Gå til innhold

Intel Conroe Info; -Samletråd. Les 1. innlegg!


Anbefalte innlegg

blackbrrd:

Enig i din gjennomgang. En AMD cpu gir deg faktisk mer enn bare en CPU, noe mange glemmer når de sammenligner priser. Slikt sett burde Intel baserte hovedkort være billigere.

 

Simen1:

Så å kjøpe en brukt S939 opty165 løsning som klokkes på vann til 2.8+(avhengig av stepping) og hive på min 2GB PC4000 DDR og kjøpe inn et 7900GTX nå er en mer enn god nok løsning frem til jul hvor jeg oppgraderer til en bedre etablert Conroe?

 

På den måten får jeg nødvendig spillytelse selv for kravstore spill som Oblivion og lever mer en godt på det frem til Conroe har modnet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har 2gb god ddr ram og et hovedkort så tror jeg det hørtes ut som en god løsning, forutsatt at du får tak i en overklokkingsvennlig Opteron.

 

Hvis du kun er ute etter ytelse så hadde jeg ventet en måned og gått for conroe, jeg tipper det er svært vanlig med 3ghz+ overklokkinger... Tviler på at steppingene framover mot jul blir noe særlig bedre.

Lenke til kommentar
Simen1:

Så å kjøpe en brukt S939 opty165 løsning som klokkes på vann til 2.8+(avhengig av stepping) og hive på min 2GB PC4000 DDR og kjøpe inn et 7900GTX nå er en mer enn god nok løsning frem til jul hvor jeg oppgraderer til en bedre etablert Conroe?

6264170[/snapback]

Det høres ut som en glimrende løsning. Kanskje den varer godt ut i 2007 også? ;)

Lenke til kommentar
Denne siden er nok vilt overpriset ja fordi den ikke er tilgjengelig ennå.

 

Hvis E6600 vil koste 1 krone over 2500,- i norge så ser jeg på hva AM2 har å tilby.

6216238[/snapback]

 

Dette ser ut som en løsemiddelskadd logikk. AM2 yter jo vesentlig dårligere per krone, AM2 sånn den ser ut nå er sløs med penger.

6216843[/snapback]

Hold deg for god til den slags retorikk og ytrykksform, rent lavmål. At jeg synes jeg kan få mer for pengene med AM2 hvis Conroe blir overpriset i norske butikker har jeg vel min fulle rett til å mene? En "overprising" i starten må vi nok regne med siden miljøet har drevet en sinnsyk PR kampanje for denne prosessoren, og enhver webbutikk med god forretningssans vil ha noe høyere priser i starten. Conroe har jo "gullkalv" status allerede og hvem vil da selge denne til veiledende Intel priser?

 

Mitt poeng er at hvis overprisingen fortsetter i nær fremtid etter lanseringen så ser jeg heller på om AM2 har noen mer prisfornuftige løsninger. Hva som gir best ytelse pr krone av Conroe og AM2 i Q3 vet vi vel ganske så lite om ennå.

 

Jeg personlig er skuffet over at E6600 begynner på 3000,-, men derimot ikke overasket. Men synes den enorme hypingen med ytelse pr krone begynner å svinne noe.

 

Og å påstå at AM2 som plattform ikke har noe å by på er tullprat. Du kan ikke kjøre en hel fremtidig sokkel over den kammen med prosessorer som finnes nå.

6263636[/snapback]

 

Hva jeg mente når jeg sa at du hadde litt skev logikk var at hvis E6600 kostet en krone over 2500, så ville du spurte til AMD for å se hva de hadde.

AMD har den dag i dag ingen CPUer som hadde kunnet matche E6600 til den prisen. Ikke i nærheten engang.

Løsemiddelskadd logikk.

Lenke til kommentar
Simen1:

Så å kjøpe en brukt S939 opty165 løsning som klokkes på vann til 2.8+(avhengig av stepping) og hive på min 2GB PC4000 DDR og kjøpe inn et 7900GTX nå er en mer enn god nok løsning frem til jul hvor jeg oppgraderer til en bedre etablert Conroe?

6264170[/snapback]

Det høres ut som en glimrende løsning. Kanskje den varer godt ut i 2007 også? ;)

6264570[/snapback]

Skaff dokker en AMD-tråd og post slikt der, denne er for Conroe.

Du taper masse penger på et operon-kjøp nå, spes om du kjøper DDR-minne, altså socket 939. Kjøp deg Conroe om 2 måneder og du får noe som banker opteron så langt ned i støvlan at det nesten er til å grine av, spes. ut fra et prisperspektiv.

