Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Da bør den ungen fåes til å slutte med det snarest ville jeg sagt til kompisen din.

Hunder er ikke lektøy og når denne hunden tydeligvis begynner med adferd som tyder på stress eller redsel kan det fort ende i at den sier i fra til ungen på en måte ingen ønsker.

La hunden få fred fra ungene og la den få sine trygge områder hvor ungene ikke får gå som en start.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Driver å tenker på å skaffe oss en hund til. Eneste "kravet" er at den må være ganske liten/ikke så sterk, da moren min har ryggproblemer som ikke blir bedre av at hun blir dratt overende av en hund. Er uaktuelt å betale titusenvis av kroner, og vi tar gjerne blandingshunder. Adopsjon fra folk som gir bort er selvfølgelig aktuelt.

Lenke til kommentar

Blandingshund er aldri å anbefale, hvis det er valp dere skal ha. Da vet du svært lite om sykdom i nær slekt ettersom blandinger veldig sjeldent blir helsetestet og ingenting registreres noe sted.

 

Renraset er ikke bare for utstillingsfolket. Man velger renraset for å få en forutsigbar hund mtp egenskaper og helse. I blandingsavl er det mye tilfeldigheter ute og går, og du vet svært ofte ikke hva du vil ende opp med.

 

Jeg skjønner at moren din har ryggproblemer og burde bli dratt minst mulig, men dette er også en treningssak. Hunder drar bare i båndet hvis de får lov til det og oppnår noe ved å gjøre det.

 

Er mange renrasede hunder som ikke koster titusener, enten fordi de er voksne eller fordi de har utstillingsfeil. Noen raser er helt enkelt billige i utgangspunktet også, men styr unna alt som heter polarhunder :p

 

Dere må gjerne ta sjansen på en blanding, det vil ofte gå helt fint. Men tenk over at man antagelig er med på å opprettholde et marked for blandingsavl.

 

Mange liksom-oppdretttere avler bevisst på blandinger og tjener gode penger på det. Helt forkastelig. Mange driver også rovdrift på tispene.

Endret av Lekr
Lenke til kommentar

Jeg har i det hele tatt lite til overs for oppdrett, da jeg synes det er ganske dumt at man skal tjene penger på liv, menmen. Hunden vi har nå er fra en oppdretter og har stamtavle og alskens dilldall, så jeg vet jo hvordan det er.

 

Ang draing: Hadde det vært opp til meg, og det bare var jeg som skulle gå med den kunne vi gjerne tatt en større hund, da jeg er klar over at man kan lære hunden til å være rolig i bånd, men det skal veldig lite til for at det skal bli for mye for moren min, det er kort sagt mer enn "bare ryggproblemer". Har tenkt på å ta i mot en omplasseringshund, men av diverse grunner, ble det nedstemt.

Lenke til kommentar

De dyktige oppdretterne har store kostnader i forbindelse med avlen, og da er det ikke alltid veldig mye profitt igjen. Og når hunder koster titusener stiger også terskelen for å kjøpe hund overhodet.

 

Jeg mistenker at jeg taler for døve ører, men jeg synes det er verdt å opplyse om hvordan ting og tang henger sammen. "Alskens dilldall", hva mener du med det? Jeg antar at du ikke ser verdien i det her.

Lenke til kommentar

De dyktige oppdretterne har store kostnader i forbindelse med avlen, og da er det ikke alltid veldig mye profitt igjen. Og når hunder koster titusener stiger også terskelen for å kjøpe hund overhodet.

 

Jeg mistenker at jeg taler for døve ører, men jeg synes det er verdt å opplyse om hvordan ting og tang henger sammen. "Alskens dilldall", hva mener du med det? Jeg antar at du ikke ser verdien i det her.

 

Alskens dilldall = ting som er urelevant for min del. Jeg bryr meg om at vi har en hund som lever i et godt hjem, og som er med i familien som et fullverdig medlem. Hunden vi har nå har ett blått og ett brunt øye, og er på grunn av dette diskvalifisert som utstillingshund (jeg skal ikke begynne å prate om hva jeg synes om det) og ble derfor sett på som et "produkt med mangel", som førte til at vi fikk rabatt. Jess, rabatt på et dyr. Jeg synes hele greia er kvalmende.

 

Enkelt og greit: vi har lyst på et nytt familiemedlem som vi kan gi et godt hjem og liv.

Lenke til kommentar

Vel, du må ikke se deg blind på oppdrettere/kennel av den grunn. De ekstra kronene det koster kan man fort tjene inn på andre utgifter man slepper. Samtidig er man da sikre på at man får "gode" hunder, i den forstand at man slepper tilfeldige blandinger som kan gi atferdsproblemer, gjøre den disponibel for en del sære sjukdommer osv., noe som ikke akkurat er for hundens beste.

