Gå til innhold

Betydningen av flow i et vannkjølingssytem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis man hadde brukt 2-3blokker og en trippelradiator så hadde man sett større forskjell mellom pumpene.

5693353[/snapback]

 

Hvorfor skulle en større radiator gitt noe slags større utslag?

 

-Stigma

5693453[/snapback]

 

Tenkte jeg også på, tipper resultatet hadde vært akkuratt det samme om du hadde hatt trippel radiator og 5 blokker jeg :p

 

Men i et så restriktivt system så vil jo aldri flowen bli stor selv om du har en enormt kraftig pumpe.

Lenke til kommentar
Hvis man hadde brukt 2-3blokker og en trippelradiator så hadde man sett større forskjell mellom pumpene.

5693353[/snapback]

 

Hvorfor skulle en større radiator gitt noe slags større utslag?

 

-Stigma

5693453[/snapback]

 

At det er poeng med kraftigere pumpe på noen system, jeg har kjørt med 3 forskjellig pumper på systemet mitt..rart at det har vært forskjell på pumpene.

Lenke til kommentar
Hvis man hadde brukt 2-3blokker og en trippelradiator så hadde man sett større forskjell mellom pumpene.

5693353[/snapback]

 

Hvorfor skulle en større radiator gitt noe slags større utslag?

 

-Stigma

5693453[/snapback]

 

Radiator er vell den viktigste komponenten i vannkjølingssystemet, og en trippel radiator vil ha stor forskjell på temperaturer, hvis du har et system med mye varme å fjerne.

Lenke til kommentar
Hvis man hadde brukt 2-3blokker og en trippelradiator så hadde man sett større forskjell mellom pumpene.

5693353[/snapback]

 

Hvorfor skulle en større radiator gitt noe slags større utslag?

 

-Stigma

5693453[/snapback]

 

Radiator er vell den viktigste komponenten i vannkjølingssystemet, og en trippel radiator vil ha stor forskjell på temperaturer, hvis du har et system med mye varme å fjerne.

5694129[/snapback]

 

Jeg regner med at han mente "hvorfor skal det føre til større utslag mellom de forskjellige pumpene"

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvis jeg hadde hatt litt mer tid til overs så kunne jeg ha tilbudt meg å kjøre grundige numeriske simuleringer av testoppsettet. Jeg bruker til daglig avanserte simuleringsverktøy som benyttes i industrien til å simulere varmetransport o.l. :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Hvis man hadde brukt 2-3blokker og en trippelradiator så hadde man sett større forskjell mellom pumpene.

5693353[/snapback]

 

Hvorfor skulle en større radiator gitt noe slags større utslag?

 

-Stigma

5693453[/snapback]

 

Radiator er vell den viktigste komponenten i vannkjølingssystemet, og en trippel radiator vil ha stor forskjell på temperaturer, hvis du har et system med mye varme å fjerne.

5694129[/snapback]

 

Jeg regner med at han mente "hvorfor skal det føre til større utslag mellom de forskjellige pumpene"

 

AtW

5694177[/snapback]

 

Klart det blir forskjell på pumpene med 3blokker og en trippel radiator.

Lenke til kommentar
Hvis man hadde brukt 2-3blokker og en trippelradiator så hadde man sett større forskjell mellom pumpene.

5693353[/snapback]

 

Hvorfor skulle en større radiator gitt noe slags større utslag?

 

-Stigma

5693453[/snapback]

 

Tenkte jeg også på, tipper resultatet hadde vært akkuratt det samme om du hadde hatt trippel radiator og 5 blokker jeg :p

 

Men i et så restriktivt system så vil jo aldri flowen bli stor selv om du har en enormt kraftig pumpe.

5693467[/snapback]

 

Så du tror det er samme hvilken pumpe man har i et system?

Lenke til kommentar
Hvis man hadde brukt 2-3blokker og en trippelradiator så hadde man sett større forskjell mellom pumpene.

5693353[/snapback]

 

Hvorfor skulle en større radiator gitt noe slags større utslag?

 

-Stigma

5693453[/snapback]

 

Radiator er vell den viktigste komponenten i vannkjølingssystemet, og en trippel radiator vil ha stor forskjell på temperaturer, hvis du har et system med mye varme å fjerne.

5694129[/snapback]

 

Jeg regner med at han mente "hvorfor skal det føre til større utslag mellom de forskjellige pumpene"

 

AtW

5694177[/snapback]

 

Klart det blir forskjell på pumpene med 3blokker og en trippel radiator.

5694870[/snapback]

 

 

Det blir alltid forskjell, men tror du det blir stor forskjell?

 

AtW

Lenke til kommentar
Om man skal måle hvor godt et system kjøler må man sammenlikne lufttemperaturen og prosessortemperaturen. Dersom vanntemperaturen i et system med lav flyt i snitt blir høyere enn i et med høy flyt, hjelper det lite at differansen mellom prosessor og vann ikke forandrer seg mye. Nå tror jeg egentlig ikke at den gjør det, men det kan vi ikke vite utfra denne testen.

