Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst! *LES første post*


Neppe

Anbefalte innlegg

Han ser ut til å være en tough guy wannabe, jeg foreslår å banke ham opp utenfor skoletid, og vise hvem som bestemmer.

7517446[/snapback]

Jeg haddde lyst til å gjøre det med en ADHD-dritunge som tok samme buss siom meg hjem fra VGS. (En hel barneskole-SFO-gjeng som kom på mot slutten av turen.) Å gi dem frie tøyler fører bare til at de gjør mer drit og faenskap.

7517794[/snapback]

Folk med AD-HD har bare et problem med å konsentrere seg, å holde seg i ro. Det betyr IKKE at de er koko i skolten, og er troendes til alt mulig.

 

At de oppfører seg som drittunger er fordi folk ser ut til å tro at de kan ikke noe for at de ikke respekterer andre, og dermed gir faen i det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ADHD-diagnosen blir alt for ofte et get-out-of-jail-free-card. Hvis et barn vokser opp med en regel: Du kan gjøre hva du vil, uten at det får konsekvenser for deg, er det klart at ungen blir en jævel. En "ADHD-veninne" av den ene lillesøsteren min lærte seg faktisk bordskikk for første gang i sitt liv etter at hun hadde vært på middagsbesøk hjemme hos familien min noen ganger. Jeg kjente også en som hadde ADHD som ikke hadde noe særlig problemer med å oppføre seg. Lar man barn gjøre hva de vil, er det akkurat det de gjør.

7516215[/snapback]

ADHD barn har ikke problmer med vanlig folkeskikk eller å oppføre seg på grunn av ADHD'en. Det de har problemer med er en særlig en slags indre uro, som kan sammenlignes med hvordan andre mennesker føler seg når de er stresset. Men ADHD barn er konstant stresset hele tiden.

 

Det gjør at de har problemer med slike ting som å sitte rolig og holde beina og armene i ro når de sitter ved bordet, i klasserommet og i lignende situasjoner. Statistisk har 1 av 25 ADHD. De fleste vosker plagene/symptomene av seg i puberteten.

 

Grunnen til at ungen

blir en jævel
er ikke at han får frie tøyler til å gjøre som han vil (eller at han har ADHD). Mennesker blir ikke født onde. Men kanskje han blir underkuet og dominert i andre arenaer enn skolen fordi de rundt han ikke tåler symptomene ved sykdommen hans?
Lenke til kommentar
Grunnen til at ungen
blir en jævel
er ikke at han får frie tøyler til å gjøre som han vil (eller at han har ADHD). Mennesker blir ikke født onde. Men kanskje han blir underkuet og dominert i andre arenaer enn skolen fordi de rundt han ikke tåler symptomene ved sykdommen hans?

7518356[/snapback]

En unge med frie tøyler, uten oppdragelse, blir en jævelunge. Jeg vet om flere med ADHD som er veldungerende menneskker, men det virker som om enkelte mener denne diagnosen er en unnskyldning for alt. Da blir den selvfølgelig nettop det.
Lenke til kommentar
En unge med frie tøyler, uten oppdragelse, blir en jævelunge.

7518407[/snapback]

Godt du legger til "uten" oppdragelse" her. For det er vel nøkkelordet. God oppdragelse og ikke dårlig oppdragelse. Å dominere noen til å gjøre som du vil er ikke oppdragelse. Oppdragelse er å lære en unge forskjellen på rett og galt på en måte som gjør at ungen forstår det selv.

 

Jeg vet om flere med ADHD som er veldungerende menneskker, men det virker som om enkelte mener denne diagnosen er en unnskyldning for alt. Da blir den selvfølgelig nettop det.

7518407[/snapback]

En ADHD diagnose er ikke noen unnskyldning for dårlig oppførsel og som jeg (trodde jeg) sa i forrige post er det ingen sammenheng mellom ADHD og god/dårlig oppførsel.

 

Og det er klart at dersom en unge oppfører seg dårlig i skolen skal det få samme konsekvens som det får for alle andre, hverken mer eller mindre.

 

Bare for å klargjøre: Vi er enige i at ADHD ikke er en unnskyldning for dårlig oppførsel.

 

- Det er absolutt ingen sammenheng mellom ADHD og god/dårlig oppførsel. Det er en av de største feilantakelsene som må fjernes fra allmennhetens oppfatning av sykdommen. Og før man forstår det, kan man heller ikke "ta problemet ved rota."

 

ADHD står for Attention Deficency Hyperactivity Disorder - som oversatt til norsk betyr: Oppmerksomhetsmangel og Hyperaktivitesproblem.

 

Jeg snakket om hva som ligger bak dårlig oppførsel - som var det som egentlig var problemet til denne gutten/skolen.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar
Bare for å klargjøre: Vi er enige i at ADHD ikke er en unnskyldning for dårlig oppførsel.

 

- Det er absolutt ingen sammenheng mellom ADHD og god/dårlig oppførsel. Det er en av de største feilantakelsene som må fjernes fra allmennhetens oppfatning av sykdommen. Og før man forstår det, kan man heller ikke "ta problemet ved rota."

7518853[/snapback]

Det er her det er en stor jobb som må taes med barnehage- og skolesystemet. Slik jeg opplever det, overser gjerne lærere alt det gale en elev med ADHD gjør, noe som jo ikke blir godt mottatt av andre elever. Det kan også sikkert føre til utestengning og isolering, slik du skriver i ditt forrige innlegg. En ensom elev er ikke en glad elev, en sint og sur elev oppfører seg gjerne dårlig, og det kan eleven fortsette med hvis ingen reagerer på det - det kan gå utover de andre elevne, som trekker seg mer unna eleven som var ensom nok fra før osv, osv.
Lenke til kommentar
Folk som absolutt må skryte over at de er neger  :dontgetit:

7518290[/snapback]

 

haha...

 

der er jeg helt enig....

 

hva er tingen med å komme fra afrika, vi kommer fra norge...?

7524702[/snapback]

det er vel kanskje enda mer irriterende med folk som skryter at de er hvite? :roll:

7524822[/snapback]

 

har vi noe å skryte av lengere?

Lenke til kommentar
Folk som absolutt må skryte over at de er neger  :dontgetit:

7518290[/snapback]

 

haha...

 

der er jeg helt enig....

 

hva er tingen med å komme fra afrika, vi kommer fra norge...?

7524702[/snapback]

det er vel kanskje enda mer irriterende med folk som skryter at de er hvite? :roll:

7524822[/snapback]

 

har vi noe å skryte av lengere?

7524965[/snapback]

 

 

Seff! Vi kan skryte av at vi ikke trenger kamuflasje for å gjemme oss i snøen! :w00t:

Lenke til kommentar
Det at du begynner å klø som faen i nesen når du er "in the zone" i fps spill eller at du kjører bilspill og du ligger på første plassen.. :!:

7513926[/snapback]

Kjenner meg igjen i sånne situasjoner. :p

 

Fjortiss-smileys kan være litt plagsomt noen ganger. :p

7513881[/snapback]

Haha, på tide med nye venn(er/inner)? :)

7513957[/snapback]

Er kusina mi da, og hun er 12. :p

Lenke til kommentar

Hater at jeg alltid selv holder meg til høyrere når jeg går, i trange ganger eller steder med mye folk. Stortingets T-banestasjon er bra eksempel for de som har vært der. Også kommer det to stk rett mot meg som jeg må vike for, også må jeg vike for neste som da faktisk holder seg til sin høyre, og plutselig er jeg en som går på "feil" side mot folkemengden!

 

*HATE*

 

så mye lettere som de første da bare hadde holdt litt mer til venstre

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...