Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Har de rett til å dra inn mobilen på skolen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ikke når denne tingen som er din forstyrrer timen hans. Han har full rett til å ta den hvis du bruker den. Skjønner ikke hva som er problemet.

5614910[/snapback]

Læreren har ikke rett til en dritt. Hvis du får beskjed om å levere inn mobilen din til læreren, fordi han mener du forstyrrer, så kan du bare legge den ned i sekken din eller lomma di. Ikke en dritt læreren kan gjøre med det.

5614937[/snapback]

For at en lærer skal ha lov og ransake en elev må han/hun ha politimyndighet. De har ikke lov og ransake en sekk selv om de vet at det ligger en kniv/dop/c4 der engang.

5614970[/snapback]

Jepp. Når vi dro på klassetur til tyskland, sørget lærerene for å ordne politiattest slik at de kunne ransake baggene til elever de hadde misstanke om at hadde ulovlige ting i baggen.

Lenke til kommentar
Dei trenger faktisk tillatelse fra politiet om dei skal ta mobilene uten å gi dei tilbake etter timen er ferdig.

 

men lærerene har lov å si at alle mobiler skal ligge framme på kateteret i timene, for å unngå uro.

5615628[/snapback]

Dersom avtalen med hjemmet er annerledes, så trenger de ikke det. Husk at dine foreldre har lov til å sjekke sekken din uten å søke om tillatelse fra politiet. Dersom foreldrene velger lærerne til å representere seg så er saken biff.

 

Dersom foreldrene har en avtale med skolen om at mobiltelefoner kan inndras ved ureglementert bruk, så er det denne avtalen som gjelder.

 

Lille snørrungen som ikke er myndig har ikke mye han skulle sagt. Jeg personlig hadde bare ledd dersom jeg var lærer og en elev forlangte ransakingsordre! :!:

Lenke til kommentar

Syns da virkelig at lærere skal ha lov til å ta mobilen, selv om det er ens egen eiendel. Alle med god fornuft vet da at man burde skru av mobilen/lyden når det er time. Hvis man selv driter i om man ikke lærer noe er det en annen sak, men andre elever kan finne det veldig forstyrrende.

 

Det blir dumt og dra inn enkelt tilfeller i diskusjonen, som læreren som mistet mobilen til en elev. Uhell skjer med alle, og eleven fikk helt sikkert erstatning.

 

Edit: Mener at læreren tar mobilen til timen eller evt. dagen er over, ikke lenger.

Endret av anietsoj
Lenke til kommentar

Her er det slik at om en lærer tar mobilen, har man to valg, begge medfører anmerkning:

a): Ta med mobilen hjem, samt en melding til foreldre

b): Få mobilen etter at skolen er slutt neste dag.

 

Har selv opplevd å bli tatt fra både mobil og MP3-spiller, var noen som hadde plassert en kamerats mobil med en rar ringetone i en hylle på biblioteket. Læreren var klar over at det var en mobil, jeg gikk bort for å hente den, og ble "ranet", ved at hun tok hans mobil, min mobil, og mp3-spilleren, og beholdt de over natten.

Både læreren og rektoren (som jeg snakket med etterpå) er passe tjukke i nøtta, min mobil og MP3-spilleren hadde ikke gjort noe galt.

Mine forklaringer ble såklart avfeid, fordi læreren hadde mye større troverdighet (såklart). (En kamerat som sto inne på rektors kontor for å diskutere, fikk også nesten tatt mobilen, selv om det var etter endt skoletid.)

(dette var vel og merke før det ble satt spesifikke regler på mobiler, og det er fullt lovlig å gå ut av skolen for å ringe.)

 

Ellers ringer aldri mobilen min i timen, og det er mange lærere som gir blaffen i det.

Endret av kjehaako
Lenke til kommentar

Tror ikke en gang vektere har lov å inndra ting eller ransake (mulig det er nye regler?). C4, flammekastere, kastekniver, bazookaer, maskingevær, håndgranater, pepperspray, sverd, økser, landminer, napalm, motorsager, gift, syre osv. kan ikke sammenlignes med en mobiltelefon. Da kommer borgerarrestregler inn. Hvis en lærer hadde funnet noe slikt i en sekk hadde han/hun sikkert ikke tenkt så mye på regler, men heller på klassens sikkerhet. Læreren kan ikke gjøre så mye mer enn å be deg om å legge mobilen ned eller sende deg ut av timen der du kan sitte og leke så mye du vil med mobilen (med mindre skolen har en egen avtale med elev/foreldre). Annmerkning kan derimot bli gitt for forstyrrelse av undervisningen.

