Gå til innhold

Betydningen av flow i et vannkjølingssytem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har hørt når vannflyten synker så vil ikke tempraturen på den første komponenten øke (F.eks CPU), men tempraturen vil øke på andre (F.eks GPU), tredje (F.eks Chipset).

 

Eksempel

Høy vanngjennomstrømning:

CPU 40C , Chipsett 30C ogGPU 50C

 

Lav vanngjennomstrømnig:

CPU 40C, Chipsett 35C og GPU 60C

 

Noen som vet om det stemmer??

5688837[/snapback]

 

 

Helt riktig :)

Lenke til kommentar

Nettopp, Fluesopp.

Temperaturstigningen etter at vannet har passert første blokk er uansett ganske beskjeden, i alle fall i de aller fleste tilfelle.

Som tidligere nevnt, har jeg også kjørt med vesentlig mindre vannmengder gjennom et noenlunde tilsvarende system, og opplevde aldri at GPU (som siste punkt) led noe under dette...

Lenke til kommentar

Jeg savner en hastighets/temperatur-graf. Mål mange punkter med hastighet, plott temperaturforskjellen på Y-aksen og vis oss hva som skjer.. Dersom "testbenken ikke tillater lavere strømninger" må du tenke nytt. Koble en ventil i parallell med pumpen, slik at vann kan strømme tilbake til pumpen om ventilen er helt åpen. Sett strømningsmåleren i serie med pumpen||ventilen. Så justerer du ventilen, la det gå en stund, noterer strømningshastighet og temperaturforskjell. Jeg antar at alle pumper er godt dimensjonerte i dag, og at du ikke vil merke noen særlig forskjell før du kommer ned i 15-20 l/t.

 

SÅ kommer det spennende kapittelet: Kan man sette en pumpe og radiator i parallell med en annen radiator, slik at strømningen av vann hovedsaklig vil gå mellom radiatorene, men en ventil vil sørge for at nok strømning går til prosessor, og man kommer i mål med enda kaldere vann eller mindre viftestøy?

Lenke til kommentar
@frodeste: Jeg skjønner ikke helt hva du kritiserer, ...

5688724[/snapback]

Innlegget var ment mest til informasjon.

.... er forøvrig noe alle med et snev av peiling på fysikk er klar over?

5688724[/snapback]

Det virker ikke slik når jeg leser innleggene..

Å la en pumpe gå så sakte at vanntempen blir høyere ut av blokka er jo ikke gunstig i det hele tatt, men vil jo ha så lav temp som mulig, og da bør man ha en pumpe som klarer å holde en flow som gjør at forskjellen på temp inn og ut er minimal. Testen her viser at de aller fleste pumper klarer dette, og det er jo det som er hele poenget... :thumbup:

5688724[/snapback]

 

et grunnleggende prinsipp med effektive varmevekslere er å overføre så mye energi fra varm til kald side, uten å bruke mye energi på å gjøre det. Et varmeveksler nett som kan effektivt kjøle en CPU uten å bruke mye energi er i seg selv effektiv. Går pumpa på høy gir uten å måtte gjøre dette, er det sløsing med energi. Dessuten lager det bråk. Og, du kan ikke ignorere hva som skjer på den andre siden, hvor vannet kjøles ned igjen.

 

Mitt innlegg var vel ment til å informere at det er ingen grunn til å kjøre høy flow, samt at lav flow også kan bli galt. Det som er viktig er å dimensjonenere alle komponenter i varmeveksler nettverket slik at en får transportet ut varme på mest effektiv (og dermed stille) måte.

 

Jeg for min del savnet denne type informasjon i artikkelen, iom at det er noen år siden jeg jobbet med dimensjonering og design av varmeveksler nettverk. Kunne vært godt med en oppfriskning :)

Lenke til kommentar

Meget god test Skrue! Hail Hail!

Har også testet flere pumper over årenes løp.. og har forsåvidt sett noe av det samme som denne testen viser.. uten på noen måte å ha satt dette i system som denne testen viser..

Dog, etter to døde Hydor L30 pumper og en død 1048, i tillegg til impellerproblemer al mass, er kvalitet og driftssikkerhet de vikigste parameterne for meg.. og løsningen på disse utfordringene har jeg heldigvis funnet svaret på..

Gleder meg til dere tester flere pumper her.. kanskje det dukker opp noe bra..?

