Gå til innhold

Intel Conroe Info; -Samletråd. Les 1. innlegg!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jo, æ trur:

Jeg er/var entusiastisk over Conroe..ja. Om den(E6600) yter 15.7% eller 28.9% bedre enn en FX62 er ikke så vesentlig.. eller noe jeg personlig er veldig opptatt av. Prisen derimot.. "value for money" (ytelse vs. pris) er atskillig viktigere (for meg).

Helt enig.

Intel kommer (endelig) med en helt ny CPU-serie som ser ut til å kunne yte meget bra.. uten å kreve hverken ett atomkraftverk og ditto kjølebehov for å drive det.

Absolutt, kjempebra for oss kunder at konkurransen er så hard, la oss håpe tilgjengeligheten blir god. Akkurat når mange trodde x86 dro sitt siste sukk, og at SpecInt tronen skulle gå til Itanium for godt, slår Intel til med en CPU som viser at det går an å øke IPC betydelig på x86 også.

Det er nok grunnlag for å lure på hvorvidt Intel "regiserer" både "pre-tester" og lekkede "spesial-utgaver" av Conroe-chips til "fansen" på xs.org.. men det tror jeg kan slå kraftig tilbake på Intel.. så det er ett sjansespill.

At Intel hyper har jeg ingen problemer med, at media fyrer opp om det har jeg større problemer med, at brukere på forumet her sluker alt som god fisk utstår jeg ikke.

Det er ihvertfall smartere enn å lage "morsomme fjellvettregler"(brannfarlige Smithfield dual core) og videoer om hvor varme og dårlige Intel CPU'er er.. da det kun er bra for moralen for "fansen" og ikke gir noe tilbake i form av pre-salg/hype.. slik som Intel gjør nå med Conroe.

Personlig har jeg likt PR-støntene til AMD godt, alltid moro å se noen banke den sterkeste gutten i klassen, kall meg et ynkelig menneske om du vil.

Lenke til kommentar
De som egentlig holder standarden oppe nå er simen2, ATW, TL1000S, Del, theo343

Dessuten el-salvad og blacbrrd De 2 sistnevnte fortjener egen heder all den tid de svorne Intel-kjøpere.Også karl-willwm, selv om kun har vært først med å legge inn xtrelmsystems-URL'er. Sin misjon det også. Sikker utelatt noen, beklager for dem-

 

Hvis du tror jeg er en svoren Intel kjøper så tar du feil, jeg kjøpte den første socket A duron prosessoren og var ansvarlig for anskaffelse av den første Opteron 246 som kom på markedet.

 

Jeg vil påstå at jeg kan endel om prosessorer og om hvordan sammenligne de med og uten benchmarks som backing. Det skulle f.eks ikke mye til å se at K7 kom til å være et fpu monster og at den kom til å skalere langt pga en svært god fsb løsnining som på det tidspunktet var svært overlegen intels løsning.

 

F.eks er jeg ganske sikker på at Intel kommer til å komme tapende ut av en duell mot K8L og ipc hvis de ikke får seg en integrert minnekontroller, ettersom K8L/Conroe har omtrent hver eneste optimalisering jeg vet om...

 

Jeg er svært imponert over at conroe pga en svært effektiv pre-loading algoritme og cache struktur klarer å maskere mangelen på integrert minnekontroller. Jeg skulle gjerne likt å sett skaleringen pr mhz imellom K8 og conroe... På sett og vis tror jeg nesten at K8 kommer best ut, men jeg er ikke helt sikker...

 

Det er egentlig litt sprøtt at Intel klarer å øke IPC'n så mye som de nå gjør i enkelte ekte tester, noe slikt har ikke skjedd siden AMD slapp K8.

 

Kort oppsummert:

Jeg kjøper det jeg synes gir mest for pengene av Intel/Amd

Det som gir mest for pengene er gjerne det som overklokker best

 

Den maskinen jeg føler jeg har fått mest igjen for var Duron 650mhz'n jeg kjøpte for 700kr og overklokket til 1007mhz. Den ga topp ytelse til en latterlig lav sum.

 

Jeg har kjøpt to Intel maskiner også, en celeron 300 overklokket til 450 og en P4 1,8ghz overklokket til 2,4ghz. Begge disse kostet mer i forhold til duronen og ga ikke topp ytelse. (topp ytelse i forhold til hva som kunne kjøpes da)

 

Det eneste jeg vet med sikkerhet angående mitt neste pckjøp er at det kommer til å bli en dual core! :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Personlig har jeg likt PR-støntene til AMD godt, alltid moro å se noen banke den sterkeste gutten i klassen, kall meg et ynkelig menneske om du vil.

