Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Har de rett til å dra inn mobilen på skolen?


Anbefalte innlegg

En venn av meg går på ungdomskolen, å idag ble hun tatt ifra Mobilen sin for ved et uhell kom mp3 spilleren på!

 

og hun får ikke igjen mobilen sin før imorgen, fordi de lærerene på skolen sa det!

 

 

Har de rett til å beholde mobilen i over ett døgn :hmm: har de i det hele tatt rett til å kreve inn mobilen :hmm: Dette er en sak som jeg lurer veldig på, fordi mobilen er jo en privat ting, og skolen har da vell ikke noe med mobilen å gjøre! Lærerern kan ihvertfall be de slå av mobilen istede for å dra den inn!

 

 

Finnes det noen lover om akkurat dette , om inndragning av mobiler å sånne private tinger??

Endret av vivastar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husker når jeg gikk på barneskolen. En kompis av meg syklet rundt i friminuttet, noe som var strengt forbudt, men alle gjorde det jo. Det hele endte med at vaktmesteren låste sykkelen nedi kjelleren på skolen og den ble utlevert en uke etterpå :D

 

Skolen har IKKE rett til å beslaglegge private gjenstander etter skoletid. Hvis ikke min gode hukommelse tar helt feil, har de ikke lov til å beslaglegge noe i det hele tatt, men bare å be elevene legge det bort. Med mindre det er snakk om kniver, tåregass, maskingevær, flammekastere, håndgranater og andre ting som kan skade andre. Tror kun det er politiet som har lov til å beslaglegge ting uten videre. Vet dette fordi begge foreldrene mine er lærere, begge besteforeldrene mine er lærere, tanta mi er lærer og onkelen min er rektor

Endret av EvoZ
Lenke til kommentar
Vet dette fordi begge foreldrene mine er lærere, begge besteforeldrene mine er lærere, tanta mi er lærer og onkelen min er rektor

5614426[/snapback]

*trøste på*

 

Har selv en mor som er lærer, hadde henne i tiende som klasseforstander. Vet ikke hvem det var verst for, meg eller mamma.

Lenke til kommentar

Nå har vel kommunene rundt om i landet et eget skolereglement til de forskjellige grunnskolene over hva som er lov på skolen og hva som ikke er lov og i det reglementet skal det også stå tiltak som brukes mot elevene hvis noen bryter reglene. Kan jo prøve å lese dette og se hva som står om mobil bruk.

 

Noen som sier her at skolen ikke har lov til å beslaglegge private ting etter skoletid da er det greit om dere finner en lov eller lignende å henvise til så hadde det ikke vært vits å diskutert dette lenger hehe..

Lenke til kommentar
Nå har vel kommunene rundt om i landet et eget skolereglement til de forskjellige grunnskolene over hva som er lov på skolen og hva som ikke er lov og i det reglementet skal det også stå tiltak som brukes mot elevene hvis noen bryter reglene. Kan jo prøve å lese dette og se hva som står om mobil bruk.

 

Noen som sier her at skolen ikke har lov til å beslaglegge private ting etter skoletid da er det greit om dere finner en lov eller lignende å henvise til så hadde det ikke vært vits å diskutert dette lenger hehe..

5614527[/snapback]

Kommunen er ikke hevet over norsk lov.

Lenke til kommentar
Nå har vel kommunene rundt om i landet et eget skolereglement til de forskjellige grunnskolene over hva som er lov på skolen og hva som ikke er lov og i det reglementet skal det også stå tiltak som brukes mot elevene hvis noen bryter reglene. Kan jo prøve å lese dette og se hva som står om mobil bruk.

 

Noen som sier her at skolen ikke har lov til å beslaglegge private ting etter skoletid da er det greit om dere finner en lov eller lignende å henvise til så hadde det ikke vært vits å diskutert dette lenger hehe..

5614527[/snapback]

Kommunen er ikke hevet over norsk lov.

5614562[/snapback]

 

Nei, men hva har det med saken å gjøre?

Lenke til kommentar

Det vil si at kommunen ikke kan lage regler som hever seg over loven. Akkurat som jeg ikke bare kan sete opp et skilt i hagen der det står "Alle som trår på plenen blir halshugd". Selv om det er min plen kan jeg ikke lage egne regler for den, for det er ikke lov å drive og halshugge folk uten videre.

Lenke til kommentar
En venn av meg går på ungdomskolen, å idag ble hun tatt ifra Mobilen sin for ved et uhell kom mp3 spilleren på! 

 

og hun får ikke igjen mobilen sin før imorgen, fordi de lærerene på skolen sa det!

 

 

Har de rett til å beholde mobilen i over ett døgn :hmm:  har de i det hele tatt rett til å kreve inn mobilen :hmm:  Dette er en sak som jeg lurer veldig på,  fordi mobilen er jo en privat ting, og skolen har da vell ikke noe med mobilen å gjøre!  Lærerern kan ihvertfall be de slå av mobilen istede for å dra den inn!

 

 

Finnes det noen lover om akkurat dette , om inndragning av mobiler å sånne private tinger??

5614368[/snapback]

Selvfølgelig har de rett til det! De tar fra deg den tingen du har brukt som forstyrret timen. På skolen vår kan lærerne beholde mobilen så lenge de bare vil helt til foreldrene henter den. Jeg synes det er en veldig god regel! :yes:

Lenke til kommentar
Det betyr at selv om skolereglementet sier: "Ved bruk av mobiltelefon i timen inndras telefonen i et døgn", så betyr ikke det at det er lov.

5614637[/snapback]

 

Aldri sagt det står der eller at det hadde vært lov hvis det hadde stått der jeg..

Men jeg oppfordrer folk til å faktisk lese skolereglementet og se hva som står om mobilbruk i timen der får å se hva skolen egentlig skal gjøre med det.. Står det der at de kan inndra telefonen i over et døgn eller til og med lengere så burde jo elevene gjøre noe.

 

Også vært fint om folk legger ut en link eller lignende til den loven dette gjelder at skolen ikke kan beslagelegge ting etter skoletid altså.

Det er ikke det at jeg ikke tror på dere at det er sånn det er bare har lyst til å lese hva som står i den loven..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...