Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Så skulle det også finnes ordninger gjennom feks NAV. Terapihunder og servicehunder er på full fart inn i "systemet" og man jobber hardt for å kunne tilby "kjæledyr på blå resept".

 

Fakta! Jeg står med begge beina oppi det ;)

 

Men jo, det er klart. Ennå høyere priser på hunder vil jo dessverre kunne utelukke mange. Alle som ønsker "billig" hund er ikke nødvendigvis likegyldige og dårlige hundeeiere, det må en bare innse.

 

Kinkig, kinkig. Men det er et stort ansvar, og høye priser bidrar til våkenhet rundt dette. Sånn er det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hørtes ut som en gjennomsnittlig hundepris. Få rasehunder som koster under 10.000, så og si alle ligger mellom 10-14k. Eneste unntaktet er vel trekkhunder og Border Collie.

 

Balthier842: Kommer ann på størrelsen til hunden. Kjøper jeg en 15 kg sekk hundemat spiser hun for godt under en hundrelapp i mnd. Tyggebein etc: 100,- i mnd Utstyr har jeg vel alt jeg trenger av, men blir for en tusing eller to i året. Forsikring: 2000,- i året. Hunden min er 5-6 kg. En valp trenger hundekurs når den er liten, det koster ca 1000. Mye utstyr du trenger med en gang som halsånd, leiebånd, seng, skåler, vaksiner, evt. børster og klippeutstyr, regn/kuldedekken hvis den er korthåret. osv. osv. Du må også ta ut ferie så lenge som mulig for å lære den til å være alene hjemme. Mye av utstyret vil den også vokse seg ut av.

Endret av mushi
Lenke til kommentar

Jeg er av den oppfatning at dersom man har lyst på hund så må man også være obs på at det faktisk koster til dels mye å holde en hund også. En ting er kjøpsprisen. SOm ofte kan sies å være høy, men må også tenke på at det valpen koster skal "utligne" det som oppdretter har lagt ut for å oppdrette den. Det er ikke lukrativt å drive avl for å si det sånn.

 

Til vanlig skal hunden ha skikkelig fôr, leker, tyggebein, bæsjeposer, godbiter. Av annet utstyr så trenger man halsbånd, kanskje en sele, bilbur, ev.bur til innebruk

 

Hunden skal også ha en årlig helsesjekk og vaksine. Jo større hunden, jo mer koster det i form av større bur, mer fôr også lignende. Men det skal også sies at dersom man er økonomisk av seg så kommer man langt med lite pengebruk. Avhenger jo litt av hva man vil med hunden; noen vil bare ha en turkammerat mens andre vil reise land og strand på utstillinger, kurs, konkurranser osv. Da går selvfølgelig prisen også opp.

 

Jeg er glad for at det koster penger med hund, fordi jeg har den tanken at det forhåpentligvis motvirker "impulskjøpene" og sikrer at den som kjøper virkelig vil ha og kommer til å forplikte seg til hunden de skaffer seg. Nå vet ikke jeg hvordan det er med hund på blå resept, men på det planet burde det vel være en økonomisk ordning slik at man skal kunne få en hund selv om man ikke har økonomi til selve kjøpet i utgangspunktet?

 

Glemte forsikring dersom man ønsker det på hunden sin. Jeg opplever at det er store prisforskjeller på hundeforsikring, og når jeg skulle forsikre min whippet hannhund så fikk jeg tilbud fra Agria(1700 kr/året), gjensidige(2200 kr(året) og if(5000!! kr/året).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønte ikke helt hva du mente med det siste du skrev? Men jeg har tidligere hatt Agria(som har fungert fint), men jeg har pr.idag gjensidige(pga samling av alle forsikringer), og har ikke noe å utsette på dem heller.

 

If som forsikringsselsskap synes jeg ikke noe om, ikke svarte de meg på mail før det hadde gått to uker og de sendte attpåtil feil dokumenter flere ganger.

Lenke til kommentar

Jeg lever i en 50kvadrats leilighet. Tidligere har jeg alltid sett ned på hundeiere som bor i byen. Dvs de som ikke har egen hus og hage.

 

Jeg ser det egentlig litt som dyreplageri å ha en hund i leilighet hvor den ikke har fritt adgang til hage eller utelivet. Det være seg uansett om det er store parkområder i omegn. En leilighet er en leilighet. Når eier uunværende tidvis ikke kan være til stedet er dyret fanget imo. Derfor er jeg meget skeptisk til å skaffe meg hund.

