Gå til innhold

Betydningen av flow i et vannkjølingssytem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott test Skrue! Har lyst på vannkjøling selv og lurer på et system med en radiator + pumpe hvor CPU, GPU Chipsett og ev HD kjølere er koblet paralellt gjennom radiatoren i steden for i serie, slik at alle komponentene i utgangspunktet har samme vanntemp. inn...

 

Når kommer en delta temp test av radiator? :)

 

Edit: Korrigerte radio-idioten....

Endret av trn100
Lenke til kommentar
Flott test Skrue! Har lyst på vannkjøling selv og lurer på et system med en radiator + pumpe hvor CPU, GPU Chipsett og ev HD kjølere er koblet paralellt gjennom radiatoren i steden for i serie, slik at alle komponentene i utgangspunktet har samme vanntemp. inn...

5689880[/snapback]

 

Eg tror en slik montering vil bli veldig dårlig. Tipper at mesteparten av vannet vil ta minste motstands vei, slik at den mest restriktive blokka omtrent ikkje vil få gjennomstrømming i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Flott test Skrue! Har lyst på vannkjøling selv og lurer på et system med en radiator + pumpe hvor CPU, GPU Chipsett og ev HD kjølere er koblet paralellt gjennom radiatoren i steden for i serie, slik at alle komponentene i utgangspunktet har samme vanntemp. inn...

 

Eg tror en slik montering vil bli veldig dårlig. Tipper at mesteparten av vannet vil ta minste motstands vei, slik at den mest restriktive blokka omtrent ikkje vil få gjennomstrømming i det hele tatt.

 

Du har nok mye rett i det med minste motstands vei, men det er slett ikke sikkert at resultatet dermed blir så dårlig!

Vi må jo huske på at normale pumper uansett har en kapasitet som ligger godt over det en vanlig blokk, og antakelig også en HD-kjøler er i stand til å slippe igjennom.

Så når det regner på presten, så drypper det jo litt på klokkeren også!

Mener ikke dermed å ignorere problemstillingen, så man skal selvsagt være oppmerksom på det forholdet.

Det er forøvrig en relativt enkel sak å ballansere vannmengden i et slit oppsett, ved hjelp av passende forsnevringer i den / de blokkene som slipper igjennom mest vann.

Lenke til kommentar
Dere skulle kanskje ha sett på strømningshastighet. Så kunne man ha samenlignet en eventuell temeratur forskjell mellom f.eks. 10 m/s og 20 m/s.

 

Det dere har sett på hær er jo bare trykk og volumstrøm. Så poenget er at dere skulle kanskje ha tatt med strømningshastighet som en variabel her.

5689223[/snapback]

 

Tjah, kanskje det?

Nå er ikke jeg spesielt garvet omkring det med strømningshastighet, men jeg vil formode at denne i stor grad vil variere med tverrsnittet / arealet i de enkelte komponenter.

Strømningshastigheten vil i så måte være ganske lav i de 12mm ID rørene i benken, i forhold til det som skjer i en "trang" blokk.

Dermed vil vel det hele bli et regnestykke, gitt at man kjenner strømningshastigheten i f.eks rørene.

Har dessverre ikke mulighet for en slik beregning, og må derfor støtte meg til det praktiske.

Uansett vil nok vannet ha en langt høyere hastighet gjennom dysene i Storm-blokka enn i et 12mm rør.

But who cares? Det blir jo bare matematiske beregninger, som i og for seg kan være nyttige.

Derfor tok jeg rett og slett "snarveien", og resultatet taler vel for seg selv......

Lenke til kommentar
Ett spørsmål som dukket opp i mitt hode; Hvorfor ikke teste med en CPU som virkelig genererer varme?

5690913[/snapback]

 

Joda, det kan jo være en idé.

Men som alltid vil det jo være praktiske begrensninger, først og fremst i form av tid og tilgjengelighet.

Den CPU´n som ble benyttet i testen ble uansett klokket / utsatt for endel høyere spenning enn standard, og bør derfor avspeile en tendens.

Jeg skal ikke utelukke at en heftig klokket Prescott kanskje hadde endret litt på tallene, men oppriktig talt; jeg tror uansett at de neppe ville vært egnet til å sjokkere......

Lenke til kommentar

Nok en gang - flott test.

Personlig er jeg egentlig ikke så veldig overasket. Min gamle (nå pensjonerte) vannkjøling var en Reserator med blokk på både NB og GPU + 5/16" slanger - det var så vidt det sildret og rant.. Hadde fine temperturer for det :)

 

En annen ting som jeg ikke kan se er kommentert her; med lav flow bruker jo vannet lengre tid igjennom radiator - dette bør da være en effekt som drar i retning av lavere vanntemp iallefall?

 

mvh r.-

Lenke til kommentar

 

En annen ting som jeg ikke kan se er kommentert her; med lav flow bruker jo vannet lengre tid igjennom radiator - dette bør da være en effekt som drar i retning av lavere vanntemp iallefall?

 

mvh r.-

5691058[/snapback]

 

og bruker tilsvarende lengre tid gjennom blokka så det går igrunn opp i opp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...