Lenke til kommentar
Simen1:

Så å kjøpe en brukt S939 opty165 løsning som klokkes på vann til 2.8+(avhengig av stepping) og hive på min 2GB PC4000 DDR og kjøpe inn et 7900GTX nå er en mer enn god nok løsning frem til jul hvor jeg oppgraderer til en bedre etablert Conroe?

6264170[/snapback]

Det høres ut som en glimrende løsning. Kanskje den varer godt ut i 2007 også? ;)

6264570[/snapback]

Skaff dokker en AMD-tråd og post slikt der, denne er for Conroe.

Du taper masse penger på et operon-kjøp nå, spes om du kjøper DDR-minne, altså socket 939. Kjøp deg Conroe om 2 måneder og du får noe som banker opteron så langt ned i støvlan at det nesten er til å grine av, spes. ut fra et prisperspektiv.

6264916[/snapback]

 

Ja det er en Conroe tråd, bra å minne på det.

Men, en Opteron på 2,8 vil fortsatt sparke fra seg å gi god ytelse i spill osv.

Eneste jeg ikke liker tanken med ved å kjøpe nytt Socket 939;

 

-Ved å kjøpe enten AM2 eller Socket 775 når Conroe kommer, så kan du automatisk bruke alle andre komponentene på det systemet når du vil oppgradere til K8L eller Kentsfield. (Kentsfield i mitt tilfelle) Det kan du ikke om du kjører Socket 939.

 

Er vel ikke noe prisgunstig å gå for S939. Så jeg venter på Conroe, og tror jeg gjør lurt i det. Age of Conan: Hyborian Adventures kommer vel ca samtidig også, så passer bra. :yes:

Endret av el_salvad
Lenke til kommentar
Simen1:

Så å kjøpe en brukt S939 opty165 løsning som klokkes på vann til 2.8+(avhengig av stepping) og hive på min 2GB PC4000 DDR og kjøpe inn et 7900GTX nå er en mer enn god nok løsning frem til jul hvor jeg oppgraderer til en bedre etablert Conroe?

6264170[/snapback]

Det høres ut som en glimrende løsning. Kanskje den varer godt ut i 2007 også? ;)

6264570[/snapback]

Skaff dokker en AMD-tråd og post slikt der, denne er for Conroe.

Du taper masse penger på et operon-kjøp nå, spes om du kjøper DDR-minne, altså socket 939. Kjøp deg Conroe om 2 måneder og du får noe som banker opteron så langt ned i støvlan at det nesten er til å grine av, spes. ut fra et prisperspektiv.

6264916[/snapback]

 

Conroe sine kvaliteter er jo nesten utelukkende avgjort av hvordan den gjr det imot sin hovedkoonkurrent (AMD), så sånn sett gir det jo ikek så mye mening å ikke sammenlikne den med AMD i det hele tatt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Simen1:

Så å kjøpe en brukt S939 opty165 løsning som klokkes på vann til 2.8+(avhengig av stepping) og hive på min 2GB PC4000 DDR og kjøpe inn et 7900GTX nå er en mer enn god nok løsning frem til jul hvor jeg oppgraderer til en bedre etablert Conroe?

6264170[/snapback]

Det høres ut som en glimrende løsning. Kanskje den varer godt ut i 2007 også? ;)

6264570[/snapback]

Skaff dokker en AMD-tråd og post slikt der, denne er for Conroe.

Du taper masse penger på et operon-kjøp nå, spes om du kjøper DDR-minne, altså socket 939. Kjøp deg Conroe om 2 måneder og du får noe som banker opteron så langt ned i støvlan at det nesten er til å grine av, spes. ut fra et prisperspektiv.

6264916[/snapback]

Jeg forsto det sånn at han har 2GiB PC4000 DDR-minne fra før. Da mener jeg deter penger ut av vinduet å kjøpe 2GiB nytt minne. En annen ting er at Opteron dobbeltkjerne overklokket til 2,8 yter svært bra, også i forhold til Conroe i samme prisklasse overklokket. (E6400 2,13GHz vil sansynligvis ikke noe særlig over 2,8GHz likevel på grunn av velidig høy FSB) Da blir ytelseforskjellen mellom opteron og Conroe relativt liten, men prisforskjellen relativt stor (hovedsaklig på grunn av 2GiB nytt minne).

