Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Avledning bør være nok! Ta det som all annen uønsket atferd; lær det bort gradvis.

 

Hva slags pinglehunder er det som oppfatter vannpistol som straff? :!: Jeg skjønner at det kan fungere på katter, men hadde jeg prøvd noe slikt på hundene her så hadde de kun sett rart på meg.

 

Får begge hundene dekt aktivitetsbehovet sitt? Både for lite mental og fysisk stimulering kan gi slik uønsket atferd.

Lenke til kommentar

Hva slags pinglehunder er det som oppfatter vannpistol som straff? :!: Jeg skjønner at det kan fungere på katter, men hadde jeg prøvd noe slikt på hundene her så hadde de kun sett rart på meg.

:p

De fleste synes vannsprut i ansiktet er ubehagelig. Men hvis du har en hund som er vill etter vann kan det selvsagt miste effekten. ;P

Lenke til kommentar

Hva er egentlig dette jokke-greiene? Tispa vår har løpetid tror vi, og når hu er med ned til faren min sin gård, så jokker hu konstant på tispa der nede, som gjerne tar igjen med jevne mellomrom.

Det er en måte å dominere. Hun jokker på den andre bikkja for å vise at hun er sjef. Det kan ta litt mer av i løpetiden enn ellers, men det har normalt ingenting med paring å gjøre, kun dominans.

 

Er ikke bare dominans. Dette trodde de i hundebøker/trening i 70-80 tallet.

 

Nå har de funnet ut at dette er også onnanering/seksuelt oppførsel.

 

Uansett, det er en dårlig oppførsel folk bør stoppe. Hunden må lære at det er ikke akkseptabelt oppførsel.

 

Er så sykt mangen uvitne hundeiere som bare sier "jaja, det er normalt"

Lenke til kommentar

Noen som vet hva det koster for kastrering?

Bikkja min har i det siste begynt å bli agressiv mot andre han hunder å han er bare 9 mnd gammel.

 

Han hunder fra 8-18 mnd er i testeron toppen. Dette er "puperteten" tiden. Så det er helt vanlig at hunden din driver å teste ut grenser og hvor tøff han er.

 

Ikke kastrer før den er ivertfall 3 år gammel o, oppførselen ikke har stoppet så vurder det. Men ikke før du har også gått på noe attferds kurs!

 

Jeg har en 1.5 år gammel han hund, og opplever det samme.

 

MEN husk at det fins forskjellig typer "aggression". Du har frykt, og "sinne". 90% av hunder som knurrer så gjefser etter andre hunder er pga frykt. Men om hunden din knurrer også løper etter en hund, DET er "sinne" aggression.

 

Det er også viktig å være klar over at du utsetter hunden din for mer farer/helse problemer når du kastrerer.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Er ikke bare dominans. Dette trodde de i hundebøker/trening i 70-80 tallet.

 

Nå har de funnet ut at dette er også onnanering/seksuelt oppførsel.

 

Uansett, det er en dårlig oppførsel folk bør stoppe. Hunden må lære at det er ikke akkseptabelt oppførsel.

 

Er så sykt mangen uvitne hundeiere som bare sier "jaja, det er normalt"

Selvfølgelig må det stoppes. Problemet når det gjelder min hund har vært at hun bare slutter hvis den hun jokker på sier ifra (enten det er hund eller menneske). Med andre ord har det hjulpet dårlig (over tid) at vi sier fra eller avleder når hun gjør det på andre, men hvis den hun gjør det med sier konsekvent ifra, gir hun seg permanent.

 

Vannpistolmetoden har fungert, men vi har ikke vært flinke nok til å gjøre det konsekvent, så det er ikke helt borte.

 

Dette gjør hun likevel bare på enten personer hun anser som nærmest henne på rangsstigen, eller hunder hun ikke har avklart rang med. Dette, kombinert med ovennevnte, gjør at jeg mistenker at hovedgrunnen er dominans.

Lenke til kommentar

Er det unormalt at en hund ikke en gang i løpet av 14-16 timer ligger seg ned for å slappe av?

 

Passer en 1år gammel rottweiler, har passet den i 3 dager nå og skal passe den i totalt 2 uker.

 

Jeg går 2 turer på ca 1 time med den daglig, men allikevel så roer den seg ikke ned innendørs i det hele tatt, den vil bare ha oppmerksomhet og lek, og sitter ved siden av stolen min og bare ser på meg i timesvis i stedet for å legge seg til ro. Det har hendt at den har lagt seg ned litt, men lager jeg en liten knirkelyd fra stolen, eller reiser meg opp kommer den med en gang.

Lenke til kommentar

Kjenner hunden deg/er den i ditt hus (altså ikke i sitt eget hjem)? Hvis det er tilfellet, så er det ikke rart at hunden er litt urolig.

 

 

Er det vanlig å bare gå to turer med en hund om dagen? Jeg har hatt hund hele livet, men bare en etter vi flyttet til et sted der hunden ikke kan gå løs, så jeg er usikker på dette. Vi går 4-5 turer om dagen på rundt en halvtime, og jeg tror det ville vært mye hundetiss i huset om vi ikke hadde gjort det.

Lenke til kommentar

Er det vanlig å bare gå to turer med en hund om dagen? Jeg har hatt hund hele livet, men bare en etter vi flyttet til et sted der hunden ikke kan gå løs, så jeg er usikker på dette. Vi går 4-5 turer om dagen på rundt en halvtime, og jeg tror det ville vært mye hundetiss i huset om vi ikke hadde gjort det.

Her i huset er minimum en luftetur ("tissetur") morgen og kveld, samt en lenger tur midt på dagen / ettermiddagen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...