Gå til innhold

Intel Conroe Info; -Samletråd. Les 1. innlegg!


Anbefalte innlegg

Det ser ut som forspranget krymper ja. Den første testen jeg leste hadde Conroe 2,66GHz (1066FSB) et forsprang på rundt 20-25% i gjennomsnitt på Athlon64 FX60 (overklokket til 2,8GHz = FX62). Altså et forsprang på 20-25% til tross for 5% lavere klokkefrekvens.

 

Samtidig gikk det rykter om at 2,133GHz ville bli den laveste utgaven og at 3,33GHz ville bli den høyeste (Extreme Edition) med 1333FSB. Nå har spesifikasjonene på begge sunket: 1,86GHz 1066FSB og senere 1,6GHz 800FSB, mens toppmodellen har blitt redusert fra 3,33 (1333FSB) til 2,93GHz (1066FSB).

 

Nå viser ytelsetesten til anand at Conroe 2,93GHz bare yter rundt 18,5% bedre i gjennomsnitt enn FX62 til tross for at den leder med 5% på klokkefrekvens.

 

Jaja .. jeg får ennå se an prislappen og overklokking i praksis før jeg bestemmer meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hva har det og si at den kommer med 800mhz buss mot 1066 på de andre?

Med 800MHz buss skal man ved litt fiffig overklokking komme seg opp på 1066MHz. Bare se på den særdeles klokkevennlige Pentium D 805 som standard har 533 MHz FSB og kommer seg opp mot 800MHz med god kjøling ;) Dermed får man 4GHz til en tusing med 805D.

Endret av baronKanon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Ikke nødvendigvis et stort tap nei, men nå gjenstår det å få flere ytelsetester, overklokkingstester og endelige priser.

6259747[/snapback]

 

Jeg vil si at de aller fleste modellene av Conroe er testet ganske grundig allerede, men det er vel heller spørsmål om hvem som tester og hvilke tester som velges ut..

Det som er mer viktig er hvilket prisnivå som Conroe-modellene havner på her til lands.. *og ikke minst* tilgjengelighet..

Forhåpentligvis blir det ikke slik som det ble med Opteron for S939... utsolgt på null-komma-svisj.. og prisøkning..når de så ble tilgjengelig igjen. :(

Lenke til kommentar
Det ser ut som forspranget krymper ja. Den første testen jeg leste hadde Conroe 2,66GHz (1066FSB) et forsprang på rundt 20-25% i gjennomsnitt på Athlon64 FX60 (overklokket til 2,8GHz = FX62). Altså et forsprang på 20-25% til tross for 5% lavere klokkefrekvens.

 

Samtidig gikk det rykter om at 2,133GHz ville bli den laveste utgaven og at 3,33GHz ville bli den høyeste (Extreme Edition) med 1333FSB. Nå har spesifikasjonene på begge sunket: 1,86GHz 1066FSB og senere 1,6GHz 800FSB, mens toppmodellen har blitt redusert fra 3,33 (1333FSB) til 2,93GHz (1066FSB).

 

Nå viser ytelsetesten til anand at Conroe 2,93GHz bare yter rundt 18,5% bedre i gjennomsnitt enn FX62 til tross for at den leder med 5% på klokkefrekvens.

 

Jaja .. jeg får ennå se an prislappen og overklokking i praksis før jeg bestemmer meg.

6258714[/snapback]

 

Xtreme edition er fortsatt på 3.33Ghz men den kommer ikke før 2007 fordi AMD ikke har noe og komme med som kan matche en 2.9Ghz Conroe engang. Intel skal melke markedet ;)

Lenke til kommentar
Det ser ut som forspranget krymper ja. Den første testen jeg leste hadde Conroe 2,66GHz (1066FSB) et forsprang på rundt 20-25% i gjennomsnitt på Athlon64 FX60 (overklokket til 2,8GHz = FX62). Altså et forsprang på 20-25% til tross for 5% lavere klokkefrekvens.

