Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Det kan hjelpe på flere adferdsproblemer og fungerer oftere en sjeldent. Ellers hadde jo ikke bruken av kastrering vært såpass utbredt blant hunder med adferdsproblemer. Dette må selvfølgelig vurderes fra hund til hund. Men man skal være klar over at det ikke er en mirakelløsning og at adferden også i noen tilfeller kan forverres med kastrering.

Når det gjelder kastrering ved helseplager er det en selvfølge at kastrering er lov.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Emilie2727 skrev (På 4.12.2020 den 22.54):

Hei! Noen som har erfaring med løpetid og seperasjongsangst? Har en terrier på snart 8 mnd. Hun har blitt trent til å være alene hjemme i ca 4 timer og dette har gått fint når hun var yngre. De siste månedene har det eller vært kortere tidsintervaller alene pga hjemmekontor. 
 

De siste to gangene hun har vært alene hjemme (ca 1.time) har hun begynt å ule/pipe og slår seg ikke til ro mer enn noen minutter av og til. Vi følger med på app. Den eneste forskjellen fra tidligere er at hun fikk løpetid for 17-18 dager siden og det er i denne perioden hun har pepet/ult. Hun har sluttet å blø for noen dager siden.... Noen som har erfaring med det samme?

Hun er generelt veldig trygg og selvstendig, men under løpetiden har hun vært litt mer pipete/bjeffete og ”klengete”. Håper dette har en sammenheng og går over, men vil gjerne høre andres erfaringer.

Før man begynner å operere så kanskje vurdere en hundeatferdsspesialist?

F.eks.: http://tryggepoter.no/index.html#

Lenke til kommentar

Man forandrer egenskapene til dyret, og om det tar skade av det vet man ikke før etterpå. Hvis man skaffer seg hund burde man være såpass oppegående at man vet hva slags ansvar man skaffer seg samtidig. Kastrering skal ikke brukes som en lettvinn utvei for eierne som plutselig har fått et problem som mest sannsynlig kan løses ved trening. 

Jeg snakker ikke her om helseproblemer, men om f.eks. trivielle adferdsproblemer hvor eiere tror det bare er å kastrere bikkja så blir alt bra.

Hvorfor skal man kastrere en hund før man vet om det er strengt nødvendig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke bare adferdsproblemer som kan unngås (at hannhunder blir lettere å dominere og er mindre interessert i tisper når de har løpetid, og at tisper er lettere å kontrollere når de har løpetid og de får mindre adferdsendringer) men også de fysiske egenskapene som eier kan se på som plagsomt, som at hannhunder markerer så fort de kjenner lukten av en annen hannhund eller at tispene blør når de har pubertet og løpetid. Slik jeg ser det så er det vinn vinn situasjon i forholdet mellom hund og eier. Jeg ser stadig annonser på nettet der godt voksne hunder selges billig eller gis bort fordi eier ikke makter å håndtere dyret eller at opplæringen gikk skeis under puberteten, som er den viktigste perioden for å lage et godt adferdsmønster. Om kastrering var mer vanlig, kunne dette vært delvis unngått da det hadde vært lettere for eierne å beholde dyret sitt.

Lenke til kommentar

Om eierne hadde klart (eller rettere sagt giddi) å trent dyret sitt hadde de sluppet å gi vekk eller kastrere det. 

Det du skisserer er kroneksempelet på det jeg mener. Folk skal liksom kastrere bikkja fordi de ikke har kontroll på den og plutselig er den fin?

Jeg er helt for å kastrere hunder der adferden er av en slik art at den er farlig. Dette er siste utvei.

Jeg har tatt til meg to hunder fra gis vekk annonser, som har vært fantastiske. Den ene var såkalt dominant. Viste seg at det eierne trodde var dominans heller var overslagshandlinger da den ikke visste hva den skulle gjøre i ulike settinger. Den er en av de beste tjenestehundene jeg har hatt.

Vinn vinn forholdet mellom hund og eier kommer ikke av kastrering. Det kommer av 1-2 timer trening om dagen.

