Gå til innhold

GeForce 7900 kommer i mars


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når vi snakker om enda en ny serie med kort, jeg lurer på hvorfor ikke det kommer oppdateringer på kjølerfronten? Er på jakt etter en god kjøler til min 7800GT men finner ikke kompatible kjølere. Jada har hørt at de fleste som passer til 6800 passer til 7800 osv... Synes likevel produsentene av slikt tileggsutstyr ligger litt etter. Det kommer i hvertfall ingen oppdateringer på "kompatibel listene" som jeg sjekker av og til..

Endret av Vultur Gryphus
Lenke til kommentar
Når vi snakker om enda en ny serie med kort, jeg lurer på hvorfor ikke det kommer oppdateringer på kjølerfronten? Er på jakt etter en god kjøler til min 7800GT men finner ikke kompatible kjølere. Jada har hørt at de fleste som passer til 6800 passer til 7800 osv... Synes likevel produsentene av slikt tileggsutstyr ligger litt etter. Det kommer i hvertfall ingen oppdateringer på "kompatibel listene" som jeg sjekker av og til..

5515235[/snapback]

 

 

står litt i denne tråden om et par nye kjølere synest det ser lovende ut... :thumbup:

Lenke til kommentar
Vultur Gryphus Postet i dag, 11:57

(micke090 @ 27/01-2006 : 09:43)

Det slippes toppkort hele tiden og jeg skjønner ike hva det skal være godt for. Jeg kjører amd 3500+ geforce 6600gt og 2x512mb rambrikker og s-ata harddisk og kjører både BattleField 2, Age Of Empires 3, Half Life 2 og Guild wars på max null lagg. Alt untatt AA på max i 1600x1200. Dette kortet kostet ca 1800kr når jeg kjøpte det. Hvorfor gi 3000kr extra for å få 16xAA?

 

At du kjører BF2 på fullt og 0 lagg med det oppsettet er bollshitt..

 

NR.1 Det er helt sant

NR.2 Hvordan helvete kan du si noe annet, har du det oppsettet selv kanskje

NR.3 Et veldig for å ikke si jævlig uhyggelig svar

5505920[/snapback]

 

 

Som det har vært diskutert før, har folk forskjellig oppfatning av hva som er "bra".Et gf6600gt gort gir vel under halvparten fps i de aller fleste spill sammenliknet med dagens toppkort, hvis ikke mindre. Noen synes dette er bra, andre synes det er uakseptabelt. Du er en av de heldige, som klarer seg fint med ikke topp-utstyr og fokuserer på gameplay :)

 

Hvis BF2 ( og dermed de fleste andre spill som er ute idag ) hadde kunnet kjøre på "fullt" med 0 lagg eller slowdowns ( med gf6600, 1gg ram og a64 3500), hadde det ikke vært marked for nye toppkort vettu :)

5505982[/snapback]

 

Jeg kan gå å sjekke fps nå, jeg deler resultatene med dere om fem minutter

5506026[/snapback]

 

Det går ikke glatt det kan jeg love deg. Hadde selv 6600 GT, godt klokket, en 3800+ og 2x512. Det hakket da i harde kamper på medium grafikk, kjørte da på 1280x1024. Det hjalp en del med 1 GB til med ram. Men å kjøre det på max gikk ikke før jeg fikk 7800 GT i maskinen.

Lenke til kommentar
Jeg kan forstå 4xAA men 16xAA gir så umerkbare forskjeller i bildekvalitet at det ikke er i nærheten av å være verd ytelsetapet det gir eller pengene det koster ekstra å få det opp på normal ytelse.

 

 

 

Jeg testet meg frem med forskjellige AA innstillinger i NFS: Most Wanted. Og det var stor forskjell fra x4 til x8 med min 2x7800 GT kort. (8x er maks)

 

På x4 var det små hakkede linjer på bilen i menyene. Med x8 var de helt glatte. Prøvde å sette skjermkortet til programstyrt og sette spillets AA til fullt, og da var X4 fra skjermkortet bedre, samt at det hakket mindre.

 

Faktisk så merket jeg ingen spillbar forskjell på x4 og x8 innstillinger på AA.

 

Og etter alle anmeldelser jeg har lest av skjermkort de siste årene, så har alltid ATI ligget ett hakk foran Nvidia når det kommer til ytelsen og AA/AF. Så forskjellene på AA og ATI er kanskje mindre enn hos Nvidia.

Lenke til kommentar
Jeg kan forstå 4xAA men 16xAA gir så umerkbare forskjeller i bildekvalitet at det ikke er i nærheten av å være verd ytelsetapet det gir eller pengene det koster ekstra å få det opp på normal ytelse.

 

På x4 var det små hakkede linjer på bilen i menyene. Med x8 var de helt glatte. Prøvde å sette skjermkortet til programstyrt og sette spillets AA til fullt, og da var X4 fra skjermkortet bedre, samt at det hakket mindre.