Lenke til kommentar

Gullfisk:

Jeg ser du trekker noen konklusjoner jeg ikke har skrevet og at du er meget dårlig på å lese mellom linjene og leser alt sort/hvitt. Hvem som er løsemiddelskadet i logikken tror jeg ikke vi skal gå mer i dybden på.

bucketofcack:

Akkurat som ATW sier så er det å vurdere en CPU meningsløst uten å vurdere den opp mot alternative løsninger. Dette har også med pris, tilgjengelighet... barnesykdommer, ytelse pr krone etc. å gjøre.

 

Finner det helt naturlig å vurdere det opp mot andre nye og godt etablerte løsninger.

 

el_salvad:

Skulle jeg mot formodning gått for S939 så hadde det blitt brukt HK og CPU. Er allerede flere som selger brukte Opteron165 og gode HK. Og det ville vært utelukkende for å bruke PC4000 ram'en videre og få et PCIe skjermkort.

 

Men veldig enig i det du sier om at steppinger på Conroe ikke vil bli betraktelig forbedret frem mot jul og jeg driver å pøser is i magen og forsøker å beskytte sparekontoen mot andre innhugg som man vet fort kommer med hus, bil og familie :)

 

Simen1:

2007. Hmm joda absolutt, jeg er ikke fan av altfor mange HK/CPU/Vann reinstallasjoner pr. år så jeg vil tro at systemet ville holdt koken 1 år fremover til Conroe testerne kanskje har kartlagt de beste klokke CPU'ene? Og ikke minst de bedre HK og DDR2 brikker for formålet. 4GB er nok også rett rundt hjørnet 2007.

 

Conroe:

Det blir spennende å se hvor god FSB klokkingen blir på hjemmeløsninger. Har følelsen av at XS.org klokking ofte er hinsides vanlige brukere, og at vi opplever helt andre resultater i heimen.

 

Vurderer evt. E6300 og E6600 som mulige kjøp når ting har roet seg litt. Med E6700 i bakhånd hvis FSB klokkingen hjemme hos folk viser seg å være trøblete

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det mest "fornuftige" er som regel å kjøpe teknonlogi som er "på vei ut".. (hint: bruktmarkedet).

S939/Opty er.. gitt en såkalt "god stepping".. parret med "rå DDR-RAM" en aldeles utmerket platform.. i "lang tid" (relativt begrep) fremover for en som primært skal "game". :) Så jeg vil si "Theo343" ikke vil gjøre ett "dårlig" valg ved å velge noe slikt (særlig med tanke på "Simen1"'s poeng med at det er dumt å "kaste bort" 2GB DDR1-Ram"). Selv angrer jeg litt på at jeg ikke kjøpte Opty da de kom "uanmeldt" for S939 (da de var meget rimelige). Merkelig å se hvordan Intel "forhåndslanserer" Conroe/Core i motsetning til hva AMD (ikke) gjorde med Opty/S939.. :hmm:

Når det gjelder "rant" om at dette er en tråd primært for Conroe "entusiaster"/spekulanter har jeg forståelse for det, men dette er jo ett forum for diskusjon.. så "dissidenter" og "tvilere" bør vel ha en sjanse til å uttale seg...

:p

Lenke til kommentar
Det mest "fornuftige" er som regel å kjøpe teknonlogi som er "på vei ut".. (hint: bruktmarkedet).

S939/Opty er.. gitt en såkalt "god stepping".. parret med "rå DDR-RAM" en aldeles utmerket platform.. i "lang tid" (relativt begrep) fremover for en som primært skal "game". :) Så jeg vil si "Theo343" ikke vil gjøre ett "dårlig" valg ved å velge noe slikt (særlig med tanke på "Simen1"'s poeng med at det er dumt å "kaste bort" 2GB DDR1-Ram"). Selv angrer jeg litt på at jeg ikke kjøpte Opty da de kom "uanmeldt" for S939 (da de var meget rimelige). Merkelig å se hvordan Intel "forhåndslanserer" Conroe/Core i motsetning til hva AMD (ikke) gjorde med Opty/S939.. :hmm:

Når det gjelder "rant" om at dette er en tråd primært for Conroe "entusiaster"/spekulanter har jeg forståelse for det, men dette er jo ett forum for diskusjon.. så "dissidenter" og "tvilere" bør vel ha en sjanse til å uttale seg...

:p

6266535[/snapback]

 

Er opteron en bedre prosessor en de nye X2 prosessorene til AMD?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Er opteron en bedre prosessor en de nye X2 prosessorene til AMD?

6266593[/snapback]

 

Søk litt rundt i forumet.. så vil du se hvorfor mange er svært begeistret for Opteron-varianter for både single og dual core..

