Gå til innhold

Betydningen av flow i et vannkjølingssytem


Anbefalte innlegg

Ser heller ikke det store problemet i det, men det er slik at vann har ikke en lineær oppvarmingskurve vs tilført effekt. Ser derfor på det slik at cpuen er den single komponenten som tilfører mest effekt til vannet og tydeligvis den komponenten folk bruker mest penger på å holde kald.

 

Nest viktigst for stabiliteten på maskinen er chipsettet, og

den komponenten som tåler mest varme er gpuen.

 

Der er begrunnelsen for min konklusjon.

 

Man kan jo selvfølgelig teste og kontrollere resultatene men jeg tror ikke man vil se de store endringene uansett hvilken rekkefølge man har

Tilført effekt fra cpu ca 140w minus tap i overføringen, chipset 60w? og gpu 150w?

Du har da tilført 350w.

prøv å koke opp en liter vann med 350w tillført effekt  :D  Tror ikke du gidder vente så lenge (tilsvarer vel trinn 1 på de fleste komfyrer) :!:

 

Men du får vel klokka noen MHz ekstra på cpu og gpu hvis de har hvert sitt system ?

5703199[/snapback]

 

I praksis er jo jo kurven linæer vil jeg si (ihvertfall om jeg husker mine grafer riktig), innenfor normasle temperaturer i et kjølingssystem (20-70 grader) såe r forskjellen liten. Er vel ca 4200 joule det koster å varme opp en liter vann, om raditoren henter ut all effekten, og det er en flow på 60 l i minuttet, og man har en liter vann, så vil vannet være et minutt i systemet før de blir kjølt ned igjen, dvs 5 grader (og det er jo etter alle blokkene, i realiteten så vil det jo aldri ha gått igjennom mer enn 2 når man når den siste blokka). fra kaldeste til varmeste sted. (Med forbehold om at jeg har regnet feil her). Og 350 watt er et ikke ubeskjedent effektforbruk, for min personlig del vill jeg blitt overrasket om disse komponenteene i mitt system brukte så mye som halvparten av det.

 

Alt i alt er jeg vel enig med deg, det er den mest gunstige rekkefølgen, men det har ikke særlig store utslag å gjøre det feil.

 

AtW

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ser heller ikke det store problemet i det, men det er slik at vann har ikke en lineær oppvarmingskurve vs tilført effekt. Ser derfor på det slik at cpuen er den single komponenten som tilfører mest effekt til vannet og tydeligvis den komponenten folk bruker mest penger på å holde kald.

 

Nest viktigst for stabiliteten på maskinen er chipsettet, og

den komponenten som tåler mest varme er gpuen.

 

Der er begrunnelsen for min konklusjon.

 

Man kan jo selvfølgelig teste og kontrollere resultatene men jeg tror ikke man vil se de store endringene uansett hvilken rekkefølge man har

Tilført effekt fra cpu ca 140w minus tap i overføringen, chipset 60w? og gpu 150w?

Du har da tilført 350w.

prøv å koke opp en liter vann med 350w tillført effekt  :D  Tror ikke du gidder vente så lenge (tilsvarer vel trinn 1 på de fleste komfyrer) :!:

 

Men du får vel klokka noen MHz ekstra på cpu og gpu hvis de har hvert sitt system ?

5703199[/snapback]

 

I praksis er jo jo kurven linæer vil jeg si (ihvertfall om jeg husker mine grafer riktig), innenfor normasle temperaturer i et kjølingssystem (20-70 grader) såe r forskjellen liten. Er vel ca 4200 joule det koster å varme opp en liter vann, om raditoren henter ut all effekten, og det er en flow på 60 l i minuttet, og man har en liter vann, så vil vannet være et minutt i systemet før de blir kjølt ned igjen, dvs 5 grader (og det er jo etter alle blokkene, i realiteten så vil det jo aldri ha gått igjennom mer enn 2 når man når den siste blokka). fra kaldeste til varmeste sted. (Med forbehold om at jeg har regnet feil her). Og 350 watt er et ikke ubeskjedent effektforbruk, for min personlig del vill jeg blitt overrasket om disse komponenteene i mitt system brukte så mye som halvparten av det.

 

Alt i alt er jeg vel enig med deg, det er den mest gunstige rekkefølgen, men det har ikke særlig store utslag å gjøre det feil.

 

AtW

 

AtW

5703225[/snapback]

 

Min venice bruker rundt 110W (og den er strømsparende!), skjermkortene bruker nok over 250W. (ja en av de værste W forbrukerne), og chippsett det vet jeg ikke. 50w?

