Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?


Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

  1. 1. Har du prøvd hasj?

    • - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke for å dra dette OT, men når ble sukker et rusmiddel?!

http://www.lurj.org/article.php/vol1n1/sugar.xml

 

2006?

 

Vel, tatt i betraktning at de to undersøkelsene artikkelen viser til omhandlet bulimikere og overspisere, synes jeg det i beste fall er svært prematurt å betegne sukker som et rusmiddel, om ikke direkte feil.

 

Faktum er jo at sukker, mer eller mindre er et psykoaktivt stoff, da det endrer vårt humør. Samt kan føre til humørsvingninger. Derfor ser jeg at det retmessig skulle vært plasert under en rusmiddel kategori. Har selv et sterkt behov for sukker i min hverdag.

Lenke til kommentar

Men da kan en jo argumentere for at mat generelt er et rusmiddel siden det å spise/ikke spise og spise sunt/usunt også i høyeste grad påvirker humøret. At noe er vanedannende/avhengighetsskapende er i min bok ikke nok til å kategorisere det som et rusmiddel. Jeg kan godt være med på at sukker er en av matvarene som har minst nytteverdi og flest skadeområder, men et rusmiddel er det imo. ikke - i hvert fall ikke på bakrunn av den forskningen som den artikkelen presenterer.

Lenke til kommentar

Det jeg har hørt...

 

Weed er MINDRE farlig enn å drikke hver helg og røyke sigaretter til vanlig om man røyker en gang i blant (weed). Røyker man daglig eller flere ganger i uken kan man bli sløv, trøtt og ukonsentrert og litt "dummere" siden man mister hjerneceller.

 

Feil i påstanden din, THC eller cannabis; dreper ikke hjerneceller, snarere tvert i mot (enkelte studier påstår at cannabis stimulerer hjernecelle-formering). Derimot er det påstått at siden THC er fettløsbart (ulikt alkohol og andre rusmidler som er vann-løsbart) forblir det i kroppen lenger. Jeg har hørt at dersom man fortsetter å røyke Cannabis med et høyt forbruk risikerer man at en stor andel av hjerneceller inneholder et visst "sløvende" stoff som gjør det vanskeligere å få tak i minnet eller andre deler av hjernen.

 

Forskning viser også at dersom du holder deg unna cannabis for noen måneder, vil effekten reverseres, og du vil falle tilbake til en helt normal hjernefunskjon; med unntak av psykose.

 

Grunnen til at det er så "FARLIG" er at det er et starter drug... Om man får kjøpt weed, er det lett å komme borti andre stoffer også, men om du ikke har sånne kontakter i det hele tatt, så er du jo ikke akkurat så utsatt, men det er det at det er så lett å komme borti andre typer stoffer mens man holder på med weed.

Cannabis har en 1% sannsynlighet for å føre til heroin, og 4% for kokain, noe som er marginalt. Forøvrig foregår dette ofte slik fordi man får både heroin/harde stoffer fra samme langeren som selger deg Cannabis.

 

Det forekommer også at mennesker ønsker seg en helg med litt rus, men er klar over at de skal narko-testes på jobben snart; det er da et alternativ å bruke andre rusmidler; cannabis bli i urinen i opptil 3 uker, mens heroin er ute innen 12-24t.

 

Det er ikke SUNT å røyke weed, men det er ikke så farlig som alle skal ha det til... Bare fordi man ser en på tv som har røyka en del som sier weed er farlig, ikke prøv, betyr ikke det å bety at det er så sant som de skal ha det til. Det er PR...

Jeg sliter litt med å se hva du peker til, men det er som sagt propaganda fra begge sider.

 

Det er heller ikke helt genuint om man har tynn lommebok. Tror heller det er disse faktorene som spiller inn på hvorfor mange folk er så imot det, men på en annen side kunne det vært positivt å legalisere det også, for jeg personlig synes det er rart at man må i fengsel for å ha noe som er mindre farlig enn mye annet... Og man trenger da heller ikke å komme borti sånne "skumle folk".

 

Hvor langt er du villig til å ta det da? Skal vi legalisere heroin også? Det er jo i følge britiske leger, tryggere å benytte seg av heroin enn alkohol.

