Gå til innhold

Det norske flagget brenner!


Anbefalte innlegg

Palestinas styre har vel ikke satt frem krav såvidt meg bekjent, men for å oppsummere hva som har skjedd på høyt plan så langt siden karikaturene kom på trykk september ifjor:

  • Saudi Arabia har kalt tilbake sin ambassadør pga " den danske regjeringens manglende inngripen overfor landets aviser i forhold til fornærmelser av profeten Muhammed”
  • Egypt oppfordrer til boikott av danske varer
  • Irans utenriksminister har skrevet brev med protest til danske og norske regjering.
  • FN's høykommisær anbefaler FN's rasismeeksperter om å ta affære
  • 56 islamstater i OIC har klaget Jyllandsposten og Danmarks regjering inn for FN's menneskerettighetskommisær. OIC ønsker at FN skal hjelpe den danske regjering med å tie ihjel media.
  • Tyrkias statsminister gikk til angrep på Jyllandsposten og proklamerte at det som var hellig for han var viktigere enn ytringsfriheten
  • Egypt har brutt all dialog med Danmark
  • 11 muslimske ambassadører satte frem krav om at Danmarks statsminister måtte gripe inn overfor Jyllandsposten

Ytringsfriheten er vist mer under angrep enn kun fra ekstremistiske grupperinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan kan noen i det hele tatt forsvare, eller rettferdiggjøre, drapstrusler og oppfordringer til terror? Kanskje det er på tide at noen viser de at dette ikke er måten å reagere på? Kanskje de kunne selv ha tegnet et latterlig bilde av jesus. Eller skrevet en lang tekst som kun raker ned på kristendomen.

 

Nei, vent litt. Er jo en drøss med nordmenn som har kommet dem i forkjøpet..

Lenke til kommentar

Man skal aldri, jeg gjentar aldri, akseptere at man skal bli møtt med drapstrusler eller vold mot seg eller sin familie for å ytre sin mening. Aldri!

 

En ting er å forstå at mennesker i konfliktfylte områder reagerer slikt, men det er en fundamental og vesentlig forskjell på å forstå noe og å akseptere noe.

 

Drapstrusler og vold er et angrep på ytringsfriheten. Slikt kan ikke aksepteres.

Lenke til kommentar

Må si jeg synes det er rart at man skal rettferdiggjøre muslimers handlinger i Palestina basert på at "jo, det finnes gale folk i Norge også"...

 

Det jeg ikke kan skjønne er hvorfor muslimene tar seg så ned av det. Er det slik at de får noe negativt/straff e.l. fra Allah hvis ikke de knerter alle som tegner muhammad. Mener de at deres Gud har en slags kollektiv avstraffelse eller?

Selv om jeg er kristen, så er det ikke slik at når jeg ser noen f.eks. brenne en Bibel, at jeg tar livet av dem. Men det er visstnok ikke alt en skal skjønne i denne verden :)

Lenke til kommentar
Må si jeg synes det er rart at man skal rettferdiggjøre muslimers handlinger i Palestina basert på at "jo, det finnes gale folk i Norge også"...

 

Det jeg ikke kan skjønne er hvorfor muslimene tar seg så ned av det. Er det slik at de får noe negativt/straff e.l. fra Allah hvis ikke de knerter alle som tegner muhammad. Mener de at deres Gud har en slags kollektiv avstraffelse eller?

Selv om jeg er kristen, så er det ikke slik at når jeg ser noen f.eks. brenne en Bibel, at jeg tar livet av dem. Men det er visstnok ikke alt en skal skjønne i denne verden :)

Det handler vel om det ”litt” merkelige synet de har på ære.

Jamfør: Voldta min datter og jeg dreper henne for å redde familiens ære.

 

Snodig resonering spør du meg.

Lenke til kommentar

Jeg blir irritert over debatten. Ikke den her på forumet, men den i mediene.

 

Noen går så langt som å si at tegningene kan starte en krig. Kanskje ikke væpnet krig, men det er ikke poenget.

 

Poenget er at vi forholde oss til muslimer som om de var viljeløse dyr som ikke er ansvarligfor egne handlinger. Det er våre handlinger som provoserer, det er våre handlinger som skaper krig, det er vi som må si unnskyld. Muslimene, de forventer vi ingen ting av.

 

På den måten behandler vi muslimer som dyr som ikke er ansvarlige for egne handlinger, og som ikke kan gjøre noen egne valg. Vi forventer ikke at muslimene kan se mellom fingrene med dette. Vi forventer ikke at muslimene kan akseptere at vi har ytringsfrihet. Vi forventer ikke at muslimene kan ikke velge å protestere på fredelige måter. Vi tar derimot for gitt at muslimer er morderiske dyr som vi må tilpasse oss.

 

En slik holdning er ikke å vise respekt for muslimene. Man viser ikke respekt ved å forholde seg til muslimer som om de er dyr som ikke kan gjøre valg. Eneste måten å vise muslimene sann respekt på er å behandle dem som voksne mennesker, og det innebærer å forvente at de oppfører seg som voksne mennesker!

 

Vi kommer heller aldri til å bli respektert av muslimene om vi kryper for deres krav og forventninger. Og om vi begynner å krype nå, så vet vi ikke hva muslimene vil kreve at vi kryper for neste gang.

