Gå til innhold

Betydningen av flow i et vannkjølingssytem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skulle likt å se resultatene ved enda lavere flow. Hvor lavt kan man gå før det blir farlig varmt?

5976984[/snapback]

 

Dette kan være ganske enkelt å teste, ved å redusere flow til T ut på kald side får en temperatur som er i faresonen høy for en CPU. Jeg tipper du da har veldig lav flow. (Jeg forusetter en radiator så effektiv at T inn over blokken er utendret av T ut)

Lenke til kommentar

Gøyal lesing dette. Spess at det er 13 sider nå.

 

 

Husk at alt har en varmekoeffisient (Hvor mye den klarer å ta opp og avgi). den blir jo påvirket av hvor fort ting drar forbi og kan forklare hvorfor forskjellene er som den er.

 

Skrue: Send en mail til noen glupinger på UiO eller NTNU for å få svar ;)

Lenke til kommentar

Det ville igrunn vært litt artig å satt inn pumpen som Clas Ohlson selger for 3-400,-

 

Dette er ikke en pumpe beregnet for vannkjøing av pc'er, men den er skikkelig sterk(215l\m og kan pumpe opp 9 meter i høyden).

308721_X_2004-07-01_100335.jpg

 

Denne pumpen kunne også blitt brukt til å teste om systemet(hvis den ikke er for sterk) er tett da den har et trykk på ca 10 bar(tror jeg).

Lenke til kommentar
om du har vann på 3 grader, hva har du gjort i forhold til kondens på slanger og blokkene? Skal som sagt ned på ca 4 grader selv og det hadde vært kjekt å hørt litt om hvordan ting bør gjøres og ihvertfall IKKE gjøres av en med litt erfaring.. :)

5734175[/snapback]

 

 

Jeg kan gi det et eksempel på hvordan det IKKE bør gjøres.

 

Vanntemp på 1-2c og vanslanger uten isolasjon. Maskinen står i et rom som holder ~23c

 

DSC00085.JPG

 

Dette var i gamle dager, da XP2500+ var kult. Det gikk som regel greit, men det hendte at en dråpe falt ned på skjermkortet og forvillet seg inn i AGP-slot. Da ble det plutselig sort skjerm, og jeg måtte frem med hårføneren.

Lenke til kommentar

Fort gjort at noe slikt kan skje ja, om forholdene er "uheldige".

Vanligvis er det sjelden å oppnå såpass lave vanntemperaturer, som formann viser til.

Vinterstid er det imidlertid ikke så vanskelig, og jeg har faktisk gjennom en litt finurlig løsning på luft inn på radiatoren, oppnådd minusgrader på vannet!

"Redningen" i denne sammenheng, er at luftfuktigheten vinterstid er svært lav, og dermed senkes også luftas duggpunkt ganske dramatisk.

Dermed kan man tillate svært lave overflatetemperaturer på slanger og blokker, uten at det dannes kondens!

 

Under mer uheldige forhold, dvs høy luftfuktighet (les= sommerstid) i kombinasjon med de temperaturene formann viser til, vil det meget fort oppstå kondens!

Det er imidlertid høyst uvanlig med 1 til 2grader på vannet om sommeren, og formann har nok brukt noe ganske annet enn luftkjøling for å oppnå det!

Lenke til kommentar

Ja, det er det faktisk, Ozelot!

Slanger med glatte og relativt harde overflater, eksempelvis PVC, vil fortere gi opphav til kondens / dråper.

Flaten er her så glatt at de bittesmå vanndråpene som kondensen utgjør, fortere vil samle seg til større og "farligere" dråper.

En slange med en ru og porøs overflate vil kunne "bære" mer kondens, før det dannes dråper av denne.

Men ikke bruk dette som noen "redning" uansett!

Har man havnet i en situasjon hvor kondens kan oppstå, er det klokest å fjerne årsakene til dette.

Endret av Skrue
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
Det ville igrunn vært litt artig å satt inn pumpen som Clas Ohlson selger for 3-400,-

 

Dette er ikke en pumpe beregnet for vannkjøing av pc'er, men den er skikkelig sterk(215l\m og kan pumpe opp 9 meter i høyden).

308721_X_2004-07-01_100335.jpg

 

Denne pumpen kunne også blitt brukt til å teste om systemet(hvis den ikke er for sterk) er tett da den har et trykk på ca 10 bar(tror jeg).

5983366[/snapback]

 

Artig ide, 0,9 bar = 9 meter.

Men dimensjonen på slangene du bruker på vannkjølinga og på pumpa vil nok være en smule forskjellig. :)

Men mulig å redusere det ja.

Alternativt den litt mindre kraftige pumpa på 3600 l/h.

0,7 bar.

 

Hva med denne?

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=392659

4 bar og 40 meter trykkhøyde.

 

Jeg vil heller anbefale deg å se på elementer som gir motstand i systemet. Slanger er en del. Men den største motstanden står som regel radiator for.

Større radiator eller flere i parallell kunne jo vært noe.

Har en bilradiator (0 kr). Slanger på 1/2", 1200 liter/h pumpe.

Skal teste vanngjennomstrømning snart.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Fryktelig gammel tråd dette og det er mulig alt er gjennomdiskutert i andre tråder, men jeg har en liten kommentar likevel.

 

I mitt hode er det vannets spesifikke varmekapasitet som begrenser varmeopptak fra vannkjølingsblokk, ikke flowrate.

 

Det er også mulig man ikke ville se noen økning i CPU-temperatur, selv om vanntemperaturen økte opp til det punktet der vannet har så mye varmeenergi at det ikke kunne absorbere like mye varme fra CPU, det også på grunn av vannets spesifikke varmekapasitet.

 

Bah, det er ikke så komplisert som jeg skriver det, sikkert noen her som er litt enklere i språket :-)

Endret av maN1C
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...