Gå til innhold

Bare tyn røykerne!


Bør det være lovlig for en arbeidsgiver å velge vekk røykere i ansettelsesprosessen, fordi de røyker?  

821 stemmer

  1. 1. Bør det være lovlig for en arbeidsgiver å velge vekk røykere i ansettelsesprosessen, fordi de røyker?

    • Ja
      474
    • Nei
      314
    • Vet ikke/ingen formening
      33


Anbefalte innlegg

Jo fler unnskyldinger for å si nei for ungdommen des bedre. Lei mange av "idotene" jeg ser på skolen som starter å røyke. Bare ser hvor lavt det går ann å synke liksom. :dontgetit:

Ja får å presse ut røykerne, må vell også være enklere å slutte hvis det bare øker med negative sider!?

Er vell egentlig god langsiktig tenking da røyking blir skjøvet mer og mer ut av samfunnet, mindre sentralt på en måte. :yes:

5462538[/snapback]

 

Du er flink til å se ned på andre ser jeg er et menneske en "idiot" fordi de gjør noe ikke du gjør, og synker de så lavt av den grunn??

Helt greit at det er skadelig å røyke,men at man er idiot av den grunn blir bak mål.

Vil du da si at alle som gjør noe som er skadelig eller kan skade andre er idioter??

5462562[/snapback]

Vell, når du ser to av dine skolekamerater sitter/står stiller seg inn i en skolehjørne og tar sine førse sigaretter kaller jeg dem idoter ja. :(

 

Jeg sier IKKE at alle som røyker ER idioter, men svært mange av dem har jo startet et sted, og da var dem noen skikkelige idioter. (finnes svært få GODE unnskyldinger for å gjøre noe så dumt synes jeg)

Finnes sikkert mange intlektuelle mennesker som røyker, men de må inrømme at de ihvertfall oppførte seg som noen idioter da de begynnte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jo fler unnskyldinger for å si nei for ungdommen des bedre. Lei mange av "idotene" jeg ser på skolen som starter å røyke. Bare ser hvor lavt det går ann å synke liksom. :dontgetit:

Ja får å presse ut røykerne, må vell også være enklere å slutte hvis det bare øker med negative sider!?

Er vell egentlig god langsiktig tenking da røyking blir skjøvet mer og mer ut av samfunnet, mindre sentralt på en måte. :yes:

5462538[/snapback]

 

Du er flink til å se ned på andre ser jeg er et menneske en "idiot" fordi de gjør noe ikke du gjør, og synker de så lavt av den grunn??

Helt greit at det er skadelig å røyke,men at man er idiot av den grunn blir bak mål.

Vil du da si at alle som gjør noe som er skadelig eller kan skade andre er idioter??

5462562[/snapback]

Vell, når du ser to av dine skolekamerater sitter/står stiller seg inn i en skolehjørne og tar sine førse sigaretter kaller jeg dem idoter ja. :(

 

Jeg sier IKKE at alle som røyker ER idioter, men svært mange av dem har jo startet et sted, og da var dem noen skikkelige idioter. (finnes svært få GODE unnskyldinger for å gjøre noe så dumt synes jeg)

Finnes sikkert mange intlektuelle mennesker som røyker, men de må inrømme at de ihvertfall oppførte seg som noen idioter da de begynnte.

5462685[/snapback]

 

Vi er ikke så uenige her skal du tro, jeg reagerer bare på bruk av ordet idiot, synest det er blitt for lettvint å kalle andre for det :)

Lenke til kommentar
Ehh, nei?

 

Ehh,jo.

Vil du påstå at over 50% av røykerne har sluttet å røyke, da vil jeg gjerne ha belegg for det.

 

5462541[/snapback]

Påstanden var ikke min, jeg referer fra det som ble sagt på Holmgang. Programmet kommer i reprise kl. 12.35 på TV2 i dag. Sett på videomaskina.

Lenke til kommentar
Hva med promillekontroll på arbeidsplassen,jeg tror det kan være vel så viktig,da det er både sjefer og ansatte som kommer på jobb i bakrus og disse er/ kan være en direkte fare for andre annsattes liv og helse.

I yrker der dette er tilfelle, selvsagt. Men så lenge det ikke er til plage eller fare for andre så får du drikke i vei. Røyk er til skade for andre (mange tåler ikke røyk), og røykere stinker dritt. Røyk går utover. Alkohol går innover i din egen kropp. Ved å drikke tvinger du ikke andre til å drikke.

 

Og vanligvis når noen lar være å dusje og går rundt og stinker så tas de med inn på kammerset for en alvorsprat. Røykerne får gå rundt og stinke fritt. Og ikke nok med det, men stanken henger seg på alt som er av andres klær!