Og hvis det er slik at det er et problem at tispene blør under løpetiden og man vil kastrere av den grunn, håper jeg den personen som tenker det aldri skaffer seg bikkje. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi kan aldri kontrollere at alle eiere er perfekte til å oppdra en hund. Dermed er kastrering en måte å forhindre mange frustrerte eiere og hunder som ender opp i kennel, annonse eller blir forlatt i ingenmannssted. Mange katter og hunder blir forlatt fordi folk liker dem når de er katturnger eller valper, for så å kvitte seg med dem så fort de blir større og mer vanskelig å kontrollere. Noen forlater dyrene sine fordi de skal på ferie og ikke har noen til å passe dem. Så vil en kastrering erstatte slike dårlige eiere? Nei, men det kan være den lille forskjellen som gjør at eierne beholder hundene sine istedenfor å kvitte seg med dem.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (1 time siden):

Vi kan aldri kontrollere at alle eiere er perfekte til å oppdra en hund. Dermed er kastrering en måte å forhindre mange frustrerte eiere og hunder som ender opp i kennel, annonse eller blir forlatt i ingenmannssted. Mange katter og hunder blir forlatt fordi folk liker dem når de er katturnger eller valper, for så å kvitte seg med dem så fort de blir større og mer vanskelig å kontrollere. Noen forlater dyrene sine fordi de skal på ferie og ikke har noen til å passe dem. Så vil en kastrering erstatte slike dårlige eiere? Nei, men det kan være den lille forskjellen som gjør at eierne beholder hundene sine istedenfor å kvitte seg med dem.

Dette er like dumt som å si at vi kan aldri kontrollere at alle bilsjåfører kjører perfekt.

Er så enkelt som å innføre et registrer, allá førerkort, på dyrehold hvor man har gått gjennom kursing.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (2 timer siden):

Nei, men det kan være den lille forskjellen som gjør at eierne beholder hundene sine istedenfor å kvitte seg med dem.

Tvilsomt. I disse tilfellene så er det mangel på trening som er årsaken, og det vil også vedvare etter kastreringen. Det å kastrere kan hjelpe i noen tilfeller, men det er også avhengig av trening for å fungere. Legg også til alle tilfellene der kastrering gjør ting verre, noe som sikkert øker når folk som ikke er egnet som dyreeiere skal få fritt fram for å kastrere.

Bedre forslag: Strengere straffer til de som ikke tar vare på dyr. Bøter som går til betale for at de som kan ta vare på de har mulighet til det. 

Lenke til kommentar
ExcaliBuR skrev (11 timer siden):

Er så enkelt som å innføre et registrer, allá førerkort, på dyrehold hvor man har gått gjennom kursing.

Og nettkurs for å ha hamster? Det er ikke særlig krav til opplæring for å ha barn heller, og så skal du innføre det for dyr?

Comma Chameleon skrev (11 timer siden):

Legg også til alle tilfellene der kastrering gjør ting verre, noe som sikkert øker når folk som ikke er egnet som dyreeiere skal få fritt fram for å kastrere.

Pros overvekter her cons, dessuten er det ikke slik at det bare er dårlige hundeeiere som ønsker å kastrere, men mange profesjonelle og erfarne hundeeiere som ønsker mindre problemer med sine gårdshunder, sledehunder, jakthunder etc.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (5 minutter siden):

Og nettkurs for å ha hamster? Det er ikke særlig krav til opplæring for å ha barn heller, og så skal du innføre det for dyr?

Dårlig sammenlikning. Se på kravene personer må gjennom for å adoptere f.eks.

Det blir sett på som inhumant at offentligheten krever bruk av prevensjon. Ikke uenig i at det er mange som kanskje ikke burde fått barn, men det er en annen diskusjon.

Kunne nok vært et behov for generell opplæring uavhengig av dyrehold ja. Men, du kjører vel vogntog med kl. B førerkort?... Nei vent, det er segmentert opplæring på førerkort også ja.

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (4 timer siden):

Og nettkurs for å ha hamster? Det er ikke særlig krav til opplæring for å ha barn heller, og så skal du innføre det for dyr?

Pros overvekter her cons, dessuten er det ikke slik at det bare er dårlige hundeeiere som ønsker å kastrere, men mange profesjonelle og erfarne hundeeiere som ønsker mindre problemer med sine gårdshunder, sledehunder, jakthunder etc.