5515532[/snapback]

8xAA på nVidia kort bruker litt Supersampeling, det er mye mere krevende i ytelse, men kvaliteten blir mye bedre. 8xS AA på nVidia er en kombinasjon av MultisampleAA og SupersampleAA tror det er 4xMSAA + 2xSSAA

 

ATi-kortene bruker derimot kun MultisampleAA

Lenke til kommentar

Utifra bilder i tester på AA så er mitt inntrykk at opptill 4xAA så er Nvidia penere. Men fra 6x og oppover synes jeg ATI blir penere. (spill og ikke driversettings, swcont)

 

Derimot virker Nvidia mye mer "effektiv" opptil 4xAA på bildene. FPS vet jeg ikke noe om.

 

Men ser man på B&W2 så er det merkelig hva Nvidia gjør med brosteinveien. Den blir store hakk i hakk selv på full AA, mens på ATI slingrer den seg som den skal selv på lav AA.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg har faktisk aldri skjønt meg på det hele "ati vs nvidia når det gjelder kvalitet" -snakket. Ok, det er av og til forskjeller på hvordan bildet ser ut hvis man sitter med 2 screenshots av både ati og nvidia. Men når jeg sitter og spiller et spill, har det overhodet INGENTING å si for meg. Både ati og nvidia er bra. Dette er rett og slett ikke et tema for meg engang.

 

Men det er bare meg :)

Lenke til kommentar
Jeg har faktisk aldri skjønt meg på det hele "ati vs nvidia når det gjelder kvalitet" -snakket. Ok, det er av og til forskjeller på hvordan bildet ser ut hvis man sitter med 2 screenshots av både ati og nvidia. Men når jeg sitter og spiller et spill, har det overhodet INGENTING å si for meg. Både ati og nvidia er bra. Dette er rett og slett ikke et tema for meg engang.

 

Men det er bare meg :)

5516419[/snapback]

Det er nok ikke bare deg ;)

Lenke til kommentar

Selv om jeg nevner det er jeg ingen die-hard protestant på området. Men akkurat den brosteinveien på anandtech(?) i b&w2 stusset jeg på, det virket som en bug jeg kunne irritert meg over, når man først bruker så mye penger på hardware.

 

Ellers bruker jeg maskinen en del til dvd/hd samt at jeg her en 1920*1200 24" WS LCD skjerm. Og så lenge kortet ellers klarer å dra spill rundt i store oppløsninger med eye candy, så blir kvalitet på film/tv i dvd og hd oppløsninger opptil 1080p viktig for meg. X1800 og X1900 har GPU assisted H.264 og VC-1 dekoding, dette er noe jeg virkelig tente på.

 

Dette er støttet via (artikkel på anandtech 16/12-05)

ATI's Catalyst 5.13 driver and a Cyberlink H.264 decoder that hooks into ATI's GPU and enables hardware acceleration of H.264.

 

Edit:

Leste akkurat nå en artikkel på guru3d fra 24/1-06 at Nvidia får samme støtten på sine kort.

InterVideo announced that its H.264 Codec now supports the new NVIDIA PureVideo H.264 decode acceleration available on GeForce 6 and 7 Series graphics processors from NVIDIA.
Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg lurer også på å vente til mars senest med å kjøpe nytt system. Jeg skulle ha et nytt system rundt nyttår, men nå har det vært skikkelig storm med nylaseringer på GPU siden som har fått meg til å utsette litt.

 

Selvf. kommer også AM2 snart, men det er uansett ikke noe jeg skal gå på før kanskje neste år pga at minnet mitt skal brukes videre osv.

 

Men on topic så tenkte jeg da å vente på siste DX9 topp-kortet som ant. blir G71 slik at jeg kan få et best mulig kort for rundt 3.500,- til mitt nye system.

 

I dag får man allerede 7800GTX-256 til 3.500,- og X1800XT-512MB til 3.900? Så i mars etter G71 er i markedet får jeg se hva jeg får til rundt 3.500,-

 

Forhåpentligvis har minnebrikkene GTX-512 bruker løsnet litt i leveringsproblematikken slik at man kanskje kan få gode priser på dette.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

 

I dag får man allerede 7800GTX-256 til 3.500,- og X1800XT-512MB til 3.900? Så i mars etter G71 er i markedet får jeg se hva jeg får til rundt 3.500,-

 

 

jeg tror at i mars er det akkurat 7800 gtx og 1800xt som er og oppdrive i den prisklassen... akkurat slik de er nå. begge er idag mulig og få for 3500,- kanskje de blir et par hundre billigere

Lenke til kommentar

Det hadde vært fristende å gå for X1800XT-512MB nå da. Men X1900XT er en del bedre og 7800GTX-512MB danker også X1800XT-512MB.

 

Det som får avgjøre er hvilket kort som gir mest for pengene i mars. Og da tenker jeg på alt fra

 

- nåværende ytelse

- potensiell fremtidig ytelse (tidlig driverstadium? funksjoner for fremt. spilltitler?)

- strømforbruk

- varmeutvikling

- klokkepotensiale for å forlenge "brukelighetstiden".

 

Akkurat nå vet jeg bare at X1900XT drar 290W på full pupp og 165W idle. X1800XT var vel snakk om 273W/160W. Vi snakker 13-15A på idle 2D. Dette er merkelig høye idle verdier. Hvordan er 7800GTX-256/512 her?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...