6271416[/snapback]

 

Du er nok ikke mye ynkelig nei... Allitd kult når en tynn spjæling banker en diger okse av en bølle.. :!:

 

Dersom AMD har "en versting" på lur (hint:K8L).. ville det nok være lurt å "lekke" noen av disse til de "råeste" AMD-guruene (som det finnes en del av etterhvert).

Da kunne vi kanskje "Oie oss" over bencher på xs.org.. slike som jeg har en tendens til å la meg imponere av (ved første øyekast).. :blush:

Men ref. Opty-939.. igjen.. De ble lansert "i det stille" og har gjort stor suksess.. Mulig AMD er så sikre på sin teknologi/produkter at de ikke trenger å "hype"..

 

Intel har utvilsom gjort "pre-sale" jobben meget bra, men jeg slenger meg ikke på "pre-order" av første beste CPU. Vel.. jeg har jo bestilt ett par 965-hk.. dobbelt :blush: men de HK'ene kan jo testes med "noen" av de CPU'en jeg allerede har "til test" før jeg bestemmer meg for hvilke Conroe jeg skal ha når de blir alment tilgjengelig i Webshops.. en gang ila. ferien :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Kort oppsummert:

Jeg kjøper det jeg synes gir mest for pengene av Intel/Amd

Det som gir mest for pengene er gjerne det som overklokker best

6271448[/snapback]

 

"Ay sir"!

... men det er jo det som av og til er litt sjansespill..

Vel.. med visse CPU-serier/utgaver er man (nesten) garantert en bra klokk.

Man blir veldig fornøyd når man kjøper en billig versjon av en gitt CPU og får den til å kjøre like bra som en som koster det 10-dobbelte..

 

<mimre-tid>

Av de jeg har hatt hittil.. er det noen jeg kommer til å huske..:

Barton 2500+, XP-M 2400+, Celly D (775) 2.5, P4 (775) 506, "Venice" 3000+, X2 3800+... og 805D (foreløpig)..

</mimre-tid>

Lenke til kommentar

Jeg gikk over grensen med det dumme utsagnet, og det beklager jeg.

Hva jeg mente var at, selvom Conroe E6600 ville bli priset over 2500 kroner, så ville den være ett godt kjøp pga den yter så bra i forhold til en AMD til samme pris. Det ville da være litt dumt å se seg for en AM2 til omtrent samme pris men dårligere ytelse.

Lenke til kommentar
Single core amd am2 prosessorprisene ble forresten dumpet kraftig idag.

 

3500+ til 995,-

3800+ til 1295,-

 

det er det jeg kaller prisfall ;)

 

Nå er det bare å vente på at dual core prosessorene faller også :)

6272337[/snapback]

Det var litt av et stup ja :D

 

Da tar det sikkert ikke så veldig lang tid før X2-modellene også tar et stup.

 

PS. Prisfallet gjelder ikke bare AM2 men også sokkel 939.

 

Redigert: Prisene virker kunstig lave. Er de reelle? Prisene på 3500+ og 3800+ viser henholdsvis 189 og 290 $ i deres prislister. Med dagens dollarkurs på 6,18 kr/US$ så vil det si henholdsvis 1168 og 1792 kroner. Og da har vi ikke tatt hensyn til moms, norsk prisnivå og at AMDs priser gjelder per 1000 stk. Kanskje det er en eller annen distributør som har oppgitt feile priser?

Lenke til kommentar
johnterje:

hvorfor er det negativt å sammenligne produkter mellom konkurrerende bedrifter?

Det gjøres vel nesten i alle skjermkort tråder?

 

Hvis jeg forstår deg rett :).

6273550[/snapback]

 

nei, det er vel ikke det.. vet ikke om jeg forstår meg selv helt rett heller.. :hmm:

satt godfull igår kveld og irriterte meg over all kveruleringen som foregikk bare-

 

følte det hele var litt meningsløst, men mitt bidrag var vel ikke særlig meningsfylt det heller.. jeje.. :p peace!

Lenke til kommentar

Simen1, jeg tipper de sitter med litt store lagre av prosessorer som de kommer til å slite med å selge i nær framtid pga svært hard konkurranse...

 

Det ser vel nesten ut som dual core blir standarden nå og de forrige high-end single core prosessorene tar over billig-markedet...

Lenke til kommentar
johnterje:

hvorfor er det negativt å sammenligne produkter mellom konkurrerende bedrifter?

Det gjøres vel nesten i alle skjermkort tråder?