Eh. Jeg føler jeg er ganske godt bevandra i diverse hundemiljøer og mitt inntrykk er at det er en ganske unison formening om at kastrering skal unngås som et forebyggende inngrep. Dette fordi det rett og slett er ulovlig, og de fleste profesjonelle holder seg til regelverket.

Edit; la meg legge til her at det er et etisk kompass de fleste har som også gjør at de frastår kastrering.

Du nevner jakthunder. Hvorfor skal noen ønske å kastrere en jakthund for å kanskje unngå et mindre problem i fremtiden? Man risikerer jo å ødelegge det hunden er avla til å gjøre, søk og jakt. En del hunder mister søkslyst ved kastrering. Det går jo greit også, men hvorfor ta sjansen? Jeg har aldri hørt om en jeger som har kastrert elgbikkja eller setteren sin fordi han bare føler for det.

Og det å være en erfaren hundeeier betyr ikke at man er en god en. På lik linje som å være en erfaren bonde, betyr ikke at man er en god en.

Endret av Juggel
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hva er den mest optimale måten å transportere en valp fra Oslo til Bergen? Tog, fly eller bil? Og hva bør man ta forbehold om og mtp hva slags utstyr man skal ta med seg? Hvordan skal valpen fraktes i transportmiddelet? I bur? På fanget?

Edit: jeg snakket med noen som fikk lov å ha valpen med seg på flyet i veske. Håper dette er en løsning for meg.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Hvis det er slik at valpen må i lasterommet på flyet må dette unngås. Les på flyselskapets nettside hva målene kan være på buret/vesken hunden kan være i om den skal være med inn i kabinen. Og vær sikker på forhånd at hele hunden passer nedi.

Jeg brant meg på det når jeg hentet en hund i Tromsø. Den var for stor for målene til veska. Det ble leiebil til østlandet der jeg bor. Ved å ta en valp i lasterommet risikerer den å bli ødelagt. Og så er det jo ikke noe særlig for et lite vesen å bli tatt vekk fra familien sin for deretter å bli sperra inne i et lasterom på en fly.

Tog burde også gå greit, usikker på hva regelverket er der.

De gangene jeg har frakta valp med bil har jeg alltid hatt med meg sjåfør slik at jeg kan ha den på fanget, evt i et bur baki. Å ha den på fanget er selvfølgelig lite lurt mtp ulykke.

Kjøper du valp fra oppdretter antar jeg at de har fôr du får med på veien. Dette kan også brukes som godbiter. Ellers burde du ha med papir, håndklede, kobbel, halsring og et par biteleker. Oppdretter pleier også å sende med et pledd etc som lukter av mor og søsken.

Lenke til kommentar

Jeg har reservert meg en liten valp hos en privatperson. Den er chipet og klar med helseattest, vaksine og markkur. Jeg vil naturligvis undersøke at jeg kan ha den med i kabinen på flyet. Regelen er størrelsen på bag og at vekt må være under 8kg totalt. Frakt i hangar/lasterom er ikke aktuelt.

Det jeg tenker er å vippse selger penger til kjøp av en skikkelig bag (Sherpabag?) og la den "burtrenes" i den slik at den blir mer vant med å være oppi. Det mest praktiske hadde også vært om selger også kunne gått til innkjøp av de andre tingene du nevnte og at jeg betaler, slik at jeg slipper å bruke tid på det og drasse rundt med det før jeg kommer for å hente hunden.

Jeg er også litt usikker på hvordan jeg skal takle søl, uling og hvining, hvor jeg kan lufte hunden på flyplassen (jeg vet at jeg ikke har lov å ta den ut av bag i lounge eller kabinen) for å la den gjøre fra seg etc. Flyturen tar bare 1 time, det er egentlig hele turen totalt sett jeg gruer meg litt til. Det blir en del til sammen med biltur til flyplassen, venting på flyplassen, flytur, ankomst og biltur hjem.

Jeg må selvfølgelig også ha klart alt hjemme hos meg slik at alt er i orden når valpen skal sove i et nytt hjem.

Dette er min første hund, men jeg har erfaring med andre hunder. Dette er derimot noe helt annet og er noe jeg gru-gleder meg til, og ønsker skal gå best mulig til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...