Da blir det 410W. :dontgetit:

Lenke til kommentar
Ser heller ikke det store problemet i det, men det er slik at vann har ikke en lineær oppvarmingskurve vs tilført effekt. Ser derfor på det slik at cpuen er den single komponenten som tilfører mest effekt til vannet og tydeligvis den komponenten folk bruker mest penger på å holde kald.

 

Nest viktigst for stabiliteten på maskinen er chipsettet, og

den komponenten som tåler mest varme er gpuen.

 

Der er begrunnelsen for min konklusjon.

 

Man kan jo selvfølgelig teste og kontrollere resultatene men jeg tror ikke man vil se de store endringene uansett hvilken rekkefølge man har

Tilført effekt fra cpu ca 140w minus tap i overføringen, chipset 60w? og gpu 150w?

Du har da tilført 350w.

prøv å koke opp en liter vann med 350w tillført effekt  :D  Tror ikke du gidder vente så lenge (tilsvarer vel trinn 1 på de fleste komfyrer) :!:

 

Men du får vel klokka noen MHz ekstra på cpu og gpu hvis de har hvert sitt system ?

5703199[/snapback]

 

I praksis er jo jo kurven linæer vil jeg si (ihvertfall om jeg husker mine grafer riktig), innenfor normasle temperaturer i et kjølingssystem (20-70 grader) såe r forskjellen liten. Er vel ca 4200 joule det koster å varme opp en liter vann, om raditoren henter ut all effekten, og det er en flow på 60 l i minuttet, og man har en liter vann, så vil vannet være et minutt i systemet før de blir kjølt ned igjen, dvs 5 grader (og det er jo etter alle blokkene, i realiteten så vil det jo aldri ha gått igjennom mer enn 2 når man når den siste blokka). fra kaldeste til varmeste sted. (Med forbehold om at jeg har regnet feil her). Og 350 watt er et ikke ubeskjedent effektforbruk, for min personlig del vill jeg blitt overrasket om disse komponenteene i mitt system brukte så mye som halvparten av det.

 

Alt i alt er jeg vel enig med deg, det er den mest gunstige rekkefølgen, men det har ikke særlig store utslag å gjøre det feil.

 

AtW

 

AtW

5703225[/snapback]

 

Min venice bruker rundt 110W (og den er strømsparende!), skjermkortene bruker nok over 250W. (ja en av de værste W forbrukerne), og chippsett det vet jeg ikke. 50w?

Da blir det 410W. :dontgetit:

5703661[/snapback]

 

250 watt på et skjermkort? Er du klar over hvor mange molex-tilkoblinger man måtte hatt per stykk da? PCI-e alene dekker vel bare 75 watt(?), har tilgode å se noe som tyder på at noe skjermkort bruker i nærheten av 250 watt (av vanlige konsumentskjermkort).

 

AtW

Lenke til kommentar

Fin test skrue. men det som hadde vært spennende og vist er hva tempratur på tur og retur vannet var. Det som er viktig er hvor mye energi man klarer å forflytte fra prosessor til radiator og hvor mye radiatoren klare å kjøle ned vannet.

Jo større veksleflater jo bedre.

Hvis man har lavere vann temperatur til prossessoren blir ΔT(temperaturforskjell) høyere fra vannet og prossessoren slik at man får mere varmeveksling.

Det er også viktig at vannet har så høy flow som mulig slik at varmen forsvinner raskt ut av prossessoren og ikke blir liggende.

 

Hvordan man kan regne på hvor mye energi prossessoren avgir i for av vannvarme er (ΔT * liter pr time) * 1,162 = Watt

 

Eksempel: Tur =20°C

Retur =22°C

ΔT =22°C - 20°C =2°C

Folw =80liter

( 2 * 80) * 1,162 = 185,92Watt

 

Få så lav temp på vannet som mulig som vil gi lavere cpu temp.

Plassering av radiator er KRITISK!!

 

Kjøp en radiator hos bilhuggeren og heng den ute om vinteren. :p HUSK GLYKOL

Endret av ZIEVEN
Lenke til kommentar
Fin test skrue. men det som hadde vært spennende og vist er hva tempratur på tur og retur vannet var. Det som er viktig er hvor mye energi man klarer å forflytte fra prosessor til radiator og hvor mye radiatoren klare å kjøle ned vannet.

Jo større veksleflater jo bedre.

Hvis man har lavere vann temperatur til prossessoren blir  ΔT(temperaturforskjell) høyere fra vannet og prossessoren slik at man får mere varmeveksling.

Det er også viktig at vannet har så høy flow som mulig slik at varmen forsvinner raskt ut av prossessoren og ikke blir liggende.

 

Hvordan man kan regne på hvor mye energi prossessoren avgir i for av vannvarme er (ΔT * liter pr time) * 1,162 = Watt

 

Eksempel:  Tur    =20°C

                  Retur =22°C

                  ΔT    =22°C - 20°C =2°C

                  Folw  =80liter

                  ( 2 * 80) * 1,162 = 185,92Watt

 

Få så lav temp på vannet som mulig som vil gi lavere cpu temp.

