Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Joda, hun klarer det, men hun maser fort og er nok vant til å få tisse akkuratt når hun vil det. Dersom det regner så har det hendt vi ikke har gått mer enn en tur som innebar mer enn en kjapp tur bort til nærmeste gressflekk for å gjøre fra seg, for å så komme seg så fort som mulig inn.

 

Jeg vil si den vanligste timeplanen er noe sånt som dette:

1000: Timinutters luftetur

1300-1400: Halvtimes gåtur

1800: Halvtimes gåtur

2100-2200: Timinutters luftetur

 

Skal nevnes at dette er en liten hund som stort sett ikke vil gå lenger enn tre kvarter før hun begynner å vise at hun vil hjemover, menmen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det unormalt at en hund ikke en gang i løpet av 14-16 timer ligger seg ned for å slappe av?

 

Passer en 1år gammel rottweiler, har passet den i 3 dager nå og skal passe den i totalt 2 uker.

 

Jeg går 2 turer på ca 1 time med den daglig, men allikevel så roer den seg ikke ned innendørs i det hele tatt, den vil bare ha oppmerksomhet og lek, og sitter ved siden av stolen min og bare ser på meg i timesvis i stedet for å legge seg til ro. Det har hendt at den har lagt seg ned litt, men lager jeg en liten knirkelyd fra stolen, eller reiser meg opp kommer den med en gang.

 

Den er nok urolig pga ny plass, og at eieren er ikke til stede. Sørg for å gi den masse oppmerksomhet, og lek mye sånn at den sliter seg ut.

 

Når du er på tur, forsøk med løp/lek.

Lenke til kommentar

Hva er egentlig dette jokke-greiene? Tispa vår har løpetid tror vi, og når hu er med ned til faren min sin gård, så jokker hu konstant på tispa der nede, som gjerne tar igjen med jevne mellomrom.

Det er en måte å dominere. Hun jokker på den andre bikkja for å vise at hun er sjef. Det kan ta litt mer av i løpetiden enn ellers, men det har normalt ingenting med paring å gjøre, kun dominans.

La meg gjette, denne bikkja er sannsynligvis 1-1,5 år gammel eller deromkring og i ferd med å bli kjønnsmoden. Den er hormonell og litt forvirret. Kjenn på deg selv og husk hvordan det var å få hår på tissen.

Unngå disse avstraffelsesmetodene som gir fysisk og gjerne psykisk ubehag, og jobb med avledning og positiv forsterkning. Vær tålmodig, ikke ta disse snarveiene innom de til tider direkte tøvete dominansforklaringene og se at det kommer til å gi seg innen rimelig tid.

 

Såh. ;)

Lenke til kommentar

Hva er egentlig dette jokke-greiene? Tispa vår har løpetid tror vi, og når hu er med ned til faren min sin gård, så jokker hu konstant på tispa der nede, som gjerne tar igjen med jevne mellomrom.

Det er en måte å dominere. Hun jokker på den andre bikkja for å vise at hun er sjef. Det kan ta litt mer av i løpetiden enn ellers, men det har normalt ingenting med paring å gjøre, kun dominans.

La meg gjette, denne bikkja er sannsynligvis 1-1,5 år gammel eller deromkring og i ferd med å bli kjønnsmoden. Den er hormonell og litt forvirret. Kjenn på deg selv og husk hvordan det var å få hår på tissen.

Unngå disse avstraffelsesmetodene som gir fysisk og gjerne psykisk ubehag, og jobb med avledning og positiv forsterkning. Vær tålmodig, ikke ta disse snarveiene innom de til tider direkte tøvete dominansforklaringene og se at det kommer til å gi seg innen rimelig tid.

 

Såh. ;)

 

Hun er fem-seks år gammel, og jeg synes alt dette straffetullet er tull uansett så det skjedde ikke noe av det.

 

Løpetiden er forøvrig over og det samme er jokkinga, såh.

Lenke til kommentar

Lurer på en liten ting her.

 

Vi har hatt vår hund i vel 2 mndr nå (den var ca 1-1,5 år når vi fikk henne)

Har allerede lært den på plass sitt gå på en side når vi går tur osv.

Nå har vi kommet dit at vi har startet å gå uten bånd når vi går tur, noe som i utgangspunktet Fungerer perfekt både for oss da vi slipper å følge henne bort til treet etc når den vil gjøre sine "greier" og hunden som ser ut til å få en lettere gange og virker mere glad generelt når vi går tur.

 

Problemet oppstår med andre hunder.

Hun MÅ bort å hilse på ellers blir hun hvinete og trist og lei, men det er jo ikke alle hunder(eiere) som liker dette da de eneten er aggresive eller mennesket som er med ikke liker at hunden deres hilser på andre av en eller annen grunn.

