Jump to content

bfisk

Medlemmer
  • Content Count

    2719
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

11 :)

About bfisk

  • Birthday 08/19/1986

Profile Information

  • Kjønn
    Mann
  1. Hei Har vel innsett at jeg må kjøpe ny laptop da den forrige begynner å bli vel slitt og teipet og treig og helvete. Men siden den gang jeg skjønte meg på PC, har det kommet mye nytt. Her er hva jeg er på utkikk etter, og jeg håper dere kan peke meg i riktig retning. Spill-egenskaper helt uviktig. Brukes stort sett til surfing og litt kontorarbeid og musikk. I prioritert rekkefølge: Vil ha Windows 7 ferdig installert, norsk. Vil IKKE ha noe annen programvare installert enn det som er nødvendig. Ikke masse office/works/antivirus (har gjennom jobben)/dvd/diverse/diverse. Vil ha minst 500gb harddisk kapasistet. Størrelse sannsynligvis 15", gjerne widescreen, OK skjerm. Bra batterikapasitet (men ikke kritisk). Gjerne integrert webcam. Pris ikke allverdens viktig, men rundt 5000 eller så. Kan strekke meg noe (men ikke over 8-9) for å få den "rette" laptopen. på forhånd takk, en som var veldig aktiv her for mange år siden da det fremdeles het hw.no, bfisk
  2. Hei, Leter etter en projektor som skal, sammen med et passende rammelerret, erstatte TVen i stua. Nå har jeg en 32" CRT TV, har vurdert 52" flatskjerm, men føler at med sitteavstanden jeg har blir det for lite (sitter ca 5 meter unna), og at jeg da kan ta den fullt ut. Som dere ser av bildene under er det plassering som er problemet. Det er fint og flott med HD og mange linjer og HDMI og whatnot, men det hjelper lite om man ikke får bildet der man vil ha det; evt at det blir så lite at man heller kan kjøpe en OK tv. Over TV-kroken er det som dere ser en hems - avstanden fra bakveggen til forkanten på hemsen er 2,02. Altså må jeg ha en projektor som kan festes opp under her, og vise et ca 100" bilde fra 2 meter avstand. Finnes det? Har sett noe om noen "møterom" projektorer som kunne fikset biffen, men disse virka ikke helt ok til hjemmekino... Alternativt kan jo projektoren henges fra skråtaket lengre fra veggen, men da må jeg ha et feste som kan vinkles (pga skråtaket altså), og som er forholdsvis langt (mellom en halv og en meter). Ikke minst kommer jo en 10-15 meter HDMI kabel til å koste det hvite i øyet. Hovedsaklig skal jeg bruke dette som en erstatning for TV, sammen med en RiksTV dekoder el.l, har kun antenne og 2 kanaler i dag men nå er det snart slutt på den gratis moroa. Og så har jeg jo en DVD-spiller og ønsker å se på film, og jeg planlegger også etterhvert å kjøpe en hjemmekinoreciever og et OK surroundanlegg. Setter pris på hjelp, jeg vet at om det er noen som vet, så finnes de her
  3. Dette minner veldig mye om forskjellen mellom å fly "private -" eller "common carriage" i USA, som var en del av problematikken forbundet med å få et CPL - eller flysertifikat for ervervsflyging. I korte trekk kan ikke en PPL-holder, (Private Pilot) fly ervervsmessig - dvs få betalt. Han kan imidlertid dele faktiske utgifter pro rata med passasjerer - men ikke mer. Han kan ikke f.eks. motta gaver, heller. En CPL-holder (Commercial pilot) kan fly ervervsmessig, altså motta kompenasjon, inkludert å fly passasjerer mot betaling. Han kan imidlertid ikke utøve flydrift fordi dette, i mange tilfeller, krever noe som heter en AOC - air operator certificate. Dette kreves for all "common carriage", dvs frakt av gods eller passasjerer, gjort tilgjengelig