file may be distributed and/or modified under the conditions of
%% the LaTeX Project Public License, either version 1.2 of this license
%% or (at your option) any later version.  The latest version of this
%% license is in:
%% 
%%	[url="http://www.latex-project.org/lppl.txt"]http://www.latex-project.org/lppl.txt[/url]
%% 
%% and version 1.2 or later is part of all distributions of LaTeX version
%% 1999/12/01 or later.
%% 
\NeedsTeXFormat{LaTeX2e}[1999/12/01]
\ProvidesPackage{isotope}
  [2004/01/04 v0.2 for type setting isotopes]
\newcommand{\isotopestyle}{\rm}
\newcommand{\isotope@atomicnumber}{}
\newcommand{\isotope@nuclearnumber}{}
\newcommand{\isotope}[1][]{%
 \begingroup%
 \renewcommand{\isotope@nuclearnumber}{#1}%
 \isotope@two}%
 \newcommand{\isotope@two}[2][]{%
 \renewcommand{\isotope@atomicnumber}{#1}%
 {\m@th%
 \settowidth\@tempdimb{\ensuremath{%
\isotopestyle\scriptstyle\isotope@nuclearnumber}}%
 \settowidth\@tempdimc{\ensuremath{%
\isotopestyle\scriptstyle\isotope@atomicnumber}}%
 \ifdim\@tempdimb<\@tempdimc\@tempdimb=\@tempdimc\fi%
 \ensuremath{{}%
^{\makebox[\@tempdimb][r]{\ensuremath{%
   \isotopestyle\scriptstyle\isotope@nuclearnumber}}}%
_{\makebox[\@tempdimb][r]{\ensuremath{%
   \isotopestyle\scriptstyle\isotope@atomicnumber}}}%
\isotopestyle#2}%
 }%
 \endgroup%
}%
\endinput
%%
%% End of file `isotope.sty'.

 

EDIT:

BBCODE \ne LaTeX...

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar
Noen som skjønner hvordan "isotope" pakka heter? Har lastet ned denne .sty-fila og lagt den i samme mappe som tex-fila mi, og sagt "\usepackage{isotope}" øverst i dokumentet mitt. Men hvordan noterer jeg egentlig en isotop?

 

Litt usikker på om jeg skjønte spørsmålet helt, men jeg prøver: \isotope[238]{U}.

Lenke til kommentar
Noen som skjønner hvordan "isotope" pakka heter? Har lastet ned denne .sty-fila og lagt den i samme mappe som tex-fila mi, og sagt "\usepackage{isotope}" øverst i dokumentet mitt. Men hvordan noterer jeg egentlig en isotop?

 

Litt usikker på om jeg skjønte spørsmålet helt, men jeg prøver: \isotope[238]{U}.

 

Ah, det funka bra, evt. \isotope[238][92]{U} :) Takk, er ikke så god med LaTeX-makroer!

Lenke til kommentar
Når jeg bruker listings kommer listingen tett opp mot selve dokumentteksten. Er det noen måte å skape litt luft i mellom dem? Jeg vet det går å skape luft innenfor rammen til listingen, men jeg vil helst ha luft utenfor.

 

Du kan jo sjekke om aboveskip=<dimension> og belowskip=<dimension> gjør jobben. Altså noe sånn her:

\lstset{aboveskip=5cm}.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har et lite LaTeX problem:

 

Jeg har behov for norske tegn i subscript i matematiske uttrykk, feks $T_tårn$... Jeg har funnet en snikete løsning for "å", ved å bruke \mathring{a}, men for "æ" og "ø" blir det straks værre... Er det noen som vet hvordan jeg kan inkludere "æ", "ø" eller "å" i subscript?

Lenke til kommentar
Jeg har et lite LaTeX problem:

 

Jeg har behov for norske tegn i subscript i matematiske uttrykk, feks $T_tårn$... Jeg har funnet en snikete løsning for "å", ved å bruke \mathring{a}, men for "æ" og "ø" blir det straks værre... Er det noen som vet hvordan jeg kan inkludere "æ", "ø" eller "å" i subscript?

Prøv med \usepackage[T1]{fontenc}

Endret av JeffK
Lenke til kommentar
Jeg har et lite LaTeX problem:

 

Jeg har behov for norske tegn i subscript i matematiske uttrykk, feks $T_tårn$... Jeg har funnet en snikete løsning for "å", ved å bruke \mathring{a}, men for "æ" og "ø" blir det straks værre... Er det noen som vet hvordan jeg kan inkludere "æ", "ø" eller "å" i subscript?

Prøv med \usepackage[T1]{fontenc}

 

$\T_\text{tårn}$ burde funke. \text er uansett ett must for å få det til å se skikkelig ut...

 

Uansett så om du skriver $T_tårn$, så blir vel bare første bokstaven subscripta - du må vel skrive "$T_{tårn}$ (på samme måte som $10^{-4}$)

Lenke til kommentar
Jeg har et lite LaTeX problem:

 

Jeg har behov for norske tegn i subscript i matematiske uttrykk, feks $T_tårn$... Jeg har funnet en snikete løsning for "å", ved å bruke \mathring{a}, men for "æ" og "ø" blir det straks værre... Er det noen som vet hvordan jeg kan inkludere "æ", "ø" eller "å" i subscript?

Prøv med \usepackage[T1]{fontenc}

 

$\T_\text{tårn}$ burde funke. \text er uansett ett must for å få det til å se skikkelig ut...

 

Uansett så om du skriver $T_tårn$, så blir vel bare første bokstaven subscripta - du må vel skrive "$T_{tårn}$ (på samme måte som $10^{-4}$)

 

Yay! \text{} fungerte fint!:)

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg prøver å lage et oppsett hvor jeg har en kort tekst (f.eks. et oppgave nr.) på venstre side av en linje, og en lengre tilhørende tekst på den andre siden av linja. Egentlig det samme som tabular, bare at jeg ønsker å bruke fulle avsnitt og mattemiljøer i en "celle".

 

Er dette mulig?

 

noe ala dette (hadde det bare funket litt bedre):

\begin{tabular}{c|c}
1.001 & \input{lengre fil her} \\
\hline
1.002 & \input{lengre fil her} \\
\hline
1.003 & \input{lengre fil her} \\
\end{tabular}

Lenke til kommentar
Og er det noen som vet om det ble noe av ideen om latex støtte på forumet her?
Det siste Ueland sa var at han leita etter ein god måte å implementere det på. So stengte han tråden fordi det ikkje var aktivitet i den. Om det skjer noko meir veit eg ikkje, men det er vel berre å lage ein ny tråd om emnet i Tilbakemeldinger-forumet, so får de sikkert eit svar. Etter ei veke eller to ... (Ikkje noko vondt mot Ueland, men det tek ofte lang tid å få svar, då han har veldig mykje anna å gjere.)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...