 

For de aller fleste som har røykt noen år er det svært vanskelig,ja for ikke si umulig iallefall uten hjelp.

Da er det en sykdom, og man får legges inn for behandling.

 

Diskriminering av røykere? Ja, og hva så? Røyking er frivillig. Du røyker, du tar konsekvensene.

Lenke til kommentar
I yrker der dette er tilfelle, selvsagt. Men så lenge det ikke er til plage eller fare for andre så får du drikke i vei. Røyk er til skade for andre (mange tåler ikke røyk), og røykere stinker dritt. Røyk går utover. Alkohol går innover i din egen kropp. Ved å drikke tvinger du ikke andre til å drikke.

 

Måtte vel bli i alle yrker det da siden det er ulovlig å drikke eller komme påvirket på jobb i Norge.

Røyk er ikke til skade for andre ei heller røyklukt, det er stoffene i røyken som er skadelig,altså det som en røyker innhalerer og det som blåses ut i luften. Altså må du være på samme sted som der det røykes for å innhalere dette å ta skade av dette, om en røyker da står for seg selv ute tar du ikke skade av dette.

Alkohol derimot går inn i din kropp som du sier og da fører den til at dine handlinger og kontroll over dine handlinger blir redusert og kan sette andre arbeidere i livsfare. Nei du tvinger ikke andre til å drikke men du setter andres liv i fare ved feks å være påvirket på jobb.

Når det så gjelder røyklukt kan neppe noen arbeidsgiver nekte noen å ha røyklukt på seg og den er heller ikke skadelig, parfyme derimot er det mange som tar skade av, skal vi forby den også da?

 

Diskriminering av røykere? Ja, og hva så? Røyking er frivillig. Du røyker, du tar konsekvensene.

 

Helt uenig, er imot enhver form for diskriminering .

Ja selv høybråten som innførte røykestoppen var rystet over dette .

Lenke til kommentar
Jeg er helt for å diskriminere røykere. De er ineffektive og lukter vondt. :)

5463174[/snapback]

 

Jeg røyker og mener bestemt at jeg lukter godt. Det sier min samboer også. Jeg utførte ca 8 årsverk på min arbeidsplass i fjor, så jeg er nok ikke spesielt ineffektiv.

 

Selv mener jeg at feite folk burde lovforbys fra normalt arbeid da de ser ekle ut, lukter vondt og er ineffektive. Sett dem i statlige arbeidsleire der de ved tvang kan gjøre hardt kroppsarbeid så de blir slankere.

Jeg drikker ikke brus og er heller ikke spesielt interessert i sjokolade, så automater for dette kan trygt bannlyses fra skoler og arbeidsplasser. Da blir det også færre feite folk.

Lenke til kommentar

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke helt ser hvilken effekt dette skulle ha. Det blir, som allerde påpekt, å zette mennezker i båz...

 

"Har du blå øyne?" "Nei" "Beklager, da må jeg be deg snu i døra, her ansettes kun mennesker med blå øyne"... Blåøyd sier du? En smule...

 

Vil folk røyke, noe som fortsatt ikke er ulovlig i Norge - Værsågod.

Jeg røyker selv, men når jeg er på jobb, så er jeg på jobb.

Hva du gjør på fritiden, kan faktisk ikke arbeidsgiver regulere, med mindre det er noe kriminelt som kan skade bedriften da selvsagt.

Hvis jeg føler at jeg må ha en røyk når jeg er på jobb, tar jeg meg en kopp kaffe og en tyggegummi, så går det heeeeeelt flott.

Er jeg på vei ut ett sted for å gjøre noen småærend, kan jeg bare ta en røyk i bilen på vei bort...

 

Jeg ser ikke poenget i at en røyker skal svartelistes. Å sette folk i bås kommer aldri til å bli godt mottatt, uansett.

 

Hva alkohol angår, mener jeg det er en helt annen diskusjon, selv om det prinisippielt går ut på det samme - Alkohol på jobben = Nulltoleranse.

 

Kommentaren til LarsP nekter jeg å kommentere av flere grunner, selv om han ofte har mye bra på lager ;)

 

Merk: Jeg er absolutt for røykeloven, jeg liker ikke røyk inne - Jeg kan faktisk ikke fordra det. Jeg røyker aldri inne (med unntak av i bilen, men da med full gjennomtrekk). Dessuten var røykeloven veldig grei da jeg var dørvakt på ett utested, hvor det til tider kunne føles som om at en kunne bli kvalt av røyken.

 

Konklusjon: La røykerne være i fred, jeg synes ikke at en arbeidsplass skal være forbeholdt de som ikke røyker.