Lenke til kommentar

Jaha, det var vel omtrent.... AKKURAT som jeg alltid har sagt da hehe =P

 

Gjennomstrømning har tilsvarende 0 å si på det totale systemets ytelse. Eneste som man vil merke er at dersom det er flere blokker så vil disse ekstra blokkene utover den førte begynne å "lide" mer og mer etterhver som flowrate synker. Dette savner jeg også fra testen, selv om den ellers var veldig god og grundig med tanke på så mye arbeid som må ha gått inn i den.

 

Men ellers kan jeg bare være enig med resultatene. All logikk støtter at med èn enkelt blokk i loopen skal flow ha ingenting å si innenfor de faktorene som vi regner som merkbare agenter, og selv om du har mange blokker i serie så blir forskjellene mellom superpumper og rimelige/stille pumper veldig små.

 

m.a.o. skal du ha mer effektiv kjøling så fokuser kreftene dine på andre områder enn å øke flowrate.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Har dere ikke testet dette før? Mener å ha lest noe lignende på overklokking.no for noen år siden.

 

En kraftigere pumpe fører til høyere mottrykk som gjør det lettere for lekkasjer å oppstå, høyere strømforbruk og muligens mer slitasje på pumpa.

 

Vil ikke anbefale folk å gå for en "el cheapo" -pumpe etter å ha lest denne testen, har altfor mangen venner som har opplevd at pumpa har daua.

 

Jeg har kjørt mitt system med 12V versjonen av Eheim 1046 i over to år nå (P4 [email protected] GHz). Ingen problemer.

Lenke til kommentar
Har hørt når vannflyten synker så vil ikke tempraturen på den første komponenten øke (F.eks CPU), men tempraturen vil øke på andre (F.eks GPU), tredje (F.eks Chipset).

 

Eksempel

Høy vanngjennomstrømning:

CPU 40C , Chipsett 30C ogGPU 50C

 

Lav vanngjennomstrømnig:

CPU 40C, Chipsett 35C og GPU 60C

 

Noen som vet om det stemmer??

5688837[/snapback]

 

Korrekt. De tallene du oppgir er såpass ekstreme at de bare ville ha vært sanne under ekstreeeemt lave flowrates, men ja, de representerer hvordan situasjonen er. Det er kun dersom man bare har èn blokk(er) seriekoblet i loopen at flowrate har absolutt ingenting å si. Jo flere blokker i serie etterhverandre, jo mer vil du lide under lav flowrate.

 

Jeg vil dog ikke oppmundtre folk med mange blokker til å kjøpe overdimensjonerte pumper av den grunn. Denne effekten er så liten pga. vann er så høy varmekapasitet, at under normale forhold er ut-vannet bare en grad eller to høyere enn inn-vannet. Forskjellen på en superpumpe og en minipumpe ville derfor kanskje bare blitt èn grad, og kun på de siste par blokkene i serie.

 

Men jo... det hadde vært artig å hatt dette med i testen også og "forstørret" differansen sli kat den ble tydelig, ved å teste med noen ekstremt lave flow-rates. For min del var dette noe sjokk sidne jeg allerede "visste" det via logisk resonement, men alt må bevises som man sier :)

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Jeg vil heller si at du merker en motsatt effekt.

 

Ser man bare på antal watt som blir til varme som skal ledes bort så skulle vannet bli dobbelt så varmt hvis man halverer gjennomstrømningen. Sanheten er at en del av varmen forsvinner andre veier enn i vannet når temperaturen øker.

 

Ved lavere gjennomstrømning/flow vil CPU vil varme vannet noe mere, men mere av varmen vil også gå rett ut i lufta på grunn av den økte CPU temperaturen.

Kjøleeffekten vil da også bli dårliger ved neste komponent.

 

Selvfølgleig finnes det faktorer som varmetap mot luft, minsking av viskositet ved høyere trykk/hastighet osv. som man ikke tar hennsyn til under tankeeksperiment. Det kan godt være nettop slike faktorer som gjør at vi får noen minimale forskjeller fra målingene med forskjellige pumper (eller det kan bare være målefeil-marginer).

 

Uansett må du huske at slike faktorer er mange størrelsesordener mindre enn hovedfakorene som spiller inn, og kan således mer eller mindre ignoreres uten at det gir noe spesiellt avvik fra virkeligheten.

 

Men... som jeg sier, alt må bevises. Det er sikkert de som kommer til å motstride teorien helt til den er bevist av en slik test (og til og med etter det hehe). Thats the way it goes.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Måtte jeg hatt høy flow, hvis jeg skulle hatt lave temperaturer med

2gpu'er,1cpu,og 1 chipsett?

