Gå til innhold

Torrents skadelig for harddisk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du som sa at dagens harddisker ikke er laga for å laste opp ned via torrent 24/7. hvem/hvor har du hørt det pisspreiket hen? Bare tull. Er ikke noe problem å la maskina stå med torrent nedlasting 24/7 i døgnet. Hvorfor skal liksom ikke dagens harddisker klare det? Det må no være dagens femmer.

Folk har da mye rart for seg å da ser jeg :p.

Seff kan harddisker ryke en gang i blant, men det er ingen som med sikkerhet kan si hva feilen var. Man kan jo anta en feil, men aldri si hva den endelige årsaken er.

5703730[/snapback]

 

Vennligst argumenter, det sliter jo åpenbart på en harddisk å være i drift hele tiden, det er en mekanisk konstruksjon, ingen er vel feks uanig i at det er usunt for en bil å ha turtallet på rødstreken hele dagen? Jeg sier ikke at det er rikitg, men det er grunnen til at det KAN være sånn (nemalig at det er en mekanisk sak, som kan slites om den kjøres på topp kapasitet hele tiden). Å bare avfeie det som pisspreik uten videre argumnetasjon klarer neppe å overbevise noen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hører hardisken min jobber mye mer når jeg laster ned med LimeWire enn den gjør med bittorrent (bruker Azureus )

trolig fordi LimeWire lager en forhåndsvisning på hver film eller noe i den duren.

Tror uansett det ikke er noe man burde sitte og bekymre seg over. hardisker har jo en garanti på flere år, og bryter den sammen før det kan man jo uansett klage. tror ikke man blir nektet ny harddisk hvis de finner ut av du har brukt bittorrent :p

 

 

Det er jo en selvfølge at alle som bruker bittorrent bruker det til å laste ned lovlige linux distroer og privatproduserte filmer. :thumbup:

 

Be Fair, Share

Sharing Is Caring

:w00t:

Lenke til kommentar

Er det ingen som har litt meir info enn "Det går fint fordi min står på heile døgnet"?

 

ATWindsor er inne på noko her, ein harddisk har sin levetid, og det må vel gå på slitasje.

Harddiskar i ein server vil vel ha tilsvarande slitasje, må dei skiftast oftare enn gjennomsnittet på ein harddisk i vanlig bruk?

Lenke til kommentar

Hardisker i servere er bygd for mer slitasje og konstant bruk, de er derfor ofte mindre enn vanlige hardisker og dyrere.

Sett mange serverkonfigurasjoner som bruker flere 80GB hardisker på 10K rpm.

 

Hvor lenge er en vanlig hrdisk ment å vare? hvor mye vil konstant p2p bruk redusere levetiden? tror det er umulig å svare på det.

Lenke til kommentar
Jeg har sett en disk på 7200rpm stått og gått for full pupp uten pauser 24/7 siden 1997. Med type up/down loads. Nå røyk serveren ikke disken. Så hvis disken går i stykker er det ikke torrenten sin feil

5703253[/snapback]

7200 rpm disk fra `97? Da snakker vi sikkert om en scsi-disk da det ikke fantes så raske ide-disker før noen år senere. De er ikke sammenlignbare med standarddisker da de er produsert for kontinuerlig bruk i servermiljø. Dagens "vanlige" disker er ikke laget for slik bruk og vil dermed tåle bruk med f.eks. bittorrent dårligere enn disker beregnet for serverbruk.

 

Når det er sagt finnes det en del innstillinger i f.eks. Azureus hvor du kan angi caching i ram samt read-aheads for å redusere antallet diskaksesser.

 

Man kan jo bruke en disk som det ikke er så farlig med, f.eks. en gammel 20/40/60GB disk til å laste ned/opp, og tømme den ofte. Slik kan man skåne lagringsdiskene for unødig belastning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ved bruk av "torrents"/P2P-software vil det hele tiden foregå *samtidig* download/upload.. og i x antall requests/"threads"..

Det betyr naturlig nok at lesehodet/mekanikken må jobbe kontinuerlig.. og i "random" mode.

