Gå til innhold

Strømforsyning for skjermkort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette kunne vært interresant, men desverre så er det 2 faktorer som trekker kraftig ned for meg. Det ene er viftestøyen 2 40mm vifter vil generere. Det andre er hvor stygt dette produktet så ut på bildet som hw.no bruker. blå leds er heller ikke et pluss.

 

Jeg liker idêen med å montere ekstra PSU i fronten, og er egentlig overasket over at det ikke er flere slike produkter. Ikke nødvendigvis bare til å drive skjermkort med høyt effektforbruk, men også X antall harddisker. Hadde selv et prosjekt for et par år siden for å finne ut om det var mulig å montere en vanlig ATX PSU inn i 2 brønner i fronten. Dette prosjektet gikk supert! En shuttle PSU vil jo passe akkuratt inn når den ligger med bredsiden ned. Da vil den kun ta opp 1 brønn også.

 

Strømforsyninger som plasseres i front tror jeg faktisk vil appelere til en del folk, men desverre må slikt fikses selv enda =)

Lenke til kommentar

Ser ikke helt behovet i denne. Ser mer behovet til en mini-pc, hvor strømforsyning er det som tar mest plass (miniITX etc.). Selv går jeg heller for sterkere PSU om jeg skal ha SLI (tror det jeg har nå skal funke til det).

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar
Er vel bedre men en egen adapter tilkobling bak på skjermkortet (altså der VGA DVI ingangene ligger) og heller lede denne fra den kontakten til en stikkontakt i huset. Mye mere praktsik enn det som blir omtalt i artikelen. :yes:

5688102[/snapback]

 

 

igrunn ikke, slipper å drasse med et eget adatper til skjermkortet med den løsningen som omtales :)

Lenke til kommentar
Ser ikke helt behovet i denne. Ser mer behovet til en mini-pc, hvor strømforsyning er det som tar mest plass (micro-ITX etc.). Selv går jeg heller for sterkere PSU om jeg skal ha SLI (tror det jeg har nå skal funke til det).

5688113[/snapback]

 

Hehe, for å pirke: Tror ikke det finnes annet enn MiniITX og NanoITX ;)

 

Men helt enig, ville nok oppgradert PSU'en til en 500W ++ om man alikevel har et så kraftig system at det blir snakk om egen PSU til skjermkortene.

Lenke til kommentar

Sånn... Retta på flisespikkeriet ^_^ Miksa med Micro ATX. Sorry :p Hehe...

 

Litt off-topic, men om PSU: Det PSU det er snakk om her. Har 25A på 12V+. På mitt har jeg 2x 12V+ kanaler. En på 20A og en på 18A. Is that a bad thing? eller bør jeg ha litt vassere om man skal f.eks. kjøre SLI eller Crossfire? Mener å ha lest at OCZ anbefaler 26A på 12V+.

Lenke til kommentar
Sånn... Retta på flisespikkeriet ^_^ Miksa med Micro ATX. Sorry :p Hehe...

 

Litt off-topic, men om PSU: Det PSU det er snakk om her. Har 25A på 12V+. På mitt har jeg 2x 12V+ kanaler. En på 20A og en på 18A. Is that a bad thing? eller bør jeg ha litt vassere om  man skal f.eks. kjøre SLI eller Crossfire? Mener å ha lest at OCZ anbefaler 26A på 12V+.

5688156[/snapback]

Tror nok dine 2 kanaler skal holde i lange baner! 20Ampere * 12Volt = 240Watt, og 18Ampere * 12Volt = ca200Watt

 

Så optimalt skal du kunne trekke 440W bare på 12Volt(Du vil antagelig ikke få så mye ut på begge samtidig, da det vanligvis ligger en sperre der). Men om du sprer de 2 rails'ene godt så tviler jeg virkelig på at det blir et problem =) f.eks. om du kjører crossfire så ville jeg kanskje la 18Amp'en gå til GPU alene, mens 20Amp'en gå til disker, optiske drev+++

 

/Off-topic

Lenke til kommentar
FSP forsøker seg med en løsning på effektproblemet, ut over det å bare bytte ut den eksisterende hovedstrømforsyningen i maskinen.

FSP løser jo ikke effektproblemet. De bare gjør det ennå lettere for GPU-produsentene å lage GPU'er med ennå større effektproblemer.

 

Også synes jeg det har gått alt for langt allerede med tanke på antall stikkontakter. For 15-20 år siden trengte man 1 stikkontakt for å kjøre en datamaskin og skjerm. Nå bruker de fleste 4-5 stikkontakter (en til skjerm, en til PC, en til høytalersettet, en til USB-hub'en, en til den eksterne haddisken, en til ADSL-modemet osv) Jeg synes altså det er feil retning å gå å legge opp til ennå en stikkontakt. (2 PSUer i en PC burde vært helt unødvendig)

Lenke til kommentar

Først tenkte jeg at brønnmontert PSU kunne vært interresant generellt. Men selvf. blir støy da et problem hvis de ikke lager brønnmontert PSU med vannkjølingsingang som blir noe alla harddisk burker for vannkjøling.

 

Brønnmontert PSU med vannkjølings nippler kunne vært et meget interresant produkt generellt.

 

Ellers virker dette bare tåpelig og at man heller må se på effektbruken og benytte teknologien den veien snart.

Lenke til kommentar

enda en " sak" som bråker kanskje :) holder med en ordentlig strømforsyning mener jeg...thermaltake pure power 580 watt her..... og jeg svir ikke av 4500 .- for en x 1800 xt 512 mb til og få 30 fps mer i spill

Endret av LWSR54
Lenke til kommentar

Merklig at ingen har nevnt Meanvell (?) strømforsyningene. Disse bli jo hovedsaklig brukt til peltier, men kan jo bli brukt til skjermkort også.

 

Selv mener jeg at en ekstra ATX-strømforsyning vil være bedre, da man også kan bruke +5V linja :)

Lenke til kommentar
Ozelot:
Den skal kunne benyttes med strømkontakter med alt fra 100 V til 240 V spenning

 

med andre ord fra stikkontakten.

5688147[/snapback]

 

Riktig, og siden den ikke har strøm inngang foran, så regner jeg med at kabelen må føres inn via ett ledig ekspansjons kort plass, dermed må en 230v strømkabel med alle magnetismen og støyens om den fører med seg ligger over hovedkortet.

 

Godt tenkt, men dumt utført.

 

 

Enig med Simen, man trenger altfor mange stikkontakter i dag, jeg trenger 14 uttak slik jeg har det i dag. Flere trenger jeg ikke.

Lenke til kommentar

Finnes det noen problemer med å kjøre 2 strømforsyninger på samme system. Strømmen når jo ned til felles kretser på skjermkortet ihvertfall, og da er kanskje veien kort til resten av hovedkortet. Eller er det noen fordeler for komponentene å motta strøm fra 2 kilder?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...