Hvis valget står mellom to personer, hvor røykeren er bedre kvalifisert enn ikke-røykeren, mener jeg at røykeren skal bli ansatt - På bakgrunn av kvalifikasjonene. Det er tungt nok som det er å få jobb i Norge - Og det er faktisk en av grunnene til at mange begynner å røyke.

Lenke til kommentar
Merk: Jeg er absolutt for røykeloven, jeg liker ikke røyk inne - Jeg kan faktisk ikke fordra det. Jeg røyker aldri inne (med unntak av i bilen, men da med full gjennomtrekk). Dessuten var røykeloven veldig grei da jeg var dørvakt på ett utested, hvor det til tider kunne føles som om at en kunne bli kvalt av røyken.

 

Akkurat den loven innførte jeg selv for mange år siden,lenge før det var noe som het røykelov, det av den enkle grunn at kun jeg røyker og forfor skulle jeg da utsette min samboer for dette, i ettertid fikk vi jo barn også. Så nei jeg har et hjemmekontor som er helt avskjermet fra resten av boligen og der røyker jeg og får jeg besøk av røykere får de gå dit eller ut menst de røyker.

 

Konklusjon: La røykerne være i fred, jeg synes ikke at en arbeidsplass skal være forbeholdt de som ikke røyker.  Hvis valget står mellom to personer, hvor røykeren er bedre kvalifisert enn ikke-røykeren, mener jeg at røykeren skal bli ansatt - På bakgrunn av kvalifikasjonene. Det er tungt nok som det er å få jobb i Norge - Og det er faktisk en av grunnene til at mange begynner å røyke.

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
Helt uenig, er imot enhver form for diskriminering.

Du mener altså at enhver røyker skal kunne dampe så mye man vil hos sin arbeidsgiver, og at arbeidsgiver ikke kan sette regler for dette?

 

Er ikke dette en form for diskriminering av eierne, da? Om jeg innviterer noen hjem til meg en dag og forteller dem at de ikke får røyke inne, diskriminerer jeg dem da?

 

Jeg er forøvrig imot røykelov på privat eiendom. (restauranter og barer o.l)

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
Helt uenig, er imot enhver form for diskriminering.

Du mener altså at enhver røyker skal kunne dampe så mye man vil hos sin arbeidsgiver, og at arbeidsgiver ikke kan sette regler for dette?

 

Er ikke dette en form for diskriminering av eierne, da? Om jeg innviterer noen hjem til meg en dag og forteller dem at de ikke får røyke inne, diskriminerer jeg dem da?

 

Jeg er forøvrig imot røykelov på privat eiendom. (restauranter og barer o.l)

5465200[/snapback]

Det er snakk om å ikke ansette folk som røyker :roll:

Slik det er nå så ER det jo allerede sånn at folk må gå ut når de skal røyke, det er ikke det det diskuteres om her.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

det er røykernes valg, da må de ta konsekvensene for det. er man så <adjektiv> og begynner å røyke så er det ikke vi som betaler sykehus og medisiner til dem sin feil at de var så <adjektiv> at de begynte.

 

Dessuten er jeg ganske enig med han som sa "Lotto og røyking er ekstraskatt for dumme".

Lenke til kommentar
Jeg kommer til å "hakke" på røykerne, så lenge skattepengene jeg betaler går inn i en felles kasse, som dekker sykehusoppholdet folk er avhengig av etter mange års røyking.

5465112[/snapback]

 

og avgifta på tobbak da? 100kr til staten og 50kr til Tobakk-produsenten? :mad: Håper tobakken forsvinner så blir norge litt fattigere... er vel derfor dem grisker til seg nå og utnytter folk som begynnte for 10-40 år siden!

 

Før så stod det heller ingen advarsler på pakkene engang så folk ante jo ikke kva den inneholdt eller kva dei røyka... :hmm:

 

Handle i sverige er tingen :)

 

Å røyke inne på arbeidsplassen er vel tull..

 

men man må få lov å gå ut å røyke da! og større bedrifter har "røykeSkur" ute

 

Dere som ikke røyker, og sier: "Det er bare å slutte da"

dere har ikke peiling!

 

Det er å si til en alkaholiker:

"Det er bare å slutte da" det høres veldig lett ut, men tror du det er det for en?

nei dei går på statoil og kjøper 1L Rødsprit :innocent:

 

Blir man avhengig er man avhengig...uansett kva stoff det er! bare at røyker er man avhengig med eg gang (så og si)

 

alkahol er mer kontrolert om man drikker på måte (max 2ganger i uka)

problemet blir jo om man begynner i kvardager også! 3-4dager uka så blir det fort 7 dager i uka :ermm: Solgt :p

Lenke til kommentar
Røyk er ikke til skade for andre ei heller røyklukt, det er stoffene i røyken som er skadelig,altså det som en røyker innhalerer og det som blåses ut i luften. Altså må du være på samme sted som der det røykes for å innhalere dette å ta skade av dette, om en røyker da står for seg selv ute tar du ikke skade av dette.