For de av oss som drifter/har erfaring med drifting av filservere.. så vet vi at HD'er ryker mer eller mindre jevnlig.. og at varme på serverommet er med å fremskynde slike problem.

Dette er nok mer ett problem for "billige" IDE/S-ATA disker enn for dyrere "server-disker"..

Så de av dere som bedriver fil(d/stj)eling må nok regne med en viss større sannsynlighet for diskkrasj...

Men det ser jo ut som de fleste her ikke anser det som ett "problem" eller noe å bekymre seg over.. noe jeg er enig i.. "Shit happens"..elns...

Lenke til kommentar
Du som sa at dagens harddisker ikke er laga for å laste opp ned via torrent 24/7. hvem/hvor har du hørt det pisspreiket hen? Bare tull. Er ikke noe problem å la maskina stå med torrent nedlasting 24/7 i døgnet. Hvorfor skal liksom ikke dagens harddisker klare det? Det må no være dagens femmer.

Folk har da mye rart for seg å da ser jeg :p.

Seff kan harddisker ryke en gang i blant, men det er ingen som med sikkerhet kan si hva feilen var. Man kan jo anta en feil, men aldri si hva den endelige årsaken er.

5703730[/snapback]

Vi har hørt det pisspreiket her (som er linket til før i tråden)

 

http://www.pcworld.no/index.cfm?fuseaction...1DDAA5810E04FF4

Lenke til kommentar

En harddisk har en forventet levetid beregnet på gjenomsnitlig bruk.

Blir som å beregne KWH det.

En PC som brukes til nettsurfing og spilling har liten harddiskbruk ved surfing og relativt høy bruk ved spilling.

Ved fildeling så leser og skriver maskina til disken kontinuerlig 24/7 om dette foregår konstant.

Spilling og surfing og alle det andre ikke server aktiviteter man måtte finne på pågår ikke 24/7.

Derfor slites en disk som går konstant mere en en disk som brukes "vanlig" og dette går selvsagt ut over levetiden på disken.

 

En ny Toyota vil for en familie vare i mange år mens for samme bilen som går som drosje blir levetiden betraktelig redusert.

Lenke til kommentar

de gangene diskene mine har ryki har det vært *min skyld*, aldri sett en brutt sammen av slitasje.

 

den ene gangen mista jeg den i gulvet før jeg satte den i maskinen (den virka et par dager, men etter det..)

 

den andre gangen kløna jeg når jeg skulle bytte skjermkort (hovedkortet og hardisken røyk i samme slengen da, aner ikke hvorfor)

 

hadde også en ekstern harddisk som røyk, syns den bråka litt for mye så jeg pakka den inn i et ullteppe under skrivebordet mitt :p (kan jo tenke deg selv hvor varm den ble til slutt)

 

de *uhellene* har enda ikke kosta meg noe, S&S-pack på pc'n kan være gull verdt :w00t:

Endret av O.J
Lenke til kommentar
Det fins større problem i verden, enn og gå rundt og vær redd for at hardisken skal ta kvelden for du laster ned via bittorrent...

Last ned dere :)

5704911[/snapback]

Enig, jeg bruker disken min slik jeg vil og hvor mye jeg vil, og er aldeles ikke redd for at den skal gå i stykker :)

Lenke til kommentar

Hm, mange interessante synspunkter her!

Sjøl har jeg egentlig svært liten tro på at mekanikken bryter sammen, det er vel heller elektronikken som går føyka?

Alle som har plukket fra hverandre en disk, har vel observert lagringene både i motor og for lesearm.

Lagringen for spesielt lesearmen består jo av kulelagre som tåler en langt røffere behandling enn hva lesearmbevegelsen er i stand til å gi.

Lesehodene er jo heller ikke i kontakt med diskene, så her er det heller ikke snakk om mekanisk slitasje.

Ei heller har jeg hørt om lagerhavarier i elektromotoren. Lagrene kan etterhvert begynne å bråke litt som følge av "pitting" i lagerbaner og på kuler, men fører svært sjelden til havari.

Så da sitter vi vel igjen med elektronikken som styrer motor og lesearm, og som ved for høye temperaturer lettere kan bryte sammen.

Keep it cool!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...