Lenke til kommentar

Unnskylder Muhammed-tegninger

 

De 12 tegningene var etter vår mening sobre, og ikke ment som krenkende. De var ikke i strid med dansk lovgivning, men har helt klart krenket mange muslimer, hvilket vi unnskylder

 

Den danske regjeringen har ingen syn på tegninger brakt i danske aviser. De er frie og uavhengige og bestemmer selv hvilke tegninger de setter på trykk

 

Etter dette er det opp til de muslimske regjeringene å avslutte konflikten. Ekstremistene er det ikke håp for allikevel.

Lenke til kommentar

Hehe, nå som endel på høyresiden anklaget venstresiden for antismetisme blir nå høyresiden anklaget for å være "anti islam".

 

"- Jeg tror rett og slett ikke at hensynet til ytringsfriheten er det viktigste for dem. Disse kristne miljøene har en anti-islamsk agenda."

 

Teologen som uttaler dette klarer selvfølgelig til å vinkle dette mot FRP.

 

"- Magazinet synes å ha tette bånd til Fr.p. Det er påfallende hvor mange artikler på avisens hjemmeside som handler om dette partiet, sier Leirvik."

 

Men så er ikke akkurat Leirvik kjent for å være glad i FRP.

 

Men på den annen side så sendte jo FRP ut en pressemelding om at Norge ikke har noe å beklage. Vet ikke om andre partier som gjorde noe lignendes. Er ikke til å komme utenom at Hagen kommer løpendes når muslimer kommer på dagsorden.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1210430.ece

Lenke til kommentar

Heihei. Først ville jeg bare si at jeg forstår hva du skriver magicus, og jeg er forsåvidt enig med deg, men...

 

Noen i Danmark og Norge tegner bilder av Muhammad og publiserer de, noe som er respektløst overfor muslimer. Danmarks regjering forsvarer handlingen ut i fra ytringfriheten. Det er jeg enig i. De kan ikke gjøre noe annet. Noen kristne fanatikere i Norge publiserer bilder av muhammad. Norges regjering beklger hendelsen med sier de ikke kan kneble media pga. ytringsfrihet. Der er jeg og enig. Men .... reaksjonene fra den reaksjonære midt-østen; boikott av Danmark, stopp i all diplomatisk forbindelse, trusler om vold, brenning av flagg, oppfordring til angrep på borgere fra Danmark og Norge... Vel, her er jeg uenig. Reaksjonen fra de mindre opplyste, reaksjonære, trangsynte, fanatikerne i midt-østen er mildt sagt sjokkerende.

 

Det jeg derimot synes er veldig synd er at flere her på forumet (og Car. I. Hagen) er at de stemlper alle muslimer som én. "De" publiserte søppel som Satans Sønner. Vel, hvis "de" publiserte Satans Sønner, så er det vel "vi" som er respektløse og tegner bilder av Muhammad? Dette er samme tankegang som de selvmordbomberne i Palestina har... Skremmende... Folk er forskjellig, har forskjellig religion, kultur, meninger og ytringer. Det MÅ folk snart begynne å forstå og respektere! Derfor, hvis noen av de landene i midt-østen sin offisielle politikk blir å stoppe diplomatisk forbindelse med Norge eller boikott av norske varer, sier jeg BOIKOTT dem!

 

Enkelt og greit, respekt for dem som viser oss respekt og viser forsåelse for at folk "kan" publisere biler av muhammad i aviser, men at folk flest IKKE gjør det av respekt for deres meninger og religion. Hvis de ikke viser oss den respekten, da sier jeg vi biokotter den, kutter all økonomisk støtte og kaster diplomaten på neste bananbåt hjem til Saudi-Arabia, Syria, Sudan, Iran, Irak eller hvor de nå skulle komme fra.

 

Over og ut!:)

Lenke til kommentar
Hehe, nå som endel på høyresiden anklaget venstresiden for antismetisme blir nå høyresiden anklaget for å være "anti islam".

 

"- Jeg tror rett og slett ikke at hensynet til ytringsfriheten er det viktigste for dem. Disse kristne miljøene har en anti-islamsk agenda."

 

 

 

Jeg vet ikke om jeg egentlig er uenig i den antakelsen, de folka som har publisert det har ikke virket til å være enormt opptatt av ytringsfrihet før. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor det er relevant heller, om ytringsfrihet ike var deres hovedprioritet, hva så? Debatten og viktigheten av bildene er den samme, uavhengig av hvem som gjorde selve publiseringen.

 

AtW

Lenke til kommentar

For de som skulle ønske å sette seg inn i saken, før de uttaler seg (i den grad ingen føler seg truffet, er det allikevel et par her som burde lese det en gang til) :whistle:

 

Ærede medborgere i den muslimske verden

 

Imam viste falske billeder

 

Khader: Danske muslimer skal blande sig

 

 

De som tar disse flaggbrennernes oppførsel som et tegn på hva "muslimene der nede" mener, er ikke mye bedre enn alle muslimene som tror at latterligjøringen av muhammed, representerer "vestens" syn generelt. It takes two to tango og desverre er dette bare en liten del av en selvforsterkende runddans av intoleranse og hat. Dette kan faktisk i ytterste konsekvens føre til enda mer krig i midt-østen, med piskende prinsippfaste moralister på begge sider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...