Plassering av radiator er KRITISK!! 

 

Kjøp en radiator hos bilhuggeren og heng den ute om vinteren. :p HUSK GLYKOL

5705659[/snapback]

 

Dette er jo ikke en radiatortest, radiatoren er viktig fordi den er den delen som faktisk fjerner varmen, men jeg skjønner ikke helt hva dette har med denne testen konklusjon å gjøre (nemlig at høy flow ikke hjelper så mye).

 

AtW

Lenke til kommentar

Topp test Skrue!

 

(Gni seg i hendene når jeg sitter her med nettopp eheim 1046)

 

Men denne testen ville blitt ennå bedre hvis du fulgte opp med en test av radiatorers ytelse ved forskjellig vannhastighet og trykk.

 

Når vanntemp etter kjøleblokken ikke endres ved forskjellig trykk på vannet, skulle det vel ikke gi høyere temp på neste blokk?

(folk tar for gitt at vanntemp blir høyere ved lavere fart)

Lenke til kommentar
Topp test Skrue!

 

(Gni seg i hendene når jeg sitter her med nettopp eheim 1046)

 

Men denne testen ville blitt ennå bedre hvis du fulgte opp med en test av radiatorers ytelse ved forskjellig vannhastighet og trykk.

 

Når vanntemp etter kjøleblokken ikke endres ved forskjellig trykk på vannet, skulle det vel ikke gi høyere temp på neste blokk?

(folk tar for gitt at vanntemp blir høyere ved lavere fart)

5705776[/snapback]

 

Tror egentlig folk bare tar for gitt at vanntemperaturen blir høyere etter en blokk, noe man godt kan ta hensyn til når man setter opp rekkefølgen.

 

AtW

Lenke til kommentar
Topp test Skrue!

 

(Gni seg i hendene når jeg sitter her med nettopp eheim 1046)

 

Men denne testen ville blitt ennå bedre hvis du fulgte opp med en test av radiatorers ytelse ved forskjellig vannhastighet og trykk.

 

Når vanntemp etter kjøleblokken ikke endres ved forskjellig trykk på vannet, skulle det vel ikke gi høyere temp på neste blokk?

(folk tar for gitt at vanntemp blir høyere ved lavere fart)

5705776[/snapback]

 

Klart det kunne vært interessant med en konklusjon om hvordan radiator og virkningsgrad påvirkes av vannhastigheten!

Jeg må dessverre igjen påpeke at slike tester som oftest tar myye tid totalt sett. Jeg har en krevende jobb jeg først og fremst må passe, og dermed må testing og forskning rundt slike ting foregå når jeg har ork og tid.

Uten dermed å påstå at en slik test aldri vil bli gjennomført. ;)

 

En viss temperaturstigning vil vi naturligvis få etter at vannet har passert gjennom en blokk.

Den er imidlertid mye mindre enn man tror, og dermed blir ikke blokk nr. 2 og 3, voldsomt skadelidende.

Man vil uansett befinne seg i et grenseland om en temperaturstigning på noen få grader får f.eks skjermkortet til å protestere...

Lenke til kommentar

Takker for testen. Resultatet lot jo vente på seg da. Jeg lurer også på det samme som ZIEVEN. Hvis man kan kontrollere flow, hvorfor ikke da parrallelkoble kjøleblokkene. Ingen blir lidene og kansje pumpa for en lettere jobb pga mindre mottrykk. Bakdelene er et mere komplisert annlegg, og at flow fordeling skal være det samme etter tid.

Lenke til kommentar
Ser heller ikke det store problemet i det, men det er slik at vann har ikke en lineær oppvarmingskurve vs tilført effekt. Ser derfor på det slik at cpuen er den single komponenten som tilfører mest effekt til vannet og tydeligvis den komponenten folk bruker mest penger på å holde kald.

 

Nest viktigst for stabiliteten på maskinen er chipsettet, og

den komponenten som tåler mest varme er gpuen.

 

Der er begrunnelsen for min konklusjon.

 

Man kan jo selvfølgelig teste og kontrollere resultatene men jeg tror ikke man vil se de store endringene uansett hvilken rekkefølge man har

Tilført effekt fra cpu ca 140w minus tap i overføringen, chipset 60w? og gpu 150w?

Du har da tilført 350w.

prøv å koke opp en liter vann med 350w tillført effekt  :D  Tror ikke du gidder vente så lenge (tilsvarer vel trinn 1 på de fleste komfyrer) :!:

 

Men du får vel klokka noen MHz ekstra på cpu og gpu hvis de har hvert sitt system ?

