Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Survival of the fittest fungerer godt for gatehunder rundt om i verden. F.eks så ser man at gatehundene i Moskva logrer lite, og har tilpasset seg den urbane livsstilen nok til at de faktis tar t-banen: http://www.ft.com/cms/s/2/628a8500-ff1c-11de-a677-00144feab49a.html#axzz183MY8vBI

 

Vetrinøren som har hest på gården her tok med seg en gatehund fra Ungarn. Fysisk frisk, men relativt skummel mentalt sett. Den hater virkelig mannfolk.

 

Når man snakker om hundehold, ikke om dyr i det fri - så er det litt feil å dra inn Darwin's utviklingslære. Vanlig moderne genetikk er mye mer nyttig. Vi har mye mer kunnskap om genetikk i dag enn det Darwin hadde. Vi har også verktøy som kan avsløre skjulte feil som kun har noe å si ved avl.

 

Men hva hjelper kunnskap og utstyr, når det ikke blir benyttet? Hunder selges, og vi har et marked som kan beskrives som et hvilket som helst annet marked, og analyseres på samme måte.

 

Ta f.eks kynisk rovdrift for å framskaffe populære blandinger. Det skjer kun fordi det ligger penger i det, og etterspørselen er stor.

 

Ta f.eks en rase som opplever voldsomt vekst, og samtidig opplever at genetiske problemer plutselig florerer, og gjennomsnittshelsen til valpene går ned. Tilbudet er relativt fastlåst, men etterspørselen er så stor at kyniske produsenter firer på kravene til helse når det avles.

 

Jeg skulle gjerne sett strenge krav om ID-merking og DNA-registrering. Blandingshunder bør ikke være en enkel og billig vei inn i hundeverdenen. Merkes og registreres enhver hund så får man luket ut rovdrift, og bevisst avl på hunder med uønskede genetiske sykdommer.

 

Det er unødvendig å produsere hunder med helseproblemer, eller som er bærere av helseproblemer om man faktisk kan unngå det. Se f.eks denne artikkelen for en liten liste med helseproblemer som man vet er arvelige: http://www.gopetsamerica.com/dog-health/genetic_diseases.aspx

 

Selv har vi en Vorstehhund med en utstillingsfeil, og selv om den dårlige pelsen hennes er til å leve med, så skjønner vi at det ikke er ønskelig. Behovet for pelsstell, og hvor røfft vær / hard behandling pelsen tåler gjør at man merker hvor godt det er med "rett" pels. Merker vi noe til det om vi kun går normale turer i godt vær? Nei. Men man skjønner at det er i rasestandarden.

 

Prinsipiellt sett så er det ingenting i veien med planstyrt avl. Men for at det skal være etisk forsvarlig, og gi gode resultater hviler det mye ansvar på de som er med på å utformer rasestandard / regelverk, på oppdretterne som etter beste evne skal prøve å avle opp mot målene, og på kjøperne som skaper markedet. Er det ikke harmoni imellom leddene så kan de beste intensjoner gi usunne hunder.

 

Det hjelper ikke om rasestandarden er fornuftig og verdsetter sunne hunder om kjøperne forlanger en søt hund som strider mot standarden. Kun en ting hjelper - informasjon. Men det er ikke bare-bare å nå ut til alle fremtidige hunde-kjøpere og overbevise dem om at utseende på bekostning av helse. Men det er ingen grunn til å gi opp. De eneste som taper på dårlig informerte hundekjøpere er hundene som må lide for skjønnheten, og det er faktisk for dumt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bullshit! Hadde det vært sant at oppdrettere gjorde jobben skikkelig hadde halvparten av boxer-rasene vært friske hunder, schæfere vært HD-frie og lignende.

Selvfølgelig er det oppdrettere som ikke er så flinke. Men ta boksere (som jeg kjenner godt til). Før vi kjøpte vår, sørget vi for at kennelen var godkjent og hadde godt omdømme av bokserklubben. Da slepper man hoftebrobleme, veit at den familien ikke har hatt hjerteproblemer osv (som er vanlige problemer for boksere). Jeg synes det er greiere enn å kjøpe fra en tilfeldig person, og dermed viderføre de potensielt "dårlige" genene.