Opty's er alment kjent for sin gode ytelse og ekstremt gode overklokkings-egenskaper, men i *prinsipp* skal ikke tilsvarende X2-versjoner være noe dårligere.

Opteron "samples" har vært de beste eksemplarene fra "wafer" (i motsetning til X2-versjoner).. slik jeg har oppfattet det.

 

PS og edit:

Dette har som tidligere nevnt lite å gjøre i denne tråden.. derfor vennligst følg oppfordring over i 1.linje.. :hrm:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Derfor avsluttet jeg min siste post, med temaet Conroe hehe, men takker for innspill på vurderinger. Hadde det ikke vært for hypingen rundt conroe hadde jeg allerede sittet på en opty165 hehe, så intel sin strategi har fungert på meg.

 

Det er jo fordi jeg er interresert i Conroe og har latt AMD sitte på vent i lang tid at jeg deltar i tråden :) Det må jo bety noen :thumbup: for Conroe?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Mulig det er noen som har hypet opp Conroe, men de aktuelle testene hos Anand er ikke noen overraskelse i noensomhelst retning(ikke for meg ihvertfall).

Sammenlign med de Intel regisserte testene (forut for xs trådene), så vet du hvor jeg vil hen, du var da vitterligen med på den diskusjonen også, ikke? T.o.m. Charlie var såvidt jeg vet av den oppfatning at E6600 ville yte 30% over FX-62 jevnt over, og at slik velregissert hyping funker trenger man ikke være hjernekirurg for å skjønne. Faktisk vurderer jeg selv en Conroe til høsten, så ikke minst derfor kunne jeg tenkt meg noen ordentlige tester snart. Overklokking er et sjansespill, du har aldri noen garanti for at CPU klokker over spec.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Mulig det er noen som har hypet opp Conroe, men de aktuelle testene hos Anand er ikke noen overraskelse i noensomhelst retning(ikke for meg ihvertfall).

Sammenlign med de Intel regisserte testene (forut for xs trådene), så vet du hvor jeg vil hen, du var da vitterligen med på den diskusjonen også, ikke? T.o.m. Charlie var såvidt jeg vet av den oppfatning at E6600 ville yte 30% over FX-62 jevnt over, og at slik velregissert hyping funker trenger man ikke være hjernekirurg for å skjønne. Faktisk vurderer jeg selv en Conroe til høsten, så ikke minst derfor kunne jeg tenkt meg noen ordentlige tester snart. Overklokking er et sjansespill, du har aldri noen garanti for at CPU klokker over spec.

6268550[/snapback]

 

Jeg er/var entusiastisk over Conroe..ja. Om den(E6600) yter 15.7% eller 28.9% bedre enn en FX62 er ikke så vesentlig.. eller noe jeg personlig er veldig opptatt av. Prisen derimot.. "value for money" (ytelse vs. pris) er atskillig viktigere (for meg).

Intel kommer (endelig) med en helt ny CPU-serie som ser ut til å kunne yte meget bra.. uten å kreve hverken ett atomkraftverk og ditto kjølebehov for å drive det.

Det er nok grunnlag for å lure på hvorvidt Intel "regiserer" både "pre-tester" og lekkede "spesial-utgaver" av Conroe-chips til "fansen" på xs.org.. men det tror jeg kan slå kraftig tilbake på Intel.. så det er ett sjansespill.

Det er ihvertfall smartere enn å lage "morsomme fjellvettregler"(brannfarlige Smithfield dual core) og videoer om hvor varme og dårlige Intel CPU'er er.. da det kun er bra for moralen for "fansen" og ikke gir noe tilbake i form av pre-salg/hype.. slik som Intel gjør nå med Conroe.

 

"Ka du tru?"... :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Jeg er i hverfall 65% sikker på at det blir AM2 på meg, mens jeg bare er 35% sikker på å skaffe meg conroe.

 

EDIT: Hver så snill og ikke se på nikket mitt når dere ser at jeg er en "AMD-fan". :p

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
Jeg er i hverfall 65% sikker på at det blir AM2 på meg, mens jeg bare er 35% sikker på å skaffe meg conroe.

 

EDIT: Hver så snill og ikke se på nikket mitt når dere ser at jeg er en "AMD-fan".  :p

6270526[/snapback]

 

Kan jeg spørre om grunnen til denne skjeve sikkerheten din?

Lenke til kommentar
]

Skaff dokker en AMD-tråd og post slikt der, denne er for Conroe.

Du taper masse penger på et operon-kjøp nå, spes om du kjøper DDR-minne, altså socket 939. , spes. ut fra et prisperspektiv.