5703199[/snapback]

 

I praksis er jo jo kurven linæer vil jeg si (ihvertfall om jeg husker mine grafer riktig), innenfor normasle temperaturer i et kjølingssystem (20-70 grader) såe r forskjellen liten. Er vel ca 4200 joule det koster å varme opp en liter vann, om raditoren henter ut all effekten, og det er en flow på 60 l i minuttet, og man har en liter vann, så vil vannet være et minutt i systemet før de blir kjølt ned igjen, dvs 5 grader (og det er jo etter alle blokkene, i realiteten så vil det jo aldri ha gått igjennom mer enn 2 når man når den siste blokka). fra kaldeste til varmeste sted. (Med forbehold om at jeg har regnet feil her). Og 350 watt er et ikke ubeskjedent effektforbruk, for min personlig del vill jeg blitt overrasket om disse komponenteene i mitt system brukte så mye som halvparten av det.

 

Alt i alt er jeg vel enig med deg, det er den mest gunstige rekkefølgen, men det har ikke særlig store utslag å gjøre det feil.

 

AtW

 

AtW

5703225[/snapback]

 

Min venice bruker rundt 110W (og den er strømsparende!), skjermkortene bruker nok over 250W. (ja en av de værste W forbrukerne), og chippsett det vet jeg ikke. 50w?

Da blir det 410W. :dontgetit:

5703661[/snapback]

 

250 watt på et skjermkort? Er du klar over hvor mange molex-tilkoblinger man måtte hatt per stykk da? PCI-e alene dekker vel bare 75 watt(?), har tilgode å se noe som tyder på at noe skjermkort bruker i nærheten av 250 watt (av vanlige konsumentskjermkort).

 

AtW

5703676[/snapback]

Jeg må faktisk bruke 4 molex plugger. Og det er snakk om 2 Pci-e, så da blir det veill 150+4molex. Det skulle vell holde det. :w00t:

Lenke til kommentar

Synes rett og slett denne testen var bortkastet... Hva skal man med en lowflow radiss på et high-flow pumpesystem? Og hvorfor bruke en 1/2" radiss med et sett 3/8" blokker? Kjør highflow hele veien når du først skal gjøre en skikkelig test på hvordan flow innebærer hvordan det gjør med temperaturer. Det verste på denne testen er faktisk at du brukte den radiatoren du brukte, er ikke rart du ikke fikk noen bedre resultater med en bedre pumpe.

 

Her er noen linker som du kan se på, og gråte. Hvordan et high-flow faktisk skal se ut:

 

http://www.tjukkband.no/nilsgjendem/fora/w...ta/HPIM2364.jpg

http://www.tjukkband.no/nilsgjendem/fora/water/ide.jpg

 

Og hvis dere lurer, Ocshoot er fortsatt ikke død. :tease:

 

Prøv med skikkelige blokker neste gang, samt highflow radiatorer (gjerne i parallell). Better luck next time. :tease:

Lenke til kommentar

na X og menu:

 

Om ikke testen falt i behag, så er det helt greit for meg. Jeg ser jo hva dere egentlig er ute etter, men skal la være å legge ut synspukter på det.

 

Men det kan kanskje være på sin plass med følgende:

Radiatoren, en Black Ice Pro II er faktisk en av de radiatorene på markedet med minst strømningsmotstand kontra virkningsgrad.

I en tidligere radiatortest jeg gjorde (om dere tåler å høre det) for et par år siden http://www.hardware.no/tester/kjoling/seks...black_ice/11429

bør det være enkelt å lese seg frem til at radiatoren slipper igjennom 420ltr/t fra en ganske "snill" pumpe, bare overgått av Extreme II.

Å kalle dette en "lowflow raddis" er vel i overkant, na X?

Og hvilken rolle spiller den egentlig, når man allikevel har en såpass trang blokk som AC Cuplex Pro i serie med en slik radiator?

Nå vet jeg lite om hvilken erfaring og kompetanse du sitter på mht slike ting, men det skinner jo igjennom at den neppe er overveldende god....

 

Ellers ser jeg ingen grunn til å gråte etter å ha sett på linkene du og menu viser til.

Tvertimot! Flott arbeid det der!

Bare så synd at dere ikke kan dokumentere effekten, eller vise til resultater av det arbeidet. Det kunne jo faktisk ha vært litt matnyttig....

I stedet blir jo dette bare en villedende og tåpelig reklame om et nettsted som ikke lenger finnes. Dere er da for store til slikt tull gutter?

Jeg håper i alle fall det, for deres skyld.....

 

Forøvrig menu: Jeg må få lov til å opplyse om at navnet mitt er Jan Fjeld-Nielsen, ikke Erik Fjeld Nilsen!

Det gikk visst litt for fort i svingene for deg, der også...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...