 

Stod vanntemperaturføleren før eller etter radiatoren? Det kunne vært interessant med en på hver side.

 

Det må du nesten forklare nærmere, jeg skjønner ikke helt hva du mener?

Nå var det jo slik at lufttemperaturen hele tiden ble holdt tilnærmet konstant, og dermed har man vel allerede fått svaret på det forholdet?

Sammenlign gjerne CPU-temp med lufttemp, men utgjør det egentlig noen forskjell, i dette tilfellet?

Vanntempføleren var (er alltid) plassert i tanken, og måler dermed den høyeste temperaturen på vannet. (Pumpe-rad-CPU-PSU-NB-GPU-tank).

En tempføler på hver side av radiatoren kunne selvsagt ha vært interessant, og kunne muligens ha avslørt variasjoner på vanntemp ved varierende flow.

Men da er vi jo straks inne på radiatorens virkningsgrad mht dette, men uansett vil man jo være prisgitt den faktiske situasjonen (vannstrømmen) i systemet.

 

Tenker man igjennom hvilke faktorer som i større eller mindre grad kan påvirke resultatet, så er de mange.

I utgangspunktet fremstår jo en vannkjølingsoppstilling som en enkel greie, men egentlig kan man komplisere det hele ved å tenke detaljer og variasjoner som man måtte ha i systemet, og i hvilken grad disse måtte påvirke resultatet.

Det er ingen tvil om at man kunne gått mer vitenskapelig til verks i en slik test, men hvor mye ville det gavnet?

Det er tross alt ikke snakk om rakettforskning her. Men hadde jeg hatt mer avansert utstyr og bedre tid, så hadde jeg gjerne benyttet dette!

Mon tro om variasjonene hadde blitt større? Neppe.

Det som det imidlertid hadde endt med, var vel flere desimaler bak komma.

Noe sarkastisk formulert kanskje, men jeg våger allikevel påstanden.....

Lenke til kommentar
Hvis man hadde brukt 2-3blokker og en trippelradiator så hadde man sett større forskjell mellom pumpene.

5693353[/snapback]

 

Hvorfor skulle en større radiator gitt noe slags større utslag?

 

-Stigma

5693453[/snapback]

 

Tenkte jeg også på, tipper resultatet hadde vært akkuratt det samme om du hadde hatt trippel radiator og 5 blokker jeg :p

 

Men i et så restriktivt system så vil jo aldri flowen bli stor selv om du har en enormt kraftig pumpe.

5693467[/snapback]

 

Så du tror det er samme hvilken pumpe man har i et system?

5694877[/snapback]

Det er ikke samme hvilken pumpe man har, men resultatene til testen peker tydelig i retning av at det påvirker resultatene i meget liten grad. Siden man har strupet vannmengden ned til 60l/t så har man jo effektivt simulert et system med mange blokker og rdiatorer, ergo så vil disse resultatene være representative for et slikt oppsett også. At dine erfaringer tilsier noe annet er helt greit, og man kommer vel aldri til å bli enig om noen konklusjon igrunn. Men jeg velger å legge mer vekt på en slik test som dette enn personlige erfaringer hvor det kan ha vert 3. variabler inni bildet. :)

Lenke til kommentar

Forutsett at lufttemperaturen er 20 grader, det måles etter blokk ved 60 og 100 l/t, og vi får dette resultatet ved måling etter CPU-blokk:

 

60 l/t:

vann: 23

cpu: 30

differanse: 7

 

100 l/t:

vann: 22

cpu: 29

differanse: 7

 

Differansen mellom vann og blokk er den samme, men CPU-temperatur er en grad lavere, og det er det som teller. Disse tallene er selvsagt tatt rett ut av luften. Dersom temperaturen i rommet der du har testet har vært konstant, kan det virke som det har vært en liten slik effekt (0,2 - 0,5 grader). Har du hatt litt trekk av og til kan den være større eller enda mindre.

Lenke til kommentar

Ok, jeg tror jeg skjønner hva du mener.

Det du vil inn på, er antakelig radiatorens virkningsgrad ved ulik flow. Denne kan selvsagt variere, gitt at en høyere gjennomstrømning vil skape en bedre dT, ved at turbulens og dermed det laminære "vann-forholdet" i radiatoren minskes.

I et "rør", nær sagt uansett form, vil vannskjiktet nærmest rørveggen ha en lavere hastighet enn hva tilfellet er i midten av røret, alt avhengig av vannets hastighet gjennom røret.

Ved en lav hastighet, vil vannet nærmest rørveggene "klebe" mer til røroverflaten enn ved høyere gjennomstrømningshastighet / økt turbulens, og dermed kan man risikere en noe dårligere virkningsgrad for radiatoren.