 

Mitt synspunkt når det kommer til legalisering;

 

Jeg tror det kunne funka om de hadde hatt et register... Folk må registrere seg for å kjøpe f.eks. så får man et kort... Man kan da kjøpe så og så mye så og så ofte, sånn at folk ikke overdriver liksom, bare for å holde litt kontroll.

 

Neitakk, ingen politistat. Det blir urettferdig å registrerere alkoholbruk, bensinbruk, og narko-bruk. Dersom staten skulle prøvd noe slikt, ville man fort fått et svart marked for å unngå en slik statlig idioti.

 

Nå sa jeg at jeg ikke snakka basert på fakta, da... Nevnte det jeg har hørt og ga litt egne meninger. Selv om du er mot legalisering trenger man ikke å slakte de som er for? Dette er et diskusjonsforum... Er ikke noe rett og galt her når det kommer til legalisering. Noen er for og noen er mot.

Lenke til kommentar

Nå sa jeg at jeg ikke snakka basert på fakta, da... Nevnte det jeg har hørt og ga litt egne meninger. Selv om du er mot legalisering trenger man ikke å slakte de som er for? Dette er et diskusjonsforum... Er ikke noe rett og galt her når det kommer til legalisering. Noen er for og noen er mot.

 

Først og fremst ønsker jeg at du leser mitt innlegg igjen, da jeg overhodet ikke er noen legaliserings-forkjemper, jeg har støttet en legalisering i mange år.

 

Forøvrig er dette ikke en debatt hvor begge sider har rett, i motsetning til økonomiske og andre samfunnsmessige spørsmål.

 

I denne debatten er det bare et spørsmål om hva som er rett, og det er rett at vi skal ta egne valg; hovedargumentene for et fortsatt forbud er basert på dårlige stråmenn og propaganda.

Lenke til kommentar

Nå sa jeg at jeg ikke snakka basert på fakta, da... Nevnte det jeg har hørt og ga litt egne meninger. Selv om du er mot legalisering trenger man ikke å slakte de som er for? Dette er et diskusjonsforum... Er ikke noe rett og galt her når det kommer til legalisering. Noen er for og noen er mot.

 

Først og fremst ønsker jeg at du leser mitt innlegg igjen, da jeg overhodet ikke er noen legaliserings-forkjemper, jeg har støttet en legalisering i mange år.

 

Forøvrig er dette ikke en debatt hvor begge sider har rett, i motsetning til økonomiske og andre samfunnsmessige spørsmål.

 

I denne debatten er det bare et spørsmål om hva som er rett, og det er rett at vi skal ta egne valg; hovedargumentene for et fortsatt forbud er basert på dårlige stråmenn og propaganda.

 

Okay, leste gjennom.. Du sa ikke at du var MOT, men pakka i hele går (utvekslingsstudent som drar hjem), så bare skummet gjennom.

Lenke til kommentar

Om man blir "avhengig" har man litt dårlig viljestyrke i såfall. For min del så smaker det ikke kjempegodt, luker heller ikke supert, men følelsen er herlig! Og ja.. Om man røyker en del, så er det lett å komme nærmere andre stoffer enn om man ikke hadde røyka, for da hadde man kanskje ikke hatt samme kontakter. Det er ikke registrert død etter weed... Etter det jeg har fått med meg i hvertfall.

 

Jeg har ingen problemer med å holde meg unna. Er bare om jeg har lyst liksom... Som er hele tiden, men så vet jeg at det ikke er bra om man gjør det hele tiden, så bare gjør det når jeg har muligheten. (Om venner spør... Har ikke betalt for noe som helst og har ikke hatt noe som helst. Er tryggere for meg på denne måten)

Lenke til kommentar

I tv serien Breaking Bad, blir det nevnt at Marihuana er en "gateway drug" til andre former for narkotika, stemmer dette, eller er dette tøv?

 

Og hvis jeg har lest riktig, kan man ikke bli avhengig ei heller dø av overdose av marihuana.

Tror det var noen som nevnte at man kan bli avhengig av følelsen man har etter å ha røykt.

Nei, det er ingenting i Cannabis som drar deg mot Heroin. Om noe, dealeren som pusher på for at du skal kjøpe annet, mer avhengighetsskapende og dyrere stoffer.