 

Har jeg rett i det jeg tenker, bør jeg være skeptisk?

 

Jeg har hatt hund på 12 kvm jeg. Det er hva du gjør med hunden som er viktig, alle hunder trenger å få rørt seg en del (en times tur om dagen minst er min mening), samt aktivisert seg på andre måter (agility/lydighet/triks/spor/søk). Inne skal min hund være rolig, altså så klart får den gå rundt som den vil, men jeg leker ikke med ham inne (nå bor jeg i hus med hage).

 

Så det blir ikke feil å ha en hund alene hjemme i en liten leilighet store deler av dagen, bare man leker med den når man først er der?

 

Hva gjør egentlig hunden når den er alene i timesvis?

 

Flesteparten av norges hunder er hjemme alene når eierne er på jobb, slik er det dessverre bare. Min inkludert. Men som sagt handler det om hva du gjør når du først er med den. Gå turer og aktiviser den. Husk at mange raser i tillegg til fysisk mosjon trenger hjernetrim og. Det er mye arbeid i å ha en hund.

 

 

Takk for gode svar. Jeg skal ta dette til etteretning.

 

Angående rase så liker jeg veldig godt denne Shiba Inu typen. Det er litt synd at den røyter vinter og vår. Jeg er marginalt allergisk mot hund, men ikke i nærheten av noe betydelig. Jeg skal fortsette søken, kanskje jeg finner noe optimalt.

 

Hvordan kjøper man rasehunder dersom den skulle befinne seg over landegrenser. Er det problematisk å importere dyr? Hvor kjøper man bikkjer i Norge/Norden?

 

Det er helt greit å se på utseende først. Men etter du har satt opp en liste over raser du liker utseendemessig MÅ du sette deg ned og se på egenskapene, og om rasen har de du ønsker deg i en hund, eller ikke har dem. Shiba Inu er vel en ganske "sær" rase slik jeg har forstått det, og er nok ikke for alle. Er ikke sikkert dette er en type hund du ønsker deg, og vil trives med.

Er du marginalt allergisk bør du først og fremst titte på de rasene som regnes som allergivennlige. Dette er de fleste terriere, puddler (men regner med at du ikke vil ha det), portugisisk vannhund etc. Ta en titt på canis.no sin rasevelger, der kan du huke av for kriterier slik som pels, størrelse og hva du ønsker å bruke hunden din til.

 

 

 

 

Når det er sagt, hvordan er kostnader utenom selve kjøpet av bikkja?

 

Mat, Helse, Periferi utstyr osv. måned, år etc.

 

Det er dyrt å ha hund, rett og slett. Nå er ikke jeg den som sparer på utstyret, jeg har alt for mange halsbånd, seler, senger osv, men selv om jeg ikke hadde "sløst" blir det fortsatt endel utgifter.

 

Mat: Det kommer an på størrelsen til hunden. Min dalmatiner på 35 kg. spiser for ca 630 kr i måneden. Noe mindre om jeg fôrer på rått kjøtt (vom og hundemat).

Helse: forsikring koster rundt 1500-2000 i året, avhengig av rase (om den regnes som sunn eller ikke). I tillegg må du regne med 500 årlig i vaksiner (mer om du skal ha den med til f.eks danmark, rabiesvaksinen er dyr). Uforutsette dyrlegeutgifter kommer neste alltid, slik som for potekutt, ørebetennelse osv. Du bør ha satt av litt penger til dette. Forsikring er et must! Plutselig oppdager du en kul på hunden som må vekk, og kan vinke farvel til kr 5000 eller mer, slik jeg nettopp måtte. Takk og lov for gjensidige!

Utstyr: her trenger du jo ikke overdrive slik som meg, men regn likevel med å bruke endel, kvalitet koster, og særlig når det kommer til hundeutstyr.

 

Og til slutt: kjøp en registrert rasehund fra en seriøs oppdretter! Sett deg inn i helseproblemer som rasen sliter med, sjekk foreldre, hør med folk som har rasen etc. etc. Det er ikke hjernekirurgi å anskaffe hund, men det er likevel ikke bare å gå i en butikk og peke på "den vil jeg ha" også lever dere lykkelig resten av livet. Ingenting er sikkert her i livet, men kjøper du fra en seriøs oppdretter som tar helse og gemytt på alvor, så har du iallefall ett bra utgangspunkt for ett lykkelig hundehold!