 

Hvis jeg forstår deg rett :).

6273550[/snapback]

 

nei, det er vel ikke det.. vet ikke om jeg forstår meg selv helt rett heller.. :hmm:

satt godfull igår kveld og irriterte meg over all kveruleringen som foregikk bare-

 

følte det hele var litt meningsløst, men mitt bidrag var vel ikke særlig meningsfylt det heller.. jeje.. :p peace!

6274532[/snapback]

 

:!:

 

Ingenting er som innlegg skrevet av folk i fylla :thumbup:

Lenke til kommentar

johnterje:

Hehe neida, jeg skjønner hva du mener og du var sikkert ikke alene om den tanken :).

 

Men gleder meg stort til Conroe og alt annet som skjer i CPU markedet nå faller på plass. Selv om det er jæskelig vanskelig å tenke PC og masse penger med god samvittighet i dette sommerværet som slår inn nå.

 

Jeg vil ha Conroe nå så jeg kan konse på sommern etterpå hehe. Vanskeligere å konse sommer nå og så Conroe etterpå. Det burde vært en lov som sa at det aldri kom store hardware lanseringer mellom juni-september, for å hjelpe oss PC avhengige :p

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvordan endringer i Dollar-kursen tidligere har gitt seg utslag i hardware-priser her hjemme, men sånn det ligger an nå med stadig økende handelsunderskudd for USA vil nok Dollaren fortsette nedgangen mot norske kroner. Jeg antar at det er flere enn meg som venter med prosessor kjøp til etter Conroe-lanseringen, og at etterspørselen dermed vil være over gjennomsnittet i høst. Når Amd så smått kommer igang med ny arkitektur, forventer jeg enda lavere pris på Conroe. I starten vil nok prisen være kunstig høy, da Intel nok ikke klarer å levere til etterspørselen, men vil avta etter noen måneder når distribusjonen kommer igang.

 

Så når det gjelder den prisdiskusjonen som går i tråden, tror jeg prisene vil være høyere enn "forventet" for så å avta noe utover høsten, for så falle enda mer jo nærmere vi kommer k8l- lanseringa.

 

Mantra17: Sorry, er vant til litt "tøffere språk" og usaklige utspill fra diverse fotballforas hvor grensa for hva som tilates nesten er fraværende..

Lenke til kommentar
johnterje:

Hehe neida, jeg skjønner hva du mener og du var sikkert ikke alene om den tanken :).

 

Men gleder meg stort til Conroe og alt annet som skjer i CPU markedet nå faller på plass. Selv om det er jæskelig vanskelig å tenke PC og masse penger med god samvittighet i dette sommerværet som slår inn nå.

 

Jeg vil ha Conroe nå så jeg kan konse på sommern etterpå hehe. Vanskeligere å konse sommer nå og så Conroe etterpå. Det burde vært en lov som sa at det aldri kom store hardware lanseringer mellom juni-september, for å hjelpe oss PC avhengige :p

6275020[/snapback]

 

helt enig, blir GAL av å vente..! sitter for øyeblikket på en ubrukelig fujitsu siemens laptop, med en defekt harddisk som fuji-sim nekter å fikse.. kommer ingen vei med supporten dems, det eneste jeg kan spille for øyeblikket er return to castle wolfenstein :thumbdown: -

 

nå venter jeg bare på studie lån og at prossesor markedet skal komme litt til ro så jeg kan kjøpe meg en heftig pc! dama mi er så lei av cpu-pratet mitt at hun blir litt gal hun og :roll: blir nok en e66/e67 på meg, evt. en AMD alt ettersom hvordan prisene blir rundt august.. skal også ha nytt HK, RAM, skjermkort, HDD, skjerm og - .. ja.. hele pakka :dribble: .. satt av opptil 20 lapper (men ikke si det til noen :whistle: ) ~vurderer å legge meg i fryseren til august..?

Endret av johnterje
Lenke til kommentar
Dette jeg fikk til før xs.org gikk ned. Ikke le, første gangen jeg prøver :p

6221692[/snapback]

 

Meget bra initiativ :) Dersom du lager en litt mer komplett en, så legger jeg på førstepost :)

6224759[/snapback]

 

 

Tenkt litt før jeg svarte på denne og tror nok ikke jeg orker å bla igjennom alle sidene på xs.org o.l. da det er ganske få cpuer der ut og de samme går ofte igjen i flere tråder. Men det er jo seff fort gjort å sette opp en slik av resultatene får her på forumet når conroene kommer på markdet. Så lenge det er en fin samletråd for dette da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...