Lenke til kommentar

Jeg har i det hele tatt lite til overs for oppdrett, da jeg synes det er ganske dumt at man skal tjene penger på liv, menmen. Hunden vi har nå er fra en oppdretter og har stamtavle og alskens dilldall, så jeg vet jo hvordan det er.

Det er ingen seriøse oppdrettere som driver for pengenes skyld, da det er så mye mer arbeid enn det man får igjen for det i form av penger. Hundeoppdrett blir nok mer som en livsstil, og det er klart at man må ta litt penger for hundene for å få det til å gå rundt.

Grunnen til at oppdrett og god avl med stamtavler og "dilldall" er en positiv ting, er at det bidrar til å videreføre de friske genene hos hundene. Nå varierer det mellom raser og oppdrettere om det fokuseres mest på utseende eller fysisk/psykisk helse, men når det gjelder sistnevnte er det etter min mening en klar fordel å ikke overlate alt til tilfeldighetene.

Lenke til kommentar

Bullshit! Hadde det vært sant at oppdrettere gjorde jobben skikkelig hadde halvparten av boxer-rasene vært friske hunder, schæfere vært HD-frie og lignende.

 

Jeg sier ikke at det ikke er at mange oppdrettere gjør en god jobb, men rasestandardene er i mange tilfeller NØYAKTIG det motsatte av det som er etisk og helsemessig best for hundene.

 

Edit: Forøvrig trenger man ikke lese mye Darwin for å oppdage at selektiv avl går på tvers av hele poenget med survival of the fittest, noe som fører til etiske problemer for DENNE ateisten!

Endret av tofagerl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå sa jeg heller ikke at alle oppdrettere er perfekte. Jeg sa bare at konseptet er bra, i hvert fall bedre enn alternativene. Som jeg også sa, er det oppdrett med hensyn på fysisk/psykisk helse jeg synes er positivt. Utseende bør, etter min mening, komme i andre rekke.

 

Naturlig utvalg etter "survival of the fittest"-prinsippet hadde sannsynligvis vært fordelaktig. Problemet er at hundene ikke har mulighet for dette på grunn av måten de lever med oss mennesker. Dermed må vi nødvendigvis blande oss inn, og konseptet med oppdrett er slik jeg ser det det beste alternativet.

Hvis man skal se på det naturlige utvalget har vi forøvrig allerede blandet oss inn ved å gå til dyrlegen med syke hunder, hjelpe dem med fødselen, gi dem mat, generelt alt vi gjør for dem, bare for å nevne det også. ;)

Lenke til kommentar

Jeg har heller ikke noe imot oppdrett hvis det gjøres ordentlig, men det er jo mange hunderaser som har blitt ødelagt på grunn av for stort fokus på utseende, og ingenting annet. Det er en av grunnene til at jeg er imot hundeutstillinger.

 

Når det gjelder blandingshunder og sykdommer så stemmer det at du sannsynligvis ikke kommer til å vite hvilke sykdommer foreldrene har osv, men det er jo også godt kjent at blandingshunder er mye mindre utsatt for sykdommer. Har for eks. hatt vår hund i 12 år nå, og hun har bare vært hos veterinæren én gang i hele sitt liv, og det var på grunn av at hun tråkket på en kniv. Hun er forresten blanding av Labrador og Border Collie.

Lenke til kommentar

Blandingshund er aldri å anbefale, hvis det er valp dere skal ha. Da vet du svært lite om sykdom i nær slekt ettersom blandinger veldig sjeldent blir helsetestet og ingenting registreres noe sted.

 

Renraset er ikke bare for utstillingsfolket. Man velger renraset for å få en forutsigbar hund mtp egenskaper og helse. I blandingsavl er det mye tilfeldigheter ute og går, og du vet svært ofte ikke hva du vil ende opp med.

 

Jeg skjønner at moren din har ryggproblemer og burde bli dratt minst mulig, men dette er også en treningssak. Hunder drar bare i båndet hvis de får lov til det og oppnår noe ved å gjøre det.

 

Er mange renrasede hunder som ikke koster titusener, enten fordi de er voksne eller fordi de har utstillingsfeil. Noen raser er helt enkelt billige i utgangspunktet også, men styr unna alt som heter polarhunder :p

 

Dere må gjerne ta sjansen på en blanding, det vil ofte gå helt fint. Men tenk over at man antagelig er med på å opprettholde et marked for blandingsavl.

 

Mange liksom-oppdretttere avler bevisst på blandinger og tjener gode penger på det. Helt forkastelig. Mange driver også rovdrift på tispene.

Ikke glem at flere hunder blir vært år tatt av politiet som mistenker dem som en ulovlig rase,dermed også avlivet.

 

Dette er en konsekvens av hundeloven og at bevis byrden på rasen ligger på eier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...