Gå til innhold

Torrents skadelig for harddisk?


Anbefalte innlegg

Torrents og andre programmer som baserer seg på masse fragmenter som kommer poppende inn skaper masse requests og veldig fragmenterte disker som sliter mer på mekanikken inni harddisken
nå har både dc++ og det bittorrent programmet jeg bruker et valg i properties for bruk av en antifragmentasjonsmetode, harddisken min blir ikke nevneverdig mer fragmentert.

 

who cares? en harddisk kommer ikke til å vare lengere en max 5 år og hvs den gjør så er det fordi den blir brukt på et antikvariat (elns)
greit å tenke utenfor sin egen akse, veldig mange maskiner blir primært brukt til kontoroppgaver, slik at behov for større harddisk er ikkeeksisterende (hvordan disken blir brukt er en annen sak), noen foretrekker å brenne ut ting de har lyst til å ta vare på til senere anledning, noen folk har ikke harddisksamlemani osv osv Endret av modellmakt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På jobben så ryker hd i bærbare med god sansynlighet etter ca 1 år. Og de laster ikke ned torrents.

5702381[/snapback]

 

Akkurat dette er vel ganske naturlig. Folk har en tendens til å flytte på bærbare maskiner mens de er i gang.

2.5'' diskene har høyere toleranse for støt enn 3.5'', men dersom de får støt gjentatte ganger flere ganger om dagen så er det forståelig at de ryker etter relativt kort tid.

 

mvh.

Valentino

Lenke til kommentar
Jepp, det er sant som _crs_ sier. Så fremt du ikke kjøper server disker så er ikke dagens hardisker laget for å brukes 24/7 til p2p. Det har ikke noe spesielt med torrent å gjøre. Av den grunn slites hardiskene mye raskere enn ved normalt bruk.

 

Da tror jeg harddisken min tar kvelden de nærmeste månedene.. ;P

Lenke til kommentar

mange som var veldige sikre på ting her, jeg selv uten å være noe ekspert ville ikke blitt forundret om torrents har større belastning på hardisker en vanlig bruk(inkludert andre p2p progs) jeg hører hvordan hardiskene mine jobber konstant når jeg dl/ul med 10mbit(fordelt på mange peers) og det er ikke noe annet en torrents som får de til å holde på sånn.

Lenke til kommentar
Torrents og andre programmer som baserer seg på masse fragmenter som kommer poppende inn skaper masse requests og veldig fragmenterte disker som sliter mer på mekanikken inni harddisken
nå har både dc++ og det bittorrent programmet jeg bruker et valg i properties for bruk av en antifragmentasjonsmetode, harddisken min blir ikke nevneverdig mer fragmentert.

Det har vel ingenting å si hvordan programmet allokerer lagringsplassen.

 

Jeg er helt sikker på at hissig torrentbruk sliter en del mer på disken enn beregnet vanlig bruk og at den forventede levetiden synker pga dette. Men hvor mye den synker har ikke jeg og sannsynligvis ingen her noe grunnlag til å beregne.

Jeg torrenter med godt humør og dersom en disk bestemmer seg for å havarere så er det trist men c'est la Vie da dagens disker er langt fra sikker lagring.

 

-mer slitasje? Ja

-kortere levetid? Sannsynligvis

-hvor mye kortere levetid? Hvem vet, trolig ikke mye.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det ingen tvil om at en disk slites mer når den er aktiv enn når den bare idler (eller spinner ned og går i dvale). Det er ikke poenget. Poenget er at det er ikke dette som tar knekken på harddisken om den dør.

 

Hvis harddisken er så heldig at den får "dø av alderdom" dvs. ikke noen overliggende produksjonsfeil som gjør at den dør tidlig, så blir den reduserte levetiden fra veldig aktivt bruk (som ved torrents) veldig liten.

 

Bruk heller (en eller annen form for) kjøling på disken din, samt la den gå i dvale etter så-og-så lenge dersom du har en servermasin som alltid er på. Da garanterer jeg deg at du sparer deg for mye mer slitasje enn om du ikke bruker torrents.

 

Dessuten er så er jo alle nedlastningsalternativer, men mulig unntak av direkte downloads fra HTTP og FTP, like skadelige, så skal du slutte å bruke harddisken din til ting du vil fordi du er redd den ryker? Det blir som å ikke bruke en paraply for fryk at den skal bli våt...

 

Take it from me. Av mine 14 aktive harddisker i serveren min nå, så har enda ingen havarert, og de fleste av dem er flere år gamle og brukes til torrents hele tiden. (minimal) Kjøling er nøkkelen til lagnt harddiskliv folkens *thumbsup* ^_^

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Hvis harddisken er så heldig at den får "dø av alderdom" dvs. ikke noen overliggende produksjonsfeil som gjør at den dør tidlig, så blir den reduserte levetiden fra veldig aktivt bruk (som ved torrents) veldig liten.

 

Er dette noe du selv har gjort opp mening om, eller kan du vise til noen artikler på nettet som sier dette (at veldig aktiv bruk spiller liten rolle på levetiden).