 

Når vi har henne i bånd går jo dette greit, men når hun er løs lukker hun ørene for våre kommandoer og overser oss til hun har fått hilst ferdig.

Har dette med den alderen hun er i å gjøre eller er "alle" hunder slik?

 

Hvordan mest effektivt trene henne så hun hører etter og først går å hilser etter hun har fått tillatelse fra oss?

 

Vi ser helst for oss positiv trening med godbit o.l. i stede for negativ trening med kliping i øre o.l.

 

verdt å merke seg her er også at hun går unna om vi hever stemmen og er strenge så vi må bestandig "lokke" på henne i stede for å være strenge å si KOM HER NÅ.

virker som hun har en litt "svak" psyke.

 

Dette er også en gjeterhund (ungarsk puli) som er rimelig smart så vi mistenker ikke at hun er dum eller tunglært om dette skulle ha noe å si.

Lenke til kommentar

Lær henne å gå ved fot når dere møter andre hunder?

Hun har vel en forventning fra før av, at når hun møter andre hunder så skal det hilses.

 

Jeg tror jeg ville ha satset på å avledet henne når dere skal passere andre. Enten det er at hun skal sitte eller gjøre andre triks. (Med godtbit som belønning så klart)

 

Jeg har trent tispa vår opp til at når vi møter folk skal hun søke meg. Det funker fint med oss. :)

Lenke til kommentar

Avledning var egentli det vi mer eller mindre har bestemt oss for siden det tok så lang tid å få svar her:P

Det virker også som det som er lettest gjennomførbart tror vi.

 

Hun hilser forøvrig ikke på mennesker hun kjenner, det er kun hunder.

 

Da er det vel bare å starte på med å ha henne i bånd og distrahere henne når vi legger merke til en annen hund i nærheten.

 

Tusken takk for at du tok deg tid til å svare :)

Lenke til kommentar

Avledning var egentli det vi mer eller mindre har bestemt oss for siden det tok så lang tid å få svar her:P

Det virker også som det som er lettest gjennomførbart tror vi.

 

Hun hilser forøvrig ikke på mennesker hun kjenner, det er kun hunder.

 

Da er det vel bare å starte på med å ha henne i bånd og distrahere henne når vi legger merke til en annen hund i nærheten.

 

Tusken takk for at du tok deg tid til å svare :)

Bare hyggelig og lykke til med treningen. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Så er den lille endelig i hus. En nesten motbydelig søt liten skapning!

 

Men det er så man kan lure, har vi fått oss en hund egentlig - eller en litt merkelig type gnager? Nei, her skal virkelig ingenting gå usmakt :p

 

Og se! 3 dager, og hun har allerede lært å si fra når hun vil ut og på do, og i natt gikk hele natta uten "uhell" innendørs. Dette ser da virkelig lovende ut :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes du kan legge ut bilder av babyen din! ;)

Du siktet til meg? Vel, I give you Gaia - 8+ uker gammel og en Old English Sheepdog tispe :)

 

gaia.jpg

 

Vi kan forøvrig bekrefte at ja, vi har fått en valp som fungerer som den skal!

 

Hun biter, gnager, bjeffer, romsterer, ødelegger, roter, tisser, og forsøker å spise opp alt hun kan få tak i - kort sagt, hun gjør alt en valp skal gjøre.

Dette vil hun sannsynligvis holde på med i ukesvis, kanskje månedsvis for enkelte ting - men hei, det skal være sånn, og vi er kjempefornøyde! :new_woot:

 

(Jeg beklager, men jeg må sparke litt til alle disse som får valp i huset og alt for sent oppdager at den faktisk kan være et mareritt noen ganger - og at den er akkurat som den skal være.)

 

Idag har vi vært nede i "byen" og gjort litt av dette svært viktige arbeidet man bør drive masse med fram til 15-16 ukers alderen - sosialisering og preging. Gamle damer med kurv, afrikanere med krykke, gamle menn med stokk, en barnevognliga, en barnehage, postmannen, små biler, store biler, traktorer, en gneldrete liten puddel, alt mulig må vi vise henne og fortelle henne at nei, dette er ikke noe å være redd for, den der kan du bare overse, hun der har ikke tenkt å spise deg.

 

Målet? En trygg og avslappet men sosial selskapshund vi kan ta med rundt i verden uten å måtte være redd for at hun skal komme til å skremme folk og fe der vi ferdes - hun kan komme til å nærme seg 40 kg med alderen og legger vi på litt pels så blir dette en stor hund, og store hunder er dessverre altfor skremmende for altfor mange.

 

Middelet? Utelukkende positiv forsterkning, masse sosialisering og en total unngåelse av alle former for aversjonsteknikker. Og ja, klikkeren kommer nok på bordet rimelig snart.

Endret av jonlem
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...