 

Samtidig gikk det rykter om at 2,133GHz ville bli den laveste utgaven og at 3,33GHz ville bli den høyeste (Extreme Edition) med 1333FSB. Nå har spesifikasjonene på begge sunket: 1,86GHz 1066FSB og senere 1,6GHz 800FSB, mens toppmodellen har blitt redusert fra 3,33 (1333FSB) til 2,93GHz (1066FSB).

 

Nå viser ytelsetesten til anand at Conroe 2,93GHz bare yter rundt 18,5% bedre i gjennomsnitt enn FX62 til tross for at den leder med 5% på klokkefrekvens.

 

Jaja .. jeg får ennå se an prislappen og overklokking i praksis før jeg bestemmer meg.

6258714[/snapback]

 

Det har jo relativt lenge vært slik at du ikke trenger noe stort mer enn en 3200+ sammen med 7900gtx hvis du spiller i litt høyere oppløsninger. (sjekk testen på www.hardocp.com for cpu skalering i spill).

 

Utfra hva jeg kan se av benchmarkene på www.tomshardware.com så ser det ut til at intel platformen er litt dårligere enn amd sin, ettersom den i høyere oppløsninger ligger 1-3% bak amd...

 

Det er nesten ikke interessant å se hvordan en prosessor yter i de spillene som har blitt testet hittil. Det eneste spillet jeg omtrent har sett som skalerer med cpu'n er oblivion. Lurer på når vi får se tester derfra... ;)

 

Fordelen med Conroe er først og fremst svært bra dual core med svært god ytelse til en lav pris. I tillegg så ser det ut til at den kommer til å bli svært overklokkbar, men det får vi vel egentlig ikke sjekket før retail prosessorene er på markedet.

 

Det er jo forsåvidt greit å ta med at Conroe'n mest sannsynlig har et effektforbruk endel under AMDs FX62 som er den prosessoren det stort sett går an å sammenligne ytelse med... Merkelig nok så er det ingen som har testet effektforbruket enda, så jeg kan ikke si det for sikkert.

 

Intel Hovedkortene som støtter Conroe nå er også svært dyre 1800kr og høyere... Amd hovedkortene kommer jo fra 600kr og høyere, mao 1200kr billigere...

Lenke til kommentar
Ny bra test av anandtech:Intel Core 2 Extreme X6800 Preview from Taiwan vs AMD62

 

Den viser ca 15-20% ytelseøkning i spill i lav oppløsning.

6257968[/snapback]

Veldig interessant test, såvidt jeg kan se den første som var under nogenlunde kontrollerte forhold (ja, TL1000S, jeg vet om xs, men det er anonyme enkeltpersoner med markeringsbehov). Synd de ikke fikk mer tid med systemene, og testet litt grundigere. Skulle også gjerne visst hvor minnekrevende de forskjellige testene var, med Conroes overlegne cache både i størrelse og ytelse, er det en fare for at tester får plass helt inn i cache (f.eks. SuperPi1M, - testen som hovedsaklig egner seg best for å teste cache), selv om det ikke trenger være reellt for applikasjonen som testen skal representere. Uansett virker det klart at AMD har en kjempeutfordring med å matche Conroe på denne siden av året. Registrerer også at ytelsesforskjellen var betydelig mindre enn det som har vært hypet opp, så Snorre hadde et godt poeng. Jeg er likevel fortsatt litt aventende både i forhold til AM2 og Conroe, begge kan ha vært belemret med første generasjons HK/Bios/CPU, kan godt hende begge, men kanskje spesielt Conroe, gjør en enda bedre figur når produktene har fått modnet litt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Mulig det er noen som har hypet opp Conroe, men de aktuelle testene hos Anand er ikke noen overraskelse i noensomhelst retning(ikke for meg ihvertfall).

Conroe har vært "ekstrem" i PRTeamJapan's (og andre på xs.org) favorittbench... SPi1M.. og nokså "overlegen" i 3D/spill (i forhold til f.eks. A64/FX6n), men ellers er den ikke så overveldende..

Snorreh har ikke hatt noen andre poeng enn det vanlige.. å sverte hovedfienden.. , men han har jo en grunn... (gitt innsikt i andres syn.. må det respekteres).

