Gå til innhold

Torrents skadelig for harddisk?


Anbefalte innlegg

Hm, mange interessante synspunkter her!

Sjøl har jeg egentlig svært liten tro på at mekanikken bryter sammen, det er vel heller elektronikken som går føyka?

Alle som har plukket fra hverandre en disk, har vel observert lagringene både i motor og for lesearm.

Lagringen for spesielt lesearmen består jo av kulelagre som tåler en langt røffere behandling enn hva lesearmbevegelsen er i stand til å gi.

Lesehodene er jo heller ikke i kontakt med diskene, så her er det heller ikke snakk om mekanisk slitasje.

Ei heller har jeg hørt om lagerhavarier i elektromotoren. Lagrene kan etterhvert begynne å bråke litt som følge av "pitting" i lagerbaner og på kuler, men fører svært sjelden til havari.

Så da sitter vi vel igjen med elektronikken som styrer motor og lesearm, og som ved for høye temperaturer lettere kan bryte sammen.

Keep it cool!

5704957[/snapback]

 

Jeg har inntrykk av (uten at jeg kan bekrefte det med data), at det er hodehavari som er den mest vanlige årsaken til at harddisker går til helvte (dvs at hodet kommer ned i plata), akkurat hva som forårsaker et slikt havari vet jeg ikke. Men jeg har også inntrykk av at harddisker "slites" på en eller annen måte, iogmed at SMART-verdier ofte blir gradvis dårligere over tid.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vibrasjoner.. som for eksempel når trikken kjører forbi  :hmm:

Leste et eller annet sted at lese/skrive hodet beveger seg med en avstand på 1:5000 dels tykkelsen av et hårstrå over platene. Det er jo ganske close. Skulle gjerne hatt en bekreftelse på dette!

5707136[/snapback]

 

Harddisker tåler forsåvidt mer rystelser enn man skulle tro, tatt i betraktning avstanden mellom hode og plate. Men jeg er litt usikker på om gjentatte "ikke-kritiske" rystelser gjøre noen langsiktig skade, egentlig håper jeg ikke det, da den ene serveren min er oppå kjøleskapet :)

 

AtW

Lenke til kommentar
Du som sa at dagens harddisker ikke er laga for å laste opp ned via torrent 24/7. hvem/hvor har du hørt det pisspreiket hen? Bare tull. Er ikke noe problem å la maskina stå med torrent nedlasting 24/7 i døgnet. Hvorfor skal liksom ikke dagens harddisker klare det? Det må no være dagens femmer.

Folk har da mye rart for seg å da ser jeg :p.

Seff kan harddisker ryke en gang i blant, men det er ingen som med sikkerhet kan si hva feilen var. Man kan jo anta en feil, men aldri si hva den endelige årsaken er.

5703730[/snapback]

Vi har hørt det pisspreiket her (som er linket til før i tråden)

 

http://www.pcworld.no/index.cfm?fuseaction...1DDAA5810E04FF4

5703925[/snapback]

Endelig en som har lest PCWorld artikkelen jeg linka til!

 

 

Jeg velger å stole på dette "pisspreiket" som PCWorld skriver om.

Lenke til kommentar
Vibrasjoner.. som for eksempel når trikken kjører forbi  :hmm:

Leste et eller annet sted at lese/skrive hodet beveger seg med en avstand på 1:5000 dels tykkelsen av et hårstrå over platene. Det er jo ganske close. Skulle gjerne hatt en bekreftelse på dette!

5707136[/snapback]

 

Harddisker tåler forsåvidt mer rystelser enn man skulle tro, tatt i betraktning avstanden mellom hode og plate. Men jeg er litt usikker på om gjentatte "ikke-kritiske" rystelser gjøre noen langsiktig skade, egentlig håper jeg ikke det, da den ene serveren min er oppå kjøleskapet :)

 

AtW

5707162[/snapback]

Hehe.. det var jo og en plassering. Selv har jeg microen der. Trikken kjører forbi hvert 5 min. så det er forholdsvis ofte. Jeg merker og at når trikken kjører forbi på dagtid så er det et eller annet elektromagnetiske greier som skjermen reagerer på. Håper ikke det kan skade eletronikken i maskinen.

Lenke til kommentar

Har selv fixa HD'n på en laptop som sansynligvis gikk dunken grunnet bæring under p2p-load, så litt sannhet er det jo. Måtte stenge 20 % av den.

På den annen side har ikke dagens billige ide-disker samme mekaniske kvalitet som serverdisker. Hva hadde hendt om diskusjon.no la forumdatabasene sine på et raid av Samsung SpinPoint ide, i stedet for serverdisken de bruker i dag ? Jeg tror de ville røket før det var gått ett år... (PS : en påstand er tankeinnhold som kan være sant eller usant)

Lenke til kommentar

Harddisker er beregnet for noen timer aktivt bruk dagen, men siden produsentene har pleier og ha noen år garanti på diskene tåler nok de aller fleste 24/7 bruk i noen år. Men dette kommer selføgelig også ann på hvor mye data som blir skrevet inn og lest av.

Lenke til kommentar
Kjøling er nøkkelen til lagnt harddiskliv folkens *thumbsup* ^_^

-Stigma

5702714[/snapback]

En sannhet med modifikasjoner. En disk bør ikke bli for kjølig heller, da den trenger en viss temperatur for å fungere optimalt (slitemessig). Dette kan glatt sammenlignes med f.eks bil. En bil med iskald olje sliter mer enn en med varm olje.

Lenke til kommentar
Kjøling er nøkkelen til lagnt harddiskliv folkens *thumbsup* ^_^

-Stigma

5702714[/snapback]

En sannhet med modifikasjoner. En disk bør ikke bli for kjølig heller, da den trenger en viss temperatur for å fungere optimalt (slitemessig). Dette kan glatt sammenlignes med f.eks bil. En bil med iskald olje sliter mer enn en med varm olje.

5709603[/snapback]

 

Jeg lurer også litt på hvor mye det har å si om amn holder seg innefor driftstemperaturen, "alle" sier jo at det er alfa og omega, men hvor mye har det egentlig å si?

 

AtW

Lenke til kommentar
Hardisker i servere er bygd for mer slitasje og konstant bruk, de er derfor ofte mindre enn vanlige hardisker og dyrere.

5703840[/snapback]

Hvilke harddisker er det som er beregnet for server-bruk? Kunne tenkt meg en sånn hvis de ikke er urimelig mye dyrere enn vanlige disker. Er det noen som har tips eller linker?

Endret av Tante_Egunda
Lenke til kommentar
Hardisker i servere er bygd for mer slitasje og konstant bruk, de er derfor ofte mindre enn vanlige hardisker og dyrere.

5703840[/snapback]

Hvilke harddisker er det som er beregnet for server-bruk? Kunne tenkt meg en sånn hvis de ikke er urimelig mye dyrere enn vanlige disker. Er det noen som har tips eller linker?

5711173[/snapback]

 

WD raptor og Maxtor sine Maxline III disker f.eks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...