Og vil en sånn stor gpu blokk, med "minnkjøling" ødelegge for de andrekomponentene, eller ville det holdt med en dual rad (ville trippel gjort situasjonen kaldere) tenker mest på pris/ytelse, og litt på støy. Og vil en vanlig pumpe være tilstrekkelig?

Lenke til kommentar

Jeg har Swiftech MCP650 og heldigvis en bryter som kan veksle mellom 12v og 5v, da den har en litt lei lyd på 12v. Hvis jeg kjører cpu'en på 100% etter oppstart og har pumpa på 5v så øker temperaturen ganske fort. Hvis jeg setter pumpa på 12v så har temp økningen en tendens til å stoppe opp eller gå litt saktere. Skrur jeg på 5v igjen så øker den fortere igjen opp til et visst punkt. Men så går det ikke akkurat mye vann gjennom på 5v da. Jeg har Waterchill Antarctica blokk og kjøler HK og GPU med vann også. Mulig det har noe med motstand å gjøre da jeg har 3 ratiatorer i tillegg til de 3 vannblokkene og en god slump rør inni der. Radiatorer: single waterchill inni kassa, en Opel Kadett '86 varmeregister inni kassa og en golf2 radiator som henger utapå.

 

Kjører jeg 100% over tid så blir tempen 3-4 grader lavere på cpu med pumpa på 12v enn 5v. Med en gang jeg skrur over på 5v så øker temperaturen.

 

Ikke store forskjellen, men når cpu'en er klokka 1GHz så kan den lille forskjellen hjelpe litt så ting ikke blir for vamt og tryner når man er ett lite museklikk fra headshot i CS:S :)

Endret av Atlemann
Lenke til kommentar

Om man skal måle hvor godt et system kjøler må man sammenlikne lufttemperaturen og prosessortemperaturen. Dersom vanntemperaturen i et system med lav flyt i snitt blir høyere enn i et med høy flyt, hjelper det lite at differansen mellom prosessor og vann ikke forandrer seg mye. Nå tror jeg egentlig ikke at den gjør det, men det kan vi ikke vite utfra denne testen.

 

Stod vanntemperaturføleren før eller etter radiatoren? Det kunne vært interessant med en på hver side.

Lenke til kommentar
Meget bra test, jeg liker tester som tar for seg "vedtatte sannheter" og ser om de stemmer.

 

Synes egentlig ikke resultatet er så overraskenede som mange andre her. Synes det virker mest logisk at flowen ikke har så mye å si.

 

Men det hadde vært interessant å se hva som skjedde ved ekstremt lav flow.

 

AtW

5689260[/snapback]

 

Jeg kunne også tenke meg å se slike resultater. Dersom man kan styre en pumpe veldig lavt og fortsatt oppnå god kjøling kan det bidra til et mer stillegående system.

I tillegg kunne jeg ønsket meg tester med forskjellige dimensjoner på ledninger og nipler.

Mener å huske en test av vannblokker der det var særlig en blokk med store dimensjoner på nippler som krevde pumpe med en viss l/t for å kunne jobbe optimalt. Virket som om flow kom under en kritisk grense.

Lenke til kommentar
Meget bra test, jeg liker tester som tar for seg "vedtatte sannheter" og ser om de stemmer.

 

Synes egentlig ikke resultatet er så overraskenede som mange andre her. Synes det virker mest logisk at flowen ikke har så mye å si.

 

Men det hadde vært interessant å se hva som skjedde ved ekstremt lav flow.

 

AtW

5689260[/snapback]

 

Jeg kunne også tenke meg å se slike resultater. Dersom man kan styre en pumpe veldig lavt og fortsatt oppnå god kjøling kan det bidra til et mer stillegående system.

I tillegg kunne jeg ønsket meg tester med forskjellige dimensjoner på ledninger og nipler.

Mener å huske en test av vannblokker der det var særlig en blokk med store dimensjoner på nippler som krevde pumpe med en viss l/t for å kunne jobbe optimalt. Virket som om flow kom under en kritisk grense.

5693244[/snapback]

 

Det er jo endel ekstra jobb å teste alle konfigurasjoner, såklart hadde det vært gøy med andre blokker og slanger osv, men det er lite som tyder på noen overraskende resultater med et annet oppsett, og da synes jeg ikke det er verd alt det ekstra . arbeidet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...