6264916[/snapback]

 

Ja, ogda, hvis vi skal følge din argumentasjon, har alle som kjøpte seg en P4 etter set.-03 og fremtil prisneddelsen for noe uker siden gjort dårlige kjøp, meg innbefattet(p4E 3.0), siden sitat: "..Kjøp deg Conroe(Atlon-64 om 2 måneder(da) og du får noe som banker opteron(p4) så langt ned i støvlan at det nesten er til å grine av"..sitat slutt.

Hvorfor denne ubehøvlede og indirekte angrep på noen forum-brukere som poster, men som ikke har den samme nesegrusere beundring til Core 2 Duo-cpu som du og med mulighet har en annen tilnærming til temaet, som f.eks ikke ren ytelse kun relatert til CPU'ens oppgaver(misforst meh rett, 775-Conroe-systemet er og blir et super-system, det erfarer jeg i disse dager med min non-core2-PC..

Men allikevel finnes det uten tvil mange godt motiverte grunner til å kjøpe et AMD-basert, nå og fremover, siden det fantes grunner til å kjøpe P4.

 

f.eks theo343 nevnte opty/939 versus "vent på conroe"

 

Hvem som er løsemiddelskadet i logikken tror jeg ikke vi skal gå mer i dybden på.

Du svarer på theo343 i deres disputt noen har fremført løsemiddelskadd logikk, en skadet logikk som den du diskuter med åpenbart må inneha. Det der er så lavmål og hvis du ikke skjønner dette sjøl, så er det nok du som er utsatt for påståtte skade. Også andre forumbruker viser en subtil uhøflig kontakt mot andre medlemmer, som jeg har oppfattet som forumets mest hjelpsomme og sympatiske siden starten her eller i denne tråd; som simen2, ATW, TL1000S, Del, theo343

Dessute el-salvad og blacbrrd. De 2 sistnevnte fortjener egen heder all den tid de svorne Intel-kjøpere.

 

Ikke dra ned på nivået på i denne i utgangspunktet seriøse tråden, har selv anskaffet meg en T2300 for 2 mnd siden på et Asus desktop-HK, en skikkelig PC 2 kjerner 4 MB cahe, fra topp til tå,men er i tvil nå, 1.66 GHz er for lite, men BIOS gir ikke CPU, noen sjans til å gi potensialle. Så hvis ikke det bestilte Aopen 975X-479 gir opp mot conroe ytelse og ingen andre 479_HK gis ut utover sen sommeren, går jeg over til Conroe.

Og mad_arab, det er din tråd, moderer etter ditt hode, men ikke la noe få dra ned tråden, isåfall, ikke det jeg blir savnet, men jeg forlater denne tråden etter fulgt Sikker utelatt noen, beklager for dem-

Endret av mantra17
Lenke til kommentar
Ikke dra ned på nivået på i denne i utgangspunktet seriøse tråden, har selv anskaffet meg en T2300 for 2 mnd siden på et Asus desktop-HK, en skikkelig PC 2 kjerner 4 MB cahe, fra topp til tå,men er i tvil nå, 1.66 GHz er for lite, men BIOS gir ikke CPU, noen sjans til å gi potensialle. Så hvis ikke det bestilte Aopen 975X-479 gir opp mot conroe ytelse og ingen andre 479_HK gis ut utover sen sommeren, går jeg over til Conroe.

Og mad_arab, det er din tråd, moderer etter ditt hode, men ikke la noe få dra ned tråden, isåfall, ikke det jeg blir savnet, men jeg forlater denne tråden etter fulgt med  fra børjan da, Iallefall trist for meg. :hrm:

 

6270699[/snapback]

 

Jeg hadde også tenkt å gå for en Core Duo (yonah) med Aopen 975X kortet, men la disse planene på is da testing på XS forumet viste at nesten samtlige møtte FSB max rundt 240. Dette er mindre en standard for Conroe.

 

Venter fortsatt på Bad Axe kortet her(TNT har nå hatt det i 2 dager :( ) - spennende med den nye GFX løsningen til ATI (CF + fysikk) som faktisk støttes på dette kortet, med 3x16PCIe spor (16, 8 og 4 elektrisk)

 

Trenger minne som støtter 333 eller høyere FSB. Noen som har tips om moduler som ikke er alt for dyrt? Har tenkt å investere i 2x1gb i første omgang...

 

Litt usikker på skjermkort også - Har 7800GTX så det blir vel ikke noe banebrytende rekorder :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...