 

Det er praktisk umulig å ta overdose på Cannnabis.

 

Du kan bli psykisk avhengig av Cannabis etter lengre tids bruk. For de fleste betyr det at når man slutter får man gjentagent tankemønster om Cannabis, økt stress/irritabilitet og lettere søvnproblemer. Hvor lenge det varer er individuelt. Førstnevnte kan vedvare i måneder, dog de mer "alvorlige" 1-7 dager sånn ca.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hvor vi er på vei med dette, så kanskje greit å sette en stopper? ;) Jeg ville i grunnen ikke frem til at sukker eller junkfood er noe mindre problematisk enn cannabis, men bare påpeke at jeg synes det er feil å betegne dem som rusmidler. De er først og fremst næringsmidler (om enn noen fryktelig dårlige noen).

 

For å dra dette tilbake on topic:

Faremomentene jeg ser ved cannabisbruk er først og fremst de psykiske faktorene. Flere av oss har diskutert dette i en annen tråd. Det jeg har lest til nå tilsier at det er en forhøyet risiko for utvikling eller forsterking av psykiske lidelser ved bruk av cannabis. De alvorligste av disse er psykoselidelser som er svært funksjonsnedsettende, har høy dødelighet, relativt dårlige prognoser, og er vanskelige og kostnadskrevende å behandle (ikke noe en psykolog enkelt kan fikse, som DrHawkins påstår). Man må sterkt advare mot cannabisbruk for personer med familiær forekomst av psykoselidelser eller med forhøyet risiko for affektive lidelser.

 

Videre at cannabis, i likhet med andre rusmidler, påvirker psykomotoriske og kognitive funskjoner når man er ruspåvirket. Derfor skal man være tydelig på at bruk av cannabis må følge de samme normene som alkohol ved at dette er et nytelsesmiddel som man ikke kan benytte ukritisk. Ser DrHawkins nevner i et innlegg tidligere her at man blir en mer våken og opplagt bilfører når en bruker cannabis, og slike uttalelser mener jeg er helt bak mål. Og til slutt skal en være klar over at ved kronisk bruk av cannabis (gjerne det man betegner som misbruk) så vedvarer dette funksjonstapet jeg nevner over utover perioden man er ruset, og vil således kunne ha konsekvenser for ens funksjonsevne i hverdagen.

 

Når det er sagt så er jeg ikke i mot en legalisering, da jeg mener cannabisbruk i moderate former ikke er noe mer problematisk enn bruk av de rusmidlene som pr. i dag er lovlig, samt at jeg mener dagens forbud faktisk medfører flere problemer enn det løser. Jeg mener også dagens nakotikapolitikk der folk med rusproblemer straffes er helt hinsides all fornuft - folk med problemer trenger et hjelpetilbud, ikke straff.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

det samme som tomat og ketsjup egentlig :p

 

ketsjup: 1kg tomat i hver flaske så får du sausen og det gode ut

tomat: får du alt det andre med som ikke smaker godt

 

samme med brunt og grønt

 

brunt: får all olja og thc fra pklantene og presser dette sammen, får godsakene med andre ord

grønt: får du alt det andre i planten som egentlig ikke spiller så mye rolle

 

men merk at disse to veldig ofte har forskjellig virkning, brunt bringer deg ned mens grønt bringer deg opp

Lenke til kommentar

Er ikke farlig, men det er heller ikke sundt... Skjønner egentlig ikke hvorfor det debateres så mye da det kan vitenskapelig bevises eller motbevises om det eventuelt er farlig eller ikke. Og så er jo definisjonen av hva som er farlig noe å trekke inn... Hva folk mener er farlig eller ikke farlig er ravende likegyldig: Fakta er noe helt annet....

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Er ikke farlig, men det er heller ikke sundt... Skjønner egentlig ikke hvorfor det debateres så mye da det kan vitenskapelig bevises eller motbevises om det eventuelt er farlig eller ikke. Og så er jo definisjonen av hva som er farlig noe å trekke inn... Hva folk mener er farlig eller ikke farlig er ravende likegyldig: Fakta er noe helt annet....

 

Fakta er at det kan være skadelig - og det kan ikke. Velg selv!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...