 

Lykke til med rasevalg, og ikke glem at det er MYE som skiller de forskjellige rasene fra hverandre, utseende er bare en del av det. Ønsker du en hund som kan være løs på tur kjøper du deg ikke en husky f.eks. Ser kelpie er foreslått og, det er nok ikke en rase du bør kjøpe deg med mindre du har ambisjoner om å virkelig bruke den til noe.

 

Rasevelger: http://www.canis.no/oppdretter/rasevelger.php?mid=126&s=11 husk at ikke alle rasene som kommer opp vil være passende for deg, men du kan iallefall få sortert ut litt grovt :-)

Endret av Lola-Pagola
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Idag skjelte svogeren min ut naboen. (se et par sider tilbake, naboen min er ikke en egnet hundeeier). Han ble litt paff tror jeg. Svogeren min ble ganske sinna, da. Får se om han skjerper seg nå. Hunden var "borte" (den løp rundt huset og nedover veien og litt forskjellig) og naboen skylder på dattera (som forøvrig er stein stokk dum, selv til 7-8 åring å være). Får se hva som skjer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-08F9AcZ1

Kan noen hjelpe meg? Hvilken rase er dette?

 

Sikker på at det er en rasehund?

 

 

Er ikke sikker. Fant bare bildet som illustrasjonsfoto på en blogg. Vet du hvilken rase det er? Evt. hvilken blanding?

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar

Når det gjelder utgifter for hund bør man vel også legge til valpekurs, lydighet, etc. Kan være veldig greit å bli med på slikt, selv om det kan bli dyrt. Enkelte hundeklubber har også egne kurs.

 

En annen mulighet er omplassering. Enkelte steder har de også valper slik at man starter med blanke ark. Da er det ikke sikkert man får akkurat den rasen man ønsker seg, men man kan fortsatt få en flott hund.

 

 

Agria suger.... har ikke noen god erfaring med dem i det hele tatt.. Gjensidige ftw

 

Hva misliker du med Agria?

 

Er veldig mye om å men om dem dekker noe.

 

Hva har vært situasjonen du har hatt problemer med, om jeg kan spørre? Jeg har selv ikke behøvd å kontakte de, men jeg kjenner flere som har Agria og ikke har hatt problemer (husker ikke helt hva som skjedde). Oppdretteren bruker også Agria og har bare hatt positiv erfaring.

 

Foreldrene mine var i kontakt med et forsikringselskap og sjekket samtidig tilbud på "totalpakke" til meg (da inkl forsikring til hunden) og han de pratet med anbefalte å beholde Agria (tror også han hadde hund, om jeg ikke husker feil). Det han sa var at andre selskaper kan være raskere med behandling og dekke det som har skjedd for å få saken ferdig behandlet og unnagjort, men man kan risikere å få saker avvist pga mangel på kunnskap hos de som behandler henvendelsen. En av årsakene til at han anbefalte å beholde Agria er fordi de bare har dyreforsikring og dermed (burde hvertfall) ha mer kunnskap og bedre grunnlag for å behandle saker som blir sendt inn.

 

Skal også legge til at jeg har hørt Agria kan være kranglete. De har enkelte tilleggspunkter (i mangel på bedre ord) som man må krysse av for å få full pakke og at man kan ha oversett en eller flere av disse "punktene" og dermed ikke få dekket det man søker om. Jeg har også hørt at enkelte henvendelser kan bli avvist fordi oppdretter ikke har "skjulte feil" inkl i forsikringspakken sin (skal legge til at jeg ikke helt husker hva "skjulte feil" inkluderer).

 

For å understreke er jeg ikke ute etter å frikjenne Agria; de er helt sikkert ikke perfekte og jeg sier ikke at de ikke har avvist saker de burde ha dekket. Men jeg har hørt både positive og negative ting om de fleste forsikringselskaper (inkl Agria), så tviler på at det finnes et selskap som er perfekt. Er vel ikke så mye annet man kan gjøre enn å velge et selskap, håpe man ikke behøver å benytte seg av forsikringen man betaler for og samtidig håpe de ikke er kranglete om man noe skjer.

Endret av Bilael
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...