 

Mesteparten av det du sier er også ganske paradoksalt, at varme er største årsak til slitasje og aktivitet ikke har noe betydning, for en disk blir varmere under høy aktivitet (vanligvis 5 - 10 grader mer).

Endret av _crs_
Lenke til kommentar
Bruk heller (en eller annen form for) kjøling på disken din, samt la den gå i dvale etter så-og-så lenge dersom du har en servermasin som alltid er på. Da garanterer jeg deg at du sparer deg for mye mer slitasje enn om du ikke bruker torrents.

5702714[/snapback]

Greia her er at en disk som brukes til p2p aldri vil ha tid til å gå i dvale. Min p2p disk jobber konstant.

 

Men jeg tror nok som du sier at god kjøling er essensielt. I tillegg kan det jo være at du har et bra strømnett rundt deg. Mener å ha forstått det slik at det er hovedsakelig dårlig strømlinje som fører til flest harddisk krasj.

 

Jeg forstår ikke helt hvorfor folk hele tiden henviser til torrent da jeg skulle tro at andre nettverk som donkey er like belastende.

Endret av Howard B
Lenke til kommentar
jeg er litt nyskjerrig, flere av dere skriver at bittorrent går 24/7 osv, hva er det dere laster opp & ned? hjemmelagede videofilmer & musikk?

5703096[/snapback]

Linux-distroer, oppgraderinger for Windows, privatproduserte filmer, og (siden det så vidt meg bekjent ikke er noen regel mot å innrømme piratkopiering på diskusjon.no) horvevis med ulovelig kopiert media. :tease:

Lenke til kommentar
Bruk heller (en eller annen form for) kjøling på disken din, samt la den gå i dvale etter så-og-så lenge dersom du har en servermasin som alltid er på. Da garanterer jeg deg at du sparer deg for mye mer slitasje enn om du ikke bruker torrents.

5702714[/snapback]

Greia her er at en disk som brukes til p2p aldri vil ha tid til å gå i dvale. Min p2p disk jobber konstant.

 

Men jeg tror nok som du sier at god kjøling er essensielt. I tillegg kan det jo være at du har et bra strømnett rundt deg. Mener å ha forstått det slik at det er hovedsakelig dårlig strømlinje som fører til flest harddisk krasj.

 

Jeg forstår ikke helt hvorfor folk hele tiden henviser til torrent da jeg skulle tro at andre nettverk som donkey er like belastende.

5702753[/snapback]

 

Kan kanskje hende bittorrent sin "fragmenterte" måte å last opp på er det som fører til økt slitasje? Å lese en fil fra A-til B er jo ikke så veldig slitsomt for en disk at det gjør noe, skulle man tro.

 

AtW

Lenke til kommentar
who cares? en harddisk kommer ikke til å vare lengere en max 5 år og hvs den gjør så er det fordi den blir brukt på et antikvariat (elns)

 

med dagen fremgang innen teknologi så vil alt bli byttet ut innen 1 år...eller du kjøper nye i tillegg...

 

så ikke tenk på det du :)

5701087[/snapback]

 

Byttet ut om ett år? Hva snakker du om? 250 GB harddisker har vært den gunstigste størrelsen i godt over et år. Hvor store disker tror du vi har om 5 år, som fortsatt er billig? Neppe store nok til at dagens disker er antikvariske. (jeg renger er en disk som er mindre enn 1/4 av en gunstig priset som såpass umoderne at den er relativt lite nyttig til større lager). Tror du 1-1.2 TB disker er priset gunstig om 5 år? Jeg er litt skeptisk til det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Greia her er at en disk som brukes til p2p aldri vil ha tid til å gå i dvale. Min p2p disk jobber konstant.

 

 

Windows jobber masse på disken helt av seg selv også. Sålenge maskinen er på og ikke går i dvale så driver windows blant annet og indekserer filer på disken slik at Søk etter... funksjonen skal gå raskere, og har du antivirus og antispyware så jobber disse også på disken.

 

Men det er jo klart at en maskin som jobber 24/7 slites mer enn en som bare skrus på hver helg til spilling.

Lenke til kommentar
Jeg har sett en disk på 7200rpm stått og gått for full pupp uten pauser 24/7 siden 1997. Med type up/down loads. Nå røyk serveren ikke disken. Så hvis disken går i stykker er det ikke torrenten sin feil

5703253[/snapback]

 

En harddisk er ikke noe statistisk grunnlag å snakke om akkurat, så den alene sier jo ikke så mye.

 

AtW

Lenke til kommentar

Du som sa at dagens harddisker ikke er laga for å laste opp ned via torrent 24/7. hvem/hvor har du hørt det pisspreiket hen? Bare tull. Er ikke noe problem å la maskina stå med torrent nedlasting 24/7 i døgnet. Hvorfor skal liksom ikke dagens harddisker klare det? Det må no være dagens femmer.

Folk har da mye rart for seg å da ser jeg :p.

Seff kan harddisker ryke en gang i blant, men det er ingen som med sikkerhet kan si hva feilen var. Man kan jo anta en feil, men aldri si hva den endelige årsaken er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...