Gå til innhold

Betydningen av flow i et vannkjølingssytem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå skal eg ikkje skryte på meg at eg har vore spesielt aktiv på vannkjølingsdelen av forumet, men eg har nå lurket der også en stund. For noen måneder siden postet eg at eg trodde at det eneste som kunne påvirke temperaturen i ett vannkjølingsssytem var kor effektiv radiatoren var og lufttemperaturen rundt denne. Hastigheten på vannet er irrellevant, fordi det er kor fort radiatoren kan kvitte seg med varmen som betyr noe, om vannet strømmer fortere blir ikkje radiator mere effektiv.

 

Denne artikkelen viser det veldig klart. Godt jobbet, en meget god artikkel. Har lurt på å oppgradere til G4 blokk og en litt kraftigere pumpe, men eg tror eg driter i det gitt :)

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar

Har hørt når vannflyten synker så vil ikke tempraturen på den første komponenten øke (F.eks CPU), men tempraturen vil øke på andre (F.eks GPU), tredje (F.eks Chipset).

 

Eksempel

Høy vanngjennomstrømning:

CPU 40C , Chipsett 30C ogGPU 50C

 

Lav vanngjennomstrømnig:

CPU 40C, Chipsett 35C og GPU 60C

 

Noen som vet om det stemmer??

Lenke til kommentar
BTW: Det er en liten skrivefeil nederst på side 3: Eheim 1002, "Dette resulterte i en økning på 0,02 bar, bortimot maksimalt av hva denne pumpen klarer." Går utifra at det skal stå 0,2 bar, ikke 0,02 bar :)

5688631[/snapback]

 

 

Der tar du nok feil......

Endret av skongsli
Lenke til kommentar
Har hørt når vannflyten synker så vil ikke tempraturen på den første komponenten øke (F.eks CPU), men tempraturen vil øke på andre (F.eks GPU), tredje (F.eks Chipset).

 

Eksempel

Høy vanngjennomstrømning:

CPU 40C , Chipsett 30C ogGPU 50C

 

Lav vanngjennomstrømnig:

CPU 40C, Chipsett 35C og GPU 60C

 

Noen som vet om det stemmer??

5688837[/snapback]

Jeg vil heller si at du merker en motsatt effekt.

 

Ser man bare på antal watt som blir til varme som skal ledes bort så skulle vannet bli dobbelt så varmt hvis man halverer gjennomstrømningen. Sanheten er at en del av varmen forsvinner andre veier enn i vannet når temperaturen øker.

 

Ved lavere gjennomstrømning/flow vil CPU vil varme vannet noe mere, men mere av varmen vil også gå rett ut i lufta på grunn av den økte CPU temperaturen.

Kjøleeffekten vil da også bli dårliger ved neste komponent.

 

 

 

Artig artikkel.

Ser ut til at det er liten vits å prøve å bruke min "Aquamedic, Ocean runner" til et vannkjølingsprosjekt. :p

3500 l/h løftehøyde 3,2m

Lenke til kommentar

Whoa, denne artikkelen har da sannelig knust alle påstander om høy flow o.l. Jeg fant det for logisk at høy flow tilsvarte lavere temps, men hey - guess not...

 

Skulle gjerne likt å sett om dere kunne utføre tester med bruk av flere kjøleblokker og med forskjellige slangedimensjoner. Kanskje kan det på mystisk vis forandre temperatursvingningstendensen (whoa, langt ord) drastisk!

Lenke til kommentar

Dere skulle kanskje ha sett på strømningshastighet. Så kunne man ha samenlignet en eventuell temeratur forskjell mellom f.eks. 10 m/s og 20 m/s.

 

Det dere har sett på hær er jo bare trykk og volumstrøm. Så poenget er at dere skulle kanskje ha tatt med strømningshastighet som en variabel her.

Lenke til kommentar

Kjempebra artikkel! Men må si at jeg faktisk ikke er så alt for overrasket.

 

Lengre tid over cpu (lavere flow) gjør at vannet varmer seg mer opp, høyre temp enn ved høy flow. Men til gjengjeld får jo vannet lengre tid gjennom raddis, lengre tid gjennom raddis = lavere temp ut av radiatoren. Så om jeg ikke tar helt feil, og hva jeg kan lese ut av resultatene så øker antageligvis disse to faktorene proposjonalt (til en viss grad).

 

2 my cents.

Lenke til kommentar

Meget bra test, jeg liker tester som tar for seg "vedtatte sannheter" og ser om de stemmer.

 

Synes egentlig ikke resultatet er så overraskenede som mange andre her. Synes det virker mest logisk at flowen ikke har så mye å si.

 

Men det hadde vært interessant å se hva som skjedde ved ekstremt lav flow.

 

AtW

Lenke til kommentar
Bra test,

 

skulle likt å sett enda lavere gjennomstrømming av vannet, for å finne ut hvor det begyner å bli "drastisk" økning av temperaturene. Ved 60l/t er fortsatt gjennomstrømmingen såpass stor at CPUen ikke får varmet opp vannet så veldig mye.

 

vedder på at om man fortsatte å skru ned så ville vi sett en kraftig økning etterhvert. :)

5688247[/snapback]

 

Først og fremst: Takk for maange hyggelige tilbakemeldinger! :thumbup:

Gøy å lese at slikt blir satt pris på, og forhåpentligvis vil noen dra nytte av dette også?

 

Til KriFos: Jeg skulle gjerne ha foretatt en kontrollert test med enda lavere flow, men benken tillot altså ikke det.

Nå vet jeg ikke om noen her husker det, men for et par år siden foretok jeg en annen og litt uhøytidelig test i samme sak.

Den gang monterte jeg en restriksjon, eller en dyse om man vil, med bare 3mm åpning i systemet. Selv med en såpass aggresiv reduksjon i vannstrømmen, steg ikke temperaturen spesielt mye! Husker ikke noen tall for dette, men noen alarmerende tempstigning var det ikke snakk om, da heller! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...