Lenke til kommentar

Mens vi er inne på det:

En vikar vi hadde tok to capser, kastet de i bosspannet, hoppet opp i bosspannet og trakket opp og ned på de. Den ene capsen var ikke en gang på hodet.

Ja, de hadde fått advarsler om at capsene måtte av.

Ja, capsene var blitt inndratt før.

Men allikavel, hoppe opp og ned i et bosspann på elevers klær (?) Er ikke det litt for drøyt?

 

Samme (dritt)vikar:

En elev sin mobil peip. Jenten ved siden av sjekket om det var hennes (noe det ikke var) og han tok den inn. Hun jenten sin mobil som faktisk peip tok også den fram for å sjekke, og den ble dratt inn.

(i ordene "tok fram" mener jeg "holde under pulten")

De måtte selv komme med foreldre dagen etter for å få mobilene igjen.

 

Noen dager etter fikk vi et (gledlig) besøk av (den sure) inspektøren på skolen. Vi sa selvfølgelig til hun hva som hadde skjedd. I det første tilfelle var det kanskje greit nok (samme inspektøren hadde dratt i de capsene..), men da vi snakket om mobilene var det verre. Han sa at han hadde gitt de beskjed/advarsler om at mobilene skulle være av. :no: Feil. Vi protesterte. Han hadde aldri nevnt mobiler i de ukene han hadde vært vikaren vår. Så vi protesterte. Han gjemte seg under skolereglene. :w00t:

 

(I følge et foreldremøte, så er det bestemt at mobiltelefoner skal være enten av eller på lydløs. Damn de mobilene som piper for lite batteri når den er på lydløs.)

Lenke til kommentar

Jeg har aldri egentlig sitti så mye med en mobil i timen jeg, men det gjorde alle jentene. Og etter de hadde fått kjeft 100 ganger for det så ringte uheldigvis min midt i timen - så læreren kom løpende bort for å sette et eksempel med meg da gjerne.

 

Det gikk heller dårlig - for sånne ting kan de tørke meg i øret med. Så hun fikk ikke telefonen, men jeg fikk en anmerkning da. Og siden jeg syntes det er liiiiiike tåpelig som å ta mobilen min - så tok jeg opp boka mi å ga læreren en anmerkning selv.

 

Da fikk jeg bare et tomt tåpelig blikk tilbake, men jeg syns det var festlig jeg da!

Lenke til kommentar

Jeg var ferdig med en oppgave ganske tidlig i en time og hadde derfor ikke annet så gjøre, så sjekket jeg mobilen min og lærern min truet meg med å ta mobilen og kaste den i vasken.

 

Gjør egentlig ikke noe for meg om den ligger i vasken, jeg har en Siemens M65...

 

Men som prinsippsak så synes jeg det var å gå for langt å true med å ødelegge en eiendel. Da jeg har mobilen på lydløs i tillegg så kan jeg hvertfall ikke forstyrre noen.

Lenke til kommentar

Til dere som tenker på å nekte å la lærer ransake sekken din:

 

Det gir de en pen gyldig grunn til mistanke og de har mulighet til å ringe politiet for å få dem til å ransake. Jepp, det har blitt erfart uttallige ganger før, VIL skolen se i sekken din så gjør de det. Er bare snakk om hvor lang tid du klarer å dra ut.

Lenke til kommentar

Så la dem gjøre det da. Så kommer onkel politi og finner ikke en dritt, og kjefter på læreren om at de har bedre ting å gjøre.

 

Skolen har kort og godt INGEN myndighet til å legge beslag i personlige gjenstander. Lærere kan riktignok, i makt av sin privatperson, hevde selvtekt dersom de har rimelig grunn til det.

 

Men med en mobil? Fy faen, jeg skulle lagd rabalder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...