Røykere lukter vondt.

 

Alkohol derimot går inn i din kropp som du sier og da fører den til at dine handlinger  og kontroll over dine handlinger blir redusert og kan sette andre arbeidere i livsfare. Nei du tvinger ikke andre til å drikke men du setter andres liv i fare ved feks å være påvirket på jobb.

Jeg har aldri sagt at man skal godta drikking på jobb, eller å være full på jobb, så det du skriver her er irrelevant.

 

Når det så gjelder røyklukt kan neppe noen arbeidsgiver nekte noen å ha røyklukt på seg og den er heller ikke skadelig, parfyme derimot er det mange som tar skade av, skal vi forby den også da?

Altfor sterk parfymelukt er plagsomt, og røykere stinker dritt.

 

Helt uenig, er imot enhver form for diskriminering .

Ja, f.eks. så bør vi ikke diskriminere folk uten utdannelse ved å kreve at noen har utdannelse når de skal ut og fly passasjerfly.

 

 

 

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke helt ser hvilken effekt dette skulle ha. Det blir, som allerde påpekt, å zette mennezker i båz...

 

"Har du blå øyne?" "Nei" "Beklager, da må jeg be deg snu i døra, her ansettes kun mennesker med blå øyne"... Blåøyd sier du? En smule...

Dette er en ugyldig sammenligning. Røyking er frivillig. Øyenfarge er det ikke.

Lenke til kommentar
Jeg kommer til å "hakke" på røykerne, så lenge skattepengene jeg betaler går inn i en felles kasse, som dekker sykehusoppholdet folk er avhengig av etter mange års røyking.

5465112[/snapback]

 

Mulig du da må hakke på deg selv :)

For hvor mye betaler ikke en røyker inn i samme statskassen??

Ta en som begynner å røyke når han er 15 år og lever til han er 75 år, det skulle bli 60 år med røyking, si at vedkommende røyker 3 pakker tobakk for uken og vi vet at avgiften til staten er ca 140 kr pr pakke.

Dvs 52 x 3 x 140 x 60 = 1310400 kr

I tillegg dør jo vedkommende etter statistikk ca 10 år tidligere og om kan har ca 10000 pr mnd i trygd blir dette : 10000 x 12 x 10 = 1200000 kr

 

Totalt vil da forskjellen mellon røykern og deg da lige på 2510400 kr

 

tror en røyker kan tillate seg noen dager ekstra på sykehus for det beløpet :hmm:

 

Kan også nevne at dette ble tatt opp i en diskusjon ang røykeloven på tv der representanter fra daverende regering fikk dette regnestykket presangtert og svaret deres var at de ikke ønsket å kommentere det for det var jo bare tull :roll:

Altså de ville kun se på utgiftene men ikke på inntektene de hadde :)

Lenke til kommentar
Røykere lukter vondt.

 

Synest du ja og da skal de nektes arbeid, om noen synest du lukter vondt skal du da sparkes fra jobben??

Jeg synest mange ting lukter ille skal disse forbys??

 

Jeg har aldri sagt at man skal godta drikking på jobb, eller å være full på jobb, så det du skriver her er irrelevant.

 

Det har jeg heller ikke hevdet .

 

Altfor sterk parfymelukt er plagsomt, og røykere stinker dritt.

 

Så atter en gang folk med en lukt du ikke liker skal få sparken/nektes jobb?

Hva med dem som spiser hvitløk?

 

Ja, f.eks. så bør vi ikke diskriminere folk uten utdannelse ved å kreve at noen har utdannelse når de skal ut og fly passasjerfly.

 

Dette blir jo helt bak mål, en diskriminerer da ikke folk fordi de ikke får være flyver uten utdannidng, dette blir bare for dumt :roll:

Lenke til kommentar
Nå har jeg ikke lest alle innleggene...men uansett ser ikke KOLS til å være noe kult å ha. Vet om en som sliter med det og jeg ser hvor jævlig vedkommende sliter.

5466180[/snapback]

 

Enig,men det er feil plass å begynne med å stenge folk ute fra arbeidslivet .

5466230[/snapback]

 

Det jeg kan tenke meg hvorfor de kanskje stenger røykere ute er at røykere tar ofte flere pauser enn ikke-røykere, pga "den daglige dose". Og alle sjefer vil jo at sine ansatte skal arbeide mest mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...