 

Uansett, det jeg har mest i mot er tradisjonen med å klippe ører/hale på boksere. Og det at mange avliver hvite boksere.

 

Men det er jo også godt kjent at blandingshunder er mye mindre utsatt for sykdommer. Har for eks. hatt vår hund i 12 år nå, og hun har bare vært hos veterinæren én gang i hele sitt liv, og det var på grunn av at hun tråkket på en kniv. Hun er forresten blanding av Labrador og Border Collie.

Er det kjent? Dessuten beviser ikke innlegget ditt noe. Et enkelttilfelle sier ikke mye. Mitt inntrykk er heller at blandingsraser ofte kan få adferdsproblemer.

Lenke til kommentar

Når det gjelder blandingshunder og sykdommer så stemmer det at du sannsynligvis ikke kommer til å vite hvilke sykdommer foreldrene har osv, men det er jo også godt kjent at blandingshunder er mye mindre utsatt for sykdommer. Har for eks. hatt vår hund i 12 år nå, og hun har bare vært hos veterinæren én gang i hele sitt liv, og det var på grunn av at hun tråkket på en kniv. Hun er forresten blanding av Labrador og Border Collie.

 

Det er bare tull at det er mindre sykdom på blandingshunder. Oppfordrer deg til å dokumentere påstandene dine.

 

Din blandingshund alene er heller ikke representativ for alle blandingshunder her i verden, det er én hund.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Hvis man har en hund som er ganske avhengig av deg, er det da bra og alltid ha hunden med deg? altså, hvis man står på kjøkkent så får ikke hunden tusle i stua f.eks, selv om den vil?

Lenke til kommentar

Hvis man har en hund som er ganske avhengig av deg, er det da bra og alltid ha hunden med deg? altså, hvis man står på kjøkkent så får ikke hunden tusle i stua f.eks, selv om den vil?

 

Jeg vet ikke om jeg forstod deg riktig, men hunden må få være i stua selv om du/eieren er på kjøkkenet. En hund som er "avhengig" av eieren og likevel frivillig går til et annet rom burde ikke bli nektet det.

Lenke til kommentar

Vel, arvematerialet fra bare en rase vil jo nødvendigvis etter hvert bli dårlig siden man har en mindre "pool" av partnere, mens hvis man får inn helt ferskt arvemateriale fra en annen rase kan evt. dårlige ikke-dominante gener bli fjernet.

 

HELT teoretisk selvsagt, og ikke bare er jeg ikke biolog, men jeg forstår meg ikke helt på temaet en gang, så ta dette med et dødehav med salt.

Lenke til kommentar

Teoretisk sett så kan man vise til at blandingshunder er sunnere genetisk sett om man velger sammenligningsrase med omhu, og passer på at blandingshundene man undersøker er blandet ut fra sunne raser.

 

Størrelsen på genpoolen har relativt lite å si, etter et visst punkt. Men genpoolens innhold har mye å si. Varians er flott, og stort nok forhold imellom bærere og friske individer for recessivt bundne sykdommer er snedig.

 

Ser man på blandingshunder som får formere seg fritt, ikke får maten servert på sølvfat, og lever i et miljø der kun en brøkdel av hundene kommer så langt at de får formert seg - så ender man selvfølgelig opp med sunne blandingshunder.

 

Men forskjellen fra en gatemix i en by med harde kår og mye løshunder til en blandingshund som oppstod fordi to hunder med gode kår fikk tjuvparret seg er enorm.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva er egentlig dette jokke-greiene? Tispa vår har løpetid tror vi, og når hu er med ned til faren min sin gård, så jokker hu konstant på tispa der nede, som gjerne tar igjen med jevne mellomrom.

Det er en måte å dominere. Hun jokker på den andre bikkja for å vise at hun er sjef. Det kan ta litt mer av i løpetiden enn ellers, men det har normalt ingenting med paring å gjøre, kun dominans.

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...