Gå til innhold

GeForce 7900 kommer i mars


Anbefalte innlegg

Har lest flere antydninger på nettet om at 7900GTX ikke vil kunne slå X1900XTX. 7900GTX vil i flere tilfeller falle bak, spesielt i tester høy oppløsning og bruk av AA/AF.

 

Men får vel se i morra.

 

 

PS:

"The 7900 GTX 512 might end up slightly slower than ATI's X1900 XTX but we learned that at heavy load, at 1600x1200 FSAA with Aniso on, ATI can keep up."

 

- er ikke dette en selvmotsigelse? eller i hvertfall feil formulert?

Endret av O.J
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg antar at det med monstervifta er 7900 GTX og det med en mer fornuftig størrelse på vifta er 7600GT.

5722228[/snapback]

7600GT bruker omtrent samme kjøleløsning som 7900GT

Det du ser på det andre bildet er 7900GT ;)

5722397[/snapback]

Oi! Det lover jo veldig bra for effektutviklinga på 7900GT :)

Lenke til kommentar
Har lest flere antydninger på nettet om at 7900GTX ikke vil kunne slå X1900XTX. 7900GTX vil i flere tilfeller falle bak, spesielt i tester høy oppløsning og bruk av AA/AF.

 

Men får vel se i morra.

 

 

PS:

"The 7900 GTX 512 might end up slightly slower than ATI's X1900 XTX but we learned that at heavy load, at 1600x1200 FSAA with Aniso on, ATI can keep up."

 

- er ikke dette en selvmotsigelse? eller i hvertfall feil formulert?

5722294[/snapback]

 

Jo det er nok det ja. Karnskje de mente Nvidia can keep up.

:innocent:

Lenke til kommentar
hadde en liten drøm/illusjon om at gtx  med 90nm ville kreve mindre strøm og være kald. men det drar jo 120W :nei: dårlige greier... håper G80 blir noe annet

5722364[/snapback]

 

Hvorfor bryr folk seg om hvor mye strøm et skjermkort bruker? Er det fordi de har en psu som er for dårlig?

 

For min del kunne kortet brukt dobbelt så mye strøm, så lenge psu`en min takler det. Viktigste er vel ytelsen.

 

:hmm:

 

Dreier det hele seg om at jo mindre strøm et skjermkort bruker, jo kaldere er det og jo høyere kan det klokkes, eller tenker folk på strømregningen her?

Er jo blitt så mange diskusjoner om dette temaet at jeg måtte reagere :) simen1, sett i gang og forklar^^

Lenke til kommentar
Hvorfor bryr folk seg om hvor mye strøm et skjermkort bruker? Er det fordi de har en psu som er for dårlig?

 

For min del kunne kortet brukt dobbelt så mye strøm, så lenge psu`en min takler det. Viktigste er vel ytelsen.  :hmm:

 

Dreier det hele seg om at jo mindre strøm et skjermkort bruker, jo kaldere er det og jo høyere kan det klokkes, eller tenker folk på strømregningen her?

Er jo blitt så mange diskusjoner om dette temaet at jeg måtte reagere :) simen1, sett i gang og forklar^^

5723102[/snapback]

Jeg skal prøve selv om kanskje ikke alle er like mottagelige ;)

 

Elektrisk effektforbruk (watt) er i tilfellet PCer et direkte mål på hvor mye varme som produseres. Dersom et skjermkort bruker f.eks 8 Ampere strøm fra 12V spenningen så vil det bruke 8A * 12V = 96W elektrisk effekt. Dette omsettes 100% til varme, altså 96 watt varme. Denne varmen må fjernes først fra skjermkortet, så fra kabinettet så fra rommet det havner i. Siden skjermkort ikke tåler uendelig temperatur så må det kjøles, som regel av vifter. Viftekjøling lager støy og jo mer effekt skjermkortet bruker jo mer viftestøy må til for å kjøle skjermkortet under kritisk temperatur. Kort sagt: Effekt = støy. Og støy er noe i hvertfall jeg ser på som en ulempe. Men selv om støy er hovedproblemet så er det også andre og mindre problemer med høy effekt: Som du allerede har nevnt: Litt høyere strømregning, unødvendig varmt ved PCen om sommeren og for alle PCeiere i sydligere strøk. Kraftig kjøling krever stor fysisk plass for kjøling (plass til færre tilleggskort i PCen), tyngre PCer, og tyngre bærbare PCer med kortere batterilevetid.

 

Håper det nådde frem ;)

 

Edit: Personlig liker jeg hverken støy eller høye priser, og krever ikke høyere 3D-oppløsning enn 1280x1024 så jeg tror geforce 7600 GS vil være midt i blinken for meg. Men jeg føler med de stakkarene som ønsker høyere ytelse enn meg men ikke liker støy. De har per i dag ingen gode alternativer.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...