Det finnes helt sikkert et skjæringspunkt her, men jeg skal ikke / har ikke forutsetninger for å gi meg i kast med slike beregninger, som nok i mange tilfelle kan være ganske kompliserte.

Det som imidlertid "redder" oss fra fortapelsen, er at vannet i seg selv har en meget god varmeledningsevne.

Dermed vil ikke konsekvensen av et "worst-case" tilfelle bli formidabel, ettersom varmeoverføringen mellom vannet i midten av røret mot vannet nærmest rørveggene vil være såpass god at man, ja kanskje, vil oppleve én grad eller to i forskjell, pluss / minus.

I den grad det måtte bety noe?

Lever man på slike marginer, så kan man like gjerne holde senga... :whistle:

 

Uansett så vil jeg tro at testen i all hovedsak avslører konsekvensen mht vannmengden gjennom et dagligdags kjølesystem, noe som oppriktig talt var min intensjon. :w00t:

Lenke til kommentar

fin fin test :)

 

var artig å lese, jeg har lenge vært interisert i vannkjøling, selv om jeg aldri har hatt pengene, men hvem vet, kanskje jeg får meg til neste år, jeg så de hadde et skikkelig verksted på andøya vgs ^_^.

 

men jeg stusset litt over Skrue Custom blokka, den var annerledes enn jeg kunne huske, yter dette deseignet bedre enn det gamle? (regner med det) og har du fått testet kobberfinner vs. sølvfinner på denne blokka?

 

vet dette var litt off topic, men noe litt nærmere igjen.

jeg har lenge tenkt at det beste hadde vært å skille CPU, og GPU, i to separate kretser, siden dagens GPU'er blir så varme, men etter det jeg har lest her, så har de lite for seg, har jeg rett?

Lenke til kommentar

He he, Godt arbeid Skrue.

 

Nå skal immidlertid jeg helle litt bensin på bålet.

 

Gjorde en gang en rekke eksperimenter i undervisnings sammenheng på dette med vann som varmeleder. Konklusjonen av dette var at det viktigste elementet i kretsen var radiatoren. Så lenge rediatoren klarer å kjøle ned vannet til opprinnelig temperatur er du safe.

 

Vannblokka (varmelederen) er nest viktigst da den har som oppgave å overføre en avgitt effekt på en mest mulig effektiv måte fra varmekilden til vann. Den må også være så "trang" som mulig for å klare denne oppgaven på en mest mulig effektiv måte. (som skrue har sett)

 

Flowen er minst viktig da vann i seg selv er en veldig god varmeleder, og at blokka "innsnevrer" flowen (les: accelererer vannet) over flatene i blokka slik at vannet ikke når å ta opp en betydelig mengde varme.

 

Fulgte nøye med på et "projekt" hvor noen entusiaster kjørte avanserte dyser med høyt trykk i vannblokka og fant en bedring i varmetransport ved dette, men den var ufattelig liten i forhold til betydningen av start tempen på vannet.

 

Så lenge man kan kalle vannkjølingen sin for et "trykksatt" system og at delta t i radiatoren er akseptabel har man mer en tilstrekkelig flow.

 

Når det gjelder seriekobling av vannblokker ser jeg ingen problemer i det så lenge man gjør det i riktig rekkefølge. CPU - HK - GPU.

Så lenge delta t i radiatoren er innenfor et akseptabelt nivå og utgangstempen på radiatoren er lik start tempen så klarer systemet jobben sin, hvis ikke er radiatoren ikke effektiv nok.

 

Derfor : En test av radiatorer har vært meget interessant i se.

Lenke til kommentar

 

Når det gjelder seriekobling av vannblokker ser jeg ingen problemer i det så lenge man gjør det i riktig rekkefølge. CPU - HK - GPU.

 

5703119[/snapback]

 

Er det så store problemer om man gjor det i "feil" rekkefølge da? feks CPU-GPU, HK? Kanskje er det mindre ideelt, men kan ikke helst se det store problemet heller.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ser heller ikke det store problemet i det, men det er slik at vann har ikke en lineær oppvarmingskurve vs tilført effekt. Ser derfor på det slik at cpuen er den single komponenten som tilfører mest effekt til vannet og tydeligvis den komponenten folk bruker mest penger på å holde kald.

 

Nest viktigst for stabiliteten på maskinen er chipsettet, og

den komponenten som tåler mest varme er gpuen.

 

Der er begrunnelsen for min konklusjon.

 

Man kan jo selvfølgelig teste og kontrollere resultatene men jeg tror ikke man vil se de store endringene uansett hvilken rekkefølge man har

Tilført effekt fra cpu ca 140w minus tap i overføringen, chipset 60w? og gpu 150w?

Du har da tilført 350w.

prøv å koke opp en liter vann med 350w tillført effekt :D Tror ikke du gidder vente så lenge (tilsvarer vel trinn 1 på de fleste komfyrer) :!:

 

Men du får vel klokka noen MHz ekstra på cpu og gpu hvis de har hvert sitt system ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...