Ikke la dette bli enda en "fanboi" tråd..

Det gjenstår å se at Conroe blir tiljgengelig til anstendige priser.. og at de som kjøper disse nye systemene blir fornøyd... Jeg skal ihvertfall sjekke dette ut... :)

Lenke til kommentar

Med de tallene vil en E6600 fortsatt være minst like bra som FX-62 i spill, ha mye lavere effekt (strøm/varme), og ha høyere potensial for overklokking.

 

Det blir interessant å se hva AMD gjør. Det kan dreie seg om enorme priskutt før Conroe blir tilgjengelig, for å beholde størst mulige markedsandeler.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar
Denne siden er nok vilt overpriset ja fordi den ikke er tilgjengelig ennå.

 

Hvis E6600 vil koste 1 krone over 2500,- i norge så ser jeg på hva AM2 har å tilby.

6216238[/snapback]

 

Dette ser ut som en løsemiddelskadd logikk. AM2 yter jo vesentlig dårligere per krone, AM2 sånn den ser ut nå er sløs med penger.

6216843[/snapback]

Hold deg for god til den slags retorikk og ytrykksform, rent lavmål. At jeg synes jeg kan få mer for pengene med AM2 hvis Conroe blir overpriset i norske butikker har jeg vel min fulle rett til å mene? En "overprising" i starten må vi nok regne med siden miljøet har drevet en sinnsyk PR kampanje for denne prosessoren, og enhver webbutikk med god forretningssans vil ha noe høyere priser i starten. Conroe har jo "gullkalv" status allerede og hvem vil da selge denne til veiledende Intel priser?

 

Mitt poeng er at hvis overprisingen fortsetter i nær fremtid etter lanseringen så ser jeg heller på om AM2 har noen mer prisfornuftige løsninger. Hva som gir best ytelse pr krone av Conroe og AM2 i Q3 vet vi vel ganske så lite om ennå.

 

Jeg personlig er skuffet over at E6600 begynner på 3000,-, men derimot ikke overasket. Men synes den enorme hypingen med ytelse pr krone begynner å svinne noe.

 

Og å påstå at AM2 som plattform ikke har noe å by på er tullprat. Du kan ikke kjøre en hel fremtidig sokkel over den kammen med prosessorer som finnes nå.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Med de tallene vil en E6600 fortsatt være minst like bra som FX-62 i spill, ha mye lavere effekt (strøm/varme), og ha høyere potensial for overklokking.

 

Det blir interessant å se hva AMD gjør. Det kan dreie seg om enorme priskutt før Conroe blir tilgjengelig, for å beholde størst mulige markedsandeler.

6262640[/snapback]

Samme tenker jeg. Her slår en av budsjettmodellene til intel en rolce-roycen til amd. Da skjønner jeg ikke folk som griner over at ytelsesforskjellen mellom de har sunket i det siste. Og prisen, jo den blir lavere og lavere etter et par tre måneder, ingen vits i å sette spørsmålstegn ved den..

 

Men det ville helt klart vært artig om Amd hadde noe som matchet, eller kanskje var bedre, til samme pris. Men det satser jeg morsjan på at ikke skjer i år ihvertfall.

Lenke til kommentar
hvem kjøper hk til 600?

6261074[/snapback]

 

De bruker samme chipset som de dyrere hovedkortene (nforce4) og for AMD sin del så er den viktigste "chipset" delen på prosessoren, nemlig minnekontrolleren. Ytelsesforskjellen på high-end og low-end blir dermed svært liten, spesiellt med samme chipset.

 

Overklokkingsmulighetene er nok dårligere, men de beste hovedkortene overklokker fra 200 til 350 mhz mao 75%. La oss si at de billige hovedkortene takler 35% da, det holder fortsatt for å overklokke en 3200+ fra 2000mhz til 2700mhz...

 

Jeg sparer heller 1200kr på hovedkortet og legger de i skjermkortet, det gir vesentlig mer igjen for pengene i spillytelse.

 

(Personlig hadde jeg gått middelveien og betalt ca 800-900kr for et passivt avkjølt hk)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...