for allmenheten. Det trenger ikke å gjøres gjennom direkte utlysning (som f.eks. gjennom timetabell eller publiserte holdeplasser), det er nok å få rykte på seg til å tjene enhver. FAA har gjennom et informasjonsbrev lagt frem nummeret "18-24 contracts" som tilstrekkelig for at det skal regnes som common carriage. Ser noe av den samme problematikken i forhold til pirattaxivirksomhet: Kan man i det hele tatt ta mer betalt enn prorata for å kjøre folk - selv venner og bekjente - så lenge man ikke har kjøreseddel for persontransport mot vederlag? Og om man har det - kan man da kjøre venner, men ikke allmenheten? For det trenger man vel løyve for? Bare noe jeg kom til å tenke på. Skal selv begynne å kjøre (lovlig) drosje til uka, holder på med kjentmannsprøve osv nå. Og så blir det flyger på sikt, det er derfor jeg kom til å tenke på dette.
  4. Resultantvektoren for thrust, drag, lift og weight er null i straight-and-level flight...
  5. Det sa jeg heller ikke. Men p.d. er thrustvektoren parallell med flight path, uavhengig av body (pitch) angle, slik at om du dekomponerer, får du en svak økning av lift (thrust x sin aoa) ved høy aoa.
  6. I enkelte manøvere kan det være fordelaktig, for eksempel sakteflyging. Fordi gearet gir litt mer drag, kan gutta fly med litt mer thrust, og ved høy angle of attack kan dette gi deg litt lavere stall speed pga vectored thrust. Edit: Eller så kan det være så enkelt som at de fleste gear warning systemer kan trigges av flap setting, og at man velger å fly med gearet ute for å slippe å høre på en gear warning - ikke fordi det er irriterende (som det er...) men fordi det kan føre til lavere prosedyredisiplin ifht å gjenkjenne og reagere på en virkelig gear warning. Jeg lærer i alle fall elevene mine at det ikke er ok å fly med gear warning på - når du har hørt på den i 10 min er den ikke mye verdt lengre.
  7. Billige i innkjøp, hvertfall. Selv om turboprop er veldig i vinden for tiden, er det mye gammelt rask av Tupolev og Antonov konstruksjon som har svært mye høyere drivstoffforbruk enn mer moderne fly. Så må jeg også få si meg uenig i påstanden fra forrige side om at gode kortbaneegenskaper og liknende er ensbetydende med pålitelighet. Og at det "ikke er mye som kan gå galt" - vel - det tar jeg med en klype salt.
  8. Wright Flyer tildeles ofte æren for å være første motoriserte fly slik vi kjenner det i dag, selv om kontrollert, motorisert flukt har vært gjort tidligere.
  9. Dette var interessant. Holder på med flygerutdannelse, men i den bransjen er det vel heller vanskelig å få jobb på dagen. Lurer på å ta CE for å ha noe å gjøre på mens man venter på en jobb...
  10. Slice: en del av en manøver som heter "Lazy 8" som man kan øve på i fly. Øvelsen i seg selv har ingen operasjonell nytte, men er god for å øve presisjon og koordinasjon.
  11. Det må jeg si var imponerende norsk til å ha studert det på eget initiativ! Stå på, dette fikser du =)
  12. Lurer veldig på hvor aktuelt det er å bruke bagasjekvota på flyet på flytende, tunge ting, til kompiser, når man skal fra USA.
  13. Jeg lurer litt på hva som er dealen med å være AFIS-fullmektig. Hva driver man med da? Trafikkinformasjon på unkontrollerte flyplasser? Har man teknisk sett noe myndighet, eller er man bare en avansert værstasjon?
  14. En ordentlig lommeregner er et uvurderlig verktøy. Enten er du Texas-fan eller Casio-fan, jeg for min del sverger tungt